بخشش گناه بدون توبه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بخشش گناه بدون توبه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بخشش گناه بدون توبه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
بخشش
,
توبه و ترک گناهان
,
انابه
کلید واژه فرعی :
آیه 48 نساء ,
سوال:
سلام عليكم آيا بخشش بدون توبه داريم اگر داريم از بفهميم شامل حال ما هم خواهد شد؟
پاسخ تفصیلی:
با کمي تأمّل پيرامون آيات قرآن کريم ، ديده مي شود که خداوند در آيه 48 سوره نساء ، پيامي را بيان مي کند ، به اين مضمون که ؛ " خدا برخي از گناهان را بدون آنکه صاحبش توبه کند مي آمرزد." در اين مقاله بر آنيم که اين نکته شنيدني آيه را بررسي کنيم .
توبه
در توبه پذير بودن خدا شکي نيست ؛ اول دستور به توبه مي دهد و مي فرمايد «تُوبُوا» 1 بعد هم خود را «تَوّاب»2 معرفي مي کند ؛ يعني مردم شما توبه کنيد ، من هم توبه شما را پذيرفته و از گناهان شما مي گذرم ؛ زيرا منم « غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْب »3
خداوند حکيم نه تنها توبه و قبول آن را محدود نکرد ، بلکه آنقدر آغوش مهرش را گستراند و گرم گرفت که ابوسعيدها جرأت کردند چنين بسرايند :
بـاز آ بــاز آ هــر آنچه هستي باز آ
گر کافر و گبر و بتپرستي باز آ
اين درگه ما ، درگه نوميدي نيست
صد بـار اگر توبه شکستي باز آاصل اول در بخشش خدا
آياتي که نقل کرديم يک اصل را ثابت مي کند و آن اينکه خدا توبه پذير است و « هر گناهي » را « با توبه » مي بخشد . اين اصل را مي توان در آيه (53/زمر) به روشني مشاهده کرد . آنجا که مي فرمايد : « قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ؛ بگو : اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود تجاوز كار بودهايد! از رحمت خدا نااميد نشويد. يقيناً خدا «همه گناهان» را مىآمرزد زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است .»
همانگونه که ملاحظه مي شود خداوند بخشش را محدود به گناه خاصي نکرد ه ، بلکه به طور مطلق به « هر گناهي » وعده بخشش داده است .آيا خداوند شرک را هم مي آمرزد؟
اما آيه اي در قرآن کريم وجود دارد که به نظر مي رسد «شرک» از قاعده بخشش مستثني است ؛ به عبارتي با توجه به اين آيه ، هر گناهي در نزد خداوند بخشيده مي شود جز توبه . آيه اين است که مي فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ ؛ خدا به هيچ وجه اين گناه را كه براى او شريک گرفته شود نمىبخشد ، ولى پايينتر از آن را براى هر كه خواهد مىآمرزد.» 4
: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود تجاوز كار بودهايد! از رحمت خدا نااميد نشويد. يقيناً خدا «همه گناهان» را مىآمرزد زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است
نابخشودگي شرک در تضاد با آيات
اما آن برداشت يعني نابخشودگي ابدي شرک با بخشي از آيات قرآن کريم سر ناسازگاري دارد . آياتي که در آن ها سخن از بخشش کفار و مشرکين است ؛ به مانند آيات : 61/هود عليه السلام و 82/طه که به مشرکين وعده مي دهد اگر ايمان بياورند بخشيده مي شوند و نيز آيه 38/انفال که مي فرمايد: « قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ إِن يَنتَهُواْ يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ ؛ [اي پيامبر] به کافران بگو چنانچه دست از کفر بشويند ، خدا از تمام گذشته بد آنها [چه عملي و چه اعتقادي] در مي گذرد.» 5
از اين آيات بدست مي آيد که شرک هم مانند هر گناه ديگري مورد بخشش خداوند بخشنده واقع مي شود .
توبه
پس پيام آيه چيست؟
آن آيه معناي دقيقي دارد که از جمع بندي تمام اين آيات بدست مي آيد و آن پيام اين است :
خداوند « هر گناهي » حتي « شرک » را « با توبه » مي آمرزد ، اما اگر « بي توبه » شد قطعاً از شرک نمي گذرد .بخش شنيدني آيه
با توضيحي که گذشت، ادامه آيه شنيدني است: « وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ » يعني خدا برخي از گناهان را بدون آنکه صاحبش توبه کند مي آمرزد.چند نکته مهم:
1. خداوند فرمود : «ما دون ذلک» و «لمن يشاء» با استفاده از قواعد منطقي6 معناي آن دو قيد اين مي شود : خداوند از «برخي گناهان» ، «بعضي گنهکاران» ، «بي توبه» مي گذرد و آنها را مي بخشد .
2. آن «برخي گناهان» چه گناهاني هستند؟ معلوم نکرد ! آن «برخي گنهکاران» چه کساني هستند؟ اين را هم مشخص نکرد! تا مؤمنين پيوسته در خوف و رجا بمانند و به آن «بخشش بي توبه» مغرور نشوند ؛ زيرا اين احتمال همواره وجود دارد که شايد من يا اين گناه من جزء آن برخي که آيه نويد « بخشش بي توبه » اش را داد ، نباشد.
3. علامه طباطبايي (ره) در توضيح اين بخشش بي توبه مي نويسد: خداوند گناهان به غير از شرک را به وسيله شفاعت شفيعي از بندگانش و يا به وسيله عمل صالحي مىآمرزد و او در اين آمرزش محكوم به اين نيست كه هر گناهى را از هر گناه كارى بيامرزد؛ بلكه هر جا حكمتش اقتضا كرد ، مىآمرزد و هر جا اقتضا نكرد، نمىآمرزد .7
4. منظور از قيد «يشاء» که در آيه آمده آن معناي رايج بين ما نيست. معمولا اگر ما را بازخواست کنند و جواب منطقي نداشته باشيم به ناچار مي گوييم : «چون دلم خواست» ، اما اين «خواست» وقتي براي خدا به کار برده مي شود به معناي تصميمي صد در صد حکيمانه ، منطقي و بر اساس ملاک است که دو نمونه از آن را به نقل از علامه طباطبايي(ره) در بند قبلي ذکر کرديم.
علامه طباطبايي (ره) در توضيح اين بخشش بي توبه مي نويسد: خداوند گناهان به غير از شرک را به وسيله شفاعت شفيعي از بندگانش و يا به وسيله عمل صالحي مىآمرزد و او در اين آمرزش محكوم به اين نيست كه هر گناهى را از هر گناه كارى بيامرزد؛ بلكه هر جا حكمتش اقتضا كرد ، مىآمرزد و هر جا اقتضا نكرد، نمىآمرزد
نتيجه گيري :
خداوند متعال با توبه هر گناهي حتي شرک را مي آمرزد .
خداوند بخشش بي توبه هم دارد که قطعاً شامل شرک نمي شود.
مصاديق اين نوع بخشش هم از نظر نوع گناه و هم از جهت خصوصيت فردي گناه کار در هاله اي از ابهام است و به خوبي روشن نيست که خدا چه گناهي را از چه کسي بدون توبه ، مي آمرزد؟
شفاعت شافعان ، عمل صالح ، دعاي خير مؤمنين خصوصاً پدر و مادر در حق او و مانند آن ، همگي از اموري هستند که باعث بخشش گناه بدون توبه مي شوند .
برخي نيز گفته اند بخشش بدون توبه خاص گناهان صغيره است که با کارهاي نيک و حسنه جبران مي شود. قرآن کريم مي فرمايد: ان الحسنات يذهبن السيئات. نيکي ها بديها را از بين مي برد. پي نوشت ها :
1تحريم / 8
2. حجرات / 12
3.غافر / 3
4. نساء / 48 و 116
5. آيات ديگري که بر بخشودگي شرک دلالت دارند : 86-89/آل عمران، 72-74/مائده ، 97-99/توبه ، 14/حجرات ، 4/ممتحنه ، 7/نوح(ع) و 5/منافقون
6. قضيه مهمله در حکم قضيه جزئيه است
7. الميزان في تفسير القرآن ، ج4 ، ص371
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D8%B4-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت