از محسوس تا معقول | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
از محسوس تا معقول
غلامحسین ابراهیمیدینانی.
494 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
۱۳۹۴ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
از محسوس تا معقول
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
ابراهیمی دینانی, غلامحسین (استاد تمام بازنشسته گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، از شاگردن علامه طباطبایی، مشهور به طرح پرسش های جدید از فلسفه اسلامی), -1313 ش.
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ،
۱۳۹۴ش.
چکیده :
از محسوس تا معقول روایتی است که دکتر ابراهیمی دینانی با گره زدن و هم افق دانستن محسوس و معقول، ظاهر و باطن، و مطلق و مقید می کوشد تا از دریای عظیم و خروشان هستی شناسی و آگاهی مطلق، انسان مدرن امروز را به اصل خویش نزدیک تر کند. او در بیان گره خوردگی از محسوس تا معقول می نویسد: «عقل به همان اندازه که ادراکات دیگرِ انسان را با یکدیگر متّحد و هماهنگ میسازد، جهانِ مُدرَک و معلوم را نیز منسجم و منظم میبیند و از همین طریق است که جهانِ محسوس، همان جهانی است که معقول شناخته میشود و جهان معقول نیز در چهره یک جهان محسوس قابل مشاهده میگردد. جهان محسوس، اگر معقول نباشد، در مغاکِ تفرقه و پراکندگی فرو میرود و جهان معقول اگر در چهره یک جهان محسوس به ظهور نرسد، جامعیتِ خود را از دست میدهد و ناتمام خواهد بود. نزولِ معقول به محسوس و صعودِ محسوس به معقول، وسعت و عظمتِ عالَم را آشکار میسازد و در آشکار شدنِ عظمتِ عالَم است که انسان به وسعتِ هستیِ خود آگاه میشود. عقل جز به معقول نمیبیند و حسّ جز به مشاهده محسوس نمیپردازد؛ ولی کدام محسوسی است که از حیطه گسترده معقول بیرون باشد؟» /// بخشی از مقدمه کتاب از محسوس تا معقول: در میان موجوداتِ جهان، موجودی شگفتانگیزتر از انسان تاکنون دیده نشده است. شاید در آینده نیز موجودی شگفتانگیزتر از انسان به منصّه ظهور و بروز نرسد. اگرخواسته باشیم بر اساس استحکام منطقی سخن بگوییم، میتوانیم ادّعا کنیم که به طور قطع و یقین درآینده نیز موجودی شگفتانگیزتر از انسان به وجود نخواهد آمد. زیرا آنچه در آینده موجود میشود، اگر قابلِ ادراک و شناخته شدن باشد، معلومِ انسان خواهد بود و چیزی که معلوم واقع میشود،انسانِ عالِم، بر آن احاطه خواهد داشت. امّا اگر به هیچ وجه مورد تعلّقِ ادراک واقع نشود، سخن نیز از آن برنمیآید و آنچه سخنگفتن درباره آن امکانپذیر نیست، ناچار قابل مقایسه و سنجش با موجودات دیگر نیز خواهد بود. شگفتانگیز بودنِ انسان، یک سخنِ دور از ذهن و خارج از واقعیت نیست. زیرا خود معنیِ«شگفتی»یکی از ویژگیهای انسان است که حقیقت و هویّتِ آن چندان روشن نیست و کمتر کسی می تواند یک تعریف جامع و مانع برای ماهیّتِ آن ارائه دهد و از حقیقتِ آن ابهامزدایی کند. کسانی چنین میاندیشند که«شگفتی» منشأ پدیدۀ «خندیدن» در انسان است و حالت خنده از خصلتهای پدیده شگفتی به شمارمیآید، ولی ابهامی که در ذات و ماهیّتِ «خندیدن» دیده میشود، به هیچ وجه کمتر از ابهامی نیست که در ذات و ماهیّتِ «شگفتی» تحقّق دارد. اگر بپذیریم که حالتِ خندیدن از حالتِ پیدایشِ«شگفتی» درانسان ناشی میشود، ناچار باید بپذیرم که اگر ابهامی در ماهیّت خنده دیده میشود، از ابهامی که در حالت «شگفتی» وجود دارد، پدید میآید. در مورد ماهیّتِ خنده، بحث و بررسیهای بسیار به عمل آمده و کتابهایی نیز در این باب به رشته نگارش درآمده است، ولی هنوز نمیتوان ادّعا کرد که ماهیّتِ خنده بدرستی روشن و آشکار شده است. این سخن در مورد ماهیّت تعجّب و شگفتی نیز صادق است و هنوز معلوم نیست که درباره این پدیده نفسانی چگونه میتوان بروشنی سخن گفت. اکنون با توجّه به اینکه پدیده شگفتی از خواصّ و خصلتهای انسان شناخته میشود، به آسانی میتوان گفت، حقیقتِ انسان ـ که شگفتی از خواص و خصلتهای او به شمار میآید ـ از هر موجود دیگری شگفتانگیزتر است. معنیِ این سخن، آن است که وقتی انسان در اثر روبروشدن با برخی از وقایع و حوادث یا موجودات خارقالعاده در شگفتی فرومیرود، میتواند از وجودِ خودش – که از خصلتِ شگفتی برخوردار میشود – نیز شگفتی پیدا کند و بدرستی دریابد که بدون وجودِ او، شگفتی هرگز تحقّق نمیپذیرد. به دیگر سخن: شگفتی، چیزی نیست که وجود عینی داشته باشد و یک موجود خارجی شناخته شود، بلکه ـ همان گونه که یادآور شدیم ـ ، شگفتی از خواص و خصلتهای انسان است و در شرایطی ویژه و در اثر روبرو شدن با برخی از امور خاص به وجود میآید. اکنون در اینجا این پرسش پیش میآید که چرا انسان از هر موجود دیگری شگفتانگیزتر است و علّتِ شگفتانگیز بودنِ او در چیست؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت: چیزی نیست که در جهان، موجب تعجّب و شگفتی شود مگر اینکه نمونهای از آن چیز در انسان تحقّق دارد و البتّه معلوم است که وقتی نمونهای از هر شیءِ شگفتانگیز درانسان تحقّق داشته باشد، انسان همه امور شگفت انگیز را در خود دارد و به همین دلیل از هر موجود دیگری در جهان شگفتانگیزتر شناخته میشود. به این ترتیب، اگر شخص بتواند خودش را بشناسد، به همه شگفتیهای جهان نیز آشنایی پیدا میکند.
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نویسنده :
غلامحسین ابراهیمیدینانی.
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3789004
شابک (isbn):
۲۵۰۰۰۰ ریال: 978-600-7009-35-2
شماره ديويي:
۱۱۱
کد کنگره:
BD۳۱۸ /ف۲الف۲ ۱۳۹۴
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی2
یادداشت :
شماره کتابشناسی ملی: ۳۷۸۹۰۰۴
موضوع: انسان (فلسفه)
موضوع: شناخت (فلسفه)
موضوع: هستیشناسی
یادداشت: نمایه.
یادداشت: کتابنامه: ص.[۴۹۱] - ۴۹۴ ؛ همچنین به صورت زیرنویس.
يادداشت: پشت جلد به انگلیسی: Gholamhossen Ibrahimi Dinani.From sensible to intelligible.
وضعیت فهرست نویسی: فاپا
مشخصات ظاهری: ۴۹۴ص.؛ ۵/۱۴×۵/۲۱سم.
مشخصات نشر: تهران : موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۹۴.
عنوان و نام پديدآور: از محسوس تا معقول/ غلامحسین ابراهیمیدینانی.
سرشناسه: ابراهیمی دینانی، غلامحسین، ۱۳۱۳ -
توضیحات فیزیکی اثر :
494 صفحه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت