النظره الدقیقه فی قاعده بسیطالحقیقه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
النظره الدقیقه فی قاعده بسیطالحقیقه
محمود شهابیخراسانی؛ تحقیق و ویرایش: محمدامین شاهجوئی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۳۸۷.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
النظره الدقیقه فی قاعده بسیطالحقیقه
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
شهابی خراسانی, محمود (دانشمند علوم عقلی و نقلی، استاد دانشگاه تهران، نویسنده کتب «رهبر خرد»، «رساله بود و نمود»، «شرح مبدأ و معاد ابن سینا»، «الظلّ الممدود فی أمّهات مباحث الوجود»، «سیر و تحول اصول فقه»، «ادوار فقه»، «قواعد فقه» و «تقریرات اصول»), ۱۳۲۱ق./1282ش. تربت حیدریه 1365ش. استراسبورگ، فرانسه
(نویسنده)
شاهجویی, محمدامین (استادیار گروه الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی), 1351ش.
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران ،
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ،
۱۳۸۷.
چکیده :
محمود شهابی خراسانی در روزگار حيات خود توجه ويژهای به مباحث منطقی و فلسفی داشت. نگارش رهبر خرد در زمينه منطق و ترجمه كتاب «المبدأ والمعاد» از ابنسينا نمونهای از كوششهای وی در قلمرو فلسفه است. كتاب حاضر به بحث و بررسی در باب قاعده «بسيط الحقيقة كل الاشياء وليس بشیءٍ منها» است. نويسنده كتاب، انگيزه خود را از نگارش رساله حاضر، اينطور خاطرنشان میكند كه كتابی از ميرزا ابوالقاسم خان ابراهيمی كه يكی از بزرگان مسلك شيخيه در آن روزگار بهشمار میآمده است، به وی اهداء میشود و پس از بررسی مطالب كتاب درمیيابد كه بر پايه نظرات شيخ احمد احسائی خردهگيریهايی بر قاعده «بسيط الحقيقة» وارد شده است. مرحوم شهابی در مقدمه كتاب خود يادآوری میكند كه «قاعده بسيط الحقيقة كل الاشياء وليس بشیءٍ منها» ميراثی است از بزرگان حكمت و از اينرو خردهگيریهای احسائی بهسبب عدم ژرفنگری در سخن حكما است. مرحوم شهابی چنانچه در مقدمه آورده است بر خود واجب میداند كه تحقيقی جامع در باب مضمون اين قاعده انجام دهد و سخنان احسائی و پيروان وی را نقد و بررسی كند. وی ريشهيابی مفاد اين قاعده و مطالب مرتبط با آن را در آثار انديشمندانی همچون فارابی، ابنسينا، سهروردی، ميرداماد، صدرالدين شيرازی و ملامحسن فيض كاشانی نيز دنبال كرده است. از ابتكارات شهابی در اين كتاب اين است كه توجه ويژهای به جنبههای معرفتی احاديث اهل بيت(ع) بر پايه نهجالبلاغه، صحيفه سجاديه، التوحيدِ شيخ صدوق، الاحتجاجِ طبرسی و الكافیِ كلينی در تحقيق داشته است. محمدامين شاهجوئی محقق و ويراستار كتاب حاضر كوشيده است تا نقلقولهای نويسنده كتاب را بر پاية اصلِ آثار و نيز آثاری كه تصحيح جديد آنها صورت گرفته است تنظيم كند و منبع اصلی آنها را در پانوشت مشخص كند. همچنين فهرستی جامع از آثار مؤلف، آيات قرآن، احاديث و ادعيه، اشعار، اعلام، كتابها، اصطلاحات و منابع تحقيق در پايان كتاب ذكر شده است. لازم به ذكر است كه اين كتاب با ويراست جديد در ۳۲۳ صفحه در سال ۱۳۸۷ به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی حكمت و فلسفه ايران منتشر شده است. (منبع: ایکنا)
کلید واژه اصلی :
برهان بسیط الحقیقه
,
بسیطُ الحقیقةِ کلُّ الاشیاءِ و لیس بشیءٍ منها: بسیط الحقیقه، همه اشیاء است و هیچ یک از آنها نیست
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محمود شهابی خراسانی
نویسنده :
محمود شهابیخراسانی؛ تحقیق و ویرایش: محمدامین شاهجوئی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1611649
شابک (isbn):
۵۰۰۰۰ ریال978-964-8036-49-7:
شماره ديويي:
۱۸۹/۱
کد کنگره:
BBR۵۵/ب۵ش۹ ۱۳۸۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی2
یادداشت :
عنوان و نام پديدآور: النظره الدقیقه فی قاعده بسیطالحقیقه/ محمود شهابیخراسانی؛ تحقیق و ویرایش محمدامین شاهجوئی.
مشخصات نشر: تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۸۷.
مشخصات ظاهری: دوازده، ۳۲۳ ص.
وضعیت فهرست نویسی: فاپا (چاپ دوم)
يادداشت: عربی.
يادداشت: ص. ع. به انگلیسی: Muhamud Shahabi Khorasani.A critical view concerning the principle of the simplicity of truth.
يادداشت: چاپ دوم.
یادداشت: کتابنامه: ص. [۳۱۴] - ۳۲۳؛ همچنین به صورت زیرنویس.
یادداشت: نمایه.
موضوع: بسیط و مرکب (فلسفه)
موضوع: وحدت وجود
موضوع: ماهیت
شناسه افزوده: شاهجوئی، محمدامین، ۱۳۵۱ -
شناسه افزوده: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
شماره کتابشناسی ملی: ۱۶۱۱۶۴۹
سرشناسه: شهابی، محمود، ۱۲۸۲ - ۱۳۶۵.
توضیحات اضافی :
النظرة الدقيقة في قاعدة بسيط الحقيقة ، نوشته محمود شهابی، کتابی است به زبان عربی با موضوع فلسفه و عرفان اسلامی. نویسنده در این اثر، درباره وحدت وجود و قاعده بسيط الحقيقه بحث کرده و معنی دقیق این کلمه را مشخص کرده است. هدف او بیان اشتباهات و سوء فهمهای شیخ احمد احسائی از این قاعده است. کتاب، دارای مقدمه، مطالب و خاتمه است. مقدمه، مشتمل بر چهار امر و مطالب دارای دو مبحث است که مبحث دوم خود حاوی پنج فصل میباشد. شهابی، درباره هدف از نگارش این کتاب مینویسد: یکی از فضلای شیخیه کرمانی در 28 تیر 1337ش، در روستای میگون از ییلاقات تهران، کتابی از میرزا ابوالقاسم خان ابراهیمی را به من داد و خواست تا نظرم را درباره آن بگویم. در میان مطالب آن به کلامی از شیخ احمد احسائی (متوفی1243 هجری) درباره قاعده «بسيط الحقيقة كل الأشياء»، برخوردم که کنه معنای آن بر وی پوشیده مانده بود؛ ازاینرو، بر خودم لازم دانستم به بیان معنی دقیق این کلمه بپردازم و به برخی از سؤالات در این زمینه نیز پاسخ بدهم. برای تحقق این مقصود کتاب حاضر را نوشتم که در آن از کلمات معقول و منقول آنان استفاده کردم و برخی مطالب هم به آن افزودم و «النظرة الدقيقة في بيان قاعدة بسيط الحقيقة» نامیدمش. هر علمی را اصطلاحات خاصی است که معنی دقیق آن را اهل آن تشخیص میدهند. این مطلب درباره حکمت و عرفان نیز صادق است. اما شیخ احسائی با تمام نبوغی که داشته، به این دلیل که در فلسفه استاد ندیده و خودش به کتابهای فیلسوفان و عرفا مراجعه کرده و از ابتدا نیز نوعی جبهه در مقابل آرای آنان میگرفته، معنی دقیق برخی کلمات و قواعد را متوجه نشده؛ هرچند به ظن خودش آن را فهمیده باشد؛ ازاینرو آنها را طعن کرده و صریحا نسبت کفر و الحاد به ایشان داده است. از جمله مواردی که نسبت کفر به صدرالمتألهین شیرازی (که علاوه بر اقرار به اسلام، مناسک آن را انجام میداد و هفت بار پیاده به حج رفت و در هفتمین بار در همان مسیر از دنیا رفت) داده است، در اوایل شرحش بر رساله «حکمت عرشیه» اوست. احسائی، پس از نقل این قول صدرا: «إن الموجود إما حقيقة الوجود أو غيرها و نعني بحقيقة الوجود، ما لا يشوبه شيء غير الوجود من عموم أو خصوص أو حدّ أو نهایة أو ماهية أو نقص أو عدم و هو المسمى بواجبالوجود. فنقول: لو لم تكن حقيقة الوجود موجودة لم يكن شيء من الأشياء موجودا لكنّ اللّازم باطل، بديهة، فكذا الملزوم»، به ابطال آن پرداخته و این نوع تقسیمبندی او را باطل دانسته و تقسیم دیگری ارائه داده و اینگونه نوشته: «محلّ التقسيم مع لحاظ تسمية من يصدق عليه اسم الوجود من حيث إنّه «هست» كما في الّلغة الفارسیة ثلاثة أنواع: أحدها: مثال الفاعل و اسمه كالقائم بالنّسبة إلى زيد... و ثانيها: الفعل أعني المشية و الإرادة و الإبداع... و ثالثها: المفعول الأوّل و هو عندنا هو النّور المحمّدي». شیخ احمد، گویا متوجه این امر شده که منظور ملاصدرا در تقسیم، یک چیز بوده و خودش چیز دیگری را نقد کرده است؛ ازاینرو مینویسد: اگر فکر میکنید صدرا چنین چیزی را اراده نکرده، میتوانید به کلمات دامادش ملا محسن فیض کاشانی در «الكلمات المكنونة» مراجعه کنید. وی پس از ذکر عباراتی از ملا محسن فیض، میگوید: اگر این کلمات به وحدت وجود - که علما بر تکفیر معتقد به آن اجماع دارند - اشاره ندارد، پس وحدت وجود، چه معنایی میتواند داشته باشد؟ بلکه کلمات او امری بالاتر، یعنی وحدت وجود و موجود را میرساند. محمود شهابی، پس از بیان این کلمات، نقد ظریفی را از دیگر شارح حکمت عرشیه، یعنی مولی محمداسماعیل بن مولی سمیع اصفهانی ذکر میکند که پس از نقل مطلب بالا از شیخ احمد احسائی در فوق، در پاسخ به او مینویسد: مورد تقسیم در اینجا، موجودی است که موضوع علم الهی است، نه حقیقت وجود... من در تعجبم که چگونه احسائی احتمال عدم فهم منظور از کلام ملا محسن را نداده؛ درحالیکه ملا محسن از شخصیتهای عالم به اخبار اهلبیت(ع) است. منظور ملا محسن از وجود مضاف إلی الله تعالی، وجود منبسط، یعنی امر الهی و فعل اوست که ربط محض و اضافه اشراقیه صِرف است و في ذاته، هیچ حکمی بر آن نمیشود... محمود شهابی در نهایت از انتساب کفر و الحاد به کسانی که نهتنها اقرار به اسلام دارند و احکام الهی را هم مراعات میکنند، بلکه عالم در این زمینه هم هستند، تنها به دلیل وجود برخی عبارات در کلماتشان، آنهم با عدم فهم معنی دقیق آن کلمات، اظهار تأسف میکند. وی پس از بیان معانی چهارگانه برای وحدت و بیان فسادِ فقط اعتقاد به یک نوع از این چهار نوع وحدت در وجود، قول به اصالت ماهیت را هم در نهایت بازگشتکننده به قول به وحدت وجود میداند و میگوید: حتی کسانی مانند شیخ احسائی هم که قائل به اصالت وجود و ماهیت باهم هستند، در حقیقت [ناخواسته] قائل به وحدت وجود میباشند. در مقدمه این کتاب، مباحث وجود و ماهیت، اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، اینکه وجود حقیقت واحدی است که دارای مراتب مختلف است، منظور فلاسفه از «بساطت» و «اشیاء» در قاعده «بسيط الحقيقة كل الأشياء» بیان شده است. نویسنده، محتوای اصلی مطالب را در دو مبحث توضیح میدهد: استدلال بر اینکه بسیط الحقیقه کل اشیاء است و لوازم بساطت یا فروع این قاعده، مثل اینکه بسیط، واحد و احد و ازلی و... است. او هرکدام از واحدیت، احدیت، ازلیت، ابدیت و عین صفات وجودیه کمالیه بودن بسیط حقیقی را در یک فصل مجزا توضیح میدهد. محمود شهابی، در خاتمه کتاب، برخی از آیات و رویات قابل استشهاد در تقریر خودش از این قاعده را ذکر میکند.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت