پاسخ تفصیلی:
راه هايي را براي از بين بردن شيريني گناه به شما پيشنهاد مي كنيم كه ان شاءالله مفيد واقع شود.اصل اخلاقي مقابله به ضد :
مهمترين اصل عمومي اي كه علماي اخلاق در زمينه معالجه امراض روحي پيشنهاد مي نمايند, اصل مقابله به ضد است؛ يعني به كار بردن ضد هر عمل و صفتي كه قصد ترك آن را دارد
اساسي ترين راه مقابله به ضد جايگزين ساختن محبت خدا و لذت بردن ازمناجات با او به جاي محبت دنيا و لذت هاي مادي است كه اين فرايند نياز به معرفت و عمل دارد. علم به خداوند و ايمان به او و عمل كردن به واجبات و مستحبات به تدريج مزاج انسان را عوض مي كند و به جايي مي رسد كه انسان ديگر از غير خدا هيچ لذتي نمي برد و بلكه لذت هاي مادي برايش مشئز كننده مي باشد.محبت به امام زمان(عج) را جايگزين محبت آن فرد كنيد .وبه خداي مهربان بگوييد كه از اين گناه به خاطر خودش صرف نظر مي كنيد ومطمئن باشيد خداوند مي تواند بهتر از آن را قسمت شما كند.
ودرمرحله بعدي براي خود برنامه عملي داشته باشيم و با انجام واجبات و ترك گناه، لذت بندگي خدا را بچشيم. اگر كسي لذت قرب به خدا و عبوديت خداوند را بچشد.هرگز از گناه و لذت هاي مادي راضي نخواهد شد. و حاضر نمي شود لذت مناجات با خدا و رابطه با اهل بيت (عليهم السلام) را با لذت مثلا موسيقي و نگاه به نامحرم و مانند آن عوض كند.انديشيدن در خصوص گناه و تبعات آن
امام علي ( عليه السلام ) فرمودند : در شگفتم از مردمي كه از غذا پرهيز مي كنند چون مي ترسند به سلامتي شان آسيب برساند , چگونه از گناهان كه آنها را به آتش مي افكند پرهيز نمي كنند ! 1
انديشه كردن در عاقبت گناه , لذت آنرا نيز از بين مي برد . انساني كه يقين دارد فلان غذاي لذيذ , مسموم است و سلامتي او را به خطر مي اندازد، از آن اجتناب مي كند و در صدد خوردن و لذت بردن از آن بر نمي آيد . اگر گناه مي كنيم و چه بسا از آن لذت مي بريم بدليل آن است كه نه گناه را مي شناسيم و نه از تبعات شوم آن آگاهيم . لذا آيه ي كريمه مي فرمايد : «به كارهاي زشت چه آشكار و چه پنهان نزديك نشويد «لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن »2
لذا خردمندان و مؤمنان حقيقي , نه تنها گناه نمي كنند بلكه به آن نزديك نمي شوند ؛ چرا كه به عاقبت شوم آن يقين دارند و در نتيجه از گناه , لذت نمي برند بلكه بالعكس . البته لازم به ذكر است كه رسيدن به اين رتبه و مقام , با تلاش و زحمت و مجاهده فراهم مي گردد.
– تلاش در جهت دوستي بيشتر با اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام )
انسان عاشق كسي هست كه نسبت به آنچه معشوقه اش دوست دارد علاقمند شده و از آنچه معشوقه اش از آن متنفر است , نه تنها دوري مي كند بلكه او نيز منزجر مي شود .
اگر صادقانه از آنچه كه مي دانيد حرام است , اجتناب كنيد و در اين مسير ثابت قدم باشيد و با توكل بر خدا و توسل به اهل بيت ( عليهم السلام ) بويژه امام عصر ( عج الله تعالي فرجه الشريف ) و از آن ذوات مقدسه محبت شديدشان را طلب كنيد , خواهيد ديد كه محبت آنها رفته رفته در قلبتان بيشتر خواهد شد. و در اثر شدت اين محبت , علاقه ي به آنچه محبوب مي پسندد و انزجار از آنچه او دوست نمي دارد در دل شما ايجاد خواهد شد ؛ تا كار به جايي مي رسد كه دل محب , تنها خانه ي يار مي شود و لا غير .همنشيني و دوستي با مؤمنين راستين
دوستي با كساني كه اهل طاعت الهي و اجتناب از معاصي هستند , در نحوه ي نگرش و رفتار انسان با گناهان , تأثير بسيار زيادي دارد ؛ در واقع اين مورد نيز در طول مورد چهارم يعني دوستي با اهل بيت ( عليهم السلام ) است . وقتي انسان با اهل طاعت , رفت و آمد داشته باشد و محبت اين افراد را به دل راه دهد , كم كم در پي تأثير پذيري از اين افراد , از گناهان اجتناب كرده و قبح معاصي برايش آشكار مي شود. و همانطور كه قبلا ً اشاره شد با ترك معصيت به طور مستمر و مداوم , محبت آن نيز از دل بيرون خواهد رفت ؛ چرا كه : هر آنچه ديده بيند دل كند ياد .حضور در جلسات وعظ و خطابه ي علماء و مطالعه ي كتابهاي اخلاقي بزرگان
بسياري از گناهاني كه مردم انجام مي دهند و يا لذتي كه از انجام گناه مي برند به اين دليل است كه از حقيقت گناه و تبعات ناخوشايند آن آگاهي ندارند . با حضور در جلسات درس اخلاق و مطالعه ي كتابهاي بزرگان در اين خصوص , به مرور زمان بينش انسان نسبت به گناه , بينشي واقع گرايانه خواهد شد و با توجه به اين قاعده كه حقيقت انسان , همان حقيقت انديشه ي اوست , چنين كسي وقتي قبح گناه را باور كند , ديگر نه اثري از گناه باقي مي ماند و نه لذت آن .
ذكر صلوات بر پيامبر و اهل بيت مطهر آن حضرت ( سلام الله عليهم اجمعين ) و روي آوردن به عبادت و دعا
خداوند بر هر كاري قادر و تواناست چرا كه« انه علي كل شيء قدير» . وقتي حضرت حق , تلاش بنده را در جهت قرب به او مشاهده كند و ببيند بنده اش در حد توان , از گناهان اعضاء و جوارح اجتناب مي كند ؛ او را در خالي كردن دل از لذت گناه , كه زحمت بيشتري دارد ياري خواهد كرد .
كتابهاي زير براي مطالعه سفارش مي شود :
پاورقي:
1) ميزان الحكمه / ج 4 / ص 1883
2) سوره ي انعام / 151
براي مطالعه بيشتر به منابع زير رجوع كنيد.
- جامع السعادات
سايت پرسمان/اخلاق
- سلسله درسهاي اخلاق آية الله مشكيني
- كتابهاي شهيد دستغيب
- گناه شناسي استاد قرائتي