عاقبت شيعه گناهكار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عاقبت شيعه گناهكار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عاقبت شيعه گناهكار
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شیعه گناهکار
,
شیعه شناسی
سوال:
عاقبت ايرانيهايي که ادعاي شيعه اهل بيت دارند ولي گناهان فراوان انجام دهند بعد از مرگ اگر با دين کامل و شيعه بميرند، چه خواهد شد؟
پاسخ تفصیلی:
شيعياني که گنهکارند همه در يک رتبه نيستند؛ بلکه برخي ممکن است بسيار فاسق و گنهکار بوده و مستحق حد شرعي باشند در حالي که برخي ديگر فسق و گناهان متوسط يا کمتر داشته ، مستحق حدود شرعي ( که براي گناهاني مثل زنا ، لواط و...در نظر گرفته شده اند) نباشند. از برخي روايات اهل بيت (ع) چنين بر مي آيد که اکثر شيعيان فاسق ـ که مستحقّ حدّ شرعي نيستند ـ اگر چه در برزخ معذَب خواهند بود ولي در آخرت وارد جهنَم نمي شوند ؛ البته بهشت هم نمي روند تا موعد شفاعتشان برسد ؛ امّا گروهي از شيعيان ديگر که گناهانشان بسيار زياد بوده و مستحق حدود شرعي هم هستند ، در جهنّم اخروي وارد خواهند شد ولي بالاخره از جهنم نجات پيدا ميکنند.(البته از غير شيعيان نيز کساني هستند که در جهنَم ابدی نخواهند ماند. ) تفصيل مطلب را با ذکر روايات مربوطه پي مي گيريم. 1- در تفسير امام حسن عسگري عليه السّلام است که ايشان به نقل از پيامبر صلّي الله عليه و اله فرمودند: « اتَّقُوا اللَّهَ مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ لَنْ تَفُوتَكُمْ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ بِهَا عَنْكُمْ قَبَائِحُ أَعْمَالِكُمْ فَتَنَافَسُوا فِي دَرَجَاتِهَا قِيلَ فَهَلْ يَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَحَدٌ مِنْ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي عَلِيٍّ ع قَالَ مَنْ قَذِرَ نَفْسُهُ بِمُخَالَفَةِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ وَاقَعَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ ظَلَمَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ خَالَفَ مَا رُسِمَ لَهُ مِنَ الشَّرِيعَاتِ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَذِراً طَفِساً يَقُولُ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ ع يَا فُلَانُ أَنْتَ قَذِرٌ طَفِسٌ لَا تَصْلُحُ لِمُرَافَقَةِ مَوَالِيكَ الْأَخْيَارِ وَ لَا لِمُعَانَقَةِ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ لَا الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ لَا تَصِلُ إِلَى مَا هُنَاكَ إِلَّا بِأَنْ تَطْهُرَ عَنْكَ مَا هَاهُنَا يَعْنِي مَا عَلَيْكَ مِنَ الذُّنُوبِ فَيَدْخُلُ إِلَى الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ فَيُعَذَّبُ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يُصِيبُهُ الشَّدَائِدُ فِي الْمَحْشَرِ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِ ثُمَّ يَلْقُطُهُ مِنْ هُنَا وَ مِنْ هُنَا مَنْ يَبْعَثُهُمْ إِلَيْهِ مَوَالِيهِ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِمْ كَمَا يَلْقُطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ ذُنُوبُهُ أَقَلَّ وَ أَخَفَّ فَيُطَهَّرُ مِنْهَا بِالشَّدَائِدِ وَ النَّوَائِبِ مِنَ السَّلَاطِينِ وَ غَيْرِهِمْ وَ مِنَ الْآفَاتِ فِي الْأَبْدَانِ فِي الدُّنْيَا لِيُدْلَى فِي قَبْرِهِ وَ هُوَ طَاهِرٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرُبُ مَوْتُهُ وَ قَدْ بَقِيَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ فَيُشْتَدُّ نَزْعُهُ وَ يُكَفَّرُ بِهِ عَنْهُ فَإِنْ بَقِيَ شَيْءٌ وَ قَوِيَتْ عَلَيْهِ يَكُونُ لَهُ بَطَرٌ وَ اضْطِرَابٌ فِي يَوْمِ مَوْتِهِ فَيَقِلُّ مَنْ بِحَضْرَتِهِ فَيَلْحَقُهُ بِهِ الذُّلُّ فَيُكَفَّرُ عَنْهُ فَإِنْ بَقِيَ شَيْءٌ أُتِيَ بِهِ وَ لَمَّا يُلْحَدْ فَيُوضَعُ فَيَتَفَرَّقُونَ عَنْهُ فَيُطَهَّرُ فَإِنْ كَانَ ذُنُوبُهُ أَعْظَمَ وَ أَكْثَرَ طَهُرَ مِنْهَا بِشَدَائِدِ عَرَصَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَإِنْ كَانَتْ أَكْثَرَ وَ أَعْظَمَ طَهُرَ مِنْهَا فِي الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ وَ هَؤُلَاءِ أَشَدُّ مُحِبِّينَا عَذَاباً وَ أَعْظَمُهُمْ ذُنُوباً لَيْسَ هَؤُلَاءِ يُسَمَّوْنَ بِشِيعَتِنَا وَ لَكِنَّهُمْ يُسَمَّوْنَ بِمُحِبِّينَا وَ الْمُوَالِينَ لِأَوْلِيَائِنَا وَ الْمُعَادِينَ لِأَعْدَائِنَا إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ شَيَّعَنَا وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ اقْتَدَى بِأَعْمَالِنَا ـــــــــ اى گروه شيعيان از خداوند بترسيد، بهشت از دست شما نمىرود اگر چه گناهان شما موجب شود كه شما از ورود در آن تاخير داشته باشيد، اكنون براى بدست آوردن درجات بهشت با هم مسابقه دهيد. گفته شد آيا يكى از دوستان شما و يا دوستان على عليه السّلام وارد جهنم خواهند شد، فرمود: هر كس نفس خود را با مخالفت محمد و على عليهما السّلام چركين كند و دنبال كارهاى حرام برود و به مؤمنان ظلم كند و با احكام شريعت مخالفت نمايد روز قيامت گناهكار و آلوده خواهد آمد. محمد و على مىگويند تو كثيف و آلوده هستى و صلاحيت همنشينى با صالحان و نيكان را ندارى و شايسته نيستى كه با حوران هم آغوش گردى و با فرشتگان مقرب همنشين گردى تو نمىتوانى خود را با آنها قرين سازى مگر اينكه از گناهان پاك گردى او را براى پاك شدن گناهان در طبقه اول دوزخ جاى مىدهند و براى پاره ای از گناهان عذاب مىشود، پارهاى از آنها براى بعضى از گناهان در محشر گرفتار شدائد و سختى مىگردند ولى نيكان از شيعه به فرياد آنها مىرسند.اخيار و دوستان در آن روز به فكر دوستان گناهكار خود مىباشند و مانند مرغى كه دانهها را از زمين برمىدارد، آنها هم دوستان خود را پيدا مىكنند و آنها را از اطراف جمع آورى مىكنند و از آنها شفاعت مىنمايند. دستهاى از آنها گناهانشان كمتر و سبكتر هست، اين گروه با شدائد و سختيهائى كه در دنيا از سلاطين و حكام مشاهده مىكنند و يا بيمارىهائى كه در بدن آنها پديد مىآيد گناهان آنها پاك مىشود و بدون گناه وارد قبر مىگردند. گروهى از آنها گناهانشان در هنگام مرگ با شدت جان كندن پاك مىشود، و گروهى گناهكار در وقت احتضار حالتى بر آنها پيش مىآيد كه موجب خوارى و ذلت او مىشود خداوند به اين سبب گناهان او را مورد آمرزش قرار مىدهد. جماعتى هم گناهانشان باقى مىماند و در هنگام دفن آمرزيده مىگردند و پاك مىشوند، اما اگر گناهش بزرگ باشد با شدائد و سختىهاى روز قيامت پاك مىگردد، و اگر گناهانش بزرگ بود او را در طبقه اول دوزخ (نگه مىدارندو بعد از عذاب.) از گناهان پاک ميشوند. اين گروه بيشتر از همه محبان ما عذاب مىكشند، اين گروه شيعيان ما نيستند بلكه دوستان ما به حساب مىآيند و با دوستان ما دوست هستند و با دشمنان ما دشمن مىباشند، شيعيان ما كسانى هستند كه از ما پيروى كنند و از آثار ما تبعيت نمايند و به كارهاى ما اقتداء كنند. »( بحار الأنوار ، ج65 ، ص 154 و ر.ک: ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار، ج1، ص: 279). همانطور که روشن است شيعيان و محبان گنهکار در اين روايت چند دسته شده و هر کدام برحسب ميزان و شدت گناهان خود وضعيت خاصي پيدا ميکنند. 2- « قَالَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ سُئِلَ الْعَالِمُ (ع) عَنْ مُؤْمِنِي الْجِنِّ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ يَكُونُ فِيهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّيعَة. ــــ از امام معصوم (ع) پرسيده شد که آيا مومنان جنّ به بهشت مي روند ؛ فرمودند: نه ولي براي خدا جايگاههايي است بين بهشت و جهنّم که مومنان جنّ و فسّاق شيعيان در آن خواهند بود.»(بحار الأنوار ؛ج60 ؛ص 291) از این جایگاهها می توان تعبیر به مراتب پایین بهشت نیز نمود ؛ اهل بهشت آنجا را بهشت نمی دانند ولی اهل جهنّم آنجا را بهشت می بینند. 3- « مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ الزُّرَقِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ النَّبِيُّونَ وَ الصِّدِّيقُونَ وَ بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ الشُّهَدَاءُ وَ الصَّالِحُونَ وَ خَمْسَةُ أَبْوَابٍ يَدْخُلُ مِنْهُ شِيعَتُنَا وَ مُحِبُّونَا وَ بَابٌ يَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. ـــــ محمد بن فضيل گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: على عليه السّلام فرمودند: بهشت هشت در دارد، درى كه از آن پيامبران و صديقان وارد مىگردند، درى كه شهداء و صالحان از آن مىآيند، و پنج در است که شيعيان و دوستان ما از آنها وارد خواهند شد و از در هشتم ساير مسلمانان وارد مىشوند و آنها كسانى مىباشند كه بر وحدانيت خدا گواهى دهند و ذرّهاى بغض ما را در دل نداشته باشند.»(بحار الأنوار ؛ج69 ؛ص159) 4- « الْأَعْمَشِ عَنِ الصَّادِقِ ع أَصْحَابُ الْحُدُودِ فُسَّاقٌ لَا مُؤْمِنُونَ وَ لَا كَافِرُونَ وَ لَا يَخْلُدُونَ فِي النَّارِ وَ يَخْرُجُونَ مِنْهَا يَوْماً مَّا وَ الشَّفَاعَةُ لَهُمْ جَائِزَةٌ وَ لِلْمُسْتَضْعَفِينَ إِذَا ارْتَضَى اللَّهُ دِينَهُمْ. ـــ اعمش از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند كه فرمودند: آنهايى كه حدّ بر آنها جارى شده، نه مؤمن هستند و نه كافر، آنها ، در آتش جاودان نخواهند ماند و روزى از آنجا آزاد خواهند شد و شفاعت به آنها خواهد رسيد، ولى مستضعفان ، خداوند بايد از آنها راضى گردد. »(بحار الأنوار ؛ج69 ؛ص 159) در اين روايات ، اصحاب حدود نه کافر و نه مومن بلکه فاسق قلمداد شده اند. و اصحاب حدود کساني هستند که مستحقّ حدّ شرعي هستند ؛ يعني گناهاني را مرتکب شده اند که به موجب آنها شيعه هم باشند ابتدا بايد وارد جهنّم شوند ؛ لکن تا ابد در جهنّم نمي مانند بلکه بعد از مدّتي از جهنّم نجات يافته و وارد بهشت مي شوند ؛ امّا به قرينه روايات قبلي معلوم است که اينها بلا فاصله وارد بهشت نمي شوند بلکه بعد از خروج از جهنّم ابتدا بين بهشت و جهنّم قرار مي گيرند و مدّتي بعد وارد درجات پايين بهشت مي شوند. جمع بندي 1- شيعيان غير فاسق اهل بهشتند ؛ لکن مرتبه بهشت آنها تابع درجه ايمان و عمل آنهاست. 2- در جمع بندي به نظر مي رسد شيعيان فاسق اگر فسقشان در حدّ بسيار بالا و زياد باشد ابتدا وارد جهنّم شده و بعد از مدتي به حدّ فاصل بين بهشت و جهنّم منتقل مي شوند و در نهايت وارد درجات پايين بهشت مي شوند. ولي اگر فسق و گناهان آنها متوسّط يا کمتر باشد بر حسب اعمالي که دارند وضعيتهاي متفاوتي خواهند داشند، مثلا برخي که گناهانش بسيار کم است در همين دنيا بر اساس بلايا و مصيبتهايي که مي بيند پاک ميشود. عده اي که گناهانش بيشتر است هنگام مرگ دچار سختي شده و پاک ميگردند بعضي ديگر که گناهانشان بيشتر و شديد تر از اين دو گروه هست در جهنم برزخي وارد شده و عذاب ميبينند، ولي بالاخره در قيامت پاک ميشوند و به همين ترتيب اگر شدت و ميزان گناهان بسيار بسيار بالا باشد وارد جهنم اخروي شده و در آنجا عذاب مي بيند سپس از آنجا نجات پيدا کرده و ان شاء الله لايق شفاعت ميگردند. در نهايت لازم است که اين نکته را يادآورشویم که اگر چه بسياري از انسانهاي بعد از تحمل عذاب بالاخره از جهنم نجات پيدا ميکنند ولي اميدواريم که وضعيت ما به گونهاي باشد که يک لحظه هم وارد جهنم نشويم، زيرا که يک لحظه ی آن هم بسيار سخت است، چه برسد به اينکه ساليان متمادي در آن بمانيم.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5282
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت