قسمت و تقدیر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
قسمت و تقدیر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
قسمت و تقدیر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
قضا و قدر
سوال:
چگونه مي توان از تقدير شوم رهايي يافت؟
پاسخ تفصیلی:
تقدير به تعبير ساده ي آن يعني آن اموري که خداوند براي انسان رقم مي زند. که در عرف عوام ، نگرشي جبر آميز به اين تقدير وجود دارد اما در نگرش دقيق ديني و فلسفي اين طور نيست. درست است که هر چه براي انسان پيش مي آيد بي شک همان خواسته حق تعالي است لکن اين پيش آمدها ، آنجا که مربوط به افعال ارادي انسان مي شوند ، از انسان سلب اختيار و مسئوليت نمي کنند. زیرا آنچه را خداوند در اين حيطه اراده نموده فعل اختياري انسان است ؛ فعلي که از روي آگاهي و خواست انسان و بدون جبر و اجباري از سوي ديگري تحقق مي يابد.به تعبير ديگر خدا اراده نموده که انسان افعال ارادي خود را با اختيار خويش انجام دهد و آينده ي اختياري خويش را خودش رقم بزند. لذا خواست خدا بي چون و چرا تحقّق خواهد يافت و محال است که انسان آينده ي خويش را به دست خود نسازد.
آفريدگار عالم به انسان نيروي عقل و خرد را ارزاني داشته و او را موجودي مختار آفريده و انسان را به نحوي خلق کرده است که با اين نيروي اختيار خود مي تواند حتي وجود خدا را نيز انکار نمايد و در مقابل فرستادگان او دست به مخالفت بزند. لذا او با اختيار خود ، هم مي تواند خود را به تباهي و ويراني بکشد ، هم مي تواند در راه تقرب به درگاه الهي گام بردارد و به مقام و جايگاهي برسد که جز انسان کسي را توان راه يافتن بدان جا نيست.لذا خداوند متعال فرمود:«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان دادهايم. يا سپاسگزار باشد يا ناسپاس.»(الانسان:3)
بنا بر اين تقدير شوم آن تقديري است که انسان با اختيار خود آن رقم مي زند و آن سر نوشتي است که انتهاي آن جهنّم مي باشد.
2ـ البته افراد دنيا بين که برد بينايي فکري آنها از عالم مادّه فراتر نمي رود خيال مي کنند که هر رخداد ناگواري مساوي با شومي و بدبختي است. در حالي که حقيقت غير از اين است. دنيا اصالتاً نه جاي سعادت است و نه جاي شقاوت. دنيا محلّ خود سازي و عاقبت سازي و جايگاه رقم زدن سرنوشت ابدي است. دنيا مانند جلسه ي امتحاني است که سوالات آن را خدا طرح نموده و پاسخ آن را انسان بايد بدهد. و آنچه تعيين کننده ي عاقبت انسان مي باشد ، پاسخهاست نه پرسشها. لکن برخي افراد پرسشها را ملاک خوشبختي و بدبختي قرار داده و راه به خطا مي برند. اگر بنا بود ناگوريهاي دنيا را بدبختي تفسير کنيم ، در آن صورت ـ معاذ الله ـ انبيا و ائمه (ع) بايد در اوج بدبختي مي بودند.آيا ناگواري بالاتر از مصيبت عاشورا؟ آيا ناگواري بالاتر از جرياناتي که بر اميرمؤمنان و فاطمه زهرا (س) گذشت؟ و ... . پس بايد توجّه داشت که اين ناگواريها سوالات سختي مي باشند نه تقديرهاي شوم ؛ و البته سوالات سخت اوّلاً نشان از استعداد بالاي امتحان شونده دارد ؛ چون خدا بر اساس استعدادها امتحان مي کند. ثانياً سوالات سخت ترقّي هاي بزرگي نيز در پي دارند.لذا خداوند متعال فرمود: « وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون ــ و چه بسا چيزى را ناخوش بداريد در حالي که براي شما خير است و شايد چيزى را دوست داشته باشيد در حالي که برايتان شرّ است؛ خدا مىداند و شما نمىدانيد.» (بقره:216)
خلاصه ي مطلب اينکه:
الف ـ پاره اي از پيش آمدها که براي ما رخ مي دهند و خارج از اختيار ما هستند ، سوالات امتحاني خدا هستند که نحوه ي پاسخ ما به آنها تعيين کننده ي سرنوشت حقيقي ماست.امّا نحوه ي پاسخ گويي به اين سوالات امتحاني را دين تعيين مي کند. يعني در اين امور بايد مطابق حکم دين برخورد نمود.
ب ـ پاره اي از اين پيش آمدها نيز اگر چه از اختيار ما خارجند ولي مربوط به افعال اختياري سابق ما هستند. يعني نحوه ي عملکرد ما در نوع سوالات امتحاني بعدي که با آن مواجه مي شويم نقش دارد. لذا هر چه ما ديندارتر و دين مدارتر باشيم ، سوالات بعدي که از ما مي شود سعادت افزايي آنها بيشتر خواهدشد و امدادهاي الهي نيز در پاسخ دادن به آنها بيشتر خواهد شد. خداوند متعال فرمود: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً ـ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر از خدا بترسيد شما را بصيرت شناخت حق از باطل دهد» ( الأنفال : 29 ) و فرمود: « مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً ـ هر كه از خدا بترسد، براى او راهى براى بيرونشدن قرار خواهد داد» (الطلاق : 2 ) و فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى ـ و هر كس كه از ياد من اعراض كند، زندگيش تنگ شود و در روز قيامت نابينا محشورش سازيم » (طه : 124 ) البته توجّه شود که زندگي تنگ لزوماً به معني فقر و سختي ظاهري نيست بلکه احساس ضيق دروني است که مومنان حقيقي از آن آزادند و حتّي در بدترين شرائط ظاهري نيز دروني آرام دارند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5111
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت