مكافات عمل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مكافات عمل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مكافات عمل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
,
پاداش و مکافات
سوال:
اين سوال مربوط به حدود بيش از بيست سال پيش است كه يكي از دوستان دانشجو در رابطه با عاقبت كار در اين دنيا و اين كه از هر دست كه مي دهي از همان دست پس مي گيري و عاقبت كارهاي ما ممكن است گريبان فرزندانمان هم را بگيرد با خود مي گفت. خودش مومن بود و قصد عناد هم نداشت ولي يك لحظه اين جمله را گفت. گويي از كسي شنيده باشد. من نظري ندادم با اين كه خوشم نيامد. تا كنون براي اين سوال جوابي پيدا نكردم. شايد امروزه از اين گونه سوال ها سوء استفاده بشود پس خواهش مي كنم جوابي بدهيد كه بتوان در مقابل افرادي كه اين سوال را مطرح مي كنند پاسخ محكمي بدهم. سوال: همانطور كه در جنگ بدر بدستور حضرت رسول(ص) چاه هاي آب پر شد و با بستن آب بر روي دشمن پيروز شدند در كربلا بر فرزند ايشان آب را بستند و... اين را دار مكافات اين دنيا مي دانند و به آن مثال مي زنند. لطفا راهنمايي فرماييد.
پاسخ تفصیلی:
1ـ فرموده اید: « از هر دست كه مي دهي از همان دست پس مي گيري و عاقبت كارهاي ما ممكن است گريبان فرزندانمان هم را بگيرد »بلی هر کس هر چه کند حاصل آن را خواهد دید. امّا حالا کی گفته که نتیجه ی هر عملی در دنیا خواهد بود؟!! این معنا نه با عقل قابل اثبات است نه در متون دینی چنین حکم کلّی وجود دارد نه تجربیّات چنین چیزی را اثبات می نمایند. لذا این گزاره که « دنیا دار مکافات می باشد و از هر دست بدهی از همان دست خواهی گرفت» ، گزاره ای است نادرست. آیا آن کسی که بیش از دویست هزار نفر را در ژاپن با بمب اتمی کشت ، خودش نیز با بمب اتمی کشته شد؟ یا فرزندانش به چنین مرگی مبتلا شدند؟ آیا فلسطینی ها کسی را بی خانمان کرده اند که بی خانمان شده اند؟ آیا مردم افغانستان ظلمی به آمریکایی ها کرده اند که کشورشان مورد اشغال آمریکا قرار گرفته؟ و ... ؟ و آیا خود شما تا حالا هر چه کرده اید مشابه آن بر سرتان آمده؟ این که بعضاً بازتاب برخی عملکردهای ما در همین دنیا به خودمان برمی گردد ، امری است قابل قبول ، امّا اینکه هر کس هر چه کرد در همین دنیا مکافات آن را خواهید دید ، نه تنها قابل اثبات نیست بلکه خلاف حکم عقل و خلاف حکم دین و خلاف تجربیّات عینی همه ی ماست. شعار « دنیا دار مکافات است» شعار افراد سطحی اندیش و شعار کسانی است که اعتقاد درستی به آخرت ندارند ؛ برخی از اینها حتّی گاه با صراحت نیز می گویند: « بهشت و جهنّم در همین دنیاست». امّا از منظر عقل و دین ، دنیا مزرعه ی آخرت است و آخرت دار مکافات می باشد. اینجا جای کاشتن است نه جای درو نمودن ؛ و آخرت جای درو کردن است و نه جای کاشتن ؛ « الدّنيا مزرعة الآخرة ». امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه فرمودند: « إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل ــــ همانا امروز عمل است و حساب نیست ، و فردا حساب است و عمل نیست ».2ـ فرمودیده اید: « همانطور كه در جنگ بدر بدستور حضرت رسول(ص) چاه هاي آب پر شد و با بستن آب بر روي دشمن پيروز شدند در كربلا بر فرزند ايشان آب را بستند »الف ـ در جنگ بدر تعداد مسلمین 313 نفر بود که اکثرشان سلاح رسمی نداشتند ؛ در حالی که نفرات دشمن بیش از بیش از هزار نفر بود با ساز و برگ نظامی و اسب. امّا در کربلا یک طرف حدود 100 نفر بودند و مقابلشان حدّ اقلّ هفده هزار نفر. اگر بنا بود دنیا دار مکافات باشد ، چرا این نسبت حفظ نشد؟ آیا کشتن حدود صد نفر توسّط هفده هزار نفر ، احتیاج به آب بستن داشت. آنها آب را نبستند برای کشتن بلکه آب را بستند برای بیعت گرفتن.ب ـ رسول خدا(ص) چاه آب را پر نمود در حالی که دشمن راهش باز بود و می توانست برود. امّا آنها به تعداد نفراتشان غرّه شده و قصد جنگ کردند. در حالی که امام حسین(ع) بارها گفت که اگر مرا آزاد بگذارید از کشور شما خارج می شوم ؛ ولی اجازه ندادند و گفتند یا بیعت یا مرگ. اگر بنا بود دنیا دار مکافات باشد پس چرا این معادله هم به خورد؟ ج ـ در جنگ بدر یک طرف مسلمین بودند و طرف دیگر ، کفّار و مشرکین ؛ حال آنکه در کربلا ، یک طرف فرزند رسول الله است و طرف دیگر مسلمین کوفه اند با سابقه ی جنگ با معاویه و اجداد او . در اینکه یزید و ابن زیاد از نوادگان کشتگان بدر هستند شکّ نیست ؛ امّا در کربلا نه یزید حضور داشت نه ابن زیاد. کشندگان امام حسین(ع) اهل کوفه بودند. امّا اهل کوفه کیستند؟ رزمندگان اسلام در زمان رسول الله(ص) برای اینکه به روم و ایران نزدیک باشند ، در محلّ امروزی کوفه منزل نمودند و این لشکرگاه به مرور تبدیل به شهر مجاهدین اسلام شد. عمر بن سعد ، فرزند سعد بن ابی وقّاص است که صحابی پیامبر بود و سابقه ی نبرد با کفّار مکّه را دارد. شمر بن ذی الجوشن ، در جنگ صفین جزء لشکر امیرمومنان(ع) بود که بعداً جزء خوارج گشت. سایر اهل کوفه نیز فرزندان همان کسانی هستند که در زمان رسول الله(ص) با ابوسفیان و معاویه و امثال آنها جنگیده اند. پس کجاست آن معادله که فرمودید؟د ـ در جنگ صفین بارها آب به دست معاویه افتاد و او منع آب کرد ؛ و بارها به دست امیرمومنان(ع) افتاد و هر بار آن حضرت اجازه دادند که لشکر معاویه آب ببرند. در این جنگ ، امام حسن و امام حسین(ع) نیز حضور داشتند. اگر بنا بود که دنیا دار مکافات باشد ، اوّلاً آب بستن معاویه می شد مکافات آب بستن رسول خدا(ص). پس آب بستن اهل کوفه مکافات چه بود؟ ثانیاً پس مکافات آب نبستن امیرمومنان(ع) بر معاویه چه شد؟ هـ ـ در جنگ صفّین ، شمر بن ذی الجوشن خودش جزء لشکر امیرمومنان(ع) که معاویه آب را بر آنها بست. اهل بیت(ع) کی بر او آب بسته بودند که او با اهل بیت(ع) چنین کرد؟ عمر سعد و پدر او نیز هیچگاه از اهل بیت(ع) گزندی ندیده بودند. پس او به مکافات کدام عمل چنان رفتاری نمود؟سخن آخر:اگر دنیا دار مکافات است ، آدم(ع) با ابلیس چه کرده بود که ابلیس دشمن او فرزندانش شد؟ هابیل با قابیل چه کرده بود که به دست او کشته شد؟ آدم و حوّا (ع) پسر چه کسی را کشته بودند که پسرشان کشته شد؟ و به همین ترتیب تاریخ را پیش بیایید! از اینها گذشته اگر بنا بود که دنیا دار مکافات باشد پس آخرت و حساب آخرت برای چیست؟ دنیا دار امتحان است ؛ همین و بس.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D9%83%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت