شهود يوگي و تناسخ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شهود يوگي و تناسخ
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شهود يوگي و تناسخ
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
انسان آرمانی (یوگی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تناسخ
سوال:
بسياري از يوگيان بزرگ (افرادي که در سطح بسيار بالا يوگا کار مي کنند) در حالات مختلف مثلا مديتيشن دريافته اند که انسان ها در ادوار گذشته چندين بار در قالبهاي مختلف آفريده شده اند لطفا در اين باره توضيح بفرمائيد.
پاسخ تفصیلی:
آنچه یوگی ها ، مرتاضان ، صوفیان و عرفا ، در حالات خاصّی مثل مدیتیشن یا خلسه و امثال آن مشاهده می کنند و می یابند در حقیقت از یک سنخ بوده و به صورت کلّی شهود و مکاشفه باطنی نامیده می شوند. دیدن رؤیا نیز در حقیقت از همین سنخ است.عرفای اسلامی ، در کتب عرفان نظری ، شهود و مکاشفه باطنی را ــ اعمّ از اینکه در بیداری باشد یا در خواب ـــ به سه قسم عمده تقسیم نموده اند که عبارتند از:1. مکاشفات و مشاهدات رحمانی: که منشاء آن ، یا ملائک هستند یا در مراتب عالی آن خدا و اسماء او . در این گونه مکاشفات و مشاهدات ، مطلب کشف شده یا مشاهده شده درای حقیقت خارجی است. در این گونه مشاهدات ــ چه در خواب باشند چه در بیداری ــ گاه عین واقع کشف یا مشاهده می شود و گاه صورت نمادین آن رؤیت می گردد ، که در صورت دوم برای رسیدن به متن حقیقت ، مطلب کشف یا مشاهده شده باید با قواعد خاصّی تعبیر شود. برای مثال آنچه حضرت ابراهیم(ع) در رؤیا مشاهده کرد که ، امر به قربانی نمودن اسماعیل شده است ، یک شهود صریح بود که نیازی به تعبیر نداشت ؛ ولی خوابی که حضرت یوسف(ع) دید که خورشید و ماه و ستارگان بر او سجده می کنند شهودی محتاج به تعبیر بوده . مکاشفات و مشاهداات اهل بیت (ع) نیز گاه صریح بود و گاه غیر صریح ؛ مشاهده زیر از مشاهدات غیر صریح است که در آن ، حقیقت یک چیز به صورت مثالی ، تجلّی کرده است:« مِنْ مُكَاشَفَاتِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا رَوَاهُ الصَّادِقُ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنِّي كُنْتُ بِفَدَكَ فِي بَعْضِ حِيطَانِهَا وَ قَدْ صَارَتْ لِفَاطِمَةَ ع إِذَا أَنَا بِامْرَأَةٍ قَدْ هَجَمَتْ عَلَيَّ وَ فِي يَدِي مِسْحَاةٌ وَ أَنَا أَعْمَلُ بِهَا فَلَمَّا نَظَرْتُ إِلَيْهَا طَارَ قَلْبِي مِمَّا تَدَاخَلَنِي مِنْ جَمَالِهَا فَشَبَّهْتُهَا بِبُثَيْنَةَ بِنْتِ عَامِرٍ الْجُمَحِيِّ وَ كَانَتْ مِنْ أَجْمَلِ نِسَاءِ قُرَيْشٍ فَقَالَتْ لِي يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ هَلْ لَكَ أَنْ تَزَوَّجَنِي وَ أُغْنِيَكَ عَنْ هَذِهِ الْمِسْحَاةِ وَ أَدُلَّكَ عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ وَ يَكُونَ لَكَ الْمُلْكُ مَا بَقِيتَ فَقُلْتُ لَهَا مَنْ أَنْتِ حَتَّى أَخْطُبَكِ مِنْ أَهْلِكِ فَقَالَتْ أَنَا الدُّنْيَا فَقُلْتُ لَهَا ارْجِعِي فَاطْلُبِي زَوْجاً غَيْرِي فَلَسْتِ مِنْ شَأْنِي وَ أَقْبَلْتُ عَلَى مِسْحَاتِي وَ أَنْشَأْتُ أَقُول.»( بحار الأنوار ، ج70 ،ص 84 ) (از مکاشفات امير المؤمنين (ع) که امام صادق(ع) از پدرانش روایت کرده است که امیر مومنان(ع) فرمودند: در يكى از باغهاى فدك بودم آن موقعى كه در اختيار فاطمه زهرا ــ عليها السلام ــ بود ، ناگاه ديدم زنى جلو من آمد، در دست من كلنگى بود كه با آن كار ميكردم، همين كه چشمم به او افتاد از زيبایى او دلم پرواز كرد. او را شبيه دیدم به بثينه دختر عامر جمحى كه از زيباترين زنان قريش بود، به من گفت: پسر ابى طالب ، آیا مايلى با من ازدواج كنى تا تو را از اين كلنگ بىنياز كنم و گنجينههاى دنيا را به تو نشان دهم كه تا وقتى زنده هستى براى خود و بازماندگانت برقرار بماند. به او گفتم تو كه هستى ؟ جواب داد من دنيا هستم. گفتم: برو شوهر ديگرى بياب ! تو به درد من نمي خورى و شروع به كار خود كردم.) 2. خطورات و تسویلات نفسانی: این سنخ از مکاشفات و مشاهدات یا فاقد مصداق خارجی بوده و تماماً ساخته و پرداخته ی نفس خود آدمی هستند ؛ یا شخص درحال مشاهده ی یک امر حقیقی است ولی نفس خود شخص نیز در مشاهده او اثر گذاشته و باعث می شود که شخص واقعیّت را آنچنان که هست نبیند. لذا عرفای اسلامی ، این سنخ را با نام مکاشفه و مشاهده نمی خوانند تا با نوع اوّل خلط نشود. اگر این گونه دریافتها ، در خواب باشند آنها را اضغاث احلام(خوابهای پریشان) می گویند. در این گونه خطورات ، آرزوها ، باورها ، عقده ها ، ناکامیها و حوادث و افکار روزمرّه ، با صورتهایی گوناگون خود را نشان می دهند. برای مثال کسی که عقیده خود را حقّ می داند و نسبت به عقیده خود تعصّب شدیدی دارد ؛ ممکن است در حال خواب یا خلسه یا مدیتیشن ، مخالفین عقیده خود را ، به صورت حیوانات یا با صورتی زشت مشاهده نماید. مسیحیان معتقدند خدا در عین یکی بودن سه تاست و عیسی مسیح ، خدای مجسّم است. لذا ممکن است این عقیده برای یک مسیحی اهل ریاضت ، در حال شهود باطنی ، تمثّل یابد , چنانكه مسيحيان در مورد قديسه ترزا چنين مشاهده اي را باور دارند. در اين موارد شخص مي پندارد که حقیقتی از عالم ملکوت به او القاء شده است ، در حالی که عقیده خود اوست که برایش متمثّل شده است. قائلین به تناسخ ارواح مثل یوگی ها و مرتاضان ، نیز ممکن است در چنین حالتی ، عقیده خود به تناسخ را مشاهده نموده و آن را حق بپندارند. شاهد بطلان این گونه مشاهدات یوگیها و مرتاضان این است که ریاضت پیشگان ادیان و مذاهب دیگر نه تنها چنین چیزی را مشاهده نمی کنند بلکه عکس آن را شهود می کنند. یعنی مشاهده می کنند که روح انسان بعد از مرگ به عالم برزخ منتقل می شود نه به بدن موجودی دیگر. امّا از آنجایی که هندوها و بودایی ها اعتقادی به معاد ندارند روشن است که چنین چیزی را مشاهده نخواهند نمود. این نوع از مشاهدات فاقد هر گونه ارزش معرفتی بوده و تنها درای ارزش راوانشناختی هستند چون روانشناسان و روانکاوان ، با شنیدن این گونه مشاهدات ، می توانند از حالات درونی ، عقده ها ، آرزوها ، پندارها و باورهای شخص مطّلع شوند. مشاهدات درونی برخی بیماران روانی ، مثل توهّمات بیماران اسکیزوفرنیایی و توهّمات ناشی از موادّ تخدیر کننده و توهّم زا نیز از سنخ همین مشاهدات هستند. همچنین توهّمات ناشی از حضور در محلّهای خلوت ، ساکت و تاریک یا نیمه تاریک نیز از سنخ مشاهدات نفسانی است. وقتی کسی در محیطی خلوت قرار می گیرد ، گوش او به خاطر نبود صدا به خواب می رود. بسته بودن چشم یا تمرکز چشم بر روی یک نقطه به مدّت طولانی نیز باعث خواب چشم می شود. عدم حرکت در اعضاء نیز موجب خواب رفتن اعضاء می شود. در چنین حالتی مغز شخص بیدار می ماند ولی جسم او به خواب می رود. در این حالت شخص در حال بیداری می تواند خواب ببیند که پزشکان آن را توهّم خواب (hypnagogic hallucinations) می نامند. و این همان کاری است که یوگی ها و مرتاضان انجام می دهند. این حالت گاه به صورت طبیعی نیز در برخی افراد رخ می دهد. گاه روند بیدار شدن شخص از حالت خواب ، دچار اختلال شده و مغز قبل از بدن بیدار می شود ، در چنین حالتی شخص در می یابد که بیدار است ولی نمی تواند بدن خود را حرکت دهد حتّی قادر به سخن گفتن نیز نمی باشد. افراد عوام بر این پندارند که در این حالت موجودی به نام بختک روی سینه انسان می نشیند و نمی گذارد او حرکت کند ؛ امّا پزشکان این عارضه را فلج خواب(sleep paralysis) نامنده و پدیده ای عادی قلمداد می کنند. عکس حالت وقتی است که مغز در خواب ولی بدن بیدار است لذا شخص در حال خواب شروع به راه رفتن و سخن گفتن می کند و آنچه را که در خواب می بیند در عمل نیز اجرا می کند. آزمایشاتی که روی یوگیها در ژاپن انجام گرفته نشان داده که این افراد در حالت مدیتیشن علائمی مثل علائم خواب را از خود بروز می دهند. 3. خطورات و القائات شیطانی: برخی از مشاهدات باطنی نیز در حقیقت القائات شیاطین جنّ است. « إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِم. ــــ همانا شیاطین به دوستان خود اموری را القاء می کنند.» (الأنعام /121) شیاطین جنّ همانطور که در حالت عادی می توانند خیالاتی را به انسان القاء کنند در حالت خواب و خلصه و مدیتیشن نیز قادر به چنین کاری هستند ؛ بلکه در حالتهای فوق این کار برای شیاطین راحتتر است. البته شیاطین این القائات را به گونه ای انجام می دهند که حضورشان احساس نشود و شخص چنین بپندارد که حقیقتی به او القاء شده است ؛ لذا اینها القائات خود را معمولاً با اعتقادات شخص مطابقت می دهند تا شخص در صحّت آنها شک نکند. یقیناً یوگی ها نیز از این گونه مشاهدات مصون نیستند. حاصل کلام:1. با توجه به مطالب فوق ، معلوم می شود که مکاشفه ، مشاهده ، خواب و امثال آنها همواره درست نبوده و حجّیّت ذاتی ندارند. لذا برای تشخیص نوع درست آن از نوع نادرستش ، نیاز به معیار سنجش است. و تنها معیار سنجش اصیل در این زمینه عقل منطقی و برهانی است. چون تنها عقل برهانی و منطقی است که دارای حجّیّت ذاتی است. امّا اگر در پرتو برهان عقلی ، حقّانیّت شخص مدّعی نبوت یا امامت نیز اثبات شد از آن پس به اعتبار حکم عقل ، سخن نبی و امام نیز معیار سنجش خواهد بود ؛ چون وقتی عقل نبوّت و امامت شخصی را اثبات نمود در حقیقت عصمت او از خطا را هم اثبات کرده است ؛ چرا که عصمت شرط ذاتی نبوّت و امامت است. کتاب آسمانی نبی نیز به اعتبار خود نبی حجّت بوده و معیار سنجش است. لذا عرفای حقیقی ، مکاشفات و مشاهدات قلبی خود را به عقل و شرع عرضه می نمایند تا گرفتار دام خطورات نفسانی و القائات شیطانی نشوند. دیگران هم که سخن اهل شهود و مکاشفه را می شنوند باید سخن او را به عقل و شرع عرضه نمایند ؛ چون ممکن است مدّعی کشف و شهود ، کشف خود را به عقل و شرع عرضه نکرده باشد یا در این کار دچار خطا شده باشد. 2. عرفا ، فلاسفه و متکلّمین اسلامی ، بطلان تناسخ (انتقال روح از یک بدن مادّی به بدن مادّی دیگر ) را با براهین عقلی اثبات نموده اند. لذا بطلان هر مکاشفه یا مشاهده ای که مؤیّد تناسخ است در هنگام عرضه به عقل برهانی روشن خواهد شد.اگر بنا باشد که هر مشاهده و مکاشفه ای بدون عرضه به عقل پذیرفته شود در آن صورت باید مکاشفات و مشاهدات همه مدّعیان راستین مکاشفه پذیرفته شوند و این محال است چون در موارد زیادی این مکاشفات و مشاهدات متناقضند. برای مثال یکی از عرفای معروف ادّعا کرده که مولوی را در حال عذاب برزخی مشاهده کرده است در حالی که عارف معروف دیگری ادّعا نموده که مولوی در عالم برزخ ، جایگاه بسیار والایی دارد. حال کدام یک از این دو ادّعا را باید پذیرفت. اگر این دو مشاهده باطنی را به عقل یا شرع عرضه کنیم ؛ عقل و شرع حکم می کنند که هر دو را رها کنید چون هیچکدام قابل اثبات نیستند. در طول تاریخ نیز بها دادن افراطی و بی معیار به مکاشفات و مشاهدات باطنی ، فجایع عظیمی را ایجاد کرده است. سامری در مشاهدات باطنی خود ، خدا را ــ معاذ الله ــ به صورت گوساله ای دید لذا مجسمه ای از آن ساخته و مردم را گوساله پرست نمود. و مردم سخن او را باور نمودند چون به اهل بصیرت بودن او یقین داشتند. انجیل انباشته از خرافات امروزی نیز نتیجه مشاهدات برخی اهل ریاضت مسیحی بوده است. در محدوده اسلام نیز اکثر فرقه های ضالّه را صوفیّه ی مدّعی مکاشفه پدید آورده اند.در همه ادیان و مذاهب جهان ، افرادی ریاضت کشیده و اهل باطن وجود دارند ، از بدوی ترین آیین های آفریقایی و سرخپوستی گرفته تا ادیان شرقی و ادیان ابراهیمی ، همه عارف و اهل بصیرت و اهل مکاشفه دارند. اگر واقعاً از راه مکاشفه ــ بدون داشتن معیار سنجش ــ می شد به حقیقت رسید در آن صورت همه اهل باطن باید دین حقیقی را می یافتند و به یک دین می گراییدند در حالی که متعصّبترین اقشار در هر آیین و مذهبی گروه اهل مکاشفه اند . حال چگونه ممکن است مرتاض و یوگی بت پرست و راهب مسیحی تثلیثی و عارف مسلمان موحّد هرسه به حقّ راه یافته باشند؟!!! و انسانهای دیگر که خود اهل مکاشفه نیستند از کجا باید بفهمند که گفتار کدامیک از اینها درست است؟ در حالی که راه عقل یک راه روشن و عمومی است و به راحتی می توان یک استدلال عقلی را به دیگری ارائه نمود ؛ و او نیز به راحتی می تواند آن استدلال را ارزیابی کند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AF-%D9%8A%D9%88%DA%AF%D9%8A-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AE
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت