فلسفه حرمت نگاه به نامحرم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه حرمت نگاه به نامحرم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه حرمت نگاه به نامحرم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
احکام در قرآن
پاسخ تفصیلی:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...»
؛
نور (24)، آيه 30 - 31.
؛ «به مردان با ايمان بگو: ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين، براى آنان پاكيزه تر است؛ زيرا خدا به آن چه مى كنند، آگاه است و به زنان با ايمان بگو: ديدگان خود را (-(از هر نامحرمى )-)فرو بندند...».
درباره نگاه كردن بايد گفت كه نه بستن چشم به طور مطلق واجب و نه باز نمودن آن به طور مطلق جايز است.
قرآن از تعبير «غض» استفاده نموده، گرچه برخى غضّ بصر را به معناى بستن مطلق چشم معنا كرده اند؛ ولى مقتضاى تحقيق اين است كه واژه غضّ، به معناى از تيزى انداختن نگاه و خيره نشدن است.
مفسر شهيد، آيةاللَّه مطهرى در اين باره مى فرمايد: فرق است بين كلمه بصر و عين؛ يكى به معناى «ديده» است و ديگرى به معناى چشم. در واقع، ديده، عمل چشم است و از آن طرف هم فرق است بين غضّ و غمض؛ غمض به معناى بستن چشم و بر هم گذاردن پلك ها است؛ ولى غضّ به معناى كاهش دادن است؛ پس غضّ بصر، يعنى كاهش دادن نگاه و خيره نشدن.
در آيه 19 سوره لقمان چنين مى خوانيم:
«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ»
؛ «صداى خودت را كاهش بده».
در آيه 3 سوره حجرات نيز آمده است:
«إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ»
؛ «آنان كه صداى خويش را هنگام سخن گفتن در حضور رسول خدا ملايم مى كنند...».
ر.ك: شهيد مطهرى، مسئله حجاب.
نتيجه اين مى شود كه نگاه به طور معمول و متعارف، اشكال ندارد؛ يعنى اگر به حد تيز نگاه كردن و دقت در زيبايى و زشتى فرد نرسد، آيه مى فرمايد كه اشكال ندارد.
در رواياتى كه اين آيه را تفسير مى كنند، سه قيد زير آورده شده است:
اول، اين كه اين نگاه، فقط به وجه (گردى صورت) و كفين (دو دست تا مچ) است و نگاه به موها و ساير اعضاى بدن خانم ها، به هيچ وجه، جايز نيست.
دوم، اين كه بدون قصد لذت باشد و مراد از لذت و تلذذ، اين است كه الان كه نگاه مى كند، لذت جنسى و غريزى ببرد و تحريك شود.
سوم، اين كه آن نگاه، بدون قصد ريبه باشد. برخى تصور مى كنند كه ريبه، به معناى همان تلذذ است؛ در حالى كه چنين نيست؛ ريبه،
«خوف الوقوع فى الافتنا»
است؛ يعنى ترس و احتمال اين مى رود كه بعد از اين نگاه، در آينده، با مشكل مواجه شود؛ يعنى ممكن است الان كه نگاه مى كند، هيچ تغيير و تحريكى در او ايجاد نشود؛ ولى اين احتمال مى رود كه در آينده با فكر و خيال پردازى و تصور نمودن آن صحنه به گناه كشيده شود.
در نتيجه، اگر نگاه به زن مسلمان، بدون تلذذ و ريبه و در حد وجه و كفين باشد، اشكال ندارد.
در مورد نگاه خانم ها به مردها، دو قيد عدم تلذذ و ريبه هست؛ ولى قيد ديگر نيست؛ بلكه نگاه به بدن مردها در حدى كه به طور متعارف نمى پوشانند، اگر تلذذ و ريبه نباشد، اشكال ندارد.
چه اشكال دارد جوانان به يكديگر نگاه كنند و لذت ببرند؟
پاسخ اين سؤال را خداوند در آيه مورد بحث داده است؛ بعد از آن كه فرمود: غضّ بصر داشته باشيد و چشم چرانى نكنيد، دليل اين حكم را ذكر مى كند و مى فرمايد:
«ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ»
؛ اين كنترل، براى (قلب و دل) شما پاكيزه تر است؛ معنايش اين است كه اكثر لغزش ها، ابتدا از يك نگاه شروع مى شود و دل انسان با نگاه است كه مى رود. امير مؤمنان عليه السلام مى فرمايد: «هر كس چشمش را آزاد بگذارد، حسرتش زياد مى گردد».
بحارالانوار، ج 14، ص 38.
بايد بدانيم كه خداوند، خالق بشر است و انسان ها را دوست دارد. او از اين كه بندگانش لذت ببرند، ناراحت نمى شود. خداوند نسبت به مخلوقات خود، بخيل نيست. پس اگر دستورى مى دهد، به خاطر مصلحت خود ماست. آن خالق حكيم مى فرمايد: اگر نگاه نكنى، براى دل و روحت بهتر است؛ پاك مى مانى؛ بذر آلودگى ها در وجودت كاشته نمى شود.
استادى مى گفت: نتيجه تحقيقات يكى از دانشگاه هاى اروپا نشان مى دهد كه موى زن، تشعشعاتى دارد كه روى مرد اثر گذاشته، او را تحريك مى كند.
روان شناسان نيز مى گويند: نگاه خيره و تيز در چشم طرف مقابل، موجب تحريك عواطف او مى شود.
مسئله نامحرم، موضوع ساده اى نيست و خيلى كار مهمى است و نياز به مراقبت دارد. در روايات آمده است كه جوانى همراه پيامبر بر يك مركب نشسته بود. رسول خداصلى الله عليه وآله متوجه شد او دارد به نامحرم نگاه مى كند. از اين رو صورت او را از سمت نامحرم برگرداند؛ پس گاهى آن جاذبه بر مجاورت و همراهى با رسول خداصلى الله عليه وآله نيز غلبه مى كند.
آيه اى كه به خانم ها مى گويد:
«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ»
؛ «صداى خود را نازك نكنيد و با عشوه سخن نگوييد؛ پس در قلب كسانى كه از نظر روحى بيمارند، نسبت به شما طمع مى افتد»، خطاب به زن هاى پيامبر است. بنابراين، معلوم مى شود كه جاذبه زن و مردى موجب مى شود كه حتى به زن پيامبر هم رحم نكنند.
روايات در شأن نزول آيه مورد بحث، مى گويند: مرد جوانى آن چنان غرق در نگاه خانمى شده بود كه بعد از گذشتن زن، جوان همچنان با چشمان خود او را نگاه مى كرد؛ تا اين كه وارد كوچه تنگى شد و باز همچنان به پشت سر خود نگاه كرد كه ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوانى كه در ديوار بود، صورتش را شكافت. جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جارى است كه در اين وقت، آيه كنترل نگاه، بر پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شد.
وسائل الشيعه، ج 14، ص 139 ؛ تفسير نمونه، ج 14، ص 466.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 5/500037)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//node/2479
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت