بداء و قضا و قدر الهی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بداء و قضا و قدر الهی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بداء و قضا و قدر الهی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اعتقاد به بدا
,
قضا و قدر
,
بداء
سوال:
درباره بدا در تقدير و قضاي الهي كه شيعه به آن معتقد است، توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
بدأ به معناى«ظهور» و « آشكار شدن چيزى از كسى است». معناى اصطلاحى «بداء» چنانکه از روايات خاندان وحى(س) رسيده به معناى «آشكار شدن امرى از خداوند متعال است» كه اين امر براى انسانها مجهول بوده و خلاف آن را تصور مىكردند.
و در قرآن نيز به همين معناى لغوى نيز استعمال شده «و بدالهم من الله مالم يكونوا يحتسبون». بنابراين بداء به معناى آشكار شدن پديده ها و حوادث برخلاف شرايط ظاهرى است كه انسان مىپندارد. مثلا اگر به ما خبر برسدجوانى كه ظاهرى سالم و سر حال دارد، بر اثر سكته قلبى فوت كرده است، براى ما غير منتظره و غافل گير كننده است و دليل آن جهل ما به سلسله علل و عواملى است كه باعث اين رخداد شده است. ما او را سالم مى پنداشتيم اما در واقع او بيمار بوده است.
اما چنين اتفاقى براى خدا از قبل روشن و آشكار و در علم الهى ثابت بوده است . پس بداء يعنى آشكار شدن امرى كه خلاف تصور ما انسانهاى نا آشنا به علل و عوامل اصلى پديدههاست و به معناى تبديل و تغيير در علم الهى نيست. بلكه به معناى تبديل و تغيير در ناحيه علم انسانهاست . اين معنا از «بداء» از معتقدات شيعه است وايمان به آن ترغيب و تشويق شده است ، ليکن برخي از اهل سنت به جهت عدم توجه به معناي بداء نزد شيعه بر آنان خرده گرفته و گويي پنداشته اند که شيعه معتقد به تغيير در علم يا اراده الهي مي باشد، در حالي که چنين پنداري ناشي از نا آگاهي از معناي بداء نزد شيعه است.. در اصطلاح علما، بداى در تكوين، نظير «نسخ» در تشريع است، و به معناى جديد شدن «رأى» است. بايد دانست كه بدا و نسخ واقعى از ناحيه ى خداوند محال است چون لازمه ى آنها، مسبوق شدن علم خدا به جهل است و خداوند منزّه از جهل است. چنانچه امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «إنّ الله لَم يَبدُله من جهل ؛ همانا خداوند بدايى به خاطر جهل برايش نيست.»و آنچه در مورد خداوند قابل تصور است بدا و نسخ ظاهرى است يعنى پديدار ساختن امرى براى مردم كه در گذشته بر ايشان پنهان بوده است. كه اين امر را خداوند از ازل مى دانسته و از همان آغاز به همين شكل جديد كه پديدار گشته مقدّر داشته است، ولى به جهت مصلحتى كه مقام تكليف آن را ايجاب مى كرد براى مدتى آن را از مردم مخفى داشته و سپس در موقع خود آشكار نموده است، و اين معنا معقول و پذيرفته است.
و آيه ى شريفه «لِكُلِّ أَجل كِتابٌ. يمحو اللهُ ما يشاءُ و يُثبِت و عِندهُ أُمُّ الكتابِ: براى هر زمان و دوره اى كتاب (و قانون) است. خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مى كند و اُم الكتاب تنها نزد او است» صريح ترين آيه در رابطه با شأن تغيير در تقدير يعنى بدا است، چون علم خداوند، آنگونه كه امام صادق (عليه السلام) فرموده اند دوگونه است: «علم مكنون و مخزون كه جز خودش كسى نمى داند كه خود بدا (نشأت گرفته) از آن علم است، ديگرى علمى كه به فرشتگان و انبيا آموخته است و ما نيز بدان آگاهيم» بنابراين علمى كه «بدا» از آن نشأت مى گيرد، لوح محفوظ است و علمى كه بدا بدان تعلق مى گيرد «لوح محو و اثبات» است. از آنچه گذشت رابطه بدا با قضا و قدر نيز روشن مي شود. در واقع بدا بخشي از قدر الهي است و از آن هيچگونه گسست و يا تعارض و تضادي با آن ندارد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4241
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت