آثار جهل و بي خردي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آثار جهل و بي خردي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آثار جهل و بي خردي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
بی خردی
,
تقویت عقل (سلوک عقلانی)
,
جهل(اصطلاح وابسته)
سوال:
آثار جهل و بي خردي در احاديث و قران چيست ؟
پاسخ تفصیلی:
ملاحظه آنچه اسلام در ابواب مختلف معرفتشناختى آورده، نشان ميدهد كه اين آيين الهى، براى ساختن جامعه ارزشىِ مورد نظر خود، پيش و بيش از هر چيز ديگر، به انديشه و شناخت و آگاهى، اهمّيت داده و انسانها را از خطر «جهل» و ناداني و به كار نينداختن انديشه، بر حذر داشته است و هشدار ميدهد:
قرآن ميفرمايد: «قطعاً بدترين جنبندگان نزد خدا، كران و لالانياند كه نميانديشند». (1)
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) ميفرمايد: «اى على! هيچ تنگدستياى، بدتر از نادانى نيست و هيچ سرمايهاى، سودمندتر از خردمندى نيست».(2) «دوست هر انسانى، خِرد اوست و دشمن او، نادانياش». (3)
مفهوم عقل و جهل، از مفاهيم اساسى و بنيادى در آموزههاى دينى است. در روايات به نقش مهم عقل و جهل در تأمين انرژى و بروز رفتار انگيزشى اشاره شده است. بر اساس آيات و روايات، رفتار انگيزشى، بر اساس ساز و كارهاى عقل و جهل ايجاد ميشود. ساز و كار عقل، تسهيل كننده فعّاليتهاى هدفدار و مثبت، و ساز و كارهاى جهل، ايجاد كننده رفتارهاى منفى است.
از منظر اسلام؛ جهل، داراي آثار بدي است كه آفت شكوفايى انسانيت و ريشه همه مفاسد فردى و اجتماعى است و تا اين آفت، ريشهكن نشود، ارزشها شكوفا نميگردند و جامعه انسانى تحقّق نمييابد.
آثار جهل و ناداني
در اينجا براي نمونه؛ به تعدادي از آثار جهل و ناداني اشاره ميشود:
1. كفر
در قرآن ميخوانيم:
«مَثَل [تو در دعوت] كافران، بسان كسى است كه [گوسفندان و حيوانات را براى نجات از چنگال خطر،] صدا ميزند ولى آنها چيزى جز سر و صدا نميشنوند [و حقيقت و مفهوم گفتار او را درك نميكنند. اين كافران، در واقع] كر و لال و نابينا هستند از اينرو چيزى نميفهمند». (4) در اين آيه به بيان اين مطلب ميپردازد كه چرا كافران در برابر دلائل روشن انعطافى نشان نميدهند و همچنان بر گمراهى و كفر اصرار ميورزند؟ و علت آنرا در اين ميداند كه چشم و گوش دل آنها بسته شده و همين موجب ناداني و بيعقلي ميشود؛ زيرا راه شناخت و دانايي را به جهت كفر از دست دادهاند. (5)
در روايات نيز كفر به عنوان يك اثر جهل و ناداني معرفي شده است:
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) ميفرمايد: «تمامى خوبيها با عقل [و دانايي] به دست آيد و كسى كه عاقل نيست، دين ندارد». (6) چون شاخصه عقل سليم و دانايي آدمي، خوبيها است. هر چقدر خوبي و نيكي انجام داد، دلالت بر اين است كه عقلمش سالم و دانا است. هر چقدر شرّ به وجود آورد و شرارت كرد، دلالت بر اين است كه عقل ندارد و نادان است. تا اينكه اثر استمرار به ناداني و نقص عقل، بيديني خواهد بود. در حقيقت آن كه به شرّ گرفتار ميشود، نشانه اين است كه عقل و علم ندارد در حالي كه دين هم توأم است با عقل و دانايي؛ چرا كه ميان عقل و دانايي رابطه عميق وجود دارد و تعقّل موجب دانايي است.
امام على (عليه السلام) ميفرمايد: «هيچكس كافر نگشت، مگر آنكه جاهل بود».(7)
2. بالاترين بديها
پيامبر (صلى الله عليه و آله): «نادانى، بالاترين همه بديها است». (8)
امام على (عليه السلام): «نادانى، ريشه هر بدى است». (9)
3. دشمنى با دانش و دانشمند
امام على (عليه السلام):
«آنكه چيزى را نداند، با آن دشمنى ورزد». (10)
«آنكس كه چيزى را نداند، از آن عيبجويى كند». (11)
«هيچكس مانند نادانان، با دانشمندانْ مخالفت نكرد». (12)
4. مرگ جان و روح
امام على (عليه السلام):
«نادانى، زندهها را بميراند و بدبختى را جاودانه سازد».(13)
«دانشمند، زندهاى ميان مردگان است و نادان، مردهاى ميان زندگان». (14)
5. اخلاق زشت
احاديث اسلامى مملوّ است از تعبيراتى كه نشان ميدهد رابطه تنگاتنگى در ميان علم و معرفت و آگاهى، با فضائل اخلاقى؛ و جهل و بيخبرى و ناآگاهى، با رذائل اخلاقى وجود دارد، و نشان ميدهند كه يكى از طرق مؤثّر تهذيب نفوس، بالا بردن سطح دانش و معرفت آنها و افزايش آگاهى، و شناخت مبدأ و معاد، و اطّلاع بر آثار و پيامدهاى فضايل و رذايل اخلاقى است. براي نمونه؛ روايات زير رابطه ميان جهل و رذائل اخلاقي را تبيين ميكند كه در واقع از آثار جهل و ناداني اخلاق زشت و ناپسند ميباشد:
امام على (عليه السلام): «حرص و طمع و بخل، نتيجه نادانى است»؛(15) چرا كه شخص حريص و طمّاع، غالباً به سراغ چيزهايى ميرود كه بيش از نياز زندگى اوست؛ و در واقع، علاقه او به مال و ثروت و مواهب مادّى يك علاقه جاهلانه و از روي ناداني است؛ و همچنين بخيل با بُخلش، چيزهايى را براى خود نگهدارى ميكند كه هرگز در زندگى شخصى او قابل جذب نيست، بلكه آنرا براى ديگران وا ميگذارد و ميرود!
امام على (عليه السلام): «بنياد نادانى، حماقت است». (16)
امام صادق (عليه السلام): «نادانى در سه چيز است: خودخواهى، جدل بسيار و نادانى به خداوند، و ايناناند زيانكاران». (17)
6. لغزش
امام على (عليه السلام):
«نادانى، پا را بلغزاند و پشيمانى به جاى گذارد». (18)
«نادانى، مركبى چموش است؛ آنكه بر آن سوار شود، بلغزد و هركه با آن همراه شود، گمراه گردد». (19)
7. ذلت و خوارى
امام على (عليه السلام):
«چه بسيار عزيزانى را كه نادانى خوار ساخت». (20)
«خوارى نادانى، بزرگترين خوارى است». (21)
8. بدى دنيا و آخرت
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): «بدى دنيا و آخرت با نادانى است». (22)
امام على (عليه السلام): «نادانى، آخرت را تباه سازد». (23)
_________________________________
1 . «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ»؛ انفال، آيه 22.
2 . «يا عَلِيُّ، لا فَقرَ أشَدُّ مِنَ الجَهلِ، ولا مالَ أعوَدُ مِنَ العَقل»؛ برقي، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، قم، دار الكتب الإسلامية، چاپ دوم، 1371ق، ج 1، ص 17.
3 . «صَديقُ كُلِّ امرِىً عَقلُهُ، وعَدُوُّهُ جَهلُهُ»؛ همان، ص 194.
4 . «وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ»؛ بقره، 171.
5 . ر. ك: مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، چاپ اول، 1374ش،ج 1، ص 577 – 579.
6 . «إنَّما يُدرَكُ الخَيرُ كُلُّهُ بِالعَقلِ، و لا دينَ لِمَن لا عَقلَ لَه»؛ ابن شعبه حراني، حسن بن علي، تحف العقول عن آل الرسول (صلي الله عليه و آله)، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ دوم، 1404ق، ص 54.
7. «ما كَفَرَ الكافِرُ حَتّى جَهِل»؛ تميمي آمدي، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم، قم، دار الكتاب الإسلامي، چاپ دوم، 1410ق، ص 688.
8 . «الجَهلُ رَأسُ الشَّرِّ كُلِّه»؛ مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي، چاپ دوم، 1403ق، ج 74، ص 175.
9 . «الجَهلُ أصلُ كُلِّ شَر»؛ غرر الحكم و درر الكلم، ص 48.
10 . «مَن جَهِلَ شَيئًا عاداه»؛ كراجكي، محمد بن علي، كنز الفوائد، قم، دارالذخائر، چاپ اول، 1410ق، ج 2، ص 182.
11 . «مَن جَهِلَ شَيئًا عابَه»؛ ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي، چاپ اول، 1404ق، ج 20، ص 308.
12 . «ما ضادَّ العُلَماءَ كَالجُهّال»؛ ليثي واسطي، علي، عيون الحكم و المواعظ، قم، دار الحديث، چاپ اول، 1376ش، ص 480.
13 . «الجَهلُ مُميتُ الأَحياءِ ومُخَلِّدُ الشَّقاء»؛ غرر الحكم و درر الكلم، ص 78.
14 . «العالِمُ حَيٌّ بَينَ المَوتى، الجاهِلُ مَيِّتٌ بَينَ الأَحياءِ»؛ همان، ص 121.
15 . «الحِرصُ وَالشَّرَهُ وَالبُخلُ نَتيجَةُ الجَهل»؛ همان، ص 87.
16 . «رَأسُ الجَهلِ الخُرق»؛ همان، ص 376.
17 . «الجَهلُ في ثَلاثٍ: الكِبرِ، و شِدَّةِ المِراءِ، وَ الجَهلِ باللهِ، فَاولئِكَ هُمُ الخاسِرون»؛ بحار الأنوار، ج 1، ص 131.
18. «الجَهلُ يُزِلُّ القَدَمَ و يورِثُ النَّدَم»؛ غرر الحكم و درر الكلم، ص 72.
19. «الجَهلُ مَطِيَّةٌ شَموسٌ، مَن رَكِبَها زَلَّ و مَن صَحِبَها ضَل»؛ همان، 109.
20 . «كَم مِن عَزيزٍ أذَلَّهُ جَهلُهُ»؛ همان، ص 512.
21 . «ذِلَّةُ الجَهلِ أعظَمُ ذِلَّة»؛ همان، ص 427.
22 . «شَرُّ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مَعَ الجَهل»؛ فتال نيشابوري، محمد بن احمد، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، قم، انتشارات رضي، چاپ اول، 1375ش، ج 1، ص 12.
23. «الجَهلُ يُفسِدُ المَعاد»؛ غرر الحكم و درر الكلم، ص 39
نويسنده آقاي جماعتي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%A8%D9%8A-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت