معناي مراء | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معناي مراء
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معناي مراء
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اخلاق گفتگو
,
مراء
سوال:
«مراء» به چه معناست؟
پاسخ تفصیلی:
مراء به معنای جدال و مجادله است. به نظر میرسد جدال این است که انسان با مرد دیگری بحث کند و انگیزه بحث روشن شدن واقع نباشد و پس از آن که مطلب روشن شده یا مطمئن است که ادامه بحث اثری ندارد، به بحث ادامه دهد در احادیث از جدال کردن نهی شده است. با توجهی بیشتر در مییابیم که مراء مذموم است؛ زیرا زمینهساز نفاق و بیماری قلب است و دوستی پایدار را فاسد میکند. رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» میفرماید:«لایستکمل اعبد حقیقه الایمان حتی یدع المراء؛(1) ایمان بنده کمال نمییابد، مگر اینکه مراء را ترک کند».همچنین انگیزه آن غلبه یافتن بر حریف است. امام هادی«علیه السلام» میفرماید:مغالبه باعث قطع پیوندهاست».
اما جدال دو قسم است:
1. جدالی که هماهنگ با مراء است.
2. جدال احسن(2) که برای تثبیت عقیده ارزشمند دینی، با روشنگری و شکیبایی دنبال شود. از همین رو افتخار پیامبر«صلی الله علیه وآله» این بود که:«نحن المجادلون فی دین الله؛(3) ما مباحثه کنندگان در دین خدا هستیم».
از آنجا که اکنون برخی این امر را با بحث و جدال بیهوده و تحت عنوان روشنگری دینی اشتباه گرفتهاند، این بخش از کلام مرحوم نراقی را نقل میکنیم.
مراء و جدال عبارت است از اعتراض بر سخن فرد دیگر و اظهار نقص کلام او به قصد پست کردن آن شخص و اظهار زیرکی خود، بدون فایده اخروی، که از اخلاق مذموم است؛ خواه در مسائل علمی باشد، و خواه در غیر آن؛ اعتراض به حق باشد یا به باطل. مگر آنکه این اعتراض در مسائل دینی و به قصد فهمانیدن یا فهمیدن حق باش، به شرط آنکه اگر طرف مقابل مطلب حق را بگوید، انسان دلتنگ نشود. به خلاف مراء که اگر حق از سوی طرف مقابل بیان شود، بدحال میشود و همیشه میخواهد آنچه او میگوید، صحیح باشد.
...انسان مبتلا به مراء همیشه در پی آن است که سخنی از کسی بشنود و در آن دخل و تصرّفی کند و دنبال آن را بگیرد و از این کار لذت نیز میبرد، خصوصاً در جمعی که افرادی با عقل و سنجش کمتر باشد، که او را به این صفت ستایش کنند و گویند که فلانی جدلی یا سخنگوی ماهر بینظیری است و کسی نمیتواند او را ملزم کند. و احمق کسی است که از این تمجیدها خوشحال شود. چرا که او از خباثت باطنی خود غافل است و غالباً مایل است طرف بحث او جاهل و نادانی باشد، تا بتواند بر او غلبه کند!.(4)
----------------------------
1) بحار الانوار، جلد2، ص 83؛ نقل از میزان الحکمه، جلد 2.
2) سوره نحل، آیه 124، نقل از میزان الحکمه، جلد 2.
3) بحار الانوار، جلد 2، ص 125، نقل از میزان الحکمه، جلد 2.
4) خلاصه معراج السعاده؛ معلم اخلاق، ص 143-144.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/651
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت