چگونگي نفخ روح | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چگونگي نفخ روح
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چگونگي نفخ روح
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عالم قیامت
سوال:
شخصي در تلويزيون مي گفت: هنگامي كه خداوند از روح خود در انسان دميد روح در انسان نرفت و خدا به فرشتگان امر كرد تا چنگ بنوازند و پس از آن روح در بدن انسان فرو رفت، آيا اين گفته صحت دارد؟
پاسخ تفصیلی:
چنين سخني کاملا بي معناست و بيشتر به معناي به سخره گرفتن آيات قرآن و اهانت به آفريدگار عالم هستي است. خدايي که عالم و هر آنچه در آن هست را بي هيچ سابقه اي خلق کرد چه نيازي دارد که براي تحقق فرمانش فرشتگان که مخلوقاتش هستند چنگ بنوازند تا روح سر شوق آمده به درون بدن برود. . به هر حال ، ما نمي دانيم واقعا چه چيزي در اين مورد گفته شده و چه شنيده شده اما عقل انساني صريحا چنين سخني را رد کرده و گوينده اش را انساني احمق و نادان مي خواند.
چيستي روح
روح موجودي مجرد و غير مادي است اما نه کاملا بلکه او در مقام عمل نيازمند بدن و کالبدي است که به او شکل دهد. روح در هر عالمي ظاهر شود با جسمي متناسب با آن عالم همراه است ، مثلا وقتي که به عالم ماديات پا مي گذارد بدني مادي به خود مي گيرد و چون در عالم خواب باشد با جسمي همرنگ آنجا ظاهر مي گردد و ....در واقع ، روح مسئوليت تدبير بدن را به عهد دارد و همچون ناخداي کشتي آن را هدايت مي کند.
در دو آيه قرآن به موضوع آفرنش انسان و ايجاد روح در بدن مادي او اشاره شده است : يکي در سوره حجر آيه 29 و ديگري در سوره ص آيه 72 ؛ بدين عبارت که : فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ : پس چون او را [كاملا] درست كردم و از روح خويش در آن دميدم سجدهكنان براى او [به خاك] بيفتيد.
معناى سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي و توضيحى در مورد رابطه بين روح و بدن
تسوية به معناى اين است كه چيزى را به گونهاى معتدل و مستقيم كنى كه خود قائم به امر خود باشد، به طورى كه هر جزء آن در جايى و به نحوى باشد كه بايد باشد. و تسويه انسان نيز اين است كه هر عضو آن در جايى قرار گيرد كه بايد قرار بگيرد، و در غير آنجا غلط است، و به حالى و وصفى هم قرار بگيرد كه غير آن سزاوار نيست.
و بعيد نيست از جمله إِنِّي خالِقٌ (حجر / 28- ص/71 ) و جمله فَإِذا سَوَّيْتُهُ استفاده شود كه خلقت بدن انسان اولى به تدريج و در طول زمانى صورت گرفته، ابتداء، خلق بوده كه عبارتست از جمع آورى اجزاء و سپس تسويه بوده كه عبارتست از تنظيم اجزاء و نهادن هر جزيى در جاى مناسب ، و به حال و وضع مناسب خود، آن گاه نفخ روح بوده. و اگر در جاى ديگر فرموده خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (خلق كرد او را از خاك سپس به او گفت موجود شو، پس موجود شد. آل عمران، آيه 59) با اين استفاده ما منافات ندارد، براى اينكه جمله ثُمَّ قالَ لَهُ ... ناظر به ايجاد روح، يعنى نفس انسانيت است نه راجع به بدن ، هم چنان كه در جاى ديگر بعد از آنكه خلقت تدريجى را بيان مىكند در باره خلقت روح چنين تعبير مىنمايد: ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ (آن گاه او راى خلقى ديگر كرديم. سوره مؤمنون، آيه 14).
و در جمله وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي نفخ به معناى دميدن هوا در داخل جسمى است بوسيله دهان يا وسيلهاى ديگر- اين معناى لغوى نفخ است، ولى آن را بطور كنايه در تاثير گذاشتن در چيزى و يا القاء امر غير محسوسى در آن چيز استعمال مىكنند، و در آيه شريفه مقصود از آن ايجاد روح در آدمى است. البته اينكه مىگوييم در آدمى، معنايش اين نيست كه روح مانند باد كه در جسم باد كرده داخل است در بدن آدمى داخل باشد، بلكه معنايش ارتباط دادن و بر قرار كردن رابطه ميان بدن و روح است، هم چنان كه در آيه ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ، خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ (پس او راى نطفهاى در جاى امنى قرار داديم، پس از آن، نطفه راى علقه كرديم، آن گاه علقه را مضغه و مضغه راى استخوانها نموديم و سپس آن استخوانها راى با گوشت پوشانديم، و در آخر او را خلقى ديگر كرديم. سوره مؤمنون، آيه 13 و 14) و آيه قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ (بگو ملك الموتى كه موكل شما است جان شما راى مىگيرد. سوره الم سجده، آيه 11) به اين معنا اشاره شد.(ترجمه الميزان / ج2 / ص 227)
چون در آيه اول همانطور كه ملاحظه مىكنيد، مىفرمايد: روح انسانى همان بدنى است كه خلقت ديگر به خود گرفته، بدون اينكه چيزى بر آن اضافه شده باشد. و در آيه دوم مىفرمايد: روح در هنگام مرگ از بدن گرفته مىشود در حالى كه بدن به حال خود باقى است، و چيزى از آن كم نمىگردد.
پس روح، امر وجودى است كه فى نفسه يك نوع اتحاد با بدن دارد و آن اين است كه متعلق به بدن است، و در عين حال يك نوع استقلال هم از بدن دارد به طورى كه هر وقت تعلقش از بدن قطع شد از او جدا مىشود.
در آيه مورد بحث اگر روح را به خود نسبت داده و اضافه كرده به منظور تشريف و احترام بوده، و از باب اضافه لامى است كه اختصاص و ملكيت را مىرساند. و جمله فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ به اين معنا است كه سجده كنيد، و بعيد نيست معنايش اين باشد كه براى سجده او به رو به زمين بيفتيد، كه اگر اين باشد تاكيد در خضوع ملائكه را براى اين مخلوق تازه مىرساند، و بعضى از مفسرين (تفسير ابو الفتوح رازى، ج 7، ص 59) همين معنا را گرفتهاند.
و معناى آيه اين مىشود: وقتى من تركيب آن را تعديل نموده و صنع بدنش را تمام كردم، و سپس روح بزرگ منسوب به خود را كه من ميان آن و بدن او ارتباط برقرار كرده ايجاد نمودم، شما براى سجده بر او به زمين بيفتيد. (ترجمه الميزان، ج12، ص: 228)
به عارت ديگر ، مقصود از آيه ( ( ونفخت فيه من روحي ... ) ) اين نيست كه خداوند جزيي از روح خود را در انسان دميده باشد. روح خداوند و هستي او بسيط است و داراي اجزايي نيست كه قابل دميدن باشند، بلكه اضافه روح به ( ( ياي ) ) متكلم وحده ( نفخت ) اضافه تشريفي است ؛يعني ، براي احترام و شرف بخشيدن به آدمي ، خداوند روح او را منسوب به خود مي كند؛ همان گونه كه پدر به فرزند خود مي گويد : پسرم وجود من است ، از من است ، هستي من است و ...يعني چه ؟ در واقع معناي آيه چنين است : هنگامي كه از روحي كه مخلوق من است در او دميدم ، بر او سجده كنيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%D9%8A-%D9%86%D9%81%D8%AE-%D8%B1%D9%88%D8%AD
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت