حقانيت اديان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حقانيت اديان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حقانيت اديان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین شناسی
,
حقانیت دین اسلام
,
حقانیت ادیان
سوال:
حضرت عيسي(ع) هم پيامبر خداست، چه فرقي مي کند چه ديني داشته باشيم؟ مسيحي يا مسلمان؟
پاسخ تفصیلی:
1ـ چرا باید دین داشت و معیار درستی یک دین چیست؟در این که انسان نسبت به حیوانات موجودی است ویژه با راه تکاملی خاصّ شکّی نیست. حیوانات پاسخ نیازهای ذاتی خود را به صورت غریزه در درون خود دارا هستند لذا نیازی به هدایت بیرونی ندارند. امّا انسان ، تنها بخشی از پاسخ به نیازهای ذاتی خود را به صورت درونی داراست که عمدتاً نیازهای اوّلیّه هستند. این پاسخهای درونی ابتدایی ولی بنیادی را در بُعد مادّی ، غریزه و در بُعد معنوی و فوق مادّی ، فطرت می نامند. امّا این مقدار آگاهی درونی کافی برای تمام نیازهای مادّی و معنوی انسان نیست. از اینرو انسان دائماً در پی آن است که پاسخ بسیاری از نیازهای خود را از بیرون ذات خود به دست آورد. ضرورت وجود دین و هدایت الهی و نیاز انسان به چنین هدایتی از برون ذاتش نیز دقیقاً از همین امر ناشی می شود. یعنی انسان در می یابد که با قوای موجود خود ، مثل غریزه ، فطرت ، خیال و عقل قادر به پاسخ دادن به برخی از نیازهای مادّی و معنوی خود نیست ؛ لذا عقل حکم می کند که خداوند متعال باید پاسخ این نیازها را با ارسال وحی در اختیار انسان قرار دهد. چرا که خدا حکیم است و محال است حکیم نیازی بی پاسخ در وجود موجودات قرار دهد. چون لازمه چنین امری انجام فعل عبث است که از ساحت حکیم به دور می باشد. بنا بر این ، دین چیزی نیست جز پاسخ برخی از نیازهای مادّی و معنوی انسان که پاسخ آنها به طور طبیعی در وجود انسان نیست. بر این اساس ، تا استناد دینی به خدا اثبات نشده تبعیّت از آن ، عقلاً جایز نخواهد بود . از اینرو انبیاء(ع) برای اثبات اینکه دینشان از سوی خداست معجزه می آوردند تا ثابت کنند که با خدا در ارتباطند و متّصل به قدرت خدا هستند که بدون رقیب است ؛ به عبارت دیگر معجزه ، امضای خدا بر پای دین حقّ و نبی صادق است ؛ امضایی که هیچکس قادر به جعل آن نیست. پس ما انسانها دین می خواهیم چون قادر نیستیم پاسخ تمام نیازهای خود را از قوای موجود خود استخراج کنیم ؛ بنا بر این ، نمی دانیم پاسخ نیازهای ما چه چیزهایی هستند ؛ و می دانیم که تنها خدا می داند که این پاسخها چیستند.پس ما نمی توانیم برای خدا تکلیف تعیین کنیم که چه احکامی بفرستد یا نفرستد ؛ بلکه چون به حکم عقل ، حکمت او برای ما ثابت است ، یقین داریم که هر چه او حکم کند یقیناً تأمین کننده ی سعادت حقیقی ماست. پس وظیفه ما انسانها این نیست که از راه شکل احکام و دستورات دین ، درباره درستی یا نادرستی آن قضاوت کنیم ؛ بلکه وظیفه ما این است که ابتدا درستی دین را اثبات کنیم بعد به احکام آن عمل کنیم. خیلی ها در طول تاریخ به نام خدا حرفها زده و بسیاری از احکام خدا را تبدیل نموده اند ، که خیلی از این سخنان جعلی یا تحریف شده ممکن است خوشایند و باب میل نفس ما باشد ، امّا آیا به صرف مورد پسند بودن می توان آنها را از جانب خدا و ضامن سعادت بشر دانست؟ حتّی ممکن است برخی از این حرفها فی حدّ نفسه درست باشند ولی تمام حقیقت و تمام فرمول سعادت نباشند ؛ بلکه امکان دارد بخشی از نقشه ی راه سعادت باشند. و روشن است که انسان با یک نقشه ناقص به هیچ جا نمی رسد. حال باید پرسید که: در میان ادیان موجود ، کدامیک قادر به اثبات حقّانیّت خود هستند. یعنی کدام دین قادر است با اسناد و شواهد قطعی ، استناد خود به خدا را اثبات کند. آیا دین زرتشت یا یهود یا مسیحیّت قادر است اثبات کند که اوّلاً زرتشت و موسی و عیسی وجود خارجی داشته اند؟ ثانیاً به فرض وجود داشتن ، آیا قادر است اثبات کند که وی پیامبر بوده است؟ ثالثاً به فرض پیامبر بودن ، قادر است اثبات نماید که کتاب فعلی آنها عیناً همان کتاب آسمانی خود آنهاست؟ رابعاً به فرض اثبات این مطلب آیا قادر است اثبات کند که این کتاب کلّ آن کتاب است و نه قسمتی از آن؟ چون نقشه ی ناقص به درد نمی خورد. خامساً آیا این ادیان قادرند اثبات کنند که بعد از پیامبران آنها پیامبری نیامده و دین آنها را نسخ ننموده است؟ برای اینکه ما این ادیان را به عنوان فرمول سعادت و پاسخ تمام نیازهای بشر امروز بدانیم باید تمام این سوالات ـ که ملاک و معیار درستی یک دین هستند ـ جواب مثبت داشته باشند. در حالی که حتّی یکی از این سوالات هم توسّط پیروان این ادیان قابل اثبات نیستند ، کجا رسد همه ی آنها. لذا اگر کسی اسلام را نپذیرفته باشد ، برای اثبات وجود چنان اشخاصی و نبوّت آنها دلیلی قانع کننده و یقین آور نخواهد داشت.بودیسم که اساساً خودش ادّعای الهی بودن ندارد ؛ و بودا را هم پیامبر نمی دانند. وجود زرتشت و موسی و عیسی هم از نظر تاریخی به شدّت مورد تردید دانشمندان تاریخ می باشد ؛ و جز ادّعای خود زرتشتیان و یهودیان و مسیحیان هیچ سند تاریخی انکار ناپذیر وجود ندارد که وجود تاریخی آنها را اثبات کند. نبوّت آنها نیز برای خود آن پیروان ، با هیچ دلیل عقلی و نقلی یا معجزه قابل اثبات نیست. البته ما مسلمانها وجود حضرت عیسی و موسی (ع) و نبوّت آنها را قبول داریم ؛ امّا نه از طریق گزارشات تاریخی متقن و قطعی ، بلکه ما قرآن را قبول داریم ؛ و قرآن کریم به وجود و نبوّت ایشان خبر داده است. استناد کتاب اوستا به زرتشت و تورات به موسی نیز از حیث تاریخی مخدوش است. انجیل را هم که خود مسیحیان کتاب عیسی نمی دانند. خود زرتشتیان معترفند که اوستا سالها سینه به سینه منتقل می شده است و صدها سال بعد از زرتشت مکتوب شده است. بنا بر این ، خدا می داند در این مدّت که اوستا مکتوب نبوده چه بر سر این مطالب آمده است. خود زرتشتیان و پژوهشگران معتقدند که اوستا در اصل بسیار بزرگ بوده و بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بوده است. اوستای کنونی هشتاد و سه هزار کلمه است ؛ امّا احتمالاً اصل آن سیصد و چهل و پنج هزار و هفتصد کلمه بوده است ؛ یعنی چهار برابر اوستای کنونی. بنا بر این بر فرض اینکه این کتاب ، کتاب آسمانی باشد حجّیّت نخواهد داشت ؛ چون نقشه ای ناقص است که نمی توان به آن عمل نمود. چه بسا در بخش حذف شده مطالبی بوده که تفسیر کننده یا تخصیص و تقیید کننده مطالب موجود بوده است. پس با حذف آنها مطالب موجود نیز فاقد اعتبار می شوند. تورات نیز بعد از موسی (ع) حدود پانصد سال گم شد و بعد از آن کسی ادّعا نمود که آن را پیدا کرده است. حال از کجا باید دانست که این تورات فعلی همان تورات موسی (ع) است. همچنین هیچکدام این ادیان قادر نیستند ثابت کنند که بعد از پیامبر آنها پیامبری نیامده است. چون هیچکدامشان در متن دینشان نیست که دین آنها دین خاتم است. پس این ادیان موجود ، در عصر حاضر تنها توده ای از ادّعاهای غیر قابل اثباتند ؛ لذا عقلاً کسی نمی تواند تابع آنها باشد ؛ و اگر تابع آنها شد ، نزد خدا حجّتی نخواهد داشت. پس جز اسلام هیچ دینی وجود ندارد که بتواند از عهده اثبات پنج سوال فوق برآید. حال بگذریم که پاره ای از آموزه های بنیادی این ادیان نیز خلاف براهین عقلی می باشند. تنها اسلام است که وجود تاریخی پیامبرش یقینی است ؛ و معجزات او را تاریخ قطعی نقل کرده است و افزون بر آنها معجزه ی او همچنان باقی است و با صدای رسا مبارز می طلبد. قرآن کریم هزار و چهار صد سال است که مبارز می جوید ولی تا به امروز کسی یارای هماوردی با آن را نداشته است.« وَ إِنْ كُنْتُمْ في رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ . ــــ و اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل كردهايم شك و ترديد داريد،( دست كم) يك سوره همانند آن بياوريد ؛ و گواهان خود را ــ غير خدا ــ براى اين كار، فرا خوانيد اگر راست مىگوييد. » (البقرة:23)2ـ شواهد تحریف تورات و انجیلامروزه يهوديان و مسيحيان، داراي كتاب مقدسي هستند كه به اعتقاد آنان، تورات و انجيل حقيقي در همين كتاب وجود دارد. اما مسلمانان به تبعيت از آيات قرآني و روايات اسلامي معتقد به تحريف اين دو كتاب ميباشند.شواهد فراواني در مورد تحريف اين كتابها و بياعتباري آنها وجود دارد. به عنوان مثال كتاب توراتي كه امروزه در كتاب مقدس، وجود دارد كتابي است كاملا بي اعتبار. چنانكه در خود كتاب مقدس آمده است اين كتاب، در برههاي از تاريخ گم شد و مدتهاي مديد از نظرها غايب بود . در كتاب اول پادشاهان (كه جزئي از كتاب مقدس است) در باب 8 آيه 9 مساله گم شدن تورات ذكر شده است. بر اساس آنچه در كتاب مقدس آمده است، سالهاي طولاني از تورات خبري نبود تا اينكه پس از چند قرن (حدود پانصد سال) ، كاهني به نام حلقيا ادعا كرد كه تورات را يافته است و آن را براي پادشاه آن زمان فرستاد (دوم تواريخ ايام 34 :15 و دوم پادشاهان 22 :8 ) و شگفت آور اينكه مسيحيان و يهوديان همين كتاب را به عنوان تورات واقعي پذيرفتند! پس تورات فعلی ابداً سندی ندارد و استناد آن به حضرت موسی (ع) از نظر تاریخی کاملاً مخدوش می باشد. البته اين حقيقت كه تورات امروزی نمي تواند آن تورات حقيقي باشد امروزه مورد پذيرش برخي از انديشمندان مسيحي و يهودي نيز قرار گرفته است. به عنوان مثال توماس ميشل كه از دانشمندان سنّتگراي مسيحي است، مينويسد : تورات ، پنج قرن قبل از ميلاد و به دست نويسندهاي ناشناس نوشته شده (كلام مسيحي، توماس ميشل، ص32 ) قرآن کریم نیز در آیات متعدّدی فرموده که تورات کنونی را برخی از یهودیان به دست خودشان نوشته اند و کلام خدا نیست. اگر کسی این کتاب را بخواند خودش نیز به راحتی متوجّه می شود که این کتاب کلام خدا نیست.در مورد انجيلها (چهار انجیل مورد قبول مسیحیان) نيز همين مشكل وجود دارد. همانگونه كه مي دانيم امروزه چهار انجيل در كتاب مقدس مسيحيان وجود دارد. مسيحيان، هرگز انجيل را كتابي كه بر حضرت مسيح نازل شده باشد نمي دانند و معتقدند كه شاگردان حضرت مسيح آنها را نوشته اند.البته به اعتقاد مسيحيان، از ميان چهار انجيل تنها دو انجيل، نوشتهي حواريون مسيح است. اما جالب است بدانيم كه امروزه دانشمندان به بي اعتباري اين دو كتاب پي برده و ثابت نمودهاند كه اين دو كتاب نیز توسط حواريون مسيح نوشته نشده اند. به عنوان مثال دكتر فهيم عزيز كه يكي از كشيشهاي مطرح مسيحي مي باشد با دلايل مختلف ثابت نموده است كه دو انجيل مورد ادعاي مسيحيان، نوشتهي حواريون مسيح نمي باشد. (المدخل الي العهد الجديد، الدكتور القس فهيم عبدالعزيز، ص243 و 546) البته صرف نظر از دلايل مختلفي كه اين دانشمندان براي بي اعتباري كتاب مقدس ذكر نمودهاند دلايل ديگري نيز وجود دارد كه بي اعتباري تورات و انجيل را ثابت مي كند. از جمله، وجود اشتباهات علمي فراوان، وجود تناقضهاي بسيار زياد و مسائلي از اين قبيل.اما در مورد اينكه آيا مي توان به تورات واقعي و يا انجيل حقيقي دست يافت پاسخ منفي است. برخی گفته اند: انجیل بارنابا همان انجیل واقعی است. امّا باید دانست: اگر چه انجیل بارنابا کمترین اشتباهات را نسبت به چهار انجیل دیگر دارد و نیز حاوی بشارت رسول خاتم است ، امّا اوّلاً اسناد آن به خدا یا یک پیامبر نیز قابل اثبات نیست. ثانیاً خود علمای مسیح آن را ردّ می کنند و آن را به عنوان انجیل معتبر نمی شناسند. حاصل بحث آنکه:اگر دین حقیقی حضرت موسی و عیسی (ع) اکنون وجود خارجی داشت ، نه تنها ما مسلمانان آنها را ردّ نمی کردیم بلکه آنها را نیز جزء منابع دینی خودمان قرار می دادیم. چون تنها بخشی ناچیزی از احکام آن دو کتاب با احکام اسلام نسخ شده اند نه تمام احکام آنها. بخش معارف و اخلاق هم که از زمان آدم تا روز قیامت تغییری نمی کنند. امّا مشکل اینجاست که اساساً چیزی به نام انجیل و تورات حقیقی در زمان ما وجود ندارند. لذا یهویّت و مسیحیّت امروزی فقط از جهت اسم انتساب به حضرت موسی و عیسی (ع) دارند نه از جهت واقع.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5155
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت