التمهید فی بیان التوحید | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
التمهید فی بیان التوحید
ابو شکور السالمی؛ محقق: عمر تركمان؛ مراجع: بكر اوغلي, محمد آروتشي
480 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
التمهید فی بیان التوحید
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
ابوشکور سالمی حنفی, محمد بن عبدالسعید (عالم حنفی ماتریدی، صاحب کتاب «التمهید فی بیان التوحید»), بعد از 460ق.
(نویسنده)
ترکمان, عمر
(محقق و پژوهشگر)
اوغلی, بکر طوبال
(ویراستار)
آروتشی, محمد
(ویراستار)
وضعیت نشر :
آنکارا - ترکیه ،
«اوقاف دیانت ترکی» با همکاری «مركز برسی های اسلامی، استانبول، ترکیه» ،
چکیده :
التمهيد في بيان التوحيد لأبي شكور محمد بن عبد السيد بن شعيب الكشي السالمي الحنفي وهو مختصر قيَّمٌ في أصول المعرفة والتوحيد نقدمه محققا ً ومراجعا ً بين أيديكم من نخبة من الاساتذة والدكاترة في مركز البحوث الاسلامية في اسطنبول .
کلید واژه اصلی :
کتب اهل سنت
,
کلام ماتریدیه
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام
,
کتب کلام ماتریدی
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
نویسنده :
ابو شکور السالمی؛ محقق: عمر تركمان؛ مراجع: بكر اوغلي, محمد آروتشي
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://maturidimezhebi.blogspot.com/2019/
شابک (isbn):
9789753898959
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
آدرس دیگر: http://www.daribnhazm.com/Arabic/books/showBook.aspx?BookID=3754
و: http://www.isam.org.tr/documents/_dosyalar/_imajlar/Yayinlar/Haberler/Temhid_omer_Turkmen3.jpg
التمهید فی بیان التوحید ابو شکور السالمی
بيانات المسؤولية:
اسم المشارك- الدور
د. عمر تركمان: محقق
ا.د. بكر اوغلي: مراجع
ا.د. محمد آروتشي: مراجع
مركز البحوث الاسلامية - اسطنبول: معد
وقف الديانة التركي - انقرة: ناشر
توضیحات فیزیکی اثر :
480 صفحه
توضیحات اضافی :
ابو شکور محمّد بن عبد السعید بن محمّد کشی، سالمی حنفی در «التمهید فی بیان التوحید» می گوید، رافضیان می گویند: امامت برای علی بن ابی طالب رضی اللّه عنه منصوص است، به دلیل این که پیغمبر صلی اللّه علیه و آله او را وصی خود و خلیفه بعد از خود قرار داد، آنجا که فرمود: آیا خشنود نیستی که برای من به منزله هارون به موسی باشی جز این که بعد از من پیغمبری نیست، پس (همان طور که) هارون علیه السلام خلیفه موسی علیه السلام بود، همچنین است علی رضی اللّه عنه، و دلیل دوم این است که پیغمبر صلی اللّه علیه و آله او را ولی مردم قرار داد، پس از آن که از مکه مراجعت فرمود و در غدیر خم فرود آمد پیغمبر صلی اللّه علیه و آله امر کرد که جهاز اشتران را گرد آورند و آنها را به صورت منبری ساخت و بر آن بالا رفت و فرمود: «الست باولی المؤمنین من انفسهم» گفتند آری، پس فرمود: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه، اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله». و خدای جلّ جلاله می فرماید: إِنَّما وَلِیکمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا: الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکعُونَ این آیه که در شأن علی رضی اللّه عنه نازل گشته، دلالت دارد بر این که او بعد از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله اولای (سزاوارترین) مردم بوده. سپس در جواب از آنچه ذکر شد، می گوید: و اما سخن (رافضیان) که پیغمبر علیه السلام، علی علیه السلام را ولی قرار داد، می گوییم: مراد او (پیغمبر صلی اللّه علیه و آله) در وقت او (علی علیه السلام) است، یعنی بعد از عثمان رضی اللّه عنه و در زمان معاویه رضی اللّه عنه و ما نیز همین را میگوییم. همچنین جواب به قول خدای تعالی که فرمود: انّما ولیکم اللّه و رسوله و الّذین آمنوا … ما میگوییم که: علی رضی اللّه عنه به این دلیل ولی و امیر بوده، در ایام خود و در وقت خود و آن بعد از عثمان رضی اللّه عنه است و امّا قبل از آن وقت چنین سمتی را نداشته (!) «1». (منبع: الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 1، ص: 689)///////============================= ابو شکور محمد بن عبد السعید بن محمد کشی، سالمی حنفی در ” التمهید فی بیان التوحید ” گوید: رافضیان گویند: امامت برای علی بن ابی طالب رضی الله عنه منصوص است، به دلیل اینکه پیغمبر صلی الله علیه و آله او را وصی خود و خلیفه بعد از خود قرار داد، آنجا که فرمود: آیا خشنود نیستی که بوده باشی از من به منزله هارون از موسی جز اینکه بعد از من پیغمبری نیست، پس (همانطور که) هارون علیه السلام خلیفه موسی علیه السلام بود، همچنین علی رضی الله عنه، و دلیل دوم این است که پیغمبر صلی الله علیه و آله او را ولی مردم قرار داد، پس از آنکه از مکه مراجعت فرمود و در غدیرخم فرود آمد امر کرد پیغمبر صلی الله علیه و آله که جهاز شتران را گرد آورند و آنها را به صورت منبری ساخت و بر آن بالا رفت و فرمود: “الست باولی المومنین من انفسهم ” گفتند آری، پس فرمود ” من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ” و خدای جل جلاله فرماید: انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا: الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون، این آیه که در شان علی رضی الله عنه نازل گشته، دلالت دارد بر اینکه او بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله اولای (سزاوارترین) مردم بوده. سپس در جواب از آنچه ذکر شد، گوید: و اما سخن (رافضیان) که پیغمبر علیه السلام او را ولی قرار داد، میگوئیم: مراد او (پیغمبرصلی الله علیه و آله) در وقت او (علی علیه السلام) است، یعنی بعد از عثمان رضی الله عنه و در زمان معاویه رضی الله عنه و ما نیز همین را میگوئیم و همچنین است جواب از قول خدای تعالی انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا… ما میگوئیم که: علی رضی الله عنه به این دلیل ولی و امیر بوده، در ایام خود و در وقت خود و آن بعد از عثمان رضی الله عنه است و اما قبل از آن وقت چنین سمتی را نداشته. علامه امینی در پاورقی ذکر می کند: قصد ما از ذکر این قول و اقوال بعد از آن، صرفا موافقت (این علماء) در مفاد« ولایت» است و اما در زمان ولایت و افضلیت، ما با این مرد هم عقیده نیستم و در مطالب گذشته بررسى و بحث کامل نموده ایم و در مطالب بعد هم بیان صریح ما در این موضوع خواهد آمد.) (منبع: الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج1، ص: 689) ///////================ قال أبو شکور محمد بن عبد السعید بن محمد الکشّی، السالمیّ، الحنفیّ فی التمهید فی بیان التوحید «2»: قالت الروافض: الإمامة منصوصةٌ لعلیِّ بن أبی طالب رضی الله عنه بدلیل أنَّ النبیَّ صلی الله علیه و سلم جعله وصیّاً لنفسه و جعله خلیفةً من بعده، حیث قال: «أما ترضی أن تکون منّی بمنزلة هارون من موسی إلّا أنَّه لا نبیّ بعدی» ، ثمّ هارون علیه السلام کان خلیفة موسی علیه السلام فکذلک علیٌّ رضی الله عنه. و الثانی: و هو أن النبیّ علیه السلام جعله والیاً للناس لمّا رجع من مکّة و نزل فی غدیر خُمّ، فأمر النبیُّ أن یجمع رحال الإبل، فجعلها کالمنبر، و صعد علیها، فقال: «أ لست بأولی المؤمنین «3» من أنفسهم؟ فقالوا: نعم. فقال صلی الله علیه و سلم: من کنتُ مولاه فعلیٌّ مولاه، اللّهمّ والِ من والاه، و عادِ من عاداه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله» ، و اللَّه- جلَّ جلاله- یقول: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ) نزلت فی شأن علیّ رضی الله عنه، دلّ علی أنَّه کان أَولی الناس بعد رسول اللَّه صلی الله علیه و سلم. ثمّ قال فی الجواب عمّا ذکر: و أمّا قوله: بأنّ النبیّ علیه السلام جعله ولیّا، قلنا: أراد به فی وقته یعنی بعد عثمان رضی الله عنه، و فی زمن معاویة رضی الله عنه و نحن کذا نقول، و کذا الجواب عن قوله تعالی: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 1، ص: 689 وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا …) الآیة. فنقول: إنَّ علیّا رضی الله عنه کان ولیّا و أمیراً بهذا الدلیل فی أیّامه و وقته، و هو بعد عثمان رضی الله عنه، و أمّا قبل ذلک فلا.//////==================== قال أبو شکور محمد بن عبد السعید بن محمد الکشّی، السالمیّ، الحنفیّ فی التمهید فی بیان التوحید «2»: قالت الروافض: الإمامة منصوصةٌ لعلیِّ بن أبی طالب رضى الله عنه بدلیل أنَّ النبیَّ صلى الله علیه و سلم جعله وصیّاً لنفسه و جعله خلیفةً من بعده، حیث قال: «أما ترضى أن تکون منّی بمنزلة هارون من موسى إلّا أنَّه لا نبیّ بعدی»، ثمّ هارون علیه السلام کان خلیفة موسى علیه السلام فکذلک علیٌّ رضى الله عنه. و الثانی: و هو أن النبیّ علیه السلام جعله والیاً للناس لمّا رجع من مکّة و نزل فی غدیر خُمّ، فأمر النبیُّ أن یجمع رحال الإبل، فجعلها کالمنبر، و صعد علیها، فقال: «أ لست بأولى المؤمنین «3» من أنفسهم؟ فقالوا: نعم. فقال صلى الله علیه و سلم: من کنتُ مولاه فعلیٌّ مولاه، اللّهمّ والِ من والاه، و عادِ من عاداه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله»، و اللَّه- جلَّ جلاله- یقول: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ) نزلت فی شأن علیّ رضى الله عنه، دلّ على أنَّه کان أَولى الناس بعد رسول اللَّه صلى الله علیه و سلم. ثمّ قال فی الجواب عمّا ذکر: و أمّا قوله: بأنّ النبیّ علیه السلام جعله ولیّا، قلنا: أراد به فی وقته یعنی بعد عثمان رضى الله عنه، و فی زمن معاویة رضى الله عنه و نحن کذا نقول، و کذا الجواب عن قوله تعالى: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج1، ص: 689 وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا…) الآیة. فنقول: إنَّ علیّا رضى الله عنه کان ولیّا و أمیراً بهذا الدلیل فی أیّامه و وقته، و هو بعد عثمان رضى الله عنه، و أمّا قبل ذلک فلا.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
الباب الاول: فی العقل،
الباب الثانی: فی المحسوسات و المعلوم،
الباب الثالث: فی اثبات الصانع،
الباب الرابع: فی اثبات الصفات،
الباب الخامس: فی الاسماء،
الباب السادس: فی اثبات الوحی علی الرسول (صلی الله علیه و آله)، الباب السابع: فی معرفه الایمان،
الباب الثامن: فی شرائط الایمان، الباب التاسع: فی الدین و الشرایع،
الباب العاشر: فی التکلیف و الطاقه،
الباب الحادی عشر: فی الخلافه و الاماره، الباب الثانی عشر: فی السنه و الجماعه و الرد علی البدعه.
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت