روزه با معرفت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
روزه با معرفت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
روزه با معرفت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
انجام واجبات
,
آداب روزه
,
آداب باطنی روزه
سوال:
ميخواهم روزه با معرفتي داشته وتحولي درخود مشاهده كنم چه توصيه هايي ميفرماييد واعمالي كه حتما بر خود واجب كرده و انجام دهم؟
پاسخ تفصیلی:
از اينكه قصد داريد از فرصت به وجود آمده ماه مبارك رمضان كمال استفاده را در جهت خودسازي و تذكيه نفس ببريد بسيار خوشحاليم و اميدواريم در اين مسيري كه قدم نهاده ايد بتوانيم شما را ياري كنيم.
هر انساني در هر زمان و شرايطي كه واقع شده باشد اگر در حد توان و استطاعت خويش كوشش كند كه به حقيقت بندگي برسد وظيفه خود را انجام داده است و مي تواند شاهد تحولات چشمگيري در خود باشد چرا كه خداوند از كسي بيش از توانش تكليف نمي خواهد «لايكلف الله نفسا الا وسعها».
«حقيقت روزه»
حقيقت روزه چيزي جز پرستش توحيدي خداوند نيست. پرستشي که مخصوص خداوند باشد و انسان را از خودپرستي و غير پرستي رها سازد و فقط خداي را پرستش نمايد. روزه براي ترک خودپرستي و توحيد در پرستش معبود است. در رعايت احکام روزه چنين اتفاقي مي افتد که انسان از خواسته هاي خويش مي گذرد و تنها به خواسته خداوند مي انديشد و عمل مي کند.
اگر روزه انسان به عبوديت منتهي شود و او را از بندگي غير خدا و از زشتي ها و منكرات بازدارد، معلوم مي شود كه به حقيقت روزه رسيده است والا صرف گرسنگي و تشنگي نتيجه اي بدست نمي دهد. خداوند در سوره بقره آيه 183 اين حقيقت را چنين بيان مي كند:(كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم لعلكم تتقون – روزه بر شما واجب شد همانگونه كه بر پيشينيان واجب بود تا با تقوا شويد). تقوا ملكه ايست كه انسان را از ارتكاب خطا و معاصي محفوظ مي دارد و روزه حقيقي، روزه ايست كه اين ملكه را در انسان به وجود آورد.
وادي اخلاق و عرفان، وادي تمرين و ممارست به خوبي ها و مبارزه و دوري از بديها و كژيهاست. هر كس در اين ميدان از تمرين بيشتري برخوردار باشد موفقيت و پيروزي اش نيز در راه رسيدن به كمال و غلبه و شكست شيطان بيشتر است. روزه يكي از ميادين و فرصتهاي بسيار بزرگي است كه خداوند براي انسان فراهم نموده است تا در آن به راحتي و بدون هيچ مزاحمي چون شيطان (چرا كه در اين ماه شياطين در غل و زنجيرند و راه سيطره آنها بر انسان مسدود است) به تمرين خوب شدن بپردازد و طعم واقعي بندگي را بچشد.
«اقسام روزه»
به طور كلي عبادات يك صورت ظاهري دارند كه عبارتست از حركات و سكنات و امساك و افطار و ... و يك صورت باطني كه سازنده روح انساني و پي بردن به حقيقت آفرينش است، اگر انجام اين عبادات انسان را به فلسفه اصلي خلقت كه انس با خالق و عشق به او و طهارت روح است برساند، اين فرد به حقيقت عبادت رسيده است و سرّ آن را درك نموده است، كه نشانه اش تسليم در برابر اوامر الهي و ترك همه كارهائي است كه مورد رضايت خداوند نيست. اما اگر در حين انجام عبادات مرتكب منكرات هم مي شود و ولايت غير الهي را هم پذيرا هست به هدف عبادت نزديك نشده و تغييراتي در او حاصل نگرديده و چنين شخصي هرگز نمي تواند شاهد تحولّي در خود باشد.
انسانها بسته به ميزان معرفت و شناختي كه از خالق هستي و آموزه هاي دين دارند در نحوه كيفيت انجام وظايف شرعي و دينيشان مختلفند. هر چه معرفت و شناخت بيشتر و از سطح بالاتري برخوردار باشد تأثير عملي كه از انسان نشأت مي گيرد بيشتر و تحولّي كه در مسير بندگي و خودسازي نصيب او مي شود چشمگير تر است. روزه نيز از اين قاعده مستثني نيست. براي روزه مراتبي بيان نموده اند كه هر كس بسته به معرفت و شناختي كه دارد در صدد انجام آن بر مي آيد.
روزه شرعي: پايين ترين درجه روزه است كه حفظ شكم از مفطرات مي باشد و عامه مردم معمولا اينچنين روزه مي گيرند. هر چند با چنين روزه اي ذمه انسان از تكليف الهي بري مي شود اما رشد معنوي و تقرب الهي چشمگيري به دنبال ندارد. و فقط بازخواست الهي را از انسان سلب مي كند.
روزه اخلاقي: روزه ايست كه انسان علاوه بر حفظ شكم از مفطرات، چشم و گوش و دست و پا و ساير اعضاء و جوارح خود را نيز از محرمات و مكروهات و مشبهات حفظ مي كند. اين روزه در مرتبه بالاتري از روزه شرعي قرار دارد و كسب چنين توفيقي از جانب خداوند با توسل و الگو برداري از سيره و روش ائمه(ع) حاصل مي شود.
روزه عرفاني: قسم سوم روزه كه سيره عرفا و اولياء الله بوده و انجام آن بر همگان ميسر نمي باشد روزه ايست كه انسان در آن علاوه بر حفظ شكم و ساير اعضاء و جوارح از محرمات، قلب خود را نيز از خطورات شيطاني و صفات رذيله حفظ كند و نفس خويش را به فضائل و اوصاف نيك مزيّن نمايد. با چنين روزه ايست كه انسان مي تواند پرواز كند و قله هاي بلند معرفت را فتح كند و شاهد تحوّلي شگرف در خود باشد.
همانطور كه گفتيم وادي اخلاق و عرفان وادي تمرين خوبيهاست. شرط رسيدن و درك روزه عرفاني، تمرين و ممارست داشتن در روزه اخلاقي است و تا پيروز ميدان اخلاق نباشيم هرگز نمي توان پيروز ميدان عرفان شد. بهترين نوع روزه كه خشنودي الهي را به دنبال دارد و سبب رشد معنوي و رسيدن به تقوا و ايجاد تحول در انسان مي شود روزه ايست كه روح بندگي در آن نمايانتر باشد. به بيان ديگر هرچه انسان روزه دار بيشتر مراقب اعمال، رفتار و افكار خود باشد كه به خطا و گناه نرود، بيشتر رضايت الهي را جلب نموده است و در نتيجه شاهد تحوّل و سازندگي بيشتري در خود مي باشد. هرچند انجام مستحبّات نقش بسزايي در رشد معنوي انسان دارد اما آنچه كه انسان را به سعادت و كمال حقيقي مي رساند و خوشنودي خداوند را به دنبال دارد عمل به دستورات و فرامين الهي است كه با انجام واجبات و ترك محرمات حاصل مي شود.
در پايان براي شما دوست عزيز آرزوي موفقيت و سربلندي داريم و ما را نيز از دعاي خيرتان محروم نگردانيد.
..............................................
براي مطالعه بيشتر رجوع كنيد به كتاب (الفضائل و الرذائل) تأليف آيت الله مظاهري - عربي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت