شفاعت و عدل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شفاعت و عدل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شفاعت و عدل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شفاعت
,
عدل الهی
سوال:
آیا با عدل خداوند سازگار است که شفاعت وجود داشته باشد یعنی بعد کلی کار بد یکی از معصومین آن دنیا ما را شفاعت می کنند چون شیعه هستیم؟
پاسخ تفصیلی:
بررسى همه جانبه و نگاه به تمام ابعاد مسأله شفاعت ما را به حقايقى رهنمون مىكند كه پاسخ سؤال را به خوبى تبيين مىكند. بدين جهت توجه به نكات ذيل، ضرورى و بايسته است:يك. استحقاق شفاعت
شفاعت يكى از مظاهر رحمت گسترده الهى است و به اراده خدا و رضايت او، شفيعان اجازه شفاعت دارند؛ يعنى، بر خلاف پارتىبازى است كه شخص مجرم واسطهاى پيدا مىكند و از طريق پول و قدرت، او را وادار مىكند تا بر قاضى و حاكم تأثير بگذارد. در شفاعت، همه چيز تنها و تنها برخاسته از اراده حكيمانه خداوند است و او به شفيع اجازه مىدهد تا بر اساس اراده و خواست الهى، در مورد برخى بندگان - كه استحقاق عفو الهى را دارند - شفاعت كنند. شفاعت اولياى الهى، بى حساب و گزاف نيست. تأمّل و درنگ در شرايط شفاعت و شفاعت شوندگان، آشكار مىسازد كه شفاعت در حقيقت، پاداش و جايزه الهى به كسانى است كه در دنيا اهل ايمان و عمل صالح بودهاند؛ يعنى، بر خلاف پارتىبازى - كه امرى ناروا و ناحق است و بر پايه استحقاق افراد نيست - شفاعت بر مبناى استحقاق و قابليت افراد استوار است. آنان اين قابليت را به واسطه عقيده و عمل خويش در دنيا، تحصيل كردهاند.
دو. قانون شفاعت
شفاعت قانونى حكيمانه و بر اساس رحمت و فضل الهى است و مقدم بر قانون كيفر و عذاب مجرمان است. به عنوان مثال در قوانين كشورها، طبق يك ماده قانونى، كسى كه مرتكب جرم خاصى شود، بايد پنج سال زندانى بكشد و طبق ماده قانونى ديگر هر مجرمى كه واجد شرايط عفو باشد، قبل از تحمل دوره كامل حبس، مورد عفو قرار گرفته و آزاد مىشود. عفو چنين مجرمى، نه تبعيض است و نه نقض قانون؛ بلكه بر اساس قانون ديگرى است كه مقدم و حاكم بر قانون اوليه كيفر مجرمان و برخاسته از قابليت شخص مجرم است. سه. عدم تبعيض در شفاعت
خداوند با هيچ كس رابطه قوم و خويشى ندارد و بين بندگان در امكان بهرهمندى از قانون شفاعت، تبعيضى قائل نمىشود. هر انسانى قادر است با تحصيل شرايط، از شفاعت بهرهمند شود و خود را در معرض بخشش و عفو اخروى قرار دهد؛ يعنى، شفاعت، قانونى عام و فراگير و با اعلام قبلى است؛ بر خلاف پارتىبازى كه به صورت گزينشى، فردى، غيرفراگير و نامبتنى بر پايه استحقاق است.[انتخابي از كد26623]«شفاعت» در لغت در معانى گوناگونى به كار رفته است؛ همچون: دعا براى مؤمنان، قاموس اللغة؛ به نقل از سيد اسماعيل، طبرسى نورى، كفاية الموحدين، ج 4، ص 341. صلح ميان دو نفر،همان. زوج،همان. زياد كردن،همان. يارى كردن كسى كه خواستار چيزى باشد وتقى الدين ابن تيميه، السياسة الشرعية، ص 62. منضم شدن كسى به ديگرى براى يارى دادن و برآوردن خواستهها.راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، ماده شفع. «شفاعت» در محاورات عرفى، به اين معنا است كه شخص آبرومندى از بزرگى بخواهد كه از كيفر و مجازات مجرمى در گذرد و يا بر پاداش خدمتگزارى بيفزايد.آموزش عقايد، ج 3، ص 167؛ سيد محمود طالقانى، پرتوى از قرآن، ج 1، ص 149.در اصطلاح نيز براى «شفاعت» معانى گوناگونى گزارش شده است، همچون: ظهور هر تأثير خيرى در انسان توسط شخص ديگر،آموزش عقايد، ج 3، ص 169.وساطت در رسانيدن نفع و دفع ضرر نسبت به كسى كه لايق و قابل اين واسطهگرى باشد.طيّب عبدالحسين، كلم الطيب، ص 808.و... . شفاعت كلّى به معناى «وساطت يك موجود ميان خداوند متعال و موجود ديگر است» و يا به بيان ديگر به معناى «وساطت يك مخلوق ميان مخلوق ديگر است؛ چه در اين دنيا و چه در قيامت چه در اصل وجود، چه در برگشت وجود». با اين تحليل مىتوان گفت در حقيقت، شفاعت از مصاديق سببيّت است كه ميان سبب اول و مسبّب واسطه مىشود. از اينرو مىتوان «شفاعت» را به دو نوع كلى تقسيم كرد: 1. شفاعت تكوينى؛ 2. شفاعت تشريعى.
1. شفاعت تكوينى:
معنايى عام داشته و شامل تمام موجودات مىگردد؛ يعنى، همه مخلوقات واسطه رحمت خدا براى انسانها هستند. زمين، آسمان، كوه، دريا، باد، گل و گياه، همه واسطه فيض و كمك كننده بشر براى رسيدن به مقصدش به حساب مىآيند. در ديدگاهى كلىتر، مىتوان گفت: شفاعت تكوينى، وساطت علل و اسباب ميان خداوند و مسببات در تدبير امور، تنظيم وجود و بقاى مسبّبات است.همان، ص 160.آيات 255 سوره «بقره» و آيه سوم سوره «يونس» به اين نوع شفاعت اشاره دارد: «آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن تو است، كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند؟» و «كار [ آفرينش] را تدبير مىكند، شفاعت گرى جز پس از اذن او نيست».
زآنك بى حاجت خداوند عزيز
مىنبخشد هيچ كس را هيچ چيز
گر نبودى حاجت عالم زمين
نآفريدى هيچ ربالعالمين
وين زمين مضطرب محتاج كو
گر نبودى تا آفريدى پر شكوه
ور نبودى حاجت افلاك هم
هفت گردن نآفريدى از عدم
آفتاب و ماه و اين استارگان
جز به حاجت كى پديد آمد عيان
مثنوى معنوى، دفتر دوم، ابيات 3274 - 3278.
2. شفاعت تشريعى:
هر واسطهاى كه آدمى را به صراط مستقيم و شريعت حقى كه خداوند متعال براى هدايت آدمى تشريع كرده است، رهنمون گردد و در اين رهيابى مددكارش باشد، در اين شفاعت جاى خواهد گرفت. «هدايت تشريعى» به يك نظر دو قسم است: 1 - شفاعت رهبرى وقتى انسانى سبب هدايت يك انسان ديگر مىشود، رابطه رهبرى و پيروى در ميان آنان با صورتى بالاتر و كاملتر و متناسب با احكام و سنن عالم «حشر» در رستاخيز جلوه مىكند و هدايت كننده به عنوان «پيشوا» و هدايت يافته به صورت «پيرو» ظاهر مىشود. از اين رو رسول خدا(ص) و امامان معصوم (ع) به سوى بهشت و بهشتها و لقاى حضرت حق با اسماى رحمت، شفاعت مىكنند. گفتنى است به دليل انشعابات گوناگون رهبرىهاى حق، در عالم قيامت هم تقسيمات متفاوتى خواهد بود و هر كس در راهى كه پيروى كرد، قرار خواهد گرفت؛ پيامبر(ص) شفيع على بن ابىطالب(ع) و هر امامى شفيع امام ديگر و هر آموزگارى شفيع شاگردان خويش و... . به همين جهت است كه دانشمندان از دانشجويان خويش شفاعت مىكنند؛ گويا يك سلسله مرتبط و پر انشعابى به وجود مىآيد كه گروههاى كوچك به گروههاى بزرگتر مىپيوندند.در اين باب نك: مرتضى مطهرى، عدل الهى، صص 268 - 272
3. شفاعت مغفرت
اين نوع شفاعت به معناى وساطت در مغفرت است و از آنجا كه غفران مفهوم اعمى از «عفو» دارد، اين قسم از شفاعت، هم به معناى وساطت در بخشش گناهان، آلودگىها و ناپاكىها است و هم به معناى وساطت در از ميان بردن دلبستگىها و وابستگىها. به بيان ديگر «شفاعتِ مغفرت»، هم گناهان را محو مىسازد و هم فيوضات الهى را مددكار انسان در طى مدارج عالى مىكند. اين نوع شفاعت، ارتباط تنگاتنگى با مغفرت الهى دارد؛ چرا كه مغفرت الهى مانند هر رحمت ديگر، نظام و قانون دارد. از اين رو مغفرت پروردگار، نيز از طريق نفوس انسانهاى كامل و ارواح بزرگ پيامبران و اوليا، به گناهكاران مىرسد و شامل حال آنان مىگردد. اين اصل لازمه نظم جهان است؛ بنابراين، وقتى فردى وجود مغفرت خدا را بپذيرد، مبانى محكم عقلى او را ناچار مىسازد كه معتقد باشد جريان مغفرت، از مجراى يك عاقل كلى يا نفس كلى (بر عقل و نفسى كه داراى مقام ولايت كليه الهى است) نيز صورت مىپذيرد و اين وسايل و مجراها، پيامبران، امامان و اولياى الهى اند.همان، صص 275- 279
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%81%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D9%84
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت