گستره علم عارف | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
گستره علم عارف
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
گستره علم عارف
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عارفان (مسلمان)
,
عرفان نظری
کلید واژه فرعی :
علم عارف ,
سوال:
آيا انسان عارف همه علوم را درک مي کند؟
پاسخ تفصیلی:
در عرفان نظری مطرح شده که هیچ کس خارج از حیطه وجود خویش نمی تواند چیزی را ادراک نماید ؛ توضیح مطلب این که از نظر عرفا انسان موجودیست دارای مراتب. پایین ترین مرتبه وجودی انسان ، وجود مادّی اوست ؛ و بالاتر از آن وجود ملکوتی اوست ؛ و بالاتر از آن وجود جبروتی او ؛ و بالاتر از وجود جبروتی شخص ، وجود عرشی اوست ؛ و وجود عرشی هر شخصی ، مظهر یک یا چند اسم از اسماء الهی است . امّا این مراتب در ابتدای زندگی دنیایی بالفعل نیستند ؛ لذا شخص باید با عمل اختیاری خود و در پرتو شرع الهی ، مراتب وجودی خود را طی نماید تا به اوج حقیقت خود نائل شود ؛ بنا بر این هر عارفی تنها در مراتب وجودی خود سیر علمی و عملی می کند و محال است خارج از مراتب وجود خود را بیابد ؛ لذا آگاهی هر کسی به اندازه وجود خود اوست ؛ حال اگر عارفی به مرتبه ای از وجود بار یابد که آن مرتبه احاطه وجودی بر همه مراتب وجود داشته باشد در آن صورت عالِم به همه موجودات می شود. اما حقیقت امر این است که جز چهارده معصوم (ع) هیچکس به چنین مرتبه ای نمی رسد ؛ چرا که تنها این ذوات مقدسه هستند که مظهر جمیع اسماء الله اند ؛ و بعد از ایشان انبیاء (ع) و بعد از انبیاء (ع) اولیاء الهی اند ؛ البته هر کدام از اولیاء نیز درجه ای متفاوت از دیگری دارند ؛ حتی انبیاء(ع) نیز در یک رتبه وجودی نیستند.
بنا بر این عارف بودن به معنی احاطه بر جمیع علوم نیست ؛ جمیع علوم امکانی را تنها چهارده خلیفه اعظم می دانند ؛ البته به اذن الله تعالی ؛ و البته علم خاصی نیز وجود دارد که تنها اختصاص به ذات حق تعالی دارد.
اما اگر مذاد از علوم در سوال حضرت عالی علوم طبیعی بشری باشد ؛ باید عرض کنیم که علم عارف ــ البته اگر منشاء آن حتما الهی باشد نه شیطانی یا نفسانی ــ به حقایق تعلّق می گیرد نه به مفروضات ؛ و بسیاری از علوم بشری مبتنی بر مفروضاتند که درستی و نادرستی آنها را نمی توان به راحتی در یافت ؛ برای مثال وجود الکترون ، پروتون ، انرژی، نیرو ، فتون و... همگی فرضها یا به عبارت علمی تر ترمهای تئوریکی هستند برای برای توجیه عالم ؛ اگر تاریخ کشفیات علمی را ملاحظه فرمایید به وضوح به این مطلب را می یابید ؛ در طول تاریخ ، نظریات علمی دائما در حال تغییر بوده اند ؛ الان نیز نظریاتی مثل نسبیت خاص و عام اینشتین و مکانیک کوانتوم با اشکالاتی مواجه شده اند و فیزیکدانها به دنبال نظریه ای کاملتر می گردند. اینکه می بینیم این نظریات این همه دستاوردهای عملی داشته اند کافی برای درستی آنها نیست ؛ قبل از کپرنیک و گالیله و نیوتن ، منجمین بر اساس هیأت بطلمیوسی که امروزه باطل شده است کسوف و خسوف را با دقت محاسبه می کردند ؛ یا با فیزیک نیوتنی بشر به موفقیّتهای شگرفی دست یافت ؛ در حالی که بسیاری از قوانین نیوتن با نسبیت اینشتین ابطال شدند؛ حتی الان نیز قوانین البطال شده نیوتن ، در تکنولوژی به کار می روند چون با تقریب خوبی جواب می دهند؛ و نسبت به نسبیت اینشتین ساده ترند. لذا کارکرد عملیز دلیل بر درستی یک نظریه نیست.
بنا بر این نباید از یک عارف انتظار داشت که برای ما فیزیک و شیمی کشف کند ؛ عارف ممکن است حقیقت اشیاء را دریافته باشد ؛ امّا حقیقتی که او یافته است ممکن است با علوم تجربی قابل بیان نباشد یا بهتر است بگوییم علوم تجربی ، آن قابلیت لازم را ندارد که این یافته در قالب آن ریخته شود . برای مثال برخی عرفا طی الارض دارند یا می توانند اشیاء را تبدیل به طلا کنند ؛ یا می توانند طی الزّمان داشته باشند ؛ انجام این امور بدون شناخت حقیقت اشیاء بعید به نظر می رسد ؛ ولی شناخت آنها ظاهرا از سنخ شناخت تجربی نیست ؛ و نمی توان برای آنها فرمول علمی ارائه داد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3743
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت