اگر كسى مدعى شود نغمه هاى موسيقى، جنبه ملكوتى و ماوراى طبيعى دارد، بايد به اين سؤال پاسخ دهد كه با توجه به اينكه جنبه ملكوتى و ماوراى طبيعى در همه نفوس انسانى يكى است؛ چرا اين همه اختلاف در نغمه ها و نواهاى موسيقى اقوام و ملل وجود دارد؟! اين اختلاف به حدّى است كه گاهى بعضى از موسيقىهاى يك جامعه، براى ديگران نفرتانگيز و موجب ناراحتى عصبى مىشود. اين حقيقت، بهترين شاهد است كه تأثرات، عواطف و هيجانهايى كه به وسيله موسيقى برانگيخته مىشود، مربوط به ذات و نفس انسانى نيست كه همه در آن مساويند! حتى يك انسان در موقعيت و حالات روانى گوناگون، تأثرات و هيجانهاى مختلفى در مقابل يك نوع موسيقى از خود نشان مىدهد. بنابراين از آنجا كه موسيقى ريشه در جنبه روحانى، معنوى و ماورايى انسان ندارد، نمىتواند مدد رسان سلوك عرفانى باشد كه در حوزه ملكوتى و جنبه معنوى آدمى و ما بعدالطبيعى او جاى دارد. علاوه بر آنكه اگر موسيقى موجب تعالى روح و معنوى انسان مىشد، بايد هركس كه بيشتر با آن سروكار دارد، معنوىتر و داراى مقام و منزلت ملكوتى بيشتر باشد و حال آنكه واقع، خلاف اين موضوع را ثابت مىكند.
گفتنى است: «معنى گرايى» نفوس آدمى، ريشهاى فطرى دارد و به وسيله عبادتها، خيرات، اعمال نيك، انجام دادن تكاليف و رياضت معقول نفس - كه همگى جزء فعاليت به شمار مىروند نه انفعال - به فعليت مىرسد؛ نه با موسيقى كه نخست هشيارى را از نفس بر مىكند و آن گاه او را در اختيار ضربها، فواصل، كميتها و كيفيتهاى خويش مىنهد.در اين خصوص نگا: عرفان اسلامى، ص167 - 171.
ناگفته نماند، مقصود از موسيقى در مباحث ياد شده، موسيقى رايج در ميان بشر است؛ نه موسيقى و نغمهاى كه در طبيعت نهفته و نهان است. البتّه نغمهاى كه با فطرت آدمى عجين است، مىتواند آدمى را به ياد حقيقت خويش، جايگاه خود و معبود خويش بيندازد؛ همان نغمههاى داودى كه دل مشتاقان را به حركت و جنب و جوش وا مىداشت. بله اگر موسيقى بتواند حكايتگر آن نغمههاى الهى باشد، قادر خواهد بود كه مددكار سالك باشد. انبيا را در درون هم نغمه هاست طالبان را زآن حيات بى بهاستنشنود آن نغمهها را گوش حس
كز ستمها گوش حس باشد نجسنشنود نغمه پرى را آدمى كاو بود زاسرار پريان اعجمىگرچه هم نغمه پرى زين عالم است نغمه دل برتر از هر دو دم استمثنوى معنوى، دفتر 1، ابيات 1919 - 1922.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%82%D9%8A-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
,
کتابخانه عمومی
مشخصات کامل اثر
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید ورود به سایت در غیر اینصورت عضویت در سایت را انتخاب نمایید
|