آخرت كودكان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آخرت كودكان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آخرت كودكان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
,
احوال اطفال در قیامت
,
تعذیب اطفال
,
حشر اطفال
سوال:
آيا بچه هايي که قبل از بلوغ مي ميرند وارد بهشت مي شوند؟ (بدون هيچ تلاشي براي کسب مقامات معنوي؟)
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:1. کفر و ايمان والدين فرد نابالغ- که از دنيا رفته- تأثيري در دوزخي يا بهشتي شدن فرزند فرزند آنها ندارد. چنانکه خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى وَ ما كُنّا مُعَذِّبينَ حَتّى نَبْعَثَ رَسُولاً»(اسراء/15) « وَ أَنْ لَيْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعى »(نجم/39)2. در روايات داريم که پيامبر(ص) فرمودند: « کل مولد يولد علي الفطره»(کافي ج2 ص13 باب «فطره الخلق علي التوحيد»)؛ هر مولودي بر اساس فطرت توحيدي متولد مي شود. لذا اين فطرت توحيدي هيچ سنخيت و تناسبي با دوزخ رفتن ندارد؛ خواجه نصيرالدين طوسي در کتاب تجريد الاعتقاد نيز مي فرمايد: « تعذيب غير المکلف قبيح؛ عذاب نمودن غير مکلف عقلا زشت و ناپسند است.3. پرسش اساسي اين است که آيا دليل خاصي وجود دارد که دلالت بر رفتن کودکان و افراد نابالغ به بهشت، بکند؟الف. در ذيل آيه 98 سوره مبارکه نساء که مي فرمايد: « إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً؛ فَأُولئِكَ عَسَى اللّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ»؛ بازگشت ستمگران به دوزخ است مگر آن از مردان و زنان وکودکان که به راستي ناتوان بودند و گريز و چاره اي براي ايشان ميسر نبود و راهي به نجات خود نمي يافتند؛ اميد است که خداوند آنها را مورد عفو خود قرار دهد.»در تفسير آيه مذکور روايات متعددي از اهل بيت عليهم السلام وارد شده است که بيانگر رفتن کودکان نابالغ به بهشت است، در ذيل به نمونه اي اشاره مي شود:عن ابي عبدالله(ع) في قوله عزوجل: « ِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً» فقال: لايستطعيون حيله الي النصب فينصبون و لايهتدون سبيل اهل الحق قيدخلون فيه و هولاء يدخلون الجنه بأعمال حسنه و باجتناب المحارم اللتي نهي الله عزوجل عنها و لاينالون منازل الأبرار.»(بحار، ج72، ص160، باب المستضعفين و المرجون لأمرالله»)امام صادق(ع) در مور آيه 98 سوره مبارکه نساء مي فرمايد: اين مستضعفين کساني هستند که هيچ راهي را براي کفر و دشمني برنگزدند تا در جرگه کفار درآيند و از سوي ديگر راه اهل حق را نيز تشخيص نداند تا به آنها بپيوندند، اين گروه به وسيله کارهاي نيک و شايسته اي که در دنيا انجام دادند وارد بهشت مي شوند، گر چه به درجات ابرار نايل نمي شوند.»در توضيح اين روايت به دو نکته اشاره مي شود:نکته اول: منظور امام(ع) از اينکه فرمودند: « اين گروه به وسيله انجام کارهاي خوب و شايسته اي که انجام دادن وارد بهشت مي شوند» هما دو گروه اول يعني «الرجال» و «النساء» که به سن بلوغ و تمييز رسيده اند، هستند و گرنه «الولدان» يعني اطفال و کودکان از اين موضوع خارج هستند، به قرينه مناسبت حکم و موضوع.نکته دوم: گروه مستعضفين گرچه وارد بهشت مي شوند ولي از آنجا که بهشت از جهت برخورداري از نعمت ها و لذت ها داراي درجات متعددي است- «و لکل درجات مما علموا»- آنها به درجات عالي بهشت که تنها به حسن اختيار و انجام کارهاي صالح به دست مي آيد، راه نمي يابند.ب. همچنين در ذيل آيه 17 سوره مبارکه واقعه «يطوف عليهم ولدان مخلدون»؛ و فرزنداني زيبا که حسن و زيبائيشان ابدي است گرد آنها به خدمت مي گردند.»رواياتي را مرحوم طبرسي در تفسير گرانسنگ خود «مجمع البيان» و مرحوم علامه طباطبايي در ذيل همين آيه در بحث روايي و مرحوم حويزي در تفسير نور الثقلين در ذيل آيه مذکور، بيان مي کنند که دلالت بر رفتن کودکان به بهشت مي کند: علي(ع) فرمودند: « انهم اولاد اهل الدنيا لم يکن لهم حسنات فيثابوا عليها و لاسيئات فيعاقبوا عليها، فأنزلوا هذه المنزله»(تفسير نور الثقلين، ج5 ص212)علي(ع) فرمودند: « منظور از «ولدان مخلدون» فرزندان مردم اين دنيا هستند که هيچ حسنه و کار نيکي نداشتند که به سبب آن پاداشي دريافت کنند و هيچ گناهي نيز مرتکب نشده بوند که عقاب شوند لذا در اين جايگاه از بهشت قرار گرفتند.2. روايت ديگر اينکه: « و قَد رُوِيَ عن النبي صلي الله عليه و آله أنّه سُئلَ عن أطفالِ المشرکين؟ فقال: هم خَدَمُ أهل الجنه»(همان)؛ از پيامبر(ص) در مورد سرانجام و فرجام کودکان مشرکين پرسيده شده، حضرت(ص) فرمودند: « آنها خدمتگزاران اهل بهشت هستند».نکته شايان توجه اين است که اين کودکان خدمتگزار اهل بهشت هستند، هيچ گونه تکليف و مشقتي براي آنها به حساب نمي آيد زيرا آنها از معاشرت و خدمتگزاري اهل بهشت لذت مي برند و به اين کار خوشنود هستند، علاوه بر اينکه خود نيز از نعمت هاي بهشتي بهره مند هستند.4. فلسفه آفرينش بندگان رسيدن رحمت از سوي خداوند به آنها، چنانکه خداوند در سوره هود آيه 119 به آن تصريح مي کند: « إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ » همچنين خداوند در جاي ديگر رحمت و مهرباني بر بندگان را بر خودش واجب و لازم دانسته است؛ « كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»(انعام/54)همچنين در ادعيه وارد شده که « يا من سبقت رحمته غضبه؛ اي کسي که رحمت و مهرباني تو بر خشمت پيشي گرفته است.»همه اين موارد شاهد و قرينه اي است بر اينکه خداوند در روز قيامت بر اساس رأفت و رحمت خود با اطفال بي گناه، برخورد خواهد کرد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3261
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت