"من" و جز "من" | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
"من" و جز "من"
غلامحسین ابراهیمیدینانی
۳۵۲ صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1394ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
"من" و جز "من"
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
ابراهیمی دینانی, غلامحسین (استاد تمام بازنشسته گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، از شاگردن علامه طباطبایی، مشهور به طرح پرسش های جدید از فلسفه اسلامی), -1313 ش.
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ،
1394ش
چکیده :
کتاب من و جز من به بررسی یکی از مسائل عمده و بنیادی می پردازد که انسان قبل از هر چیز دیگر با آن سروکار دارد. این مسئله به صورت های دیگر همواره در میان افراد بشر مطرح بوده است؛ با این همه به محتوای ژرف آن کمتر توجه شده است. سرنوشت شرک و توحید به بررسی درست این مسئله گره خورده است. به همین دلیل می توان گفت: اندیشیدن در مورد این مسئله از اهمیت فوق العاده برخوردار است. مادامی که انسان از «من» خود بی خبر و ناآگاه باشد، به فهم و درک درستی دست نمی یابد. حل مشکل شناخت و معرفت، به حل مسئله «من» وابسته است و مادام که این مسئله به راه حل خود نرسد، هیچ مسئله دیگری حل نخواهد شد. کلید باب معرفت، همان چیزی است که تحت عنوان«من»مطرح می گردد. معرفت به خداوند تبارک و تعالی جز از طریق معرفت جز من میسر نمی شود. زیرا انسان تنها موجود این جهان است که «من» می گوید و تنها موجودی است که سایه ممدود و خلیفه خداوند تبارک و تعالی شناخته میشود. اگر کسی بپذیرد که انسان سایه حق تبارک و تعالی در هستی است، به آسانی در می یابد که سایه، قبل از هر چیز دیگر از صاحب سایه، خبر می دهد و منشا پیدایش خودش را می شناسد. در این طرز تفکر، خداشناسی پیش از جهان شناسی تحقق پیدا می کند و آنچه تحت عنوان (پدیدارشناسی) مطرح می گردد جایگاهی نخواهد داشت. /// بخشی از مقدمه کتاب من و جز من: هیچ انسانی در «من» بودن خود تردید ندارد و از هر چیز دیگری آن را واضح تر و آشکار تر می داند، ولی در عین وضوح و آشکار بودن هرگز نمی تواند آن را نشان دهد و قابل مشاهده سازد. به همین دلیل برخی از اشخاص سّی مسلک و تجربه گرا برای ضمیر اول شخص، مرجع قائل نشده و می گویند: «این ضمیر فقط کاربرد زبانی دارد» این اشخاص به لوازم سخن خود توجه ندارند و نمی دانند که اگر کسی برای ضمیر اول شخص، مرجع قائل نباشد، هویت خود را از دست می دهد و حتی همین سخن را نیز نمی تواند، سخن خود بشناسد. تجربه، همیشه در مورد سوم شخص تحقق می پذیرد و کسی که فقط برای تجربه اعتبار قائل می شود، نمی تواند به مرجع ضمیر اول شخص بیاندیشد. این مسئله نیز مسلم است که اگر کسی برای ضمیر اول شخص ، مرجع قائل نباشد، خود ندارد و کسی که خود ندارد، سخن نمی گوید. سخن بدون سخن گو به همان اندازه بی معنی است که عدد چهار بدون زوج بودن، بی معنی شناخته می شود. کسی که مرجع ضمیر اول شخص را مورد انکار قرار می دهد، هرگز نمی تواند در مورد اقرار یا انکار امور دیگر سخن بگوید. زیرا اگر «من» وجود نداشته باشد، «ما» نیز وجود نخواهد داشت و آنجا که «ما» وجود نداشته باشد، «شما» نیز نخواهد بود و آنجا که «من»، «ما» و «شما» وجود نداشته باشند، از هرگونه اقرار یا انکار سخن به میان نمی آید. کسی که مرجع ضمیر اول شخص را مورد انکار قرار می دهد، نمی تواند بگوید «من» انکار می کنم! زیرا این «من» مرجع ندادر و آنجا که «من» مرجع نداشته باشد، انکار آن «من» نیز انکار نخواهد بود. با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد، می توان گفت: مرجع ضمیر اول شخص به هیچ وجه، قابل انکار نیست و اگر ضمیر اول شخص، مرجع نداشته باشد، از مرجع ضمیرهای دیگر نیز سخن به میان نمی آید. آنچه تحت عنوان «من» و «جز من» مطرح می گردد، یک تقسیم فراگیر است و چیزی از حوزه شمول این تقسیم بیرون نمی ماند.
کلید واژه اصلی :
نسبیت
,
فلسفه اسلامی
,
حرکت جوهری
,
شناخت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نویسنده :
غلامحسین ابراهیمیدینانی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://shahreketabonline.com/products/47/250658/%D9%85%D9%86_%D9%88_%D8%AC%D8%B2_%D9%85%D9%86
شابک (isbn):
9786007009468
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
موضوع: شناخت (فلسفه اسلامی) - حرکت جوهری - نسبیت(فلسفه) - آگاهی - شناخت (فلسفه)
توضیحات فیزیکی اثر :
۳۵۲ صفحه
توضیحات اضافی :
بخشی از مقدمه کتاب: در زبان فارسی، سه کلمه «من» و «تو» و «او» به عنوان ضمیر اوّل شخص و دوم شخص و سوم شخص مطرح میشوند و از جایگاه ویژهای برخوردارند. کلمه «ضمیر» در مقابل «اسم ظاهر» قرار میگیرد؛ ولی ضمایر همواره در زمرة معارف شناخته میشوند. اگر چه اسم ظاهر گاهی ممکن است نکره باشد، ضمیر همواره مرجع دارد و معرفه بودنِ ضمیر نیز در ارتباط با مرجعِ آن معنی پیدا میکند. ضمیر دوم شخص و سوم شخص به آسانی مرجع خود را پیدا میکند و کار ارجاع انجام میپذیرد. در حالیکه رسیدن به مرجع ضمیر اوّل شخص با اینکه از هر موجود دیگری به انسان نزدیکتر است، کار آسانی نیست. شاید هم شدّت قُرب و نزدیکی آن به انسان، موجب پنهانی آن شده است. مرجع ضمیر «من» تقسیمپذیر نیست و نمیتوان از طریق تجزیه و تحلیل به آن دست یافت. آنچه موجب شگفتی میشود، این است که «من» در عین اینکه با بدن خود متّحد و یگانه است، بدن تقسیم میپذیرد؛ ولی «من» به هیچ وجه تقسیمپذیر نیست. کسانی بر این باورند که انسان هرگز نمیتواند خودش را بدون بدن مشاهده کند، بلکه همواره خود را در یک قالب بدنی میبیند. البتّه کسانی نیز بودهاند که خود را بدون هر گونه بدن مشاهده کردهاند. سخن این دو گروه در مورد یک مسئله اساسی و بنیادی متناقض است و تناقض چیزی نیست که بتوان آن را پذیرفت و در آن باقی ماند. اگر در مورد مسئلة «من» بدرستی تأمّل به عمل میآمد، شاید سخن هر یک از این دو گروه در جای خود درست بود و تناقض پیش نمیآمد. کسانی که در ادراک و دریافت از مرحلة احساس و تخیل فرا نمیروند و همه چیز را در قالب و شکل مشاهده میکنند، ناچار هویت خویش و من خود را نیز در نوعی قالب و شکل میبینند. زیرا این گونه اشخاص از این حدّ ادراک بالاتر نرفتهاند و به چیزی بیش از ادراک خود نمیتوانند دست پیدا کنند، امّا کسانی نیز هستند که از مراحل احساس و خیال فراتر رفته و در دیار مرسلات سیر کردهاند. این گونه از اشخاص میتوانند خود را بدون شکل و قالب، درک و دریافت کنند. زیرا دیار مرسلات و جهان مجردات شکل و قالب ندارد و یک چنین جهانی، جهان حضور است و شکل و قالب ندارد. شگفتانگیز بودن انسان در این است که از عالَم بیشکل و بدون قالب، به جهان شکل و قالب میآید و از جهان شکل و قالب به عالَم مرسلات و جهان مجرّدات راه پیدا میکند. با توجّه به آنچه در اینجا ذکر شد، میتوان گفت: مرجع ضمیر اوّل شخص به هیچ وجه، قابل انکار نیست و اگر ضمیر اوّل شخص، مرجع نداشته باشد، از مرجع ضمیرهای دیگر نیز سخن به میان نمیآید. آنچه تحت عنوان «من» و «جز من» مطرح میگردد، یک تقسیم فراگیر است و چیزی از حوزة شمول این تقسیم بیرون نمیماند. فیلسوف معروف فرانسوی، دکارت از بُعد و اندیشه سخن میگوید و به چیزی که بیرون از بُعد و اندیشه باشد، باور ندارد. او از طریق اندیشه به اثبات آنچه «من» خوانده میشود، میپردازد. در حالیکه بدون توجّه و آگاهی به آنچه «من» خوانده میشود، از اندیشه سخن به میان نمیآید. در تقسیم دوگانة دکارت که در بُعد و اندیشه خلاصه میشود، آنچه «من» خوانده جایگاهی ندارد. زیرا «من» بُعد نیست و به حکم این که اندیشنده است، از هر اندیشهای که تحقّق پیدا میکند، برتر و بالاتر به شمار میآید. اندیشنده، همیشه از اندیشه برتر و بالاتر است؛ چنانکه گفتن همواره از آنچه گفته شده است برتر به شمار میآید. نسبت میان گفته شدهها و گفتن از نوع نسبت میان صادر و مصدر شناخته میشود. همین نسبت در میان آنچه تاکنون فهمیده شده است و فهمیدن وجود دارد. نسبت میان گفتن و گفتهها و فهمیدن و فهمیده شدهها از نوع همان نسبتی است که در میان آنچه «من» خوانده میشود با انواع اندیشهها تحقّق میپذیرد. مسئلة «من» و جز «من» یکی از مسائل عمده و بنیادی است که انسان قبل از هر چیز دیگر با آن سروکار دارد. این مسئله به صورتهای دیگر همواره در میان افراد بشر مطرح بوده است؛ با این همه به محتوای ژرف آن کمتر توجّه شده است. سرنوشت شرک و توحید به بررسی درست این مسئله گره خورده است. به همین دلیل، میتوان گفت: اندیشیدن در مورد این مسئله از اهمیت فوقالعاده برخوردار است. آنچه در این اوراق آمده، نوعی تلاش و کوشش است که به بررسی این مسئله اختصاص پیدا میکند. امیدوارم حاصل این تلاش و کوشش چیزی باشد که در خرسند شدن خواننده نقش ایفا کند و موجب تضییع اوقات ارزشمند او نگردد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت