فرق نفس اماره و شيطان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرق نفس اماره و شيطان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرق نفس اماره و شيطان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نفس اماره
,
ابلیس
,
خود شناسی
,
مقام نفس اماره
سوال:
آيا بين نفس اماره و شيطان تفاوتي هست؟
پاسخ تفصیلی:
نفس اماره درجه و مرتبه اي از مراتب نفس و روح انسان است. كه در آن حال نفس انسان به دليل عدم رشد و تعالي حقيقي، در رتبه اي است كه او را امر به بدي و پليدي مي كند و از عقل او فرمان نمي برد.
همانطور كه نفس لوامه يا نفس مطمئنه نيز هر يك مربوط به مرتبه اي از مراتب نفس انسان هستند، يعني نفس انسان گاهي اماره است، گاهي همان نفس، لوامه است و گاهي به درجه اي مي رسد كه به آن نفس مطمئنه مي گويند. شهيد مطهري مي گويد:
اين جور نيست كه انسان چند «خود» جدا داشته باشد، يك كار را نفس امّاره مىكند، يك كار ديگر را نفس لوّامه و يك كار ديگر را نفس مطمئنّه. نه، نفس انسان گاهى در يك حدّ پايين است؛ در آن حدّ پايين كه كار مىكند، آنجا كه تحت فرمان عقل نيست، اسمش مىشود «نفس امّاره». همين نفس در يك درجه بالاتر چشمهايش را باز مىكند و هشيارتر مىگردد، مىشود «نفس لوّامه» كه خودش خودش را ملامت مىكند. اگر دو تا بود كه ديگر ملامت [خود] معنى نداشت. خودش كار بدى كرده، بعد خودش خودش [را محاكمه مىكند] ، در آن واحد خودش مىشود قاضى، خودش مىشود مدّعى، خودش مىشود مدّعى عليه، و عليه خودش حكم صادر مىكند. محاسبة النفس معنايش همين است. لا اقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ وَ لا اقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ. اين را در رديف قيامت هم ذكر كرده كه همانطور كه در قيامت خداست كه به حسابها رسيدگى مىكند، خداوند به انسان يك درجهاى از روح و روان داده كه از خود انسان در دنيا حساب مىكشد. يا ايَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعى الى رَبِّكِ. اين است كه انسان يك شخص واحد و يك شىء واحد است كه اين پلّهها را طى مىكند. نفس امّاره همان نفس لوّامه است و نفس لوّامه همان نفس مطمئنّه است امّا اينها در درجات مختلف هستند، درجاتش هم مربوط به اين است كه در چه درجهاى از توجّه و آگاهى و تذكّر و صفا و نبودن حجابها و داشتن ايمان و يقين بيشتر و امثال اينها باشند، و الّا همان يكى است. ( مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى ج3 ص 595 و 596 )
اما شيطان موجودي حقيقي است كه در خارج از وجود انسان تحقق دارد. شيطان، از نوع جن است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ». (كهف، 50) ( به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس-كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بيرون شد آيا(با اين حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود انتخاب مىكنيد، در حالى كه آنها دشمن شما هستند؟! (فرمانبردارى از شيطان و فرزندانش به جاى اطاعت خدا،) چه جايگزينى بدى است براى ستمكاران! )
و جنّ ها از آتش خلق شده اند « وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ؛ و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد». (الرحمن، 15) و گويا جانّ اولين شخص از جنّ بوده است همان گونه كه حضرت آدم اولين شخص از انسان است. (ر.ك: مجمع البحرين لغت جنّ و كشّاف، ذيل آيه 56 الرّحمن) و آتش جسم است - حتّي اگر مراد از آتش، انرژي باشد باز از نظر فلسفی جسم است - بنابراين مادّه ی ثانيه جنّ ها- به اصطلاح فلسفه - جسم است و محال است مادّه ی ثانيّه يك چيز جسم باشد و جنس و نوع و شخص آن موجود، جسماني نباشد. همچنين جن ّها مكلّفند و لازمه ی مكلّف بودن - افزون بر روح داشتن و عقل داشتن - امكان تكامل اختياري است. بنابراين شيطان موجودي است جسماني؛ لكن جسم جنّ و شيطان به گونه اي است كه براي ما نامرئي است.
البته شيطان براي تاثير گذاشتن در انسان، قواي احساسي و ادراكي او را تحريك مي كند. و تا از درون ما پذيرشي براي شيطان نباشد، او قدرت تاثير در ما را ندارد. از آيات قرآن استفاده مي شود که راه ورود شيطان بر انسان به دست خود انسان است و شيطان بدون کمک خود انسان نمي تواند تسلّطي بر او داشته باشد، خداوند متعال مي فرمايد: «بي شک شيطان و گروهش شما را از آنجا یی می بینند که شما آنها را نمي بينيد، ما شياطين را دوست و سرپرست کساني قرار داديم که ايمان نمي آوردند.»(اعراف:27) و فرمود: « هر که از ياد خداي رحمان دل بگرداند، شيطاني بر او بگماريم که همدم او گردد.»(زخرف:36) و باز فرمود: «همانا تو را بر بندگان من هرگز تسلّطي نيست مگر بر گمراهاني که از تو پيروي مي کنند.»(حجر:42)
شيطان خود نيز اعتراف کرده است که بر بندگان خالص خدا سلطه اي ندارد. «شيطان گفت پس سوگند به عزّتت که همه ی بندگان را اغوا مي کنم مگر بندگان مخلص تو را.»(ص/82و83)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/1085
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت