وجوه اعجاز قرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
وجوه اعجاز قرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
وجوه اعجاز قرآن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وجوه اعجاز قرآن
,
وحی شناسی
,
اعجاز قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
سوال:
يکي از ادعاهاي قرآن اين است که اين کتاب در زيبايي و فصاحت و بلاغت نظير ندارد و فوق العاده است و اين جزئي از معجزات اسلام است . اين چه معجزه اي است که فقط عرب زبانان آن را درک مي کنند و مخصوص اعراب نازل شده است ؟ مگر دين براي بشريت نازل نشده پس چرا معجزه اش مخصوص اعراب است ؟
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با اين مسال بايد توجه داشت که قرآن معجزهاى چند وجهي است؛ و با اعجاز خود تمام انديشمندان و فرزانگان بشرى را، به تحدى و چالش فراخوانده است. بعضى از جنبههاى اعجاز قرآن عبارت است از:
1. اعجاز ادبى و موسيقيايى قرآن از جهت اعجاز ادبى، برجستهترين اديبان عرب را شگفتزده ساخته است تا آنجا كه سرسختترين دشمنان پيامبر(صلى الله عليه وآله) (مانند وليد)، بر اسلوب زيبا، تركيب بديع و آهنگ بىنظير آن اعتراف كرده و نفوذ كلام قرآن را سحرآميز خواندهاند. پروفسور دورمان آمريكايى مىنويسد: «قرآن لفظ به لفظ به وسيله جبرئيل، بر حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) وسلم وحى شده و هر يك از الفاظ آن كامل و تمام است. قرآن معجزهاى جاويد و شاهد بر صدق ادعاى محمد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) وسلم است. قسمتى از جنبه اعجاز آن، مربوط به سبك و اسلوب انشاى آن است و اين سبك و اسلوب، به قدرى كامل و عظيم و باشكوه است كه نه انسان و نه پريان، نمىتوانند كوچكترين سورهاى نظير آن را بياورند».1 پروفسور ا.گيوم2 مىگويد: «قرآن با آهنگ زيباى مخصوص، داراى موسيقى دلنوازى است كه گوش را مىنوازد. عده كثيرى از مسيحيان عرب زبان، سبك قرآن را ستودهاند. از ميان شرقشناسان كسانى كه به زبان و ادبيات عرب آشنايى دارند، فصاحت و لطف و ظرافت شيوه قرآن را مىستايند. زمانى كه قرآن را تلاوت كنند، جذابيت خاص آن، بىاختيار شنونده را به سوى خود مىكشد و اين حلاوت و موسيقى دلنشين بود كه فرياد سرزنش كنندگان را خاموش كرد و به كالبد شريعت پيامبر اسلام، روح دميد و آن را غيرقابل تقليد گردانيد. در پهنه نظم، نثر و ادبيات پردامنه عرب، كتابى به فصاحت، بلاغت، بلندپايگى و پرمايگى قرآن نمىشناسيم و اثرى نيست كه بتوان آن را با قرآن مقايسه كرد. تأثير عميق آيات قرآن بر عرب و غير عرب، آن چنان است كه عنان اختيار از كف مىدهند».3 نولدكه آلمانى در كتاب تاريخ قرآن مىنويسد: «كلمات قرآن آن چنان خوب و به هم پيوسته است كه شنيدنش، با آن هماهنگى و روانى، گويى نغمه فرشتگان است؛ مؤمنان را به شور مىآورد و قلب آنان را مالامال از وجد و شعف مىگرداند».4 بارتلمى سنت هيلر دانشمند فرانسوى نيز در كتاب محمد و قرآن مىنويسد: «قرآن كتابى است بىهمتا كه زيبايى ظاهرى و عظمت معنوى آن برابر است. استحكام الفاظ، انسجام كلمات و تازگى افكار در سبك نو ظهور آن، چنان جلوهگر است كه پيش از آنكه خردها تسخير معانى آن گردند، دلها تسليم آن مىشوند. در ميان پيامبران هيچ كس، مانند پيامبر اسلام نتوانسته است اين همه نفوذ كلام داشته باشد. قرآن با سبك خاص خود، هم سرود مذهبى است و هم نيايش الهى؛ هم شريعت و قوانين سياسى و حقوقى است و هم نويد بخش و هشدار دهنده؛ هم پندآموز است و هم راهنما و هدايتكننده به راه راست؛ هم بيانكننده قصه، داستان و حِكَم و امثال و... بالاخره قرآن زيباترين اثر به زبان عربى است كه در ميان كتابهاى مذاهب جهان نظير ندارد.
به اعتراف مسيحيان عرب زبان اين كتاب شريف، تأثير شگرفى در دل و جان شنوندگان دارد5».6 از ديگر ابعاد اعجاز و زيبايى قرآن، نظم و هندسه و بلاغت كلام است؛ به گونهاى كه با كمترين لفظ، بيشترين معنا را به ذهن مخاطب منتقل مىكند و از هرگونه لفظ پردازىهاى زايد اجتناب كرده و در عين حال مراد خود را بهطور كامل و رسا، به مخاطب انتقال مىدهد كه عظمت اين بعد از اعجاز، به گونهاى است كه اگر كلمهاى از قرآن را حذف كنيد توانا نخواهيد بود تا كلمهاى مترادف با آن در جمله قرار دهيد، بهطورى كه مراد و آهنگ و وزن آيه را از اوج اعجازى آن خارج نسازد!!». از ديگر ابعاد اعجاز بيانى قرآن، تصوير سازى است.
قرآن در نظر برخى از دانشمندان (مثل سيد قطب)، با كِلك قلم، تصاوير زيبا، مهيج و جاندارى از موجودات عالم هستى ارائه و بسيارى از صحنهها را در مقابل چشم مخاطب ترسيم مىكند تا مطلب در اعماق جان مخاطب نشانده شود؛ نظير به تصوير كشيدن و شباهت دانشمند پليد و فاسد، به سگ زبان بيرون آمده از كام، تصوير آغاز صبح به نفس زدن آن، تصوير عالم بىعمل به الاغ پر از بار كتاب و...
2. اعجاز علمى رازهاى علمى نهفته در قرآن، اقيانوس بىكرانى از دانشهاى كيهان شناختى، انسان شناختى، تاريخ، نجوم و ... است كه دانشمندان شرق و غرب را به تحقيقات زيادى واداشته و آنان را سخت به حيرت افكنده است. در اينجا به نمونههاى چندى از آيات و موضوعات علمى ذكر شده اشاره مىشود: 1. تركيب خاص نباتات (آيه 19، سوره حجر)؛ 2. تلقيح نباتات (آيه 22، همين سوره)؛ 3. قانون زوجيت و تعميم آن به عالم نباتات (آيه 3، سوره رعد)؛ 4. حركت وضعى و انتقالى زمين (آيه 53، سوره طه)؛ 5. وجود يك قاره ديگر غير از قارههاى شناخته شده آن روز (آيه 17، سوره رحمن)؛ 6. اصل كروى بودن زمين (آيه 40، سوره معارج)؛ 7. ارتباط بين پديدههاى جوى (آيه 164، سوره بقره و آيه 5 سوره جاثيه). در عين حال با توجه به اينكه قرآن، كتابى انسانساز و هدايتگر است، تنها ممكن است در موارد خاصى به مسائل علمى اشاره كند. اين اشارات جزئى، منبع الهام براى دانشمندان است. گذشته از آن، قرآن هميشه مردم را به سير در روى زمين و مطالعه پديدههاى جوى، فرا خوانده و بنا بر پارهاى از تفاسير، امكان صعود به كرات ديگر را خبر داده است. در اين زمينه كتابها و مقالههاى بسيارى از سوى دانشمندان، در رشتههاى مختلف علوم به نگارش درآمده و همه از عظمت قرآن و تطبيق آيات آن، با جديدترين رهيافتهاى دانش بشرى سخن گفتهاند.7 «موريس بوكاى»8 در كتاب مقايسهاى ميان تورات، انجيل، قرآن و علم مىگويد: «چگونه مىتوان از تطبيق قرآن با جديدترين فرآوردههاى علمى بشر، در شگفتى فرو نرفت و آن را اعجاز به حساب نياورد!؟».9 او ضمن مقايسه آموزههاى علمى قرآن، با تناقضات عهدين و دانشهاى رايج زمان نزول قرآن، مىگويد: «نظر به وضع معلومات در عصر محمد(صلى الله عليه وآله)، نمىتوان انگاشت كه بسيارى از مطالب قرآنى - كه جنبه علمى دارد - مصنوع بشرى بوده باشد. به همين جهت كاملاً به حق است كه نه تنها قرآن را بايد به عنوان يك وحى تلقى كرد؛ بلكه به علت تضمين اصالتى كه عرضه مىدارد ... به وحى قرآنى، مقام كاملاً متمايزى مىدهد».10 3. اعجاز در پيشگويى قرآن از حوادثى در آينده خبر داده است. اين خبرها، برخى نسبت به خود قرآن است و بعضى نسبت به حوادث خارجى. بخشى، رويدادهاى مقطع خاصى از تاريخ است و بعضى مستمر و پايا. برخى زمان تحققش فرارسيده و از نظر تاريخى صدق و حقانيت قرآن را به اثبات رسانده است. در مقابل برخى ديگر مربوط به آينده بشريت است؛ مانند: حاكميت صالحان، برقرارى حكومت جهانى عدل و توحيد و تحقّق مدينه آرمانى اسلامى. دورمان مىنويسد: «قسمت ديگر از اعجاز قرآن، مربوط به پيشگويىهايى است كه در آن مندرج است و به نحو اعجابآورى، داراى اطلاعاتى است كه مرد درس نخواندهاى مانند محمد(صلى الله عليه وآله) وسلم، هيچ گاه قادر نبود آنها را جمع كند».11 به اختصار بعضى از موارد يادشده بيان مىشود: 3-1. تحريف ناپذيرى قرآن مجيد به صراحت اعلام مىدارد: دست تحريف و دسيسه براى هميشه از ساحت اين كتاب مقدس، كوتاه است و حفظ و عنايت الهى، همواره تضمينكننده عصمت آن است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»12؛ «همانا ما ذكر [ قرآن] را فروفرستاديم و ما همواره آن را نگاهبانيم» و «وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»13؛ «و اين كتابى است نفوذناپذير، باطل از پيش و پس در آن راه نمىيابد. نازل شده از سوى خداى حكيم و حميد است». اين ادعاى قرآن، اكنون تجربهاى پانزده قرنه را پشت سر نهاده و نشان داده است كه تلاشهاى دشمنان، در اين زمينه ناكام مانده و حسرت افزودن يا كاستن حتى يك كلمه از قرآن، بر دل آنها مانده است و از اينكه در آينده نيز بتوانند از عهده آن برآيند، بهطور كامل مأيوس و نااميد گشتهاند! 3-2. تحدّى و فراخوانى قرآن به گونههاى مختلف، انسانها را به تحدّى و همانندآورى فراخوانده و با قاطعيت كامل ادعا كرده است: اگر تمام بشر، دست به دست هم دهند، نمىتوانند مانند آن را بياورند: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً»14؛ «بگو اگر جن و انسانها با يكديگر اتفاق كنند، هرگز نمىتوانند همانندى چون اين قرآن آورند؛ هر چند گروهى از ايشان گروه ديگر را پشتيبان باشند». قرآن از اين فراتر رفته و مخالفان را به آوردن سورهاى چون قرآن، دعوت كرده و عجز و ناتوانى هميشگى آنان را در اين باره اعلام كرده است: «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِى رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِى وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ»15؛ «و اگر در آنچه ما بر بنده خويش نازل كرديم (قرآن) ترديد داريد، پس سورهاى مانند آن بياوريد و گواهان خود - جز خدا - را فراخوانيد، اگر راست مىگوييد! پس اگر چنين نكنيد - و هرگز نخواهيد كرد - پس بپرهيزيد از آتشى كه هيزم آن انسان است و سنگ كه براى كافران مهيا شده است». اين پيشگويى قرآن، طى پانزده قرن تجربه شده است و همه تلاشها در جهت همانند آورى سورهاى - حتى به اندازه سوره «كوثر» كه داراى حجمى در حدود سه سطر است - ناكام مانده و تكاپوگران اين عرصه را جز رسوايى سودى نبخشيده است.16 3-3. حوادث تاريخى قرآن مجيد رخدادهايى را پيش از وقوع آنها و در شرايطى كه محاسبات عادى قادر به پيشبينى آنها نبود، اعلام كرده و واقعيت تاريخى نيز بهطور دقيق - آنسان كه قرآن از پيش خبرداده - تحقق يافته است. نمونههايى از آن عبارت است از: 3-3-1. پيروزى اسلام بر مشركان مكّه و ورود مسلمانان به خانه خدا در امنيت كامل: «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُونَ»17؛ «هر آينه به خواست خدا به مسجد الحرام در مىآييد؛ در حالى كه سرهاى خود را تراشيده و تقصير مىكنيد و هيچ خوفى بر شما نباشد». پس از نزول اين آيه، چيزى نگذشت كه صلح و به تعبيرى فتح حديبيه پديد آمد و زمينههاى ورود سرافرازانه مسلمانان و از پى آن، پيروزى قاطع اسلام بر شرك و كفر و تبديل مجدد مسجد الحرام به كانون اصلى توحيد فراهم شد. 3-3-2. پس از پيروزى امپراتورى ايران بر روم، به زودى روم بر ايران چيره شده و مؤمنان از اين حادثه خرسند خواهند شد: «غُلِبَتِ الرُّومُ. فِى أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ. فِى بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ»18؛ «روم در ادنى الارض (اطراف شام يا الجزيره19) مغلوب گرديده و پس از آن در اندك سالى (بين سه تا هفت سال) چيره خواهد شد. امر همواره از آن خدا است؛ چه پس از آن و چه پيش از آن و در آن روز، مؤمنان شادمان خواهند شد». اين پيشگويى قرآن همزمان با پيروزى مسلمانان در جنگ بدر، رخ نمود و شادى مضاعف براى مسلمانان به همراه آورد.20
4. اعجاز از نظر آورنده از ديگر وجوه اعجاز قرآن، اعجاز از نظر آورنده آن است. قرآن بر اين جنبه از اعجاز تأكيد كرده، مىفرمايد: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ»21؛ «تو قبل از اين كتابى نمىخواندى و چيزى نمىنوشتى اگر اين چنين بود اهل باطل به اظهار ترديد مىپرداختند». منطقه عربستان، در ميان ساير مناطق مجاور آن - نظير روم، مصر، ايران - در نهايت ضعف فرهنگى و بلكه داراى فرهنگ مادرى «امّى» بود؛ به گونهاى كه نهايت دانش آنان به اطلاعات سينه به سينه مستند بود و باورها و سنتها و رفتار آنان در همان چارچوب شكل مىگرفت. آوردن كتابى با عظمت قرآن - به گونهاى كه هم در آن زمان و هم در آينده تمام فرهنگها و دانشمندان را در برابر خود خاضع كند - از نشانههاى الهى بودن و غير بشرى بودن آن است. به خصوص كه آورنده آن در همان جامعه عربى محدود، شخصيتى درس نخوانده بود. براى مثال تصور كنيد: در يكى از مناطق قبيلهاى آفريقا و از ميان آنان، شخصى كه نه با رياضيات و فيزيك و نه با ساير كتابهاى علمى سر و كار دارد، ناگهان كتابى در زمينه انرژى هستهاى، يا شيوههاى علمى همانندسازى و سلولهاى بنيادى عرضه كند و تمام دانشمندان متخصص با وجود مراكز علمى و پژوهش گسترده خود، از آوردن مثل آن عاجز باشند!!
5. اعجاز قرآن از نظر عدم اختلاف از ديگر جنبههاى اعجاز قرآن عدم وجود اختلاف و تناقض ميان مطالب آن است. قرآن كريم بر اين جنبه از اعجاز نيز تأكيد كرده است: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»22؛ «چرا تدبر در قرآن نمىكنيد؛ اگر اين كتاب از جانب غير خدا بود، هر آينه در آن اختلاف زيادى مىديدند». مىدانيم كه قرآن در طول 23 سال بر زبان رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) جارى شده است؛ آن هم در زمانى كه شاهد قوت دشمن، ضعف گروه مؤمنان، هجرت، محاصره، جنگ و بيم و اميد و شكست و پيروزىها و... بوده است. در اين مدت مطالب به ظاهر پراكنده قرآن، به مناسبت حادثهها گفته مىشد و در اختيار مخاطبان قرار مىگرفت. اگر اين نوشته جنبه بشرى داشت، حداقل شاهد دو پديده بوديم. الف. تكامل متن؛ يعنى، سبك گفتار و كلام به مرور زمان، رو به كمال و ترقى مىنهاد و واژهها و اصطلاحات و عبارتپردازىها كاملتر مىگشت! ب. تكامل محتوا، يعنى، معارف، اخلاقيات، دستورات آن، روند تكاملى مىيافت. در واقع معارف آغازين آن از سطحى نازلتر و عمقى كمتر و گاه غلط برخوردار بود و هر چه زمان به جلو مىرفت، قوانين قبلى كاملتر و با چهرهاى متفاوت از گذشته ارائه مىشد. نوشتن چنين كتابى با گستردگى موضوع از سوى شخصى كه در متن حوادث و درگيرى قرار مىگيرد، موجب مىشود تا به تدريج تفاوتهايى از نظر روحى و قدرت تحليلى و درستى محتوايى را شاهد باشيم؛ در حالى كه در قرآن هيچ يك از اين آسيبها و آفتها ملاحظه نمىشود.
6. لذت تكرار قرآن يكى ديگر از وجوه اعجاز قرآن كريم، حلاوت و شيرينى آن است؛ يعنى، هر چه تكرار شود، از حلاوتش كاسته نمىشود. سوره «حمد» را در روز چندبار (ده بار فقط براى نمازمان) مىخوانيم. هر قطعه زيبايى را اگر روزى ده بار بخوانيم، براىمان خستهكننده است؛ ولى تنها قرآن است كه هر چه بخوانيم شيرينى آن سلب نمىشود. اين حكايت از نوعى تناسب روح و فطرت بشر و اين كلام الهى دارد و انسان چون واقعاً كلام خالقش را مىشنود، نداى غيب و ماوراى طبيعت را مىشنود. بنا بر آنچه گفته شد فرابشرى بودن قرآن حتى نسبت به شخص پيامبر(صلى الله عليه وآله) به روشنى اثبات مىشود. وجوه ديگرى نيز درباره اعجاز قرآن ذكر شده است؛ از قبيل: اعجاز در معارف، قانونگذارى و... . مطالعه منابع مختلف در اين زمينه سفارش مىشود.23
پي نوشت ها:
1 نصراللَّه نيك بين، اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، (دورود، سيمان وفارسيت، بىتا)، ص 48 ؛ به نقل از اسلام و غرب، ص 106. 2 A. Guollavome. 3 The Quran Interpreted, A. J. Arberry, New York. 4791, v.2.p.01. (ق:) عبدالكريم بىآزار شيرازى، ترجمه تصوير و تفسيرى آهنگين سوره فاتحه و توحيد، (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ دوم 1374). 4 Geschichte Des Quran. Neeldke. p.65. 5 Mohomet et Le Quran, Hilaire, B.Saint, Paris, 5681 P.721. 6 جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه نگا: الف. مصطفى صادق رافعى، اعجاز قرآن، (تهران: بنياد قرآن، 1361)؛ ب. سيد قطب، التصوير الفنى فى القرآن؛ ج. عبدالكريم بىآزار شيرازى، ترجمه تصوير و تفسيرى آهنگين سوره فاتحه و توحيد، (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ دوم، 1374). 7 نگا: الف. سيد محمد حسين طباطبايى، اعجاز قرآن؛ ب. ناصر مكارم شيرازى، قرآن و آخرين پيامبر؛ ج. حسن محمد المكى العاملى، الالهيات على هدى الكتاب والسنة والعقل، محاضرات استاد جعفر سبحانى، (قم: امام صادق(عليهالسلام)، 1417)، ج 3، ص 418؛ د. سيد ابوالقاسم آيةاللَّه خويى، ترجمه البيان، ج 1، ص 117. 8 Maurice Bucaille. 9 موريس بوكاى، مقايسهاى ميان تورات، انجيل، قرآن و علم، ترجمه: مهندس ذبيح اللَّه دبير، (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ دوم، 1364). 10 همان، ص 338. 11 نصراللَّه نيك بين، اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 48. 12 حج (15)، آيه 9. 13 فصلت(41)، آيه 41 و 42. 14 اسراء(17)، آيه 88. 15 بقره (2)، آيه 23 و 24. 16 جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه نگا: سيدابوالقاسم خويى، مرزهاى اعجاز، ترجمه جعفر سبحانى، (تهران: محمدى، چاپ اول، 1349)، صص 153-166. 17 فتح (48)، آيه 27. 18 روم (30)، آيات 2-4. 19 نگا: شبر، سيد عبداللَّه، تفسير القرآن الكريم، (بيروت: داراحياء التراث العربى، بىتا)، ص 385. 20 همان. 21 عنكبوت (29)، آيه 48. 22 نساء (4)، آيه 82. 23 براى آگاهى بيشتر ر.ك: الف. مرتضى مطهرى، وحى و نبوت، (قم: صدرا)؛ ب. سيدمحمدحسين طباطبايى، تفسير الميزان، (قم: اسماعيليان، بىتا)، ج 1، صص 58-73؛ ج. سيد مرتضى توسليان، عظمت قرآن؛ د. جمعى از نويسندگان «در راه حق»، درسهايى پيرامون شناخت قرآن؛ هـ محمد على گرامى، درباره شناخت قرآن؛ و. فخرالدين حجازى، پژوهشى پيرامون قرآن و پيامبر؛ ز. ناصر مكارم شيرازى، قرآن و آخرين پيامبر؛ ح. سيدرضا مؤدب، تأملى در آفاق اعجاز قرآن (مق)، معارف، ش 20، آبان 1383؛ ط. سيد رضا مؤدب، اعجاز قرآن در نظر اهل بيت(عليهمالسلام) و...، (قم: احسن الحديث، چاپ اول 1379). راه تشخيص اعجاز قرآن اعجاز قرآن به دو صورت قابل تشخيص است: 1. تشخيص مستقيم اين شيوه براي يک عربزبان يا فرد آشنا و متخصص در متون و سبکها و ساختارهاي ادبي و بلاغي آثار عربي به سهولت قابل تشخيص است. 2. تشخيص غيرمستقيم کساني که خود زبان عربي نميدانند نيز به يقين درمييابند که اديبان و عالمان برجسته عربزبان هرگز نتوانستهاند مانند قرآن بياورند، در حالي که: اولا. انگيزه مقابله با قرآن توسط مشرکان و يهود از روز نخست بسيار زياد بوده و امروز نيز مراکز بزرگ استعماري و صهيونيستي با تمام وجود و امکانات در جهت مبارزه با اسلام از هيچ تلاش ممکن فروگذار نميکنند. ثانياً. خداوند نه لزوماً تمام قرآن که حتي آوردن سورهاي مانند قرآن را براي معارضه کافي دانسته است. ثالثاً. خداوند نفرمود يک نفر از شما نميتوانيد مانند قرآن بياوريد؛ زيرا يک نفر ممکن است عالم باشد اما فصيح نباشد و يا يکي فصيح باشد و عالم نباشد. عالمي تاريخ داند و از علوم اجتماعي بيخبر باشد و آن ديگري رياضيات بداند و از پزشکي نداند و ... . خداوند در قرآن فرمود: اگر همه جهانيان ياري يکديگر کنند باز مانند قرآن نتوانند آورد. قرنهاست اين ادعا حقيقت خود را آفتابي کرده است. رابعاً. کتابي به اين عظمت توسط فردي درس نخوانده و آموزش نديده عرضه شده است. نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسألهآموز صد مدرس شد آري! هر انساني ميتواند در اين همه شگفتي، بينديشد و به روشني اعجاز قرآن را دريابد. بنابراين تشخيص اين مسأله بر همگان ميسور است و عرب نبودن مانعي براي درک اين واقعيت روشن و آفتابي نيست
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4351
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت