راه تنفر از گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
راه تنفر از گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
راه تنفر از گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ترک گناه
,
توبه و ترک گناهان
سوال:
چيكار كنيم كه از گناه متنفر شويم؟
پاسخ تفصیلی:
اولا از حسن اعتماد شما خرسنديم ثانيا شما را به دليل توجه به مسايل مي ستاييم ثالثا بايد عرض كنم كه اگر انسان به زشتي و ضرر چيزي و كار باور و اعتقاد عميقي داشته باشد ،هرگز آنرا انجام نمي دهد مثلا بعيد است كسي رغبت به نوشيدن اسيد يا خوردن فضولات انساني داشته باشد چون يقين دارد مضر است و مشمئز كننده مي باشد ولذا بهترين مسير براي ترك گناه توجه جدي و انديشه ورزي در آثار گناه و ضررهاي دنيوي و اخروي آن و بد نامي هاي گناه است.
مهمترين اتفاقي كه با گناه براي انسان مي افتد, دوري از خدا است. انسان ذاتا بنده خدا است و هر چه دارد و مي خواهد داشته باشد از كمال و سعادت و لذت و خوبي و خير همه از ناحيه خداي متعال است. تا موقعي كه انسان به خدا نزديك است و بنده خدا است و خدا از او راضي است و او را دوست دارد از همه اين مواهب برخوردار مي شود اما موقعي كه گناه كرد و با گناه از خدا فراري شد و به شيطان پناه برد و از خدا دور گشت از همه اين خوبي ها و مواهب دور مي شود و زندگي سخت و نكبت باري خواهد داشت.
در اين قسمت به نمونه هايي از آثار گناه اشاره مي نمايم.
1. از بينبرنده نعمت
امام صادق (عليه السلام) ميفرمايند: «خداوند متعال به بندهاش نعمتي نصيب نميكند كه باز پس گيرد، مگر به جهت گناهي كه او (بنده) مرتكب ميشود و در آن صورت، مستحق سلب نعمت ميگردد»؛ (تفسير نورالثقلين، ج2، ص163) يعني انسان به سبب نافرماني و گردنكشي كه ميكند، باعث سلب نعمتهاي پروردگار از خودش ميگردد. همچنين حضرت علي(عليه السلام) در روايتي فرمودند: «انسان بر اثر گناه، از رزق و روزي محروم ميشود»(ابنابىالحديد، شرح نهج البلاغه، ج20، ص259)
2. سببساز بلا و آفت
گناه و معصيت، بهويژه گناهان جنسي (شهواني) زمينهساز بلاهاي دنيوي است و انسان را به سوي آفات و گرفتاريهاي اجتماعي و بيآبرويي ميكشاند. در روايتي كه از محضر نوراني حضرت علي(عليه السلام) وارد شده، چنين آمده است: «كسي كه به لذايذ و شهوات نفساني (گناهان شهواني) روي آورد و به آنها مبادرت ورزد، به سوي آفات و بليّات شتافته است»؛(غررالحكم ودررالكلم،ج2،ص666،ح926) يعني اين امور منشأ بلا و آسيب دنيوي هستند و انسان را به پرتگاه نابودي ميكشانند.
3. فراموشي و سلب دانش
پيامبر گرامي اسلام، حضرت محمد(صلي الله عليه وآله وسلم) ميفرمايند: « إنَّ العَبْدَ لِيذْنِبَ فَيُنسى بِهِ الْعِلْمُ الَّذى كانَ قَدْ عَلِمَهُ ---وقتي كسي گناهي انجام ميدهد، چهبسا اين گناه باعث ميشود دانش و علمي را كه اندوخته، فراموش كند»( بحار الانوار، ج70، ص377).
دربارة نقش گناه در فراموشي، ميتوان تحليلي روانشناختي ارائه كرد: گناه در درون انسان اضطراب و نگراني ايجاد ميكند؛ زيرا گناه به عنوان ناهنجاري اخلاقي، با فطرت خدادادي انسان و با طبيعت وجودي او ناسازگار است. ناسازگار بودن و ناهماهنگ بودنِ گناه با ويژگيهاي طبيعي انسان، باعث تنش و التهاب رواني شده، نظام رواني را از تعادل و آرامش خارج ميكند. اين هيجان منفي و حالت اضطراب نقش چشمگيري در فراموشي دارد و باعث ميشود بسياري از آموختههاي انسان به فراموشي سپرده شود.
در روانشناسي بهويژه در بحث حافظه، مطالب و نظريات بسياري دربارة علل فراموشي بيان شده است كه يكي از اين نظريات، مربوط به نقش هيجانهاي منفي در فراموشي است. در اين نظريه، بر نقش هيجانات منفي مثل اضطراب در فراموشي، تأكيد شده است و اضطراب يكي از دلايل فراموشي در افراد فاقد آرامش لازم، دانسته شده است. براي مثال طبق اين نظريه، دانشجويي كه آمادگي لازم براي امتحان ندارد، وقتي با سؤال امتحان مواجه ميگردد و آن را درك نميكند، دچار اضطراب شده، اين اضطراب باعث ميشود سؤالات بعدي را هم كه ميداند فراموش كند. گناه نيز به عنوان يكي از عوامل اضطرابزا ميتواند نقش بسياري در فراموشي و ياد زدودگي داشته باشد.
4. كاهش عمر
امام صادق(عليه السلام) ميفرمايند: « مَنْ يموتُ بالذُّنوب أكثر ممّن يموت بالآجال، و من يعيش بالاحسان أكثر ممّن يعيش بالأعمار ---- كساني كه بر اثر گناه از پاي درميآيند و زودتر ميميرند، بيشترند از كساني كه با اجل طبيعي ميميرند؛ و كساني كه بهسبب احسان و نيكي به ديگران زندگي طولاني ميكنند، بيشترند از كساني كه با عمر طبيعي خود زندگي ميكنند»( بحار الانوار، ج70، ص363).
همانطور كه احسان و نيكوكاري و صلهرحم به دليل ايجاد رضايت خاطر و آرامش رواني، باعث طولاني شدن عمر ميگردد، گناه و ناهنجاري اخلاقي نيز به دليل ايجاد تشويش ذهني و نگراني باعث كوتاه شدن عمر شده، بركت زندگي را زايل ميكند.
5. سلطه بيگانگان
خداوند متعال جهان را قانونمند آفريده است. بنابراين، هر پديدهاي بر اساس قوانين خاص و علت ويژه، بهوجود آمده و تدبير ميشود. هيچ كار و هيچ اتفاقي در اين جهان بر اساس تصادف و گترهاي به وجود نميآيد. قوانين اجتماعي نيز از اين قانون استثنا نميباشند و تابع قوانين علت و معلولي و كنش و واكنشي هستند. قرآن كريم دربارة تغيير شرايط اجتماعي و دخالت انسانها در اين تغيير ميفرمايد: « انَّ اللّه لا يُغَيِّرُ ما بقوم حتى يغيّروا ما بانفسهم --- خداوند سرنوشت هيچ امتي را تغيير نميدهد، مگر اينكه خودشان سرنوشت خود را تغيير دهند»(الرعد، 11) يعني انسانها با اعمال و كردار اختياريشان، باعث تغيير در شرايط اجتماعي، سياسي، فرهنگي و... ميشوند. در راستاي اين اصل و قانون الهي، اگر انسانها معصيت و گناه كنند، گرفتاريهاي بسياري برايشان به وجود ميآيد؛ زيرا گناه علت بسياري از مشكلات است؛ يكي از مشكلات و سختيهايي كه در اثر گناه به وجود ميآيد، تسلط بيگانگان بر سرنوشت انسان است.
امام صادق (عليه السلام) ميفرمايند: خداوند متعال فرموده: «اگر كسي مرا بشناسد، در عين حال گناه و عصيان ورزد، كسي را به او مسلط ميكنم كه مرا نشناسد (طاغوت باشد)» (وسايلالشيعه، ج15، ص307) در اين روايت شريف، علت تسلّط افراد بيدين و خدانشناس بر سرنوشت انسانها، گناه و نافرماني الهي معرفي شده است.
6. كاهش مقام و ارزش
گناه و ارتكاب ناهنجاري اخلاقي، باعث بيآبرويي اجتماعي و كاهش منزلت اجتماعي ميگردد. افرادي كه به كارهاي زشت و ناشايست و خلاف اصول انساني و شرعي دست ميزنند، حتي در ميان همرديفهاي خود نيز بيارزش و بياعتبار هستند. در مقابل، افراد باديانت و كساني كه ملتزم به دستورات اخلاقي و ديني هستند، نه تنها ميان همرديفها و دوستان خود محترمند، بلكه نزد افراد گناهكار نيز جايگاه ويژه و احترام خاصي دارند. حضرت اميرالمؤمنين، علي(عليه السلام) دربارة نقش معصيت در كاهش ارزش اجتماعي و اخلاقي ميفرمايند: « مَنْ عَصَى اللّهَ ذَلَّ قدرُهُ ---- كسي كه خدا را عصيان و نافرماني كند، خود را ذليل و خوار ساخته است»( غرر الحكم و دررالكلم، ج2، ص619، ح179)
همچنين در روايت ديگري كه از محضر نوراني امام صادق(ع) نقل شده است، ميخوانيم: «بعد از رسيدن حضرت يوسف به پادشاهي مصر و نابودي عزيز مصر و گرفتار شدن زليخا به فقر و بدبختي، روزي زليخا اجازه خواست تا حضرت يوسف را ملاقات كند، ولي به او گفته شد: اي زليخا! به خاطر اتفاقاتي كه بين تو و يوسف در گذشته افتاده است، نگران هستيم و ميترسيم (به تو) اجازه ملاقات با حضرت يوسف را بدهيم. زليخا گفت: من نميترسم از كسي كه از خدا ترس دارد (تقوا دارد). وقتي به زليخا اجازه داده شد، به خدمت يوسف شرفياب شد. وقتي حضرت يوسف زليخا را ديد، به او گفت: اي زليخا چرا رنگت تغيير كرده و چرا به اين روز و به اين گرفتاري افتادهاي؟ زليخا گفت: سپاس و حمد خدايي را كه پادشاهان و بزرگان را به دليل گناهانشان، برده و خوار كرده و بردهها و نوكرها را به دليل بندگي و خداترسيشان پادشاه و بزرگ ساخته است. حضرت يوسف به زليخا گفت: اي زليخا چه چيزي باعث شد آن كار (تقاضاي ارتباط جنسي از يوسف)را با من بكني؟ زليخا گفت: زيبايي و دلربايي تو باعث اين كار من شد. حضرت يوسف گفت: چگونه خواهي بود و چه خواهي كرد اگر پيامبر آخرالزمان را ببيني؛ پيامبري كه اسمش محمد است و از من زيباتر، خوشخلقتر و بخشندهتر ميباشد؟ زليخا گفت: راست ميگويي. يوسف گفت: از كجا فهميدي من راست ميگويم؟ زليخا گفت: براي اينكه وقتي نام او را بردي و توصيف كردي، محبتش در قلبم قرار گرفت. در اين موقع خداوند متعال به يوسف وحي كرد و پيغام فرستاد كه زليخا راست ميگويد و منِ پروردگار، زليخا را بهخاطر محبتي كه به پيامبر آخرالزمان دارد، دوست ميدارم. پس پروردگار متعال به يوسف امر فرمود تا با زليخا ازدواج كند»(مجلسي، بحار الانوار، ج12، ص281)
7 جهنمي شدن و گرفتار عذاب الهي شدن كه بدترين اثر گناه است..
در آخر حديثي را در مورد ترك گناه از پيامبر اكرم نقل ميكنيم:
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم ):«لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّه ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلكَ ---- هرشخصي بتواند كار حرامى انجام دهد و آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد خداوند ، پيش از آخرت ، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد.»( كنز العمّال : 43113 منتخب ميزان الحكمة : 144)
در مورد شناخت گناهها وهمچنين راههاي ترك آنها رجوع به كتاب «گناهان كبيره» مرحوم دستغيب مفيد مي باشد.
براي مطالعه وآگاهي بيشتر رجوع شودبه:
1. كتاب( اخلاق در قرآن) تاليف حضرت آيت الله مكارم شيرازي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت