معنويت و علوم طبيعي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معنويت و علوم طبيعي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معنويت و علوم طبيعي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معنویت
,
دین و معنویت
,
علوم طبیعی و قرآن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
سوال:
لطفا بفرماييد علوم فني و مهندسي راهي به شناخت انسان مانند علوم ديني، تجربي و انساني براي ما باز مي كنند.آیا علوم مهندسي فقط براي كسب ماديات است و تنها اشخاصي كه كشفيات و يا كارهاي بزرگي در اين رشته ها انجام مي دهند و مقصودشان مجد اسلام است، رضاي الهي را مي طلبند. سوال من اين است كه اگر اين علوم(مهندسي) اين گونه اند ما كه سالها وقت روي آن گذاشته ايم چگونه بايد خلع شناخت خود را كه در نهايت به شناخت خداوند متعال ختم مي شود، جبران و پر نمائيم.
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد تاکيد کرد که آنچه باعث تفاوت ميان فرد مؤمن و کافر مي گردد ، جهان بيني آنهاست. انسان معتقد به خداوند داراي جهان بيني الهي است ؛ بدين معنا که، او خداوند را آفريننده و علت ايجادي جهان هستي مي داند و سرانجام کار خود را نيز بدو ختم يافته مي شمارد. از اين رو ، در تمام کار و فعاليتش اين جهان بيني حضور دارد ، اگر با قوانين فيزيک يا شيمي سروکار دارد وراي ماديات همواره علت و آفريننده اي غير مادي و توانا حضور دارد؛ چون براي بيماري دارويي تجويز مي کند شفا و بهبودي او را در دستتان پر قدرت خالق هستي مي داند و بر اين باور است که قرص يا شربت تنها زمينه بهبودي را فراهم مي کنند و خود به تنهايي توان شفا دادن را ندارند و نيز اين او نيست که بيمار را به سلامت به آغوش خانواده اش باز مي فرستد بلکه آنکه شفا مي دهد آن است که دارو و انسان و هستي را آفريده است ، آن است که بيمار مي کند و سالم مي گرداند. خلاصه گستره ديد انسان مومن چيزي فراتر از اين عالم مادي است. چنين علمي است که موجب کشف حقيقت و رسيدن به سعادت و آرامش ابدي مي گردد.اما فرد کافر خود را تنها به ماده و عالم مادي محدود کرده است و وراي آن را چيزي نمي داند. از اين روست که بهبودي بيمار را از دارو و توان علمي خويش مي داند. چنين نگاه و جهان بيني اي توان کشف حقيقت و پرده برداري از سيماي آن را ندارد و چنين فردي رفته رقته در عالم مادي و ماديات غرق مي گردد و همچون کرم ابريشمي هرچه به پيش مي رود بر پيکر خود بيشتر حصار مي کشد تا سرانجام در اثر فشار آن در گرداب ياس و پوچي گرفتار مي آيد و خود با دستان خويش به چنين زندگيي خاتمه مي دهد. البته بايد خاطر نشان کرد که ، چون عمدتا چنين نگرشي – با شدت و ضعف آن – در غرب وجود دارد دستاوردهاي علمي آنان هيچ گاه موجب درک حقيقت و رسيدن به آرامش نمي گردد. حال اگر به آن سرزمين نگاه اندازيم مردمانشان براي داشتن خوابي راحت کورمال کورمال به قرص هاي خواب آور و آرامش بخش متوسل مي شوند و با اين کار رفته رفته خود را بيشتر به مرگ نزديک مي کنند و در دامان بيماري ها مي افکنند. هر چند کشورهاي اسلامي نيز کم کم داشته هاي خود را به دست فراموشي سپرده و به غفلت و اشتباه آنان مبتلا گشته اند. اما اگر فرد مومن با چنين داشته اي به سراغ علم برود ، آن را حتما نور و هدايتگري نيکو خواهد يافت همانطور که فرد مسافر چون از وسيله اي براي حرکتش بهره گير سريعتر به مقصد خواهد رسيد بدين شرط که آن وسيله او را مفطون خود نسازد و در واقع او به خدمت گذاري آن در نيايد ، و در واقع اين اشيايند که بايد در خدمت اسنان – همان شريفف ترين مخلوق خداوند – در آيند. علم نور است و نور نيز پيوسته موجب روشنايي و راه گشايي مي گردد. به گفته پيامبر اکرم (ص) : اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ : علم را فراگيريد اگر چه در چين باشد چرا که طلب علم و دانش بر تمامي مسلمانان است. ( وسائلالشيعة / ج 27 / ص27 / باب عدم جواز القضاء و الإفتاء بغير علم)
از نظر اسلام تحصيل بعضي علوم واجب عيني است و بر هركسي واجب است مثل علم عقايد و اخلاق و احكام اسلامي و تحصيل بعضي علوم واجب كفايي است كه عداه اي بايد دنبال آن بروند مثل علوم حوزوي و علوم دانشگاهي كه براي حفظ نظام بقاي بشر و پيشرفت جامعه لازم است. بنابراين علوم مختلف دانشگاهي مثل پزشكي، زيست شناسي مهندسي و ... نيز براي عده اي كه از عهده آن بر مي آيند واجب و لازم است و بعنوان يك وظيفه شرعي مي باشد علاوه بر آنكه انسان با نيت و قصد الهي همه امور را مي تواند به عبادت تبديل كند چه رسد به تحصيل علم که اهميت و عظمت آن؛ در حدي است که خداوند در قرآن به پيامبرش دستور مي دهد«قل هل يستوي الذين يعلمون و الذين لايعلمون... » ؛ [اي پيامبر!] بگو: آيا کسي که عالم است با کسي که نمي داند برابر است.(زمر، آيه 9) پيامبر اسلام در مقام ارزش گذاري به علم مي فرمايد: «طلب علم فريضه علي کل مسلم الا ان الله يحب بغاه علم» : دانش آموختن بر هر مسلماني واجب است همانا خدا، طلب کنندگان دانش را دوست دارد.
(اصول کافي، ج1، کتاب فضل العلم، ح 1، ص 35)گرايش به يادگيري علوم به انگيزه هاي مختلف صورت مي گيرد و به طور معمول نيازهاي اوليه حياتي و طبيعي و محسوس جاذبه هاي بيشتري براي انسان ها دارد. لذا براي فراهم سازي بيشتر آسايش و تسلط بيشتر بر طبيعت، گرايش هاي مختلف علمي و تخصص هاي فراوان به وجود آمده است. اما تنها وارستگان و ژرف انديشان هستند كه فراتر از نيازهاي اوليه طبيعي و محسوسات به ارتباط نهاني دانش ها و ارتباط جهان هستي با آفريننده آن فكر مي كنند و از هدفمندي اين همه جنب و جوش ها سخن به ميان مي آورند. مهمترين رسالت دين ايجاد انگيزه فراطبيعي در ميان انسان ها و جهت دهي صحيح به تلاش هاي روزانه است به طوري كه علاوه بر تأمين نيازهاي روزمره زندگي، به هدفمندي و تلاش براي دستيابي به مقصود هستي اقدام كند. از اين رو در فرهنگ اسلامي تمام دانش هاي مورد نياز براي زندگي بشري داراي اهميت است و توصيه شده به مقدار لازم و نياز جامعه، مردم براي فراگيري آن اقدام كنند و از آن به «واجب كفايي» تعبير شده است. اما براي همه انسان ها در هر مرتبه علمي كه قرار دارند توجه به هدف و هدفمندي جهان و ايمان به مبدأ و معاد لازم و «واجب عيني» شمرده شده است و غفلت اكثريت جامعه بشري جاي تأسف دارد زيرا حتي از علوم تجربي و مهندسي نيز مي توان به آن هدف مقدس دست يافت و منافاتي با زندگي روزمره ندارد، لذا از نظر قرآن و روايات، علم وسيله است نه هدف؛ آن هم وسيلهاى كه انسان را به كمال مىرساند و دنيا و آخرت او را آباد مىكند. گفتنى است كه ارزش هر علم به ارزش موضوع آن علم است و در اين جهت علوم الهى و دينى - با توجه به موضوع آن - از ساير علوم اشرف و برتر است؛ ولى اين بدينمعنا نيست كه علوم ديگر بىاهميت و بدون ارزش است و علم نيست. در نگاه كلى قرآن، هر علمى كه انسان را به دنياپرستى سوق دهد و به چنگال ماديات بسپرد و فهم و شعور او را به طرف خواب و عيش و نوش بكشاند هدف نهايى او را تنها وصول به ماديات قرار دهد، چيزى جز ضلالت و گمراهى نيست. در قرآن كريم آمده است«ذلك مبلغهم من العلم ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله» : اين آخرين حد آگاهى آنها است و خداوند به حال آن كه از راه حق گمراه شده آگاه است.(نجم، آيه 30) پس علوم غيردينى نيز مىتواند نقشآفرين بوده و موجبات سعادت آدمى را فراهم كند. اين در صورتى است كه هدف تلقى نشود، بلكه وسيله پيشرفت و رسيدن به كمال باشد. از طرف ديگر علوم دينى نيز اگر طالب آن قصد رسيدن به دنيا را داشته باشد، موجب بدبختى انسان مىشود. خلاصه اين که علمي که در روايات و آيات بر آن تأکيد شده و از آن تمجيد گشته و به عنوان اشرف علوم محسوب مي گردد علم خداشناسي است زيرا معلوم اين علم از معلوم ساير علوم برتر و اشرف است و هر علمي به اندازه معلوم خود ارزش دارد و روشن است که کسب معرفت و جهان بيني و خداشناسي منحصر به يک رشته نيست. شخصي ممکن است از علم شيمي آن چنان خدا را بشناسد که از مطالعه کتاب هاي ديني نشناسد - پس آن چه مهم است شناخت کيمياي هستي است - البته بايد پذيرفت بعضي از علوم و رشته ها به اين هدف نزديک تر و کم واسطه ترند. در غير اين صورت از علوم مختلف به عنوان فضل نام برده شده نه کمال. بنابراين دروس دانشگاهي که در جهت حل مشکلات علمي و گسترش علمي افراد و جامعه خاص قدم بر مي دارد نه تنها علم بي فايده اي نيستند بلکه علومي اند که در خدمت به جامعه و مردم اند و کسي که به قصد کمک به مردم و کسب رضايت خداوند و خدمت رساني به افراد جامعه به تحصيل آن علوم مي پردازند، نه تنها پسنديده، بلکه در برخي موارد بر افراد اين تحصيل واجب مي شود.
مثلا آنجا که حل مشکلات مردم و اداره جامعه متوقف بر تحصيل در يکي از رشته هاي تخصصي باشد. از طرف ديگر انسان موجودي اجتماعي و وابسته به اجتماع است و همچنان که از مواهب اجتماعي بهره مي برد بايد به حال اجتماع نيز سودمند باشد گاهي اوقات تحصيل در رشته اي خاص ممکن است به ظاهر براي فردي به طور مستقيم سودي معنوي در بر نداشته باشد ولي چون باعث پيشرفت جامعه به ويژه جامعه اسلامي مي گردد و موجب سربلندي و اقتدار و عزت علمي و اقتصادي آن مي گردد، تحصيل آن لازم است وتحصيل با چنين انگيزه اي خود از عبادات مهم است. اين از ويژگي هاي دين مقدس اسلام است که پيروان آن در هر حال و کار و شغلي که هستند مي توانند با انگيزه و نيت خدايي و قصد خدمت به مردم در حال عبادت باشند. با مطالعه در تاريخ به دست مي آيد که عده زيادي از مردان حق و بزرگان اهل کمال در علوم مختلف زمان خود استاد و متخصص بوده اند يعني آنها ميان تحصيل علومي مثل رياضيات و زيست شناسي و فيزيک و شيمي و تحصيل در رشته هاي معارف ديني هيچ گونه تقابل و منافاتي نمي ديده اند و با آن ، نيت پاک همه را در راه رسيدن به قرب حق و پيمودن راه بندگي به کار مي برده اند. پس تحصيل در علوم جانور شناسي و مهندسي نيز مانند علوم ديگر اگر با انگيزه عالم شدن و آشنايي بيشتر با شگفتي هاي خلقت و نيز تقويت بنيه علمي کشور و رفع نيازهاي علمي و تخصصي آن باشد، کاري عبادي و آخرتي است، چون نيت و انگيزه خدايي و معنوي است. بر عکس اگر کسي در رشته معارف تحصيل کند ولي انگيزه او کسب شهرت يا درآمد و يا به دست آوردن منصب و مقامي باشد، هر چند موضوع تحصيلي اش ارزشمند است ولي چون با انگيزه اي الهي ومعنوي انجام نمي گيرد فاقد ارزش است. در ادامه لازم است نکاتي بيان شود: الف. علم ديني چيست؟ يقينا مراد از علم ديني فقط علوم اختصاصي رايج در حوزه ها نيست بلکه علوم دانشگاهي که براي جامعه بشريت مفيد است در بر مي گيرد. براي اثبات اين مدعا، شواهدي وجود دارد که به برخي از آنها اشاره مي شود: 1- به دنبال علم سودبخش باشيد: ازامام هفتم(ع) نقل شده است که روزي پيامبر اکرم(ص) وارد مسجد شد ديد جماعتي گرد مردي جمع شده اند، حضرت فرمود: چه خبر است [و اين مرد کيست]؟ گفتند: علامه اي است فرمود: علامه يعني چه، گفتند: داناترين انسان است نسبت به نسب عرب و حوادث دوران جاهليت و اشعار آن زمان. حضرت فرمود: اين علم سودي ندارد و دانستن آن زيان نمي رساند. سپس فرمود: علم سودمند عبارت است از: آيه محکمه: يعني اعتقادات و مسائل اعتقادي و معرفتي، فريضه عادله: يعني فراگيري علم اخلاق (اخلاق فردي و اجتماعي)، سنه قائمه: يعني علم به احکام شريعت و مسائل حلال و حرام(اصول کافي، محمد بن يعقوب کليني، عليمه اسلاميه، ترجمه سيد جواد مصطفوي، ج 1، ص 37) نکته اي که از روايت فوق استفاده مي شود اين است که در اسلام آن علمي مورد نظر است که مفيد به حال جامعه و افراد باشد، آن چه هم در روايت ذکر شده مصداق هايي از علم مفيد است. در روايت ديگر علم مفيد را خداشناسي، انسان شناسي، فرجام شناسي (هدف خلقت هستي و انسان) وگناه شناسي شمرده است.(همان، صص 63-64، روايت 11) 2- علم پزشکي: علي(ع) فرمود: «العلم ثلاثه: الفقه للأديان، و الطب للأبدان و النحو للسان؛ علم [مفيد و لازم] سه علم است: علم فقه و احکام براي (حفظ دين و عمل نمودن به دستورات) دين و علم پزشکي براي [حفظ جسم و] بدن ها و علم ادبيات [نحو و صرف ... ] براي حفظ زبان [از خطا و اشتباه].» در بعضي نقل ها علم نجوم براي زمان شناسي نيز اضافه شده است.(محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، دارالکتب الاسلاميه، ح 78، ص 45) در روايت ديگر نيز به علم پزشکي براي سلامتي بدن سفارش و توصيه شده است.(اثنا عشريه، سيد محمد حسين عاملي، از علماي قرن 11 هـ ، چاپ قديم، ص 27) 3- هندسه و رياضيات: علم ديگري که جزء علوم اسلامي و لازم و ضروري شمرده است هندسه و رياضيات و شناخت اوقات (علم نجوم) است. از علي(ع) نقل شده است که فرمود: «هر کس هيئت را (علم نجوم، رياضي) نشاسد (و فرا نگرفته باشد) در معرفتش لنگ است.(در منابع اصلي يافت نشد، ر.ک: شهيد دستغيب شيرازي، سراي ديگر، صص 4 و 80)4- علوم سياسي و زمان شناسي: علم ديگي که جزء علوم ديني شمرده مي شود علم سياسي و زمان شناسي به معناي وسيع است (دشمن شناسي و ... ). علي(ع) فرمود: «آن کس که زمان را بشناسد از برخورد با رويدادهاي آن غافل (و عاجز نمي ماند) بلکه براي رويارويي با آن ها، آمادگي پيدا مي کند.(علي بن شعبه، تحف العقول، ص 98) و فرمود: «کسي که ناآگاهانه [در مسائل سياسي و زمان] قدم بردارد مي لغزد(برادران حکيمي، الحياه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ هفتم، ج 1، ص 157) و امام صادق(ع) فرمود: «انساني که زمان شناس [و مردم شناس و جامعه شناس] باشد لغزش ها و اشتباهات بر او هجوم نمي آورد (همان، ج 1، ص 157)5- علوم و فنون : که قرآن صريحا دستور مي دهد از تمام امکانات نظامي و قدرت تسليحاتي براي مقابله با دشمنان استفاه کنيد(انفال، آيه60 )6- فيزيک نجومي، ستاره شناسي و ... (علم نجوم): به صورت وسيع حتي در کتب درسي حوزه ها مطرح است و درباره آن بحث و تحقيق مي شود(شيخ مرتضي انصاري، کتاب المکاسب، چاپ قديم، ص 29، بحث نجوم) ب. راز گستردگي علوم ديني در مکتب اسلام اين است که اسلامي ديني جامع و همه جانبه است ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزها بسنده نکرده است ديني است جامعه ساز آن چه را که يک جامعه بدان نيازمند است از پزشکي، فن سياسي، تجارت، انواع و اقسام ضايع و تمام علوم بشري بايد مسلمانان فرا بگيرند. پيامبر اکرم(ص) فرمود: «داناترين مردم کسي است که علم مردم را با دانش خود جمع کند و ارزش مند ترين انسان کسي است که علمش افزون باشد و کم ترين ارزش براي کسي است که دانشش کمتر از ديگران است. (شيخ عباس قمي، سفينه البحار، ج 2، ص 219 به نقل از تفسير نمونه، ناصر مکارم شيرازي، دارالکتب الاسلاميه، ج 13، ص 314) توجه داريد که در حديث فوق سفارش اين است که دانش ديگران، و دانش بشري را بر علم خود بيفزايي و آن را فرا گيريد. با توجه به نکات پيش گفته اولا بايد گفت خيلي از علوم بشري علم ديني به حساب مي آيند تمام علومي که بر طرف کننده نيازهاي جامعه بشري است يا مستقيما ريشه در کلام انبياء و امامان و معصومان دارند و يا مورد سفارش اکيد آنها قرار گرفته است. ثانيا: تمامي علوم بشري علوم الهي است يعني علمي است که يا خداوند مستقيما در نهاد بشر قرار داده و يا ابزار يادگيري آن را در اختيارش نهاده، همه اين علوم از همان تعليم الهي حضرت آدم ريشه مي گيرد که خداوند تحت عنوان تعليم (اسماء) به او آموخت) (بقره، آيات 31-32 ) ؛ «سپس علم اسماء (= علم اسرار آفرينش و نامگذاري موجودات) را همگي به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت فرمود: اگر راست مي گوييد، اسامي اين ها را به من خبر دهيد. [فرشتگان] گفتند منزهى تو ما را جز آنچه [خود] به ما آموختهاى هيچ دانشى نيست تويى داناى حكيم . شاهد اين ادعا سخن امام صادق(ع) است وقتي از آيه «علم الآدم الاسماء» سؤال شد فرمود: «منظور [علم] زمينها، کوه ها، دره ها و بستر رودخانه (و خلاصه تمامي موجودات) مي باشد سپس امام(ع) به فرشي که زير پايش گسترده بود (اشاره و) نظر افکند فرمود: حتي اين فرش هم از اموري بوده است که خدا به آدم تعليم داد.» از اين گذشته تمام علوم بشري به نوعي نمونه در طبيعت و مخلوقات الهي دارد و بشر در واقع در نوعي پيشرفت ها از آن تقليد نموده، رايانه را از مغز انسان و ... موبايل و رادار از شاخک مورچه تقليد کرده است. امام صادق(ع) فرمود: «العلم سبعه و عشرون حرفا فجميع ما جائت به الرسل حرفان فلم يعرف الناس حتي اليوم غير الحرفين فأذا قام قائمنا اخرج الخمسه و العشرين صرفا فبثها في الناس و ضم اليها الحرفين حتي يبثها سبعه و عشرين حرفا؛ علم و دانش بيست و هفت حرف (شعبه و شاخه) است. تمام آن چه پيامبران الهي [براي مردم] آوردند دو حرف بيش نبود و مردم تا کنون جز دو حرف را نشناخته اند اما هنگامي که قائم ما قيام کند بيست و پنج حرف (بيست و پنج شاخه يا شعبه) ديگر را آشکار مي سازد و دو حرف ديگر را به آن ضميمه مي کند تا بيست و هفت حرف کامل و منتشر گردد.(کوراني، موسوعه احاديث الامام المهدي، قم: مؤسسه المعارف الاسلاميه، 1411، ج 4، ص 53) دقت در حديث فوق به همه پرسش هاي مطرح شده جواب مي دهد: 1- مراد از «العلم» تمام علوم است هم علوم بشري و هم علوم ديني. 2- نقش انبياء و در ادامه راه آنان، امامان معصوم اين است که علوم ديني را مستقيما و علوم بشري را نيز يا مستقيما و يا با اشاره و راهنمايي به بشريت منقل نموده است. به عنوان نمونه امام صادق(ع) علاوه بر فقه و کلام و تفسير و ... تمامي علوم بشري (از فيزيک و شيمي گرفته تا رياضيات و ... )را به شاگردانش تعليم داده و حتي علوم غريبه مثل جفر و ... را نيز به برخي شاگردان آموخت.(ر.ک: اعلام الهدايه، المجمع العالمي لاهل البيت، قم: اول، ج 1، صص 21-25) به همين جهت است که علوم بشري ريشه در تعليم الهي انبياء و امامان دارد و نهايتا توسعه حيرت انگيزي در صنايع و تکنولوژي در دوران امام زمان(عج) به وقوع خواهد پيوست و با وسايل پيشرفته به هفت آسمان و هفت زمين دست خواهد يافت.(بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، بيروت: دار احياء التراث العربي، ج 52، ص 321، ح 27) براي مطالعه بيشتر ر.ک: - خدمات متقابل اسلام و ايران، مرتضي مطهري - مهدي انقلابي بزرگ، ناصر مکارم شيرازي، انتشارات هدف. - کارنامه اسلام، دکتر عبدالحسين زرين کوب.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4714
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت