لذت دوستي با نامحرم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
لذت دوستي با نامحرم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
لذت دوستي با نامحرم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اخلاق جنسی
,
دوستی با نامحرم
سوال:
با سلام موضوعي ذهن مرا مشغول خود كرده اينكه اكثر هم دانشگاهييايم با هم باشگاهي هايم و هم سن و سالانم با دختري دوست هستند و اين رابطه را خيلي عادي جلوه ميدهند و تقريبا اسلام امريكايي دارند بطوريكه من احساس مي كنم كه شادي و لذت واقعي زندگي را ان ها مي برند و من كه بر سر اعتقادم ايستادم در حال زيان دادن هستم؟
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي؛ از ارتباط شما با اين مركز خوشحال هستيم.
حق با علي (عليه السلام) است حتي اگر همه عالم در طرف ديگر باشند. اين مضمون روايتي است كه در مورد حضرت صادر شده است. كثرت طرفداران يك رفتار و نظر هرگز دليل حقانيت آن نيست.
سوره عصر را بخوانيد تا زيان كاران واقعي را بشناسيد! كسي كه بر سر حق ايستادگي ميكند هرگز دچار خسران نخواهد بود. لذتهاي زودگذر دنيا كه حتي در اصل لذت بودنشان سخن بسيار است هرگز جاي حسرت ندارد و بزودي كوس رسوايي هر چه غير خدايي است نواخته خواهد شد.به نظر شما خير و صلاح ما را انبيا و اولياي الاهي ميخواهند يا كساني كه فقط به فكر منافع خود هستند و ميخواهند شريكي براي جرائم خود پيدا كنند!
شما خدا را شكر خوب و بد را تشخيص دادهايد و بدي راه آنها را ميدانيد فقط كافي است در مورد عواقب دنيوي و اخروي مخالفت با دستورات الاهي كمي فكر كنيد تا با كمال قدرت راه خود را از آنها جدا كنيد.
روابط نامشروع دختر و پسر و عواقب آن از ديدگاه پيامبر: هر كس با زني نامحرم شوخي كند براي هر كلمه كه با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زنداني مي كنند.
با هيچ زباني نميشود به برخي گفت كه كارشان درست نيست چون توجيهات زيادي براي اين رابطه تراشيده شده و كلا به گونه اي آن را پذيرفته و منطقي ميدانند و نبودش را غير ممكن ميدانند خوب در اين مقاله چند سخن گهربار از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله مي آوريم باشد كه از پيامبر حرف شنوي داشته باشيم و كمي در كار خود تأمل كنيم . بدون پيش داوري اين ها نه حرف ستاد امر به معروف است و نه اداره منكرات حرف كسي است كه خداوند به جان شريفش سوگند ميخورد و او راستگو ترين راستگويان است .
بايد اين نكته را افزود كه اين دوستي هاي نامشروع سبب حرص و ولع و از بين رفتن حجب و حياء در بقيه جوانان مي گردد. وقتي جواني ديد جوانان ديگر به راحتي با دختر يا دختراني دوست مي شوند، و يا دختري ديد دختران مثل او، با پسران ارتباط برقرار مي كنند، پيش خود فكر مي كند، گويا براي اين كارها مانعي پيش پاي او نيست. لذا اگر چه دختر و پسري باشند كه چندان تمايل به ارتباط نامشروع ندارند، اما به خاطر عدم نبودن تقواي بالا و نداشتن شناخت درستي از دين و برخوردار نبودن از معارف بلند ديني و از طرفي وسوسه شيطان، همه اينها دست به دست هم مي دهند، زمينه را براي ورود اكثر جوانان به اين باتلاق متعفن فراهم مي سازند.
وقتي در بين اكثر جوانان جامعه روابط نامشروع رواج يافت، زندگي براي افراد سالم و متدين و كساني كه پايبند به دين و مذهبي هستند، مشكل خواهد بود. در حقيقت چنين جامعه اي به مرضي مبتلا شده كه درمان آن بسيار سخت و يا غير قابل علاج مي گردد. همان گونه كه اكثر جوامع غربي و برخي كشورهاي اسلامي از اين روابط نامشروع به ستوه آمدند و دائم در صدد درمان آن مي باشند، كه متاسفانه به خاطر دوري از دين و معنويت موفق نشده اند. و تنها راه درمان، بازگشت به دين و هويت و اصالت فرهنگي مي باشد. اكنون به رواياتي در اين مورد توجه فرماييد:
رسول گرامي اسلام صلي الله عليه واله وسلم درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود:
«با عدوا بين انفاس الرّجال و النساء فانه اذا كانت المعاينة واللقاء كان الدّاء الّذي لا دواء له».
بين مردان و زنان نامحرم جدايي ايجاد كنيد [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زيرا هنگامي كه آنان رو در روي يكديگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردي مبتلا خواهد شد كه درمان نخواهد داشت. 1
همچنين آن حضرت صلي الله عليه واله وسلم فرمود: « اياك و الخلوة بالنساء و الذي نفسي بيده ما خلا رجل بامراة الا دخل الشيطان بينهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطين و حماة خبر له من ان يزحم منكئه امراة لا نجلّ له ».
از خلوت كردن با زنان بپرهيزيد، قسم به آن خدايي كه جانم در دست اوست مردي با زني خلوت نمي كند. مگر اينكه شيطان (براي وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد مي شود. اگر خوكي آلوده به كثافت و لجن باشد و به انسان برخورد كند بهتر است از آنكه شانه زن بيگانه اي با مرد نامحرم برخورد كند. 2
و نيز آن حضرت صلي الله عليه واله وسلم فرمود: « لان يطعن في راس احدكم بمخفط من يديه خير له من ان يمس امراة لا تحل له ». اگر سوزني با شدت و ضربه بر سر يكي از شما فرود آيد، بهتر از آن است كه زني را كه نامحرم است لمس كند. 3
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم درباره شوخي با زن نامحرم فرمود: «من فاكه امراة لا يملك ها حبس به كل كلمة كلمها في الدنيا الف عام في النّار، و المراة اذ طاوعت الرجل فالنزمها او قبل ها او باشرها خراما او فاكهها واصاب منها فاحشة فعليها من الوزر ما علي الرّجل فان غلبها علي نفسها كان علي الرّجل وزره ووزرها».
هر كس با زني نامحرم شوخي كند براي هر كلمه كه با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زنداني مي كنند. و آن زن اگر با رضايت، خود را در اختيار مرد قرار دهد و مرد او را در آغوش گيرد يا ببوسد يا تماسي برقرار سازد يا با وي بخندد و منجر به عمل خلاف شود، اين زن هم مثل مرد گناهكار است و عذابش مثل اوست. ولي اگر زن راضي نبوده و مرد به زور مرتكب اين عمل زشت شد، گناه هر دو بر گردن مرد خواهد بود. 4
حضرت محمد صلي الله عليه واله وسلم فرمود: از خلوت كردن با زنان بپرهيزيد، قسم به آن خدايي كه جانم در دست اوست مردي با زني خلوت نمي كند. مگر اينكه شيطان (براي وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد مي شود. اگر خوكي آلوده به كثافت و لجن باشد و به انسان برخورد كن بهتر است از آنكه شانه زن بيگانه اي با مرد نامحرم برخورد كند
حضرت محمد صلي الله عليه واله وسلم در مورد دست دادن با زن نامحرم فرمود:
«من صافح امراة حراماً جاء يوم القيامة مغلولاً ثم يومر به الي النّار».
هر كس با زن نامحرمي دست دهد، روز قيامت با دست زنجير شده به گردن محشور شود، سپس امر مي شود تا او را به آتش ببرند. 5
حضرت علي عليه السلام در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:
« عباد الله! اعلموا... محادثة النّساء تدعوا الي البلاء و بزبغ القلوب. و الرّمق لهنّ يخطف نور ابصار القلوب و لمح العبون مصائد الشّيطان ».
اي بندگان خدا! بدانيد كه... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختي خواهد شد، و دل ها را منحرف مي سازد، و پيوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش مي گرداند، و همچنين با گوشه چشم به نامحرم نگاه كردن از حيله و دام هاي شيطان است. 6
(منظور از با گوشه چشم آن است كه شيطان ملعون گاهي انسان را وسوسه مي كند و مي گويد: يك لحظه به اين زن بنگر و فوري چشمت را برگردان! كه همين كار باعث نگاه هاي بعدي و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.)
رسول گرامي اسلام صلي الله عليه واله وسلم در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:
« اياك و محادثة النساء فانه لا يخلوا رجل بامراة ليس لها محرم الا هم بها ».
از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهيز. به راستي هيچ مردي با زن نامحرمي در خلوت سخن نمي گويد مگر اينكه در دل او نسبت به وي رغبت پيدا مي كند. 7
خوب اكنون چه كسي دوست دارد به خاطر شوخي و لذتي زودگذر آخرت خود را نابود كند جواناني كه اين قبيل روابط را داشته اند و بعدا صدمه هايي از همان محبوب و معشوق خود مي بينند صدها بار در دل آرزو مي كنند كه اي كاش هرگز وارد اين روابط نمي شدند كه از يك طرف ترك آن حتي بعد از ازدواج برايش سخت باشد و هم اينكه لذت پاك بودن را مثل كساني كه وارد اين گود نشده اند از دست داده اند هر چند توبه كنند توبه اگر واقعي باشد مجازات اخروي آن را از بين مي برد اما اثر وضعي آن گناه خو د را نشان خواهد داد مثل يك اثر سوختگي روي پوست كه با درمان سوزش آن از بين ميرود و حس نميشود اما ردش بر روي پوست باقي ميماند بالاخره بايد فرقي بين آن هايي كه گناه مي كنند و آن هايي كه خويشتن داري ميكنند باشد يا نه ؟ پاك ماندن هنر است و والا گناه كردن كه كاري ندارد .
بنابراين لذت آنها زودگذر و باعث پشيماني است اما لذت كسي كه خود را پاك نگاه مي دارد و احساس مي كند خداي متعال از او راضي است پايدار است و هرگز باعث پشيماني نخواهد بود.
پي نوشت ها:
1- بهشت جوانان، ص 468.
2- بهشت جوانان، ص 468. مرات النساء ص 117، و مانند آ« مستدرك الوسائل ج 14 ص 5- 264.
3- بهشت جوانان، ص 469. مرات النساء ص 117.
4- بهشت جوانان، ص 441. عِقاب الاعمال: ص 652.
5- بهشت جوانان، ص 442. عِقاب الاعمال: ص 652.
6- بهشت جوانان، ص 472. بحارالانوار ج 74 ص 291 و مانند آن بخارج 75 ص 232.
7- بهشت جوانان، ص 472. مرآت النساء: ص 141.
پـاسـخ:دوست گرامي؛ از ارتباط شما با اين مركز خوشحال هستيم. حق با علي (عليه السلام) است حتي اگر همه عالم در طرف ديگر باشند. اين مضمون روايتي است كه در مورد حضرت صادر شده است. كثرت طرفداران يك رفتار و نظر هرگز دليل حقانيت آن نيست. سوره عصر را بخوانيد تا زيان كاران واقعي را بشناسيد! كسي كه بر سر حق ايستادگي ميكند هرگز دچار خسران نخواهد بود. لذتهاي زودگذر دنيا كه حتي در اصل لذت بودنشان سخن بسيار است هرگز جاي حسرت ندارد و بزودي كوس رسوايي هر چه غير خدايي است نواخته خواهد شد. به نظر شما خير و صلاح ما را انبيا و اولياي الاهي ميخواهند يا كساني كه فقط به فكر منافع خود هستند و ميخواهند شريكي براي جرائم خود پيدا كنند! شما خدا را شكر خوب و بد را تشخيص دادهايد و بدي راه آنها را ميدانيد فقط كافي است در مورد عواقب دنيوي و اخروي مخالفت با دستورات الاهي كمي فكر كنيد تا با كمال قدرت راه خود را از آنها جدا كنيد. روابط نامشروع دختر و پسر و عواقب آن از ديدگاه پيامبر: هر كس با زني نامحرم شوخي كند براي هر كلمه كه با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زنداني مي كنند. با هيچ زباني نميشود به برخي گفت كه كارشان درست نيست چون توجيهات زيادي براي اين رابطه تراشيده شده و كلا به گونه اي آن را پذيرفته و منطقي ميدانند و نبودش را غير ممكن ميدانند خوب در اين مقاله چند سخن گهربار از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله مي آوريم باشد كه از پيامبر حرف شنوي داشته باشيم و كمي در كار خود تأمل كنيم . بدون پيش داوري اين ها نه حرف ستاد امر به معروف است و نه اداره منكرات حرف كسي است كه خداوند به جان شريفش سوگند ميخورد و او راستگو ترين راستگويان است . بايد اين نكته را افزود كه اين دوستي هاي نامشروع سبب حرص و ولع و از بين رفتن حجب و حياء در بقيه جوانان مي گردد. وقتي جواني ديد جوانان ديگر به راحتي با دختر يا دختراني دوست مي شوند، و يا دختري ديد دختران مثل او، با پسران ارتباط برقرار مي كنند، پيش خود فكر مي كند، گويا براي اين كارها مانعي پيش پاي او نيست. لذا اگر چه دختر و پسري باشند كه چندان تمايل به ارتباط نامشروع ندارند، اما به خاطر عدم نبودن تقواي بالا و نداشتن شناخت درستي از دين و برخوردار نبودن از معارف بلند ديني و از طرفي وسوسه شيطان، همه اينها دست به دست هم مي دهند، زمينه را براي ورود اكثر جوانان به اين باتلاق متعفن فراهم مي سازند. وقتي در بين اكثر جوانان جامعه روابط نامشروع رواج يافت، زندگي براي افراد سالم و متدين و كساني كه پايبند به دين و مذهبي هستند، مشكل خواهد بود. در حقيقت چنين جامعه اي به مرضي مبتلا شده كه درمان آن بسيار سخت و يا غير قابل علاج مي گردد. همان گونه كه اكثر جوامع غربي و برخي كشورهاي اسلامي از اين روابط نامشروع به ستوه آمدند و دائم در صدد درمان آن مي باشند، كه متاسفانه به خاطر دوري از دين و معنويت موفق نشده اند. و تنها راه درمان، بازگشت به دين و هويت و اصالت فرهنگي مي باشد. اكنون به رواياتي در اين مورد توجه فرماييد: رسول گرامي اسلام صلي الله عليه واله وسلم درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود: «با عدوا بين انفاس الرّجال و النساء فانه اذا كانت المعاينة واللقاء كان الدّاء الّذي لا دواء له». بين مردان و زنان نامحرم جدايي ايجاد كنيد [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زيرا هنگامي كه آنان رو در روي يكديگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردي مبتلا خواهد شد كه درمان نخواهد داشت. 1 همچنين آن حضرت صلي الله عليه واله وسلم فرمود: « اياك و الخلوة بالنساء و الذي نفسي بيده ما خلا رجل بامراة الا دخل الشيطان بينهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطين و حماة خبر له من ان يزحم منكئه امراة لا نجلّ له ». از خلوت كردن با زنان بپرهيزيد، قسم به آن خدايي كه جانم در دست اوست مردي با زني خلوت نمي كند. مگر اينكه شيطان (براي وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد مي شود. اگر خوكي آلوده به كثافت و لجن باشد و به انسان برخورد كند بهتر است از آنكه شانه زن بيگانه اي با مرد نامحرم برخورد كند. 2 و نيز آن حضرت صلي الله عليه واله وسلم فرمود: « لان يطعن في راس احدكم بمخفط من يديه خير له من ان يمس امراة لا تحل له ». اگر سوزني با شدت و ضربه بر سر يكي از شما فرود آيد، بهتر از آن است كه زني را كه نامحرم است لمس كند. 3 رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم درباره شوخي با زن نامحرم فرمود: «من فاكه امراة لا يملك ها حبس به كل كلمة كلمها في الدنيا الف عام في النّار، و المراة اذ طاوعت الرجل فالنزمها او قبل ها او باشرها خراما او فاكهها واصاب منها فاحشة فعليها من الوزر ما علي الرّجل فان غلبها علي نفسها كان علي الرّجل وزره ووزرها». هر كس با زني نامحرم شوخي كند براي هر كلمه كه با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زنداني مي كنند. و آن زن اگر با رضايت، خود را در اختيار مرد قرار دهد و مرد او را در آغوش گيرد يا ببوسد يا تماسي برقرار سازد يا با وي بخندد و منجر به عمل خلاف شود، اين زن هم مثل مرد گناهكار است و عذابش مثل اوست. ولي اگر زن راضي نبوده و مرد به زور مرتكب اين عمل زشت شد، گناه هر دو بر گردن مرد خواهد بود. 4 حضرت محمد صلي الله عليه واله وسلم فرمود: از خلوت كردن با زنان بپرهيزيد، قسم به آن خدايي كه جانم در دست اوست مردي با زني خلوت نمي كند. مگر اينكه شيطان (براي وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد مي شود. اگر خوكي آلوده به كثافت و لجن باشد و به انسان برخورد كن بهتر است از آنكه شانه زن بيگانه اي با مرد نامحرم برخورد كند حضرت محمد صلي الله عليه واله وسلم در مورد دست دادن با زن نامحرم فرمود: «من صافح امراة حراماً جاء يوم القيامة مغلولاً ثم يومر به الي النّار». هر كس با زن نامحرمي دست دهد، روز قيامت با دست زنجير شده به گردن محشور شود، سپس امر مي شود تا او را به آتش ببرند. 5 حضرت علي عليه السلام در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: « عباد الله! اعلموا... محادثة النّساء تدعوا الي البلاء و بزبغ القلوب. و الرّمق لهنّ يخطف نور ابصار القلوب و لمح العبون مصائد الشّيطان ». اي بندگان خدا! بدانيد كه... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختي خواهد شد، و دل ها را منحرف مي سازد، و پيوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش مي گرداند، و همچنين با گوشه چشم به نامحرم نگاه كردن از حيله و دام هاي شيطان است. 6 (منظور از با گوشه چشم آن است كه شيطان ملعون گاهي انسان را وسوسه مي كند و مي گويد: يك لحظه به اين زن بنگر و فوري چشمت را برگردان! كه همين كار باعث نگاه هاي بعدي و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.) رسول گرامي اسلام صلي الله عليه واله وسلم در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: « اياك و محادثة النساء فانه لا يخلوا رجل بامراة ليس لها محرم الا هم بها ». از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهيز. به راستي هيچ مردي با زن نامحرمي در خلوت سخن نمي گويد مگر اينكه در دل او نسبت به وي رغبت پيدا مي كند. 7 خوب اكنون چه كسي دوست دارد به خاطر شوخي و لذتي زودگذر آخرت خود را نابود كند جواناني كه اين قبيل روابط را داشته اند و بعدا صدمه هايي از همان محبوب و معشوق خود مي بينند صدها بار در دل آرزو مي كنند كه اي كاش هرگز وارد اين روابط نمي شدند كه از يك طرف ترك آن حتي بعد از ازدواج برايش سخت باشد و هم اينكه لذت پاك بودن را مثل كساني كه وارد اين گود نشده اند از دست داده اند هر چند توبه كنند توبه اگر واقعي باشد مجازات اخروي آن را از بين مي برد اما اثر وضعي آن گناه خو د را نشان خواهد داد مثل يك اثر سوختگي روي پوست كه با درمان سوزش آن از بين ميرود و حس نميشود اما ردش بر روي پوست باقي ميماند بالاخره بايد فرقي بين آن هايي كه گناه مي كنند و آن هايي كه خويشتن داري ميكنند باشد يا نه ؟ پاك ماندن هنر است و والا گناه كردن كه كاري ندارد . بنابراين لذت آنها زودگذر و باعث پشيماني است اما لذت كسي كه خود را پاك نگاه مي دارد و احساس مي كند خداي متعال از او راضي است پايدار است و هرگز باعث پشيماني نخواهد بود. پي نوشت ها: 1- بهشت جوانان، ص 468. 2- بهشت جوانان، ص 468. مرات النساء ص 117، و مانند آ« مستدرك الوسائل ج 14 ص 5- 264. 3- بهشت جوانان، ص 469. مرات النساء ص 117. 4- بهشت جوانان، ص 441. عِقاب الاعمال: ص 652. 5- بهشت جوانان، ص 442. عِقاب الاعمال: ص 652. 6- بهشت جوانان، ص 472. بحارالانوار ج 74 ص 291 و مانند آن بخارج 75 ص 232. 7- بهشت جوانان، ص 472. مرآت النساء: ص 141.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D9%84%D8%B0%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت