بخل در معنويات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بخل در معنويات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بخل در معنويات
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاشرت و دوستی
,
بخل در معنویات
سوال:
بخل به چه معناست؟ آيا شامل معنويات نيز مي شود؟
پاسخ تفصیلی:
پرسشگر گرامي؛ در معراج السعاده آمده: بخل عبارت از«امساک کردن در مقامي که بايد بذل مي کرد و ندهد آنچه که بايد مي داد.» (معراج السعاده، ص322)
صفت بخل ثمره محبت دنياست. درباب مذمت بخل در احاديث اسلامي، روايات تکان دهنده اي ديده مي شود.
- اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) در نهج البلاغه حکمت 126 مي فرمايد:«عجبت للبخيل ان يستعجل الفقر الذي منه هرب و يفوته الغني الذي اياه طلب؛ فيعيش في الدنيا عيش الفقراء، و يحاسب في الآخرة حساب الاغنياء ؛ در شگفتم از بخيل که شتابان در طلب فقري است که از آن مي گريزد، و سرمايه اي را از دست مي دهد که براي آن تلاش مي کند پس در دنيا مانند بينوايان زندگي مي کند، و در آخرت مانند توانگران حساب پس مي دهد.»
- امام علي (عليه السلام) مي فرمايد:«البخل جامع لمساوئ العيوب وهو زمام يقاد به إلي کل سوء؛ بخل ورزيدن کانون تمام عيبهاست و افساري است که (بخيل) به وسيله آن به سوي هر بدي کشانده مي شود» (نهج البلاغه، حکمت 378)
-امام علي (عليه السلام) فرمودند:«البخل بالموجود سوء الظن بالمعبود؛ بخل ورزيدن به آنچه در دست داري بدگماني به معبود است»
- رسول خدا صلي الله عليه و اله در حديثي مي فرمايند:«البخيل بعيد من الله بعيد من الناس،قريب من النار، بخيل از خدا دور است، از مردم نيز دور است و به آتش دوزخ نزديک است» (بحار الانوار، ج 73، ص 308)،
- در حديث ديگري، امام امير مؤمنان علي عليه السلام مي فرمايند: «النظر الي البخيل يقسي القلب، نگاه کردن به بخيل، انسان را سنگدل مي کند» (تحف العقول،ص 214). اين تعبير نشان مي دهد که باطن بخيلان آن قدر تاريک و آلوده است که بازتاب آن در چهره آنان، سبب سنگدلي نگاه کننده مي شود.
- در روايتي داريم: «فلا يلج النار الا البخيل»؛ در آتش وارد نميشود، مگر بخيل. (اخلاق محتشمي، تاليف خواجه نصيرالدين طوسي، ص 3210 ) اين تعبير كه انحصار را ميرساند، بخل را از دايره بخل مادي خارج ميكند و تذکر به معناي وسيع بخل ميدهد. روايت ميفرمايد فقط اهل بخل وارد آتش ميشوند. بنابراين كساني كه اطاعت خدا نميكنند و از آن سر باز ميزنند، مصداق بخيل هستند چون جميع اموري را كه خداوند به عنوان سرمايههاي الهي، به افراد بشر داده است، بايد در راه خدا و در طريق اجراي تكاليف الهي به كار گرفته شود.
طاعات ما، ابزاري ميخواهد و ابزارش نعمتهاي مادي و غيرمادي است كه در اختيار داريم. اگر از مصرف ابزارها امساك كرديم، بخيل هستيم. در روايتي آمده است كه مومن نميتواند مومن باشد و بخل بورزد.
دوست عزيز؛ اگر به صورت مصداقي مشخص مي کرديد منظورتان از بخل در معنويات چيست پاسخ دقيقتري دريافت مي نموديد. غالبا بخل درباره ي مسائل مادي مطرح مي شود، اما به طور کلي مي توان گفت: بخل يعني خودداري کردن از بذل، جايي که بايد بذل کند و در معناي وسيع کلمه شامل همه امور مي شود. مثلا کسي که علمي دارد وظيفه دارد آن را در اختيار ديگران نيز قرار دهد« زکاه العلم نشره؛ زکات علم نشر دادن آن است» و اگر دريغ کند بخل ورزيده است.
موفق باشيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/1104
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت