زيارت با معرفت امام رضا ع | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
زيارت با معرفت امام رضا ع
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
زيارت با معرفت امام رضا ع
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ثواب زیارت امام رضا(ع)
,
زیارت امام رضا (ع)
,
زیارت ائمه (ع)
,
آداب زیارت ائمه (ع )
سوال:
سلام ميخوام برم مشهد چه آداب و دعا و نمازهايي را انجام بدم تا اينكه زيارتم قبول و دلچسب بشه!
پاسخ تفصیلی:
«زيارت از ريشه ي زَور است. اصل اين واژه به معناي ميل و عدول از چيزي است. زائر را از آن جهت زائر مي گويند كه وقتي به زيارت تو مي آيد از غير تو عدول مي كند و رو بر مي گرداند.
زائر حقيقي از غير مزور (زيارت شده) جدا گشته و به سوي او رو مي آورد؛ اين جدا شدن تنها نبايد ظاهري و مادي باشد بدين معنا كه فقط از محيط زندگي خود جدا شده، به سوي محبوب حركت كنيم؛ بلكه بايد قلب را از ماسواي مزور، جدا كرده و از هر چه دوست ندارد رو بر گردانده، به سوي او رو كنيم.
اصل زيارت، توجه به مقام مزور، تأمل در متن زيارت نامه و تلاش در تهذيب و تزكيه نفس، مي تواند در ايجاد سنخيت و تتميم و تكميل آن كمك كند.» (1)
رفتن به مشاهد مشرفه از جمله حرم شريف رضوي، از توفيقاتي است كه خداوند به شما دوست عزيز عنايت كرده است؛ منتهي بايد توجه داشت كه زائر، در طول زندگي با پرهيز از آنچه كه موجب ناخشنودي مزور است اجتناب و به آنچه مايه ي رضايت اوست عمل كند.
لازمه ي اين حالت اين است كه وقتي انسان به زيارت يكي از ائمه ي اطهار (عليهم السلام) مي رود، به خود تلقين كند و باور داشته باشد كه آن امام معصوم، زنده، حي و ناظر بر اعمال تك تك زائران است و مهمترين نكته اينكه او از درون وجود ما آگاه است و بر همه ي زواياي وجودي ما احاطه داشته، آنرا مي بينند.
زيارت، يعني در مقابل آينه قرار گرفتن و عيبهاي خويش را جستجو كردن و خود را همچون آينه شفاف و زلال كردن.
زيارت به معناي تجليل و تكريم مزور، بخاطر داشتن صفات و كمالات عالي و قصد همرنگ و هم سنخ شدن با آن وجود نوراني است.
كسب معرفت و شناخت نسبت به امام، از جمله نكات مهمي است كه مي بايست در زيارت رعايت شود.
اين معرفت به دو صورت حاصل مي شود:
1– اينكه نسبت به مقام و منزلت امام شناخت پيدا كنيم. بدانيم كه او واسطه ي فيض است؛ در همه ي زواياي زندگي ما حضور دارد و خليفه ي الهي است و... لذا بهترين زيارت نامه اي كه اين شناخت را در حد اعلي به ما ميدهد، زيارت جامعه ي كبيره است.
برخي از بزرگان بر خود واجب كرده بودند، هر شب زيارت جامعه ي كبيره را بخوانند. البته خواندن با توجه و دقت به مضامين زيارت نامه، بهره و ثمره ي مثبت ميدهد.
2– حركت قدم به قدم در پشت سر امام و الگو قرار دادن امام، نسبت به تمامي حركات و سكنات زندگي؛ نه جلوتر از آنها حركت كنيم، كه در اين صورت گمراهيم؛ نه از آنها عقب بمانيم تا گرگها ي هوا و هوس، پاره پاره مان كنند؛ بلكه قدم به قدم پشت سر آنها حركت كنيم؛ «فالراغب عنكم مارق و اللازم لكم لاحق و المقصر في حقكم زاهق» (2)
به فرموده ي بزرگان: «چنين آگاهي و معرفت به مقام و منزلت امام مي تواند زمينه ي اطاعت و تسليم در مقابل اوامر و نواهي مزور، را – كه همان فرمان خداست – فراهم كند. امام صادق (عليه السلام) از فضيلت زيارت عارفانه ي امام رضا (عليه السلام) سخن گفت. حمزة بن حمران پرسيد: قربانت گردم منظور از معرفت حق او چيست؟ فرمود: اين كه بداند او واجب الا طاعة، غريب و شهيد است [و براي تبليغ دين، هدايت مردم و پايداري و استقامت در راه حق غريبانه به شهادت رسيده است.] … » (3)
وقتي ما با يقين و معرفت به «واجب الاطاعه بودن امام»، او را زيارت كنيم، بنابراين از دستوراتش اطاعت و از نواهي او دوري و اجتناب مي كنيم.
لذا زائر با معرفت، پس از زيارت، به عهد و ميثاقهايي كه با امامش بسته، عمل مي كند و بدين ترتيب گام به گام به او نزديك مي شود؛ چرا كه مي داند امام به گردن او حقوقي دارد.
امام علي (عليه السلام) مي فرمايند: «واما حقي عليكم فالوفاء بالبيعة و النصيحة في المشهد و المغيب و الاجابة حين ادعوكم و الطاعة حين آمركم. حقي كه من بر شما دارم اين است كه:1– به بيعتي كه با من بستيد وفادار باشيد. 2– در نهان و آشكار ناصح من باشيد. 3– هنگامي كه شما را فرا خواندم اجابت كنيد. 4– وقتي شما را به كاري دستور دادم، فرمان ببريد.» (4)
آداب زيارت:
عالم بزرگ شيخ بهايى، جامعترين شيوه ورود به حرم مقدس را ارائه كرده است و به 21 نكته براى زيارت اشاره دارد:
1. پيش از دخول به روضه، غسل كند.
2. تا داخل شدن با طهارت باشد.
3. جامه نو پاك پوشد و بر در مشهد بايستد و دعاى منقول بخواند و اذن دخول بطلبد پس اگر در آن حال او را رقّت بهم رسد داخل شود و الاّ انتظار بكشد كه هر گاه رقّت بهم رسد داخل شود.
4. با خضوع و خشوع داخل شود و در حين دخول پاى راست را مقدّم دارد و در وقت بيرون آمدن پاى چپ را.
5. خود را به ضريح بچسباند. بعضى توهّم كردهاند كه دور ايستادن بهتر است و اين غلط است چه در احاديث وارد شده كه بر ضريح تكيه بايد كرد و بوسيدن ضريح جايز است و در بوسيدن آستان ها حديثى وارد نشده و بعضى از مجتهدين اماميّه برآنند كه جايز است.
6. زيارت را رو به ضريح مطهر بخواند.
7. زيارت به طريق منقول بنمايد، و قول السّلام عليك كافيست و بعضى از مجتهدين حاضر شدن در آنجا را كافى مىدانند.
8. جانب راست روى خود را بر ضريح بنهد و در وقت فارغ شدن از زيارت دعا كند.
9. جانب چپ روى خود را بر ضريح بنهد و از خداى تعالى بحقّ او و بحقّ صاحب قبر سؤال و درخواست كند كه او را از اهل بهشت بگرداند به شفاعت صاحب قبر و در دعا كردن و الحاح نمودن مبالغه كند.
10. بر سر بالين (بالاى سر) آيد و رو به قبله نموده و دعا كند.
11. بعد از زيارت، دو ركعت نماز زيارت بخواند و اگر زيارت حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله باشد سنت است كه نماز زيارت را در ميان منبر آن حضرت و قبر او گذارد و اگر زيارت حضرات ائمّه معصومين عليهم السّلام باشد در بالين سر بايد گذارد و در اين نماز رخصت از ائمّه عليهم السّلام وارد شده كه رو به قبر مىتوان كرد اگر چه مستلزم پشت بقبله كردن باشد امّا اگر چنان كند كه رو به ضريح كند و پشت بقبله نكند (1) بهتر است.
12. بعد از نماز زيارت دعاى منقول بخواند و آن چه به خاطرش رسد از امور دين و دنيا طلب نمايد و دعا براى جميع خلايق نمودن بهتر است چه آن به اجابت نزديكتر است.
13. در آن مكان تلاوت قرآن بنمايد و ثواب آن را به صاحب ضريح هديه كند چه نفع آن باز به او مىرسد و سبب تعظيم صاحب قبر است.
14. در جميع احوال و به حسب استطاعت ، احضار قلب داشته باشد، و از جميع گناهان توبه كند.
15. بر خدمتكاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام، تصدّق نمايد، چه ثواب تصدّق در آن مقام مضاعف مىشود.
16. خدمتكاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام را تعظيم نمايد، چه فى الحقيقه تعظيم ايشان تعظيم صاحب قبر است.
17. هر گاه از زيارت برگردد، تا در آن شهر است باز به زيارت رود.
18. آن كه هر گاه رفتن او نزديك آيد، وداع به دعاى منقول كند.
19. از خداى تعالى، عود و بازگشت بدان مقام را سؤال كند.
20. در وقت بيرون آمدن از آن مقام، روى به ضريح كرده، پس پس و عقب عقب بيرون آيد.
21. زود از آن مقام بيرون رود، چه حرمت و تعظيم در آن بيشتر است و اشتياق باز آمدن زودتر بهم مىرسد.(1)
بعد از بازگشت نيز بايد با امامي كه او را زيارت كرده ايد عهد و پيمان ببنديد كه هرگز سراغ گناه نرويد و واجبات خود را به موقع و با كيفيتي عالي به جا بياوريد. هر روز صبح كه از خواب بيدار مي شويد تجديد پيمان كرده ودر طول روز مراقب اعمال خود باشيد و نهايتا شب موقع خواب يا زودتر از آن از خود حساب بكشيد. اگر توانسته بوديد عهدي كه با امام بسته بوديد به آن پايبند باشيد خدا را شكر كرده و خود را تشويق كنيد ولي اگر خدايي ناكرده عهد خود را شكسته بوديد استغفار كرده و خود را تنبيه كنيد.دوست عزيز
اميدوارم زيارتي توأم با معرفت، داشته باشي و در هر حالي آن ذوات نوراني را الگوي خويش قرار دهي.
ما را نيز از دعاي خيرتان فراموش نكنيد.
پيروز باشي.
-------------------------------
(1) علامه جوادي آملي / ادب فناي مقربان / ج 1 / ص 23
(2) زيارت جامعه كبيره
(3) علامه جوادي آملي / فناي مقربان / ج 1 / ص 47
(4) نهج البلاغه / خطبه ي 34 بند 9 و 10
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت