جهان بينهايت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جهان بينهايت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جهان بينهايت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
سوال:
ذات اقدس حق تعالي حد و مرز ندارد، بي نهايت است، لذا جهان هستي كه مخلوق و فيض لطف حق است، به تبع، بي نهايت است، آيا امكان دارد تصوير روشن و قابل دركي از جهان بي نهايت! جهاني كه به هيچ حدي، محدود او به هيج قيدي، مقيد نيست! براي بنده و امثال بنده، ارائه بفرمائيد.
پاسخ تفصیلی:
اولا لازم به توجه است که کلمه «بي نهايت» و «نامحدود» به يک معني نيستنداگر چه گاه مسامحةً به جای هم استعمال می شوند. مراد از حد شيء، ما به الامتياز شيء از ديگر اشياء است. به عبارت ديگر حد يک شيء عبارت از آن چيزي است که به واسطه آن چيز، اين شيء از اشياء ديگر بازشناخته مي شود. اين معني از حد، اعم از حد اصطلاحي در منطق و فلسفه است که به معني ماهيت شيء است. اما کلمه «نهايت و بی نهایت» در ماهيات بکار مي روند؛ گاه به معني حد ماهوي و گاه به معني انتها و آخر. مثلا وقتي گفته مي شود عدد بي نهايت است مقصود این است که عدد آخر ندارد ؛ نه اينکه عدد حد ندارد. چرا که عدد در عين اينکه بي نهايت است، محدود است چون عدد کمّ است و کمّ، ماهيت است و ماهيت، حد شيء است.
وقتي گفته مي شود که خدا حد ندارد، معني اعم آن لحاظ مي شود يعني خدا وجه تمايز با شئ ديگر ندارد چون خدا صرف الوجود است و مقابلي ندارد تا در مقايسه با آن، وجه تمايز داشته باشد. خداوند متعال وجودي است مطلق که حتي از همين مطلق بودن نيز رهاست. يعني همين مطلق بودن و قيد نداشتن نيز قيد او نيست؛ وغير خدا هر چه هست همه تعیّنات آن وجود صرف هستند؛ ظهور کمالات اويند نه وجودي در مقابل او. - اگر وجود را با صفاتش لحاظ کنيم مي شود تعینات وجود، که از آن تعبير مي شود به اسم - اولين تعيّن آن حقيقت صرف، را صادر اول يا وحدت حقيقیّه گويند که او نيز وجود مطلق است لکن، اين مطلق بودن قيد اوست، صادراوّل، منزه از ماهيت و کثرت است و در واقع اولين اسم خداست، که از آن تعبير مي شود به حقيقت محمديه. اين حقيقت دو چهره دارد، يک چهره رو به بطون(رو به ذات خداوند که منزه از اسم و رسم است) و يک چهره رو به ظهور. از چهره بطون آن تعبير مي شود به مقام احديت و از چهره ظهور آن تعبير مي شود به مقام واحديت و مقام واحديت، منشأ کثرت اسمائي است و اسماء خدا از آن منشعب مي شوند و مادون مقام اسماء، مقام اعيان ثابته است که در آن حقايق موجودات به نحو علمي موجودند. اين مرتبه همانا مرتبه علم خداست. تا اينجا هنوز خبري از مخلوق نيست. اولين تعين خلقي حضرت حق، که از مقام اعيان ثابته نازل مي شود و ماهيت مي گيرد عقل اوست که ازاو تعبير مي شود به مخلوق اول . عقل اول، جامع جميع کمالات مخلوقات عالم است و ساير عقول از او صادر مي شوند و آخرين عقل را عقل فعال گويند که مادون آن عالم مثال يا عالم برزخ است و عالم برزخ خود مراتبي کثير دارد و مادون آن عالم طبيعت است که از عالم مثال صادر مي شود. « و ان من شيء الا عند خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم»(حجر/21)(وهیچ چیزی نیست مگر اینکه خزائن آن در نزد ماست وما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه ی معلوم ومعین )
رابطه اين عوالم، رابطه طولي و علّي و معلولي است؛ به عبارت ديگر هر عالمي تنزّل يافته ی عالم بالاتر از خود است. حضور عالم ماده در محضر عالم مثال نظير حضور صور جسماني (صور محسوسه ) درمحضر قوه خيال است و احاطه عالم عقل بر عالم مثال نظير احاطه عقل بر قوه خيال است و احاطه عالم ربوبي بر عالم عقل و مثال و طبيعت نظير احاطه روح بر عقل و خيال و حس است؛و احاطه خداوند متعال بر اين عوالم، نظير احاطه «من» بر روح و تمام قواي روحي است.
از نظر حکماي اسلام عالم ماده ازحیث امتداد بي نهايت است یعنی از حيث مکانیابتدا وانتهابرایش متصورنیست .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3112
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت