گناه تعرب بعد از هجرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
گناه تعرب بعد از هجرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
گناه تعرب بعد از هجرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
توبه و ترک گناهان
,
تعرّب بعد هجرت
سوال:
سلام. (تعرب بعد از هجرت) كه يكي از گناهان كبيره بر شمرده شده، به چه معناست؟
پاسخ تفصیلی:
اين حكم يا اصطلاح فقهي از احاديث متعددي به دست آمده است كه محتواي آن از تعرب بعد از هجرت نهي يا آن را از گناهان كبيره شمرده است: محمد بن مسلم از امام صادق(ع) نقل مى كند كه حضرت فرمود: كباير هفت عمل است: قتل مؤمن از روى عمد, قذف محصنه, فرار از نبرد, تعرّب پس از هجرت, اكل مال يتيم به ظلم, اكل ربا پس از بيّنه و هر آنچه خداوند بر ارتكاب آن وعده به آتش داده است[1].اما تعرب به چه معناست؟ تعرب به معناي اعرابي گري است. اعرابي به افرادي اطلاق مي گردد كه چادر نشين يا صحرا نشين بوده ؛در مقابل شهر نشين و يكجا نشين ؛ و در واقع در مكاني زندگي مي كنند كه خبري از حكومت و قضاوت و آموزش معارف دين وجود ندارد. البته توصيفات دقيق تري نيز از ويژگي هاي ايشان در كتب لغت ذكر شده است. مثلاً در لسان العرب ابن منظور آمده است كه: اعرابي به چادر نشينان غير مستقر در مكان ثابت كه از مو و كرك احشامشان سرپناه و تن پوش مي سازند و به دنبال آب و چراگاه از نقطه اي به نقطه ديگر در حركت اند، اعرابي گفته مي شود. همانسان كه به شهر نشينان مستقر در مكاني برآمده از خشت خام يا پخته، عربي مي گويند.
پس از آن كه همه جزيره العرب به اسلام پيوست، اصطلاح مدنيت برگرفته از مدينه كه مركز اجتماع، تمدن و اداره اسلام شد، در مقابل اصطلاح تعرب استعمال مي شد و شاخص اين هويت، هجرت بود. آن ها كه از مكه يا مكان هاي ديگر قبل از سقوط پايگاه شرك به مدينه هجرت كرده بودند، مؤمن مهاجر بودند و كساني كه پس از آن هجرت كردند، مهاجر شناخته نمي شدند، بلكه از ثواب جهاد و نيت ديني بهره مي بردند. لذاست كه حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: لا هجره بعد الفتح. پس از فتح مكه، هر سفري به سوي مدينه هجرت به حساب نمي آيد. اما مقصود از اصطلاح تعرب پس از هجرت چيست؟در پاسخ به اين پرسش در ميان فقها اختلاف نظرهايي وجود دارد اما در يك جمع بندي نهايي مي توان چنين عنوان كرد كه:تعرب در معناي اوليه خود به مفهوم هجرت از شهر به باديه و سكونت در آنجاست. باديه جايي است كه در آن خبر از معارف دين نيست و مردم آنجا نه اطلاع كافي از دين دارند و نه عزمي در آن ها وجود دارد كه بر طبق احكام دين عمل كنند. البته اكنون اين خصوصيت را مي توان در بسياري از مناطق دنيا مانند شهرهاي اروپايي يا چين نيز مشاهده كرد. علت اين حكم آن است كه فرد تحت تأثير فرهنگ محل زندگي خود قرار گرفته و با اين مهاجرت در واقع خود را در معرض بي ديني قرار داده است. لذا در روايتي از امام رضا عليه السلام علت حرمت تعرب پس از هجرت نقصان در دين و ترك ياري پيامبران و حجت هاي خداوند ذكر شده است[2].
لذا در يك نگاه كلي و اصولي مي توان گفت: تعرّب به معناى عملى است كه انسان را در معرض دور شدن از دين قرار مى دهد و اين عمل گاه به صورت ترك التزام به دين پس از شناخت آن و گاه به صورت ترك تحصيل معرفت به دين است بدون آن كه فرد تارك به بلاد كفر مهاجرت كرده باشد و گاهى به صورت هر دو ترك بروز مى كند.
از اين رو ملاك قطعى آن است كه شخص مبادرت به عملى كند كه به دورى او از دين منتهى شود يا او را در معرض دور شدن از دين قرار دهد البته طبعاً هر عزيمتى به بلاد كفر, تعرّب پس از هجرت و هر ماندنى در دار الاسلام عدم تعرّب نمي باشد. 1. اصول كافي، ج3، ص379.
[2] . وسائل الشيعه، ج15،ص100.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%AC%D8%B1%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت