پيدايش هستي و ازليت جهان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پيدايش هستي و ازليت جهان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پيدايش هستي و ازليت جهان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ازلیت جهان
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
قدم عالم
سوال:
در مورد نحوه پيدايش هستي موجودات براي من توضيح بدين؟ اينکه از ازل هستند تا ابد هستند و ..
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد اشاره كرد كه ، موجود ازلي در مقابل موجود حادث است. حادث يعني موجودي كه مسبوق به عدم است و سابقه عدمي دارد. به بيان ديگر موجودي كه نبود و سپس موجود شد. موجود ازلي يا قديم موجودي است كه سابقه عدمي ندارد و همواره موجود بوده است. خداوند قديم ذاتى است و موجودي ازلي است كه هيچ سابقه عدم در او راه ندارد ، به اين معنا كه «هستى عين ذات اوست و در وجود خود به هيچ چيز نياز ندارد». و جهان بر اساس ديدگاه فلاسفه قديم زمانى است؛ يعنى، مسبوق به عدم زمانى نيست، ولى حدوث ذاتى دارد
در ابتدا بايد اشاره كرد كه ، موجود ازلي در مقابل موجود حادث است. حادث يعني موجودي كه مسبوق به عدم است و سابقه عدمي دارد. به بيان ديگر موجودي كه نبود و سپس موجود شد. موجود ازلي يا قديم موجودي است كه سابقه عدمي ندارد و همواره موجود بوده است. خداوند قديم ذاتى است و موجودي ازلي است كه هيچ سابقه عدم در او راه ندارد ، به اين معنا كه «هستى عين ذات اوست و در وجود خود به هيچ چيز نياز ندارد». و جهان بر اساس ديدگاه فلاسفه قديم زمانى است؛ يعنى، مسبوق به عدم زمانى نيست، ولى حدوث ذاتى دارد، به اين معنا كه چون در ذات خود ممكن الوجود است، نيازمند آفريننده و هستى بخش مىباشد و خداوند آن را از ازل آفريده است.بنابراين مانعى ندارد كه خدا و جهان هر دو ازلى باشند؛ ليكن خداوند ازلى ذاتى و ناوابسته به ديگرى است، اما جهان ازلى زمانى و وابسته و متعلق به وجود خداست. البته منظور از جهاني كه ازلي است ، ماسوي الله (آنچه كه غير خداست ) مي باشد و منظور از اين امر غير خدا جهان ماده نيست بلكه موجودات غير مادي و مجرداتي هستند كه به سبب علت بودن خدا وجود يافته اند و شما نيك مي دانيد كه براي صفت علت تامه بودن خدا نمي توان زماني را فرض كرد و فلاسفه نيز در تبين سريان آفرينش از بلاترين مرتبه وجودي تا پايين ترين آن ، تاكيد مي كنند كه مخلوق نخستين خداوند موجودي مجرد و در نهايت كمال است و تنها امر قابل توجه در مورد او مخلوق بودن و معلول بودنش است كه تمام وجودش را فرا گرفته ، و اين موجود از ازل بوده و تا ابد نيز هست. از اين رو موجودي محدود است چرا كه او از نظر مرتبه وجودي در جايگاهي پايين تر قرار دارد و همين نقص بزرگ است كه وجودش را فرا گرفته است و او را به موجودي ناقص بدل ساخته است. نظر فلاسفه در مورد سير آفرينش الهي خداوند موجودي است با وجودي مطلق و عاري از هر گونه نقص و كاستي ، او علت ايجادي تمام هستي است ، اما چين از وجودي بي حد و حصري برخوردار است آفريده او نيز سزاوار توانايي هايش مي باشد از اين در ابتدا از او معلول و آفريده اي صادر مي شود كه داراي تمام كمالات با وجودي در مرتبه پايين تر و همين مرتبه وجودي اوست كه به او به نام معلول و مخلوق داده است كه فلاسفه نام عقل اول را بدو داده اند از آن رو كه همچون عقل از ماده جدا بوده و امري مجرد است. در مرتبه بعد خداوند با واسطه كردن اين مخلوق ، و در واقع از اين عقل اول ، چند موجود ديگر را مي آفريند كه يكي از آنها عقل دوم است ؛ و در واقع در اين سير رفته رفته از شدت و مرتبه وجودي مخلوقات كاسته مي شود و نقص و نداريشان بيشتر هويدا مي گرددتا جايي كه اين سقوط مرتبه وجودي به حدي مي رسد كه مخلوق آفريده شده ديگر از جرگه مجردات خارج گشته و قدم به عالم ماديات و جسمانيات مي نهد و در همين سير است كه عالم ماده و جهان مادي ايجاد مي گردد. به عبارت ديگر : از نظر فلسفه موجودات مخلوقاتبه دو بخش تقسيم مي شوند: الف) مبدعات ، يعني مخلوقاتي غير زماني كه سابقه عدمي در زمان ندارند و همواره موجود بوده اند و به عبارت ديگر ازلي هستند مانند مجردات. ب) مصنوعات: مخلوقاتي كه سابقه عدمي دارند و حادث زماني مي باشند. عالم ماده - يعني جهان اجسام و جسمانيات - جزو مصنوعات شمرد مي شوند. )كتاب «شرح نمط پنجم الاشارات و التنبيهات /صنع و ابداع/ ابن سينا، ترجمه و شرح دكتر احمد بهشتي، انتشارات دانشگاه تهران، ص 3 ) استمرار وجود در هستي هر امري تا زماني كه علت تامه آن وجود داشته باشد او نيز به حيات خود ادامه مي دهد و چون علت تامه اش از صحنه خارج گشت ، وجود او نيز بي معنا مي گردد ،همچون لامپي كه نور خود را از منبعي دريافت مي كند و او تا زماني به نور افشاني ادامه مي دهد كه منبع اش بع حيات خود ادامه دهد و چون منبع از صحنه خارج شد او نيز بي نور و خاموش مي گردد. در عالم هستي نيز چنين است ، در اين عالم كه عالم وجودات و موجودات است عدم راه ندارد مگر به صورت اختلاف در مراتب وجودي و در واقع ما با فقدان و نداري روبرو هستيم نه عدم و امر معدوم بطوري كه چيزي را نشان دهيم و بگوييم اين عدم است و آن معدوم ؛ اصلا عدو يعني نيستي و هيچ ، و چنين امري از وجود بهره اي ندارد كه بتوان از آن سخن گفت ، مگر در مقام فرض. بنابراين ، عالم هستي چون مخلوق خداوند است و او علت تامه آنهاست از اين رو تا علتش هست آنها نيز به حيات خود ادامه خواهند داد و ابدي خواهد بود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3291
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت