تنهايي خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تنهايي خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تنهايي خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
سوال:
چرا خداوند هميشه تنهاست و احتياج به همدم ندارد؟
پاسخ تفصیلی:
وحدت و تنهايي خداوند:
بحث تنهايي خداوند که ذات هستي محض و وجود صرف است, با دو صفت واحد و احد و همچنين با بحث توحيد پيوند دارد. اجمالا اينکه براي هستي به وصف احديت که نبود ترکيب و شمول او را در کل هستي مي رساند, تصور دوئيت و خداي ديگر به طور کلي از جهت عقل محال است.
براي روشن شدن اين بحث به معناي واژگان واحد, احد و توحيد اشاره مي کنيم.
1. درباره چگونگي وجود خداوند تبارك و تعالي، هر دو واژه «واحد» و «احد» در قرآن كريم، به كار رفته است كه، اخلاص، آيه 1 و بقره، آيه 163 نمونه هايي از كاربرد مزبور مي باشد.
2. گرچه هر دو واژه «واحد» و «احد» از ريشه وحدت برگرفته شده اند ولي با وجود بر اين، از تفاوت هايي برخوردارند.
3. از جمله تفاوت هاي ياد شده، كاربرد واژه هاي مزبور است. بدين توضيح كه، واژه احد درباره چيز يا كسي به كار مي رود كه، نه در خارج و نه در ذهن، تعدد پذير نبوده و اصولا در اعداد داخل نمي شود، بر خلاف كلمه واحد كه، تعدد پذير است؛ يعني هر جا كه از واحد سخن مي رود، چه در خارج و چه در وهم و فرض عقلي، براي آن دوم، سوم و ... تصور شدني است. اين در جايي است كه، اگر هم براي احد، دوم و ... فرض شود، خود آن بوده و چيزي بر آن اضافه نشده است. به عنوان نمونه، آن گاه كه گفته مي شود: احدي از بستگان نزد من نيامده اند؛ در حقيقت، هم آمدن يك نفر نفي شده است، هم دو نفر و هم ...، ولي اگر گفته شود كه واحدي از بستگان نزد ممن نيامده اند؛ در اين صورت تنها آمدن يك نفر نفي شده است، از اين رو، با آمدن چند نفر ديگر ناسازگار نمي باشد. (محمد حسين طباطبايي، الميزان في التفسير القرآن، ج 20، ص 387 (عربي) و ص 886 (ترجمه فارسي))
4. با توجه به وجود همين معنا در واژه «احد» است كه ، اين كلمه جز درباره خداوند، در هيچ جمله مثبت به كار نمي رود؛ مثلا هيچ گاه گفته نمي شود احدي از بستگان آمدند. دليل به كار رفتن واژه مزبور در ساختار جمله مثبت درباره خداوند آن است كه، غير از خداوند تبارك و تعالي7 هنگامي كه چيزي به صفت وحدت توصيف شود، از كمي و قلت آن حاكي است؛ در حالي كه، يكي بودن خداوند از كمي و اندكي آن، ناشي نمي شود. امام علي(ع) در اين باره مي فرمايند: «كل مسمي بالوحده غيره قليل» به جز خداوند متعال، هر چيزي كه به ويژگي يگانگي توصيف شود، همين توصيف بر كمي و قلت آن دلالت دارد. (همان)5. افزون بر تفاوت احد درباره خداوند و غير از او كه، در رديف پيش بدان اشاره شد، كاربرد واژه واحد هم درباره خداوند و سايرين متفاوت است، آن گاه كه موجودي غير از خداوند را با كلمه واحد توصيف مي كنيم بدان معناست كه، صفت موجود در آن شركت پذير نبود و تعدد ندارد؛ بلكه به همان مورد اختصاص دارد. به عنوان نمونه، هنگامي كه مي گوئيم عالم واحد، يعني همين صفت مخصوص اوست. ولي اگر صفت مزبور را در معناي گسترده تري مانند مرد بودن در نظر بگيريم، در اين صورت ميان او و ديگران تقسيم پذير بوده و از اين جهت كثير و متعدد خواهد بود. اين در حالي است كه، وقتي مثلا درباره خداوند گفته مي شود اله واحد، نه بدان معناست كه، تنها از نظر صفت «الوهيت» (معبود بودن) واحد بوده و هيچ كس با او شريك نيست؛ بلكه در ساير صفات هم چون علم، قدرت، حيات و ... نيز واحد مي باشد زيرا، علم او مانند ساير علوم نبوده و قدرت و حيات او نيز به ساير قدرت ها و حيات ها شباهت ندارد. نيز، صفات گوناگوني كه براي او تصور مي شود، تنها از نظر مفهوم با يكديگر اختلاف داشته و در خارج ، هيچ گونه تعدد و كثرتي ندارد. در حقيقت، علم و قدرت و حيات او همه يك چيزند و آن ذات مقدس اوست. او با قدرتش عالم، با حياتش ، قادر و با علمش، حي است. گاهي هم وحدت، صفت ذات مي باشد، به اين معنا كه، براي آن ذات، هيچ گونه كثرت، تعدد و اجزا وجود ندارد. ذاتي است كه به اجزاء يا ذات و اسم، تجزيه شدني نمي باشد. (محمدحسين طباطبايي، پيشين (ترجمه فارسي)، ج 1، ص 558) خلاصه آن كه واحد درباره خداوند؛ يعني بي مثال بودن و شبيه و نظير نداشتن ذات، اما ساير گونه هاي وحدت چنين نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت