مقصود از « اولى الامر » کیانند ؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مقصود از « اولى الامر » کیانند ؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مقصود از « اولى الامر » کیانند ؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پاسخ به شبهات قرآنی
پاسخ تفصیلی:
آنچه در اين شبهه آمده است، عقيده جمعى از مفسران اهل سنت است كه مى گويند مقصود از اولى الامر زمامداران و حاكمان و مصادر امور، در هر زمان و هر محيط هستند و معتقدند كه مسلمانان موظفند از هر حكومتى به هر شكلى باشد، پيروى كنند، حتى اگر حكومت، حكومت سفيانى ها و مروانى ها باشد.
يادآور مى شويم: اين تفسير هرگز با روح تعليمات اسلام، سازگار نيست و ممكن نيست كه پيروى از هر حكومتى بدون قيد و شرط در رديف اطاعت خدا و پيامبر باشد.
اصولاً از اين كه خدا «اولوالأمر» را عطف بر پيامبر و خدا مى كند، و اطاعت آنها را در رديف اطاعت اين دو قرار مى دهد، نمى توان گفت كه مراد حكام بلادند ولو ظالم و ستمگر و وابسته به قدرت هاى خارجى باشند، به گواه اين كه: آنگاه كه ابراهيم، امامت و خلافت را براى ذرّيه خود، خواست، خدا گروه ظالم را استثنا كرد و فرمود: ( لا ينال عهدى الظالمين ) . [2]
اگر طرف اين سخن، اهل دانش و بينش باشند، مى توانند واقعيت «اولى الامر» را دريابند و آن اين كه از يك طرف، اطاعت ظالم و ستمگر در اسلام، حرام است، و از طرف ديگر، خدا به صورت مطلق بدون قيد و شرط، اطاعت «اولى الامر» را واجب كرده است. با ملاحظه اين دو مطلب مى توان گفت كه اولى الامرى كه اطاعت آنها به صورت مطلق واجب است، اولى الأمرى است كه معصوم و در غياب معصوم، فرد عادل و پرهيزگار باشد.
خوشبختانه امام رازى به اين نكته توجه كرده و بدان اعتراف نموده است. مى گويد:
«كسى كه خدا اطاعت او را به طور قطع و بدون چون و چرا لازم بشمرد حتماً بايد معصوم باشد، زيرا اگر معصوم از خطا نباشد به هنگامى كه مرتكب اشتباهى مى شود، خداوند اطاعت او را لازم شمرده و پيروى او را در انجام خطا لازم دانسته، و اين خود، يك نوع تضاد در حكم الهى ايجاد مى كند، زيرا از يك طرف انجام آن عمل ممنوع است، و از طرف ديگر پيروى از اولوالامر لازم است. و اين موجب اجتماع امر و نهى مى شود.
بنابراين، از يك طرف مى بينيم خداوند اطاعت فرمان اولوالامر را بدون هيچ قيد و شرط لازم دانسته و از طرف ديگر اگر اولوالامر معصوم از خطا نباشند، چنين فرمانى صحيح نيست. از اين مقدمه چنين استفاده مى كنيم كه اولوالامر كه در آيه فوق به آنها اشاره شده حتماً بايد معصوم باشند. [3]
اتفاقاً برخى از مفسران سنّى، نزول آيه را در مورد على و فرزندان او تصديق كرده اند .
ابوحيان اندلسى متوفاى 756 در تفسير البحر المحيط مى نويسد: اين آيه در حق على(عليه السلام) و ائمه اهل بيت(عليهم السلام) نازل شده است. [4]
ابوبكر بن مؤمن الشيرازى در رساله «اعتقاد» از ابن عباس نقل مى كند: آيه فوق درباره على(عليه السلام) نازل شده هنگامى كه پيامبر او را در تبوك در مدينه برجاى گذارد على(عليه السلام) عرض كرد: اى پيامبر! آيا مرا همانند زنان و كودكان در شهر برجاى مى گذارى؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود:
«أما ترضى أن تكون منّى بمنزلة هارون من موسى؟ اخلفنى فى قومى وأصلح، فقال عزوجلّ: ( وأُولى الأمر منكم ) » . [5]
«آيا دوست ندارى نسبت به من همانند هارون برادر موسى نسبت به موسى(عليه السلام) باشى؟ آن زمانى كه موسى به او گفت: در ميان بنى اسرائيل جانشين من باش و اصلاح گر باش، در اين زمان خداوند فرمود:( وأولى الأمر منكم )».
شيخ سليمان حنفى قندوزى در كتاب «ينابيع المودّة» رواياتى در اين مورد، نقل كرده كه يكى را يادآور مى شويم:
از مجاهد نقل شده كه اين آيه درباره على(عليه السلام) آمده است. [6]
-------------------
[1] . نساء/ 59.
[2] . بقره/ 124.
[2] . تفسير كبير، فخر رازى، جلد دهم، ص 144، چاپ مصر، 1357ق.
[4] . البحر المحيط، ج3، ص 278، چاپ مصر.
[5] . احقاق الحق، ج3، ص 425 به نقل از كتاب اعتقاد ابوبكر بن مؤمن شيرازى.
[6] . ينابيع المودة، ص 114، چاپ استانبول.
----------
tohid.ir
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//content/%D9%85%D9%82%D8%B5%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%C2%AB-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1-%C2%BB-%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%9F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت