ایستگاه های قیامت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ایستگاه های قیامت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ایستگاه های قیامت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
قیامت
پاسخ تفصیلی:
بايد دانست قيامت نيز همانند دنيا داراى نظام است؛ براساس روايات، قيامت داراى مواقف پنجاه گانه است و هر ايستگاهى به نوعى از اعمال رسيدگى مىشود و در حقيقت عالم قيامت، پرده نمايش و ظهور اعمال و عقايد ما در دنيا است. همچنان كه در دنيا ما در عرصههاى مختلف زندگى شخصى، خانوادگى، اجتماعى و عبادت و... رفتارهاى گوناگونى داشتيم؛ در آنجا نيز ايستگاه حق اللَّه، حق الناس و به طور جزئىتر، حق نماز، حق قرآن و... وجود دارد و از انسان بازخواست مىكنند و در حقيقت جلوهاى از اجراى عدالت خداوند است كه به نمايش در مىآيد. به هر ميزان كه در اين دنيا به اين حقوق بيشتر و آسانتر پرداخته شده باشد، در صحنه قيامت سريعتر آن ايستگاهها طى مىشود. بنا بر آنچه گفته شد، اين گونه نيست كه انسان در صفهاى طولانى بايستد تا نوبت او برسد؛ بلكه بايد در صفهاى متعدد پاسخگو باشد و چه بسا زمان پاسخگويى هر كس طولانى باشد .
با استفاده از آيات قرآن مجيد، مىتوان روز قيامت را در سه مرحله كلى ترسيم كرد
آشنايى با مفاهيم قرآن، (3 ) ص 238 - 233 .
:
مرحله اول:
برانگيخته شدن همگانى:
«وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً »
؛
كهف (18 )، آيه 99 .
؛ «در صور دميده مىشود و ما همه آنها را گرد مىآوريم» .
مرحله دوم:
حركت به سوى ايستگاههاى حسابرسى و سؤال:
«وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ »
؛
ق (50 )، آيه 21 .
؛ «هر انسانى وارد محشر مىگردد، در حالى كه همراه او حركت دهنده و گواهى دهندهاى است» .
مرحله سوم:
حركت به سوى جايگاه كيفر و پاداش:
«وَ سِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً »
؛
زمر (39 )، آيه 71 .
؛ «و كسانى كه كافر شدند ؛ گروه گروه به سوى جهنم رانده مىشوند» و
«وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً »
؛
زمر (39 )، آيه 73 .
؛ «و كسانى كه تقواى الهى پيشه كردند، گروه گروه به سوى بهشت برده مىشوند» .
اين مراحل سه گانه داراى ايستگاههاى بسيار و گردنههاى سختى است كه پيمودن هر كدام تا هزار سال طول مىكشد، چنان كه در قرآن مجيد آمده است:
«ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ »
؛
سجده (32 )، آيه 5 .
؛ «سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سالهايى است كه شما مىشمريد ؛ به سوى او بالا مىرود» .
حالت انتظار و بازخواست گناهكاران در قيامت، آن چنان سخت است و گرفتارى تبهكاران در آن روز به گونهاى شديد است كه طى تمامى ايستگاهها و مواقف، تا پنجاه هزار سال طول مىكشد:
«تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ »
؛
معارج (70 )، آيه 4 .
؛ «فرشتگان و روح (كه بزرگ فرشتگان است ) به سوى او بالا مىروند، در آن روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است» .
امام صادقعليه السلام در تأييد اين معنا مىفرمايد:
«الا فحاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا فان فى القيامه خمسين موقفا كل موقف مثل ألف سنه مما تعدون، ثم تلا هذهه الايه (فى يوم كان مقداره خمسين الف سنه )»
؛ «آگاه باشيد! پس به حساب خود رسيدگى كنيد قبل از آنكه به حساب شما رسيدگى شود ؛ به درستى كه در قيامت پنجاه توقفگاه هست كه هر كدام مانند هزار سال است از آنچه شما مىشمريد». سپس (-( آن حضرت)-) اين آيه را تلاوت فرمود:
«در روزى كه مقدار آن پنجاه هزار سال است»
؛
كافى، ج 8 .
.
البته سختى روز قيامت براى مؤمنان راستين، آسان مىشود «و طول مدت آن» براى پرهيزگاران كوتاه مىشود ؛ چنانكه در قرآن مجيد مىخوانيم:
«فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً »
؛
انشقاق (84 )، آيات 7 - 8 .
؛ «پس كسى كه نامه اعمال او به دست راستش داده شود، به زودى از او حسابرسى آسانى مىشود» .
به هر اندازه ايمان و عمل انسان با اخلاص بيشترى باشد ؛ از آسايش و آرامش زيادترى در آن روز بهرهمند خواهد بود، تا آنجا كه براى اولياى الهى و اهل بيت پاك پيامبرصلى الله عليه وآله هيچ گونه گرفتارى و سختى نخواهد رسيد:
«فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً »
؛
انسان (76 )، آيه 11 .
؛ «خداوند آنان را از شر آن روز نگه مىدارد و آنها را شادابى و شادمانى عنايت فرمايد» .
براى توضيح بيشتر درباره چگونگى حضور در ايستگاههاى قيامت، به دو مورد از تفاوتهاى مؤمنان و تبهكاران در هنگام برپايى قيامت اشاره مىشود:
1 . ترس و وحشت و ايمنى
بىتابى و آرامش انسان، در هنگام ورود به صحنه قيامت، بستگى كامل با چگونگى اعتقاد و اعمال او دارد؛ در حالى كه ميزان گرفتارى انسان در توقفگاههاى قيامت، به مقدار سرپيچى او، از تكاليف پروردگار است:
«وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِيناً ذا مَتْرَبَةٍ »
؛
بلد (90 )، آيات 16 - 12 .
؛ «و تو نمىدانى آن گردنه چيست! آزاد كردن بردهاى يا غذا دادن در روز گرسنگى به يتيمى از خويشاوندان يا به مستمندى از خاك نشين» .
انسانهاى مؤمن، به تناسب انجام نيكىها و عمل به واجبات و ترك محرمات، از آشفتگى و پريشانى روز قيامت در امان هستند:
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ »
؛
نمل (27 )، آيه 89 .
؛ «كسانى كه نيكى با خود بياورند، پاداشى بهتر از آن خواهند داشت و آنان از وحشت آن روز در امان مىباشند» و
«لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ »
؛
انبياء (21 )، آيه 103 .
؛ «وحشت بزرگ (-( صحنه قيامت)-) آنان را اندوهگين نمىكند» .
اما كافران و تبه كاران همراه با اضطراب و هراس شديد وارد صحراى محشر مىشوند:
«قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ أَبْصارُها خاشِعَةٌ »
؛
نازعات (79 )، آيات 8 - 9 .
؛ «دلهايى در آن روز، سخت مضطرب است و چشمهاى آنان از شدت ترس فرو افتاده است» و در هنگام حسابرسى و سؤال، آنان را با شدّت و سختى توقيف مىكنند:
«وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ »
؛
صافات (37 )، آيه 24 .
؛ «آنها را نگه داريد كه بايد بازپرسى شوند» .
2 . سكوت و صحبت كردن
از جلوههاى حاكميت مطلق خداوند در روز قيامت، اين است كه هيچ كس، بدون اجازه و فرمان او، حق سخن گفتن ندارد:
«يَوْمَ يَأْتِ لا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ »
؛
هود (11 )، آيه 105 .
؛ «روزى فرا مىرسد كه هيچ كس جز به اجازه (او ) سخن نمىگويد» .
اين بدان جهت است كه پس از حضور مردم در صحنه قيامت، ذلت و حقارت تبه كاران و عزت و كرامت فرزانگان، بيشتر نمايان شود . از اين رو در برخى از ايستگاههاى قيامت، اجازه سخن گفتن به گناه كاران داده نمىشود تا با حقارت بيشتر به اعمال آنان رسيدگى شود:
«الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ »
؛
يس (36 )، آيه 65 .
؛ «امروز بر دهانشان مهر مىنهيم و دستهايشان با ما سخن مىگويند و پاهايشان به آنچه كه انجام مىدادند، شهادت مىدهند» .
مهر سكوت نيز خود عذابى خوار كننده است، چنان كه خداوند به جهنميان مىفرمايد:
«اخْسَؤُا فِيها وَ لا تُكَلِّمُونِ »
؛
مؤمنون (23 )، آيه 108 .
؛ «در جهنم گم شويد و با من سخن مگوييد» .
و اگر تبه كاران در بعضى ديگر از مواقف قيامت، اجازه سخن مىيابند، يا براى اثبات جرم آنان است (يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ )
نور (24 )، آيه 24: «روزى كه زبانها بر عليه آنان گواهى مىدهند» .
و يا در جهت آشكار شدن دشمنى و تخاصم ميان آنان (ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ )
زمر (39 )، آيه 31: «سپس شما روز قيامت نزد پروردگارتان به مبارزه و دشمنى برمىخيزيد» .
و يا نمايانگر شدت نياز و بدبختى آنان است:
«يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ »
؛
حديد (57 )، آيه 13 .
؛ «روزى كه زنان و مردان منافق به مؤمنان به مؤمنان مىگويند: نظرى به ما بيفكنيد تا از نور شما پرتوى برگيريم» .
اما سخن گفتن مؤمنان و شايستگان، نشانه مقام والاى آنان نزد پروردگار است؛ چنان كه درباره پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان مىخوانيم:
«وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً »
؛
بقره (2 )، آيه 143 .
؛ «بدين ترتيب شما را امت ميانهاى قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه باشد» .
بنابراين، تنها كسانى توانايى سخن گفتن دارند كه از سوى خداوند، اجازه داشته باشند و سخن حق بگويند:
«لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً »
؛
نبأ (78 )، آيه 38 .
؛ «هيچ كس جز به اجازه خداوند رحمان سخن نمىگويد (-( و آن گاه كه مىگويد )-)درست و حق مىگويد» .
در نتيجه انجام دادن واجبات، ترك محرمات، ترك دلبستگىها و وابستگىها، پيروى قولى و عملى از آموزههاى حضرت رسولصلى الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام و خالص ساختن نيت و قصد، تنها راه يا راههايى است كه مىتواند انسان را به آن مدارج عالى برساند و از سختىهاى مواقف قيامت نجات دهد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//content/%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت