:ـــــــــــــــــــــــ
1. سوره انسان (دهر)، آیه 3.
2. سوره کهف، آیه 29.
3. سوره مؤمنون ، آیه 37.
4. بحث تفصیلی درباره آزادی عقیده در فصل چهارده مطرح می شود.
5. سوره بقره، آیه 256.
6. سوره کهف، آیه 3.
7. سوره دهر، آیه 3.
8. سوره نمل، آیات 12 تا 14.
9. سوره اسراء، آیه 102.
10. بحارالانوار، ج 1، ص 172.
11. سوره بقره، آیه 256.
12. سوره نحل، آیه 12.
13. سوره اسراء، آیه 102.
14. سوره زلزال، آیه 7.
15. بعضی از اهل معرفت در کتابهای عرفانی خود ذیل آیه شریفه: «آمنت و انه لااله الّا الّذی آمنت به بنو اسرائیل»(سوره یونس، آیه 90)، (ایمان آوردم به خدای یگانه که بنی اسرائیل به او ایمان آورده اند) گفته اند فرعون قلباً ایمان آورد گرچه با زبان اقرار نکرد و او گرچه بخاطر جنایات و آدمکشی هایش سالیان متمادی باید در جهنم بسوزد ولی سرانجام نجات می یابد، امّا عرفای دیگر گفته اند چون قرآن کریم درباره او حکم خلود کرده است و مؤمن هرگز مخلّد نیست، معلوم می شود او در حال کفر و طغیان مرده است و ایمان او مورد قبول خداوند واقع نشده.
16. سوره طه، آیه 67.
17. نهج البلاغه صبحی الصالح، خطبه 4.
18. سوره طه، آیه 68.
19. وقتی حضرت موسی (ع) عصای خود را افکند تماشاچیان دیدند یک مار واقعی در میدان حرکت می کند و بقیه یک مشت چوب و طناب است که در گوشه ای افتاده است و «تلقف» به این معنا نیست که مار موسای کلیم آن چوبها را خورد گرچه بعضی از نقل ها آن را تأیید می کند، بلکه ظاهر آیه این است که «ماصنعوا» یعنی ساخته آنان را خورد و «ما صنعوا» همان سحر جادوگران بود. پس معنا این است که «تلقف الکید» نه «تلقف الحبل».
20. سوره زمر، آیه 18.
21. سوره فصلت، آیه 33.
22. سوره یوسف، آیه 108.
23. سوره حج، آیه 67.
24. سوره اعراف، آیه 163.
25. غرر و در آمدی تعبیر «تضارب آراء» از اینگونه احادیث نشئت گرفته است.
26. در جهان غرب به بهانه آزادی که یکی از مواد حقوقی اعلامیه جهانی حقوق بشر است، رهایی قلم و بیان را ترویج می کنند که محصول آن جریان سلمان رشدی پلید مرتد و مانند آن است. آنها از کتاب سلمان رشدی تحت عنوان آزادی قلم حمایت می کنند.
27. سوره نساء، آیه 59.
28. و 29. نهج البلاغه صبحی الصالح، خطبه 40، ص 82.
30. غررالحکم، ج 1، ص 349.
31. همان، ج 2، ص 401.
32. همان.
33. همان، ج 4، ص 343.
34. همان، ج 5، ص 81.
35. غررالحکم، ج 5، ص 276.
36. اصطناع بمعنی پروراندن، ساختن و انتخاب کردن است همانطور که خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: «واصطنعتک لنفسی؛ یعنی تو را برای خود پروراندم».(سوره طه، آیه 41) و «انا اخترتک فاستمع لما یوحی» (طه، 13).
37. غررالحکم، ج 5، ص 413.
38. همان.
39. این احتمال را مرحوم خوانساری ذکر فرموده است.
---------------------------------------
پدید آورنده : آیة اللّه جوادی آملی ، به نقل از پایگاه حوزه نت
http://www.hawzah.net/fa/default.html