عدالت در هدایت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عدالت در هدایت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عدالت در هدایت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
هدایت و عدالت
,
هدایت الهی
,
عدل الهی
سوال:
کسانی که به امامان و معصومین ما دسترسی ندارند به هر دلیل (از جمله عدم شناخت) و این که ما به ایشان دسترسی داریم و از عنایات آنها بهرمند می شویم آیا عدالت رعایت شده است؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد دانست كه امامان و معصومين(ع) داراي دو نوع ولايت اند: يكي ولايت تكويني كه همان واسطه فيض بودن آنهاست بدين معنا كه چون آنها انسانها و موجودهايي با ظرفيت بالايي اند مي توانند فيض و عنايات الهي را به طور مستقيم دريافت كنند و به غير خود كه ظرفيت چنين پذيرشي را ندارند برسانند، همچون جريان برقي كه وسايل برقي خانگي قادر نيستند آن را مستقيما از منبع توليد كننده برق دريافت كنند و براي دريافت آن نيازمند يكسري واسطه ها و كاهنده ها هستند.امامان نيز در عالم وجود چنين نقشي را دارند و اين هم نه به خاطر نقصي بر دامان كبريايي خداوند است بلكه به خاطر ضعفي است كه در مخلوقات است و در واقع عيب در قابليت قابل است نه فاعليت فاعل؛ يعني خداوند مي تواند عنايات خود را مستقيما به انسانها و ديگر موجودات برساند اما آنها خود ظرفيت آن را ندارند و خوب مي دانيم كه هر امري كه از منبع انرژي صادر مي شود نشان دهنده و بيان كننده قدرت و عظمت آن منبع است مثلا از يك نيروگاه برق نمي توان مستقيما يك نيروي 100 واتي دريافت كرد چرا كه آنچه در وهله اول صادر مي شود داراي ولتاژ بسيار بالا است و اين نقصي در او نيست بلكه اين ويژگي اوست كه چنين باشد.و ولايت ديگر امام، ولايت تشريعي است كه با بيان و شرح قوانين الهي، انسانها را در طي مسير خود به سوي سعادت ابدي، ياري مي رسانند. مطلب ديگر اينكه انسان موجودي مختار و آزاد است كه مي تواند با قوه عقل و توان فيزيكي خود به حقايقي دست يابد و يا با استفاده نابجا از آنها خود را از رسيدن به حقايقي محروم سازد. خوب به هر حال، ممكن است انسان به علت مختاربودن خود از ولايت تشريعي معصوميت محروم شود- خواه خود سبب محروميت خويش شده باشند و يا ديگر- اما همواره از ولايت تكويني آنان بهره مند هستند.اما در مورد محروميتي كه ممكن است انسانها مثلا به خاطر عدم شناخت معصوم برايشان حاصل شود بايد گفت كه: چنين افرادي خود دو گروه اند يا جاهلان مقصراند؛ يعني اين محروميت را خود براي خويشتن بوجود آورده اند و چون به حق نيز دست يابند در مقابلش كرنش نمي كنند، و يا جاهلاني قاصراند؛ يعني خود در اين محروميت نقشي ندارند و به گونه اي اند كه چون حقيقت را بيايند تسليم و پذيراي آن مي شوند. گروه اول يقينا مورد بازخواست قرار مي گيرند، اما گروه دوم به خاطر عدم شناخت و جهل نسبت به برخي عدم شناخت و جهل نسبت به برخي احكام و انجام ندادن آنها مورد بازخواست قرار نمي گيرند.بلكه متناسب با نيت و قابليت آنها از پاكي ولطف الهي بهرمند ميشوند.به علاوه آنچه خدا و معصومين بر آن تاكيد دارند.بر اساس فطرت پاك بشر است لذا پاكان مناطق ديگر نيز همان راه امامان را خواهند رفت.وبه مقدار در اين دنيا موفق نشوند خداوند با لطف خود در سراي ديگر جبران مي كند.و آناني نيز كه به هدايت امامان معصوم(ع) دسترسي دارند در مقابل چنين لطفي كه شامل حالشان شده است مسئوليتي نيز متوجه آنها هست كه چون شانه خالي كنند و از آن هدايت بهره نگيرند مورد عذاب و بازخواست او قرار مي گيرند لذا مطلب ذكر شده در سؤال با عدالت الهي در تضاد و تعارض نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت