فلسفه مرگ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه مرگ
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه مرگ
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فلسفه مرگ
,
موت
سوال:
چرا انسانها بايد روزي بميرند؟
پاسخ تفصیلی:
اولا: قرآن مجيد , قانون مرگ را كلي وهمگانی ميداند. اين معنا از آياتي چند استفاده ميشود؛ مانند:
1 ـ «كلّ نفسٍ ذائقة الموت» آل عمران/185؛ [هر نفسي مرگ را ميچشد]. عمر طولاني امكانپذير است، امّا مرگ براي همه قطعي است.
2 ـ «و ما جعلنا لبشرٍ مِن قبلك الخلد أفإِن مّتَّ فهم الخالدون كلّ نفس ذائقة الموت» انبياء/34ـ35؛ [اي پيامبر(ص) ما براي هيچ كس پيش از تو عمر ابد قرار نداديم. آيا با آن كه تو خواهي مرد ديگران زنده خواهند ماند؟ هر نَفْسي مرگ را ميچشد.]
ثانيا: اين قانون راجع به اين دنيا است, در حالی که درنگاه کلی دين , بقاء وهميشگی بودن مطرح است:
«لِقَوْلِ النَّبِيِّ ص مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاءِ وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَار» ( بحارالأنوار 58 78 تذييل و تفصيل في بيان أقوال الحكماء) نبی مکرم اسلام صلی الله عليه وآله می فرمايد: «خداوند ,شما را برای فناء ونابودی خلق نکرده ؛ بلکه شما را آفريده که هميشه بمانيد , بله؛ هنگام مرگ , از اين منزل به منزل ديگری منتقل می شويد.»
پس معلوم می شود که اصل خلقت ما برای مردن و يا نابود شدن نبوده, بلکه به جهت هميشه ماندن بوده؛ ولکن مدتی را در منزلی متوقفيم , تا آزمايش شويم توجه کنيد:
خداوند تبارك و تعالي در آيه 1 و 2 از سوره ملك مي فرمايد:
«تَبارَكَ الَّذي بِيَدِهِ المُلُكُ وَ هُوَ عَلي كُلِ شَيءٍ قَديرٌ. اَلّذي خَلَقَ الْموتَ وَ الْحَيوةَ لِيَبْلُوَكُم اَيُكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» ملك/1-2 خداست آن كسي كه هم مرگ را آفريد و هم زندگي را. ايندو را آفريد براي اينكه شما را بيازمايد كه چه كسي نيك عمل تر است.
در احاديث ما هست كه امام فرمود : قرآن نگفت «لِيَبلُوَكُم اَيٌكُم اَكثَرُ عَمَلاً» چه كسي بيشتر عمل كند، فرمود: «لِيَبْلُوَكُمْ اَيُكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» يعني چه كسي عملش صوابتر باشد. آيه اين طور مي فرمايد كه: زندگي و مردن را براي اين خلق كرد كه مقدمه اي باشد كه شما به سوي حسن عمل سوق داده شويد؛ هر دوي اينها براي حسن عمل لازم است، هر دو مقدمه حسن عمل اند. نفرمود: «خَلَقَ الْحَيوةَ لِيَبْلُوَكُم اَيُكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» شما را زنده كرد و به شما زندگي داد تا به سوي حسن عمل سوق داده شويد، فرمود زندگي و مردن را با هم آفريد تا شما به حسن عمل سوق داده شويد و همين طور هم هست.
اما زندگي شرط حسن عمل است؛ تا انسان خلق نشود، تا اين حيات و آنهم اين حيات انساني را پيدا نكند،تا عقل نداشته باشد، تا اراده نداشته باشد، حسن عمل معني ندارد. و اگر مردن هم نبود،حسن عمل نبود؛ يعني خود همين مردن و اينكه انسان ميداند ميميرد، يك عامل بزرگي است براي اينكه به سوي حسن عمل سوق داده شود. آيا واقعاً اگر انسان ميدانست در اين دنيا مخلد است و اصلا مردني در كار نيست، به سوي حسن عمل مي رفت؟ البته ممكن است؛ شما افراد استثنايي را در نظر نگيريد بگوييد فرضاً شخصي مثل علي بن ابيطالب پيدا بشود و تشخيصش درباره حسن عمل طور ديگري باشد؛ آن فرد استثنايي به جاي خود، ولي همين بشر كه ما الآن داريم مي بينيم، مسلماً بيشتر كارهاي بد را كه انجام نميدهد، به خاطر همين فكر مردن است و اينكه انسان ميداند ميميرد.
خلاصه اينکه: اگر انسان بداند كه در هيچ شرايطي در اين دنيا نميميرد و همين زندگياش ادامه دارد بر شرش صد برابر افزوده ميشود و خيرش شايد به حد صفر برسد. آن عاملي كه انسان را به سوي حسن عمل سوق ميدهد، بيش از هر چيز ديگري همين است كه انسان ميداند يك مدت موقتي در اينجا هست. آن كسي كه ايمان دارد به اينكه ماوراي اين دنيا، دنياي ديگري است، براي او خيلي روشن است. آن كسي هم كه ايمان ندارد، بالأخره دنياي مرگ براي او يك دنياي مجهولي است و باز ترمز است نسبت به اعمال شر. پس اين آيه براي «موت» خاصيت و اثر و فايده قائل شده است، كه همين است كه بشر را به سوي حسن عمل سوق ميدهد.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج4 - توحيد،شهيد مطهري
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4634
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت