چيستي جبرائيل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چيستي جبرائيل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چيستي جبرائيل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
صفات جبرئیل
,
ملائکه
,
جبرئیل(ع)
سوال:
جبرئيل چيست؟ لطفا از منظر شهيد مطهري نيز بفرماييد ظاهرا در کتاب ختم نبوت ايشان است.
پاسخ تفصیلی:
ملائكه موجودات پاك و فرمانبرند كه خداوند در امور عالم به آنها مأموريّتهائى محوّل فرموده كه انجام مي دهند مانند:1- ميراندن مردمان به آنها واگذار شده است (سجده: 11ونحل: 28) 2- آوردن وحى: آيات قرآن نشان مي دهد كه پيامآور فقط يك ملك نيست (حجّ :75 و شعراء: 194) اما مي شود گفت: كه وحى آور فقط جبرئيل می باشد و او يكی است و ديگران مژده آورند و نظير آن ، نه آورنده احكام و دين.3- نوشتن اعمال انسانها. ( ق: 17- 18 ) 4- حافظان انسانها. (انعام: 61). ظهور آيه در آنست كه عدّهاى از ملائكه حافظ انسانها می باشند . اين مي رساند كه انسان در اين دنياى مادّه از نصرت ملائكه ناگزير است و گرنه نميتواند به زندگى خويش ادامه بدهد و حوادث او را از پاى درمي اورند.در تفسير عياشى ذيل آيه «لَهُ مُعَقِّباتٌ .(رعد: 11)» از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرده كه فرمود: «ما من عبد الّا و معه ملكان يحفظانه فاذا جاء الامر من عند اللّه خلّيا بينه و بين امر اللّه ــ براى هر بندهاى دو تا فرشته است كه او را حفظ مي كنند چون امری از جانب خدا آمد او را به امر خدا وا مي گذارند»5- حاملان عرش. عدّهاى از ملائكه حاملان عرش خدایند (غافر: 7 ) (قاموس قرآن، ج6، ص: 287) جبرئیل چیست؟جبرئيل يا جبريل نام همان ملكی است كه به پيامبر اسلام (ص) و پيامبران ديگر (ع) وحى مىآورد چنان كه در تورات ، كتاب دانيال ، باب هشتم و نهم ؛ و در انجيل «متى» باب اول نيز نام او آمده است. در قرآن مجيد سه بار به لفظ جبريل و چند بار به لفظ روح ذكر شده است: (نحل/ 102 و شعراء/ 193و تكوير/ 19- 21 و قدر/ 4 و معارج/ 4 و نبأ/ 38 )در قرآن (سوره قدر ) براى نشان دادن عظمت جبرئیل ، ملائكه همه يك طرف و او به تنهايى در مقابل آنها قرار گرفته است (تفسير أحسن الحديث، ج1، ص: 198)مقتضاى آيات« إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ. ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ. مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ تكوير: 19- 21»آنست كه جبرئيل پيش ملائكه مطاع است و اگر دستورى بدهد بايد اطاعت كنند (قاموس قرآن، ج6، ص: 287) در اين آیات ، جبرئيل را به شش صفت توصيف كرده اند : اول اينكه: او را رسول خواند، كه مىفهماند او قرآن را به رسول خدا (ص) وحى مىكند، دوم اينكه: كريمش خواند، كه مىرساند نزد خداى تعالى كرامت و احترام دارد، و به اعزاز او عزيز شده، سوم اينكه: ذى قوتش خواند، كه مىفهماند او داراى قوت و قدرت و شدت بالغهاى استچهارم اينكه: او را نزد خداى صاحب عرش، مكين خواند، يعنى داراى مقام و منزلت است، پنجم اينكه: مُطاعٍ ثَمَّ اش خوانده، كه دلالت دارد بر اينكه جبرئيل در آنجا يعنى نزد خدا دستور دهندهاى است، كه زير دستانش دستوراتش را بكار مىبندند، معلوم مىشود در آنجا ملائكه هستند كه جبرئيل به آنان امر مىكند و ايشان اطاعتش مىكنند، از همين جا معلوم مىشود كه جبرئيل در كار خودش ياورانى هم دارد. و ششم اينكه: او را امين خواند كه مىرساند جبرئيل خدا را در دستوراتى كه مىدهد و در رساندن وحى و رسالت، خيانت و دخل و تصرفى نمىكند.(ر .ک ترجمه الميزان، ج20، ص: 358)چرا جبرئيل روح الامین ناميده شد؟در آن چند احتمال است.1- همانطور كه روح بدن را زنده ميكند جبرئيل با ادلّه و معجزاتى كه همراه دارد اديان را زنده ميكند.2- چون جنبه روحانيت او غالب است از اينرو او را روح خوانند و سائر ملائكه اگر چه نيز چنيناند ليكن اين امتياز اسمى از نظر شرافت براى جبرئيل است.3ـ خداوند با این بیان خواست بفماند که جبرئیل موجودی جسمانی نیست و ماهیّت او مثل ماهیّت روح آدمی است.4ـ چون او روح عالم هستی است و عالم برای او مثل بدن می باشد.امّا حقیقت وجودی جبرئیل چیزی نیست که بتوان آن را با مفاهیم ذهنی فهمید. رسول خدا (ص) جبرئیل در صورت مردی زیبارو مشاهده می نمود ؛ ولی دو بار از او خواست که حقیقت خویش را برای حضرتش نمایان سازد ؛ که در هر دو بار جسم رسول خدا (ص) تاب نیاورد و مدهوش گشت. از همینجا معلوم می شود که حقیقت او را با ذهن نمی توان دریافت ؛ بلکه او را باید با چشم قلب شهود نمود ؛ همانگونه که رسول خدا (ص) در معراج حقیقت جبرئیل را با چشم قلب مشاهده می نمود.آری گرچه جسم پیامبر(ص) تاب تحمّل حقیقت جبرئیلی را نداشت ؛ امّا مقام روحی حضرتش چنان بلند است که در سدرة المنتهی جبرئیل را جا گذاشت و وارد عالم ربوبی شد. آنجا بود که جبرئیل(ع) فرمود: « اگر به اندازه ی بند انگشت فراتر روم ، می سوزم ». « احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل ــ تا ابد بیهوش مانَد جبرئیل ــ چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش ــ وز مقام جبرئیل و از حدش ــ گفت او را هین بپر اندر پی ام ــ گفت رو رو من حریف تو نی ام ــ باز گفت او را بیا ای پردهسوز ــ من به اوج خود نرفتستم هنوز ــ گفت بیرون زین حد ای خوشفرّ من ــ گر زنم پرّی بسوزد پرّ من ــ حیرت اندر حیرت آمد این قصص ــ بی هشیّ خاصگان اندر اخص ــ بی هشی ها جمله اینجا بازی است ــ چند جان داری که جان پردازی است ــ جبرئیلا گر شریفی و عزیز تو نهای پروانه و نه شمع نیز ــ شمع چون دعوت کند وقت فروز ــ جان پروانه نپرهیزد ز سوز» (مثنوی معنوی)جبرئیل در نگاه شهید مطهری :1) چیستی و چگونگی ملک :از خواص يك امر مجرد و يك حقيقت غير مادى( ملک) اين است كه زمانى و مكانى نيست يعنى نسبتش با همه زمانها و همه مكانها على السويه است. همچنین نسبت او با همه على السويه است، اين نسبت اشياء با اوست كه متفاوت است. اگر ملك مجرد داشته باشيم كه داريم، براى آن ملك مجرد تمام عالم طبيعت يكسان است. اين نقطه براى او همان نسبت را دارد كه آن دورترين كهكشانها. اين است كه عزرائيل بر عالم آنچنان تسلط دارد كه انسان بر كف دست. جبرئيل هم همينطور است. جبرئيل در يك نقطه معين عالم نيست كه از آنجا بخواهد بيايد. انسانى كه با جبرئيل اتصال پيدا مىكند است كه با انسانهاى ديگر فرق مىكند، يعنى نسبت از ناحيه انسان متفاوت مىشود كه يك انسان وحى را مىگيرد و انسان ديگر وحى را نمىگيرد، نه اينكه نسبت از ناحيه جبرئيل فرق مىكند كه اينجا مىآيد چون با اين انسان ميانه خوبى دارد، و آنجا نمىرود چون با آن انسان ميانه خوبى ندارد.چه مانعى دارد كه يك موجود مفارق و مجرد مستقيماً تمام كارهاى اين عالم را انجام دهد؟ مثلًا بگوييم فرشتهاى كه مفارق. يعنى مجرد است زمين را دائماً به دور خورشيد حركت مىدهد. (در اصطلاح دينى مىگوييم ملك و در اصطلاح فلاسفه مىگوييم مفارق). در مورد حركت وضعى زمين چه مانعى دارد بگوييم ملك مجردى زمين را به دور خود مىچرخاند همانطور كه ما با دست خود سيب را مىچرخانيم؟.البته بايد توجه داشت كه بحث روى مفارق و مجرد است. ممكن است كسى تصورش از ملك يك امر مادى باشد. در اين صورت اسم يك موجود مادى را «ملك» گذاشته است. تمام اين دنياى ما حكم يك بدن را دارد. اين نظمى كه الآن مىبينيد، همينطور كه اين نظم بدن ما قائم به يك حيات است و اگر اين حيات صعود كند و به مقامخودش برود يكدفعه متلاشى مىشود، همينگونه است نظم و نظام اين عالم طبيعت.اگر خورشيد از مقام خودش تجافى نمىكند، اگر ماه كار خودش را انجام مىدهد، اگر كهكشانها، ستارهها و همه چيز سر جاى خودش هست به حكم يك حيات است. قرآن آن قدرتها و قوههايى را كه اين عالم را تدبير مىكنند ملائكه ناميده است. قرآن مىگويد همينطور كه روح انسان يكدفعه بدن را رها مىكند، موتش مىرسد و تا موتش رسيد به عالم خودش مىرود و بدن ، ديگر متلاشى مىشود همه ملائكه كه مأمور تدبير اين عالم هستند و روح هنگامی که به سوى مقام خودشان عروج كنند،(که می کنند) این عالم متلاشی می شود . (ر .ک مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى ج11 ص 184و ج27 ص 683 )
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5156
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت