رابطه تغذيه و تهذيب نفس | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رابطه تغذيه و تهذيب نفس
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رابطه تغذيه و تهذيب نفس
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تغذیه و اخلاق
,
خودسازی و سلوک
,
تهذیب نفس
,
خود سازی
سوال:
لطفا در مورد غذا در تهذیب نفس برایم توضیح دهید.
پاسخ تفصیلی:
همان طوري كه كردار انسان تأثير مثبت يا منفي در قلب و دل دارد، غذا نيز از نظر كميت و كيفيت تأثير بسزايي در نورانيت يا سياهي قلب دارد. غذاي طيب به دل توفيق روآوري به خدا ميبخشد و در عبادت تاثير مي گذارد.
خوردن غذاهاي حلال وپاكيزه با رعايت ضوابط آن بلا مانع است اما حلال بودن يك چيزاست. ورعايت مسايل اخلاقي وسير سلوكي مقوله ديگري است.ترك بسياري از اعمال حلال براي كسي كه ميخواهد به مراحلي از كمال برسد لازم است .
قاعده كلي اين است كه در تهذيب نفس انسان بايد به جايي برسد كه جنبه معنوي و قواي روحي و عقلي او بر قواي شهوت و غصب و وهم او چيره و حاكم باشد و هر چيزي كه به اين كار كمك كند در اين راه مفيد خواهد بود.
لذا بزرگان اخلاق در اين باره توصيه هايي داشته اند.البته شرايط و ويژگي هاي جسمي و روحي افراد مختلف و گوناگون است و بايد براي هر كسي نسخه اي مناسب با بيماري و مرض او نوشته شود.
انسان در اين مورد نبايد دچار افراط و تفريط گردد كه هر دو زيانبار و خطرناك است. مثلا، خواب زياد انسان را خمود و تنبل و بي حال مي كند و خواب كم نيز امكان انجام كارها و فعاليت هاي روزمره و عبادت و نماز را به انسان نمي دهد.
جسم ما همچون مركبي است كه قرار است ما را به سر منزل مقصود برساند.
ما در يك تقسيم بندي در موضوعات زير بحث مي كنيم.
الف)غذاي حرام ب)اسراف ج)پرخوري د)غذاي مكروه ي) آداب غذا خوردن
الف)غذاي حرام
خداوند متعال مي فرمايد:
«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلي طَعامِهِ»انسان مي بايد به قوت و غذاي خود (به چشم خرد و احتياط) بنگرد.
اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ به عثمان بن حنيف نوشت:
«... فما اشْتَبه عليْكَ عِلْمه فَالْفِظهُ... .»
... آنچه را كه حلال بودنش براي تو روشن نبود از دهان بيرون بينداز... .
بنابراين، مهمترين چيزي كه مؤمن سالك بايد از آغاز راه به آن توجه داشته باشد نگهداشتن شكم از حرام است
اهل تقوا علاوه بر آنكه از حرامهاي بيّن پرهيز دارند از خوردن غذاهاي شبهه ناك و نظرهاي فتنه انگيز خودداري ميكنند .
ابو بصير مي گويد: شخصي حضور امام باقر ـ عليه السّلام ـ عرض كرد: من در مقام عمل ضعيف و ناتوانم و كمتر توفيق دارم كه روزه (مستحبي) بگيرم لكن اميدوارم كه بجز حلال چيزي نخورم. امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود:
«أيُّ الْإجتهاد أفْضلُ من عفَّه بَطْنٍ و فرْجٍ؟»
كدام كوشش و رياضت بالاتر از حفظ شكم و دامن از حرام است؟
و در حديث ديگر نيز از آن حضرت آمده است:
«ما عُبِدَ اللهُ بشيْءٍ أفْضل من عفَّه بطنٍ و فرْجٍ.»
هيچ عبادتي نزد خدا به اندازه نگهداري شكم و دامن از حرام ارزش ندارد.
ب)اسراف
اسلام به همه اجازه داده كه مالي را كه توليد مي كند به آن مقداري كه لازم دارد و نياز اوست، در حد شأن و مرتبه خود مصرف كند. همه مي توانند خانه، ماشين و لباس و ... در شأن خود تهيه نمايند.
همانگونه كه در آيه 31 سوره اعراف آمده است: «كُلُوا وَ اِشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» نهى در «لاتسرفوا» مطلق است. بنابراين موارد ذيل را شامل مىشود:
1) دور ريختن غذا و استفاده صحيح نكردن از آن.
2 ) اسراف در خوردن از الوان مختلف خوردنىها و آشاميدنىها؛ يعنى، هر چه را انسان هوس كرد بلا درنگ سراغ آن برود.
از نبى اكرم(ص) نقل شده كه مىفرمايد: «انّ من الاسراف ان تأكل كل ما اشتهيت»؛از موارد اسراف اين است كه هر چيزى را هوس كردى بخورى.
3 ) اسراف در كيفيت؛
بدين معنى كه وقتى غذاى مورد نياز بدن با هزينه كمترى تأمين مىشود به قدرى كيفيتش را بالا ببرند كه چندين برابر هزينه پيدا كند؛ قهراً اين هم اسراف خواهد بود. آيا سفرههاى رنگينى كه اعيان و اشراف برپا ميكنند با آن هزينههاى سرسامآور اسراف نيست؟ بنابراين نفس پرخورى به ويژه اگر براى سلامت انسان مضر باشد نيز مشمول آيه بوده و اسراف به شمار مىرود. كه درجايش بحث خواهيم كرد.
ج) پرخوري
يكي از موانع تهذيب نفس، پرخوري و شكم پرستي است، شخصي كه شبانه روز تلاش ميكند غذاهاي خوب و لذيذ تهيه كند و شكم را از انواع غذاها انباشته سازد چگونه ميتواند با خداي خويش خلوت كند، با او انس بگيرد و راز و نياز كند. انسان با شكم انباشته از غذا چگونه ميتواند حال عبادت و دعا داشته باشد. كسي كه لذّتش را در خوردن و آشاميدن ميداند، چگونه ميتواند طعم ولذت مناجات را بچشد و به همين جهت اسلام از پرخوري مذمت نموده است.
حضرت صادق (عليهالسلام) به ابوبصير فرمود: شكم در اثر پرخوري طغيان ميكند و نزديكترين احوال بنده به خدا هنگامي است كه شكمش خالي باشد و بدترين حالات وقتي است كه شكمش پر باشد.
حضرت صادق (عليهالسلام) فرمود: خداوند سبحان پرخوري را مذموم ميداند.
رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلم) فرمود: پرخوري نكنيد كه نور معرفت در قلب شما خاموش ميگردد.
حضرت صادق در حديثي فرمود، براي قلب مؤمن چيزي زيانبارتر از پرخوري نيست، پرخوري باعث قساوت قلب و تحريك شهوت ميشود و گرسنگي غذاي روح و طعام قلب و صحت بدن ميباشد
اميرالمؤمنين (عليهالسلام) فرمود: هنگامي كه خدا صلاح بندهاش را بخواهد قلت كلام و قلت طعام و قلت خواب را به او الهام ميكند.
اما يادآوري اين مطلب هم ضروري است كه سالك الي الله نيز مانند سائر مردم براي زنده ماندن و نيروي عبادت نياز به غذا دارد. اما بايد به مقدار تأمين نيازهاي بدن غذا بخورد و از پرخوري جدّاً اجتناب نمايد. زيرا پرخوري اسباب كسالت و بيرغبتي به عبادت و قساوت قلب و غفلت از ياد خدا ميشود بر عكس كم خوري و گرسنگي موجب سبكي و آمادگي براي عبادت و توجه به خدا ميشود و اين موضوع كاملاً مشهود است كه انسان در حال گرسنگي از صفاي روح و نورانيت و حال خوش برخوردار است كه با شكم پر، برخوردار نخواهد بود.
د) غذاي مكروه
در رابطه تأثير انجام مكروهات در زندگي گفتني است كه هر يك از مكروهاتي كه در دين اسلام مطرح شده است قطعا انجام آن يك تأثير منفي در زندگي انسان دارد. البته اين تأثير به قدري نيست كه موجب هلاكت معنوي انسان و يا افت معنوي شديد او شود. اما به هرحال تأثير منفي دارد. و آن را جز افرادي كه از لطافت روح بالايي برخوردار هستند احساس نمي كنند. در واقع گناهان براي انسان به منزله غذاي مسموم هستند كه با خوردن هر لقمه آن , دستگاه گوارش انسان دچار مسموميت بيشتري مي شود تا جايي كه ممكن است او را دچار مسمويت شديد كند. مكروهات به منزله غذاي غير بهداشتي هستند كه هر چند منجر به مسموميت نمي شود اما به هرحال تأثير منفي هر چند كم در سلامت انسان دارد.
اگر روح انسان را به يك تابلو تشبيه كنيم چنانچه اين تابلو بسيار كثيف و آلوده باشد, آلودگي هاي بعدي را در آن متوجه نمي شويم . انساني كه گناهان فراوان انجام داده و به قساوت قلب مبتلا شده است , گناهان بزرگ براي او عادي شده و انجامش روح او را مكدر نمي سازد. اما انساني كه روحش پاك و لطيف است نه تنها فكر گناهان بزرگ را هم نمي كند بلكه اگر مكروهي را انجام دهد در خود احساس كدورت و تيرگي مي كند مانند تابلو بسيار تميزي كه با نشستن كوچكترين گرد و غباري بر آن , افراد متوجه مي شوند و آن را پاك مي كنند.
مرحوم استاد شهيد مطهري در شرح حال يكي از اساتيد معنوي خود مي گويد: آن عالم بزرگوار شبي در جلسه شعري شركت كرده بود و به ناچار او هم اشعاري را قرائت كرد و با توجه به اين كه خواندن شعر در شب مكروه است , آن شب را براي نماز شب بيدار نشد و خودش فرمود اين نتيجه آن جلسه ديشب است كه عمل مكروه را انجام دادم .
. بنابراين تمام مكروهات داراي آثار منفي در زندگي مادي و يا معنوي انسان هستند اگر چه انسان آن را حس نكند,
ي)آداب غذا خوردن غذا خوردن آدابي درد كه در رساله هاي عمليه مشروح بيان شده ما در اينجا مختصري اشاره مي كنيم.
1 . از حضرت امام علي عليه السلام منقول است : هر گاه براي غذا خوردن نشستيد به روش بندگان دو زانو بنشينيد . و يك پا را روي پاي ديگر مگذاريد . چهار زانو منشينيد كه خداوند كسي را كه اينگونه بنشيند دشمن مي داند .
2. از حضرت امام علي عليه السلام و ائمه صلوات الله عليهم اجمعين منقول است : هر كسي كه مي خواهد خير خانه اش بسيار شود پيش از غذا دست ها را بشويد و فرمودند كه دست شستن پيش از غذا فقر را از بين مي برد و روزي را زياد مي كند و چرك را از لباس دور مي كند . چشم را جلا مي دهد و درد ها را از بدن دور مي كند .
3. در حديث معتبر منقول است كه پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم به حضرت امام علي عليه السلام فرمودند: يا علي ! در اول و آخر غذا نمك بخور كه هر كسي كه غذا را با نمك آغاز و به نمك تمام كند خداوند تعالي از او هفتاد نوع بلا را كه كمترين آنها خوره باشد دفع مي كند.
براي مطالعه بيشتردراين مورد به رساله هاي عمليه مراجعه شود.
منابع
1-بحارالانوار
2-(ميزان الحكمه , ج 3,)
3- حلية المتّقين / علّامه مجلسي
4-وسايل الشيعه
5-مستدرك الوسايل الشيعه
براي مطالعه بيشتر به سايت پرسمان/اخلاق مراجعه كنيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%D9%8A%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%B0%D9%8A%D8%A8-%D9%86%D9%81%D8%B3
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت