ارثي بودن دين | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ارثي بودن دين
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ارثي بودن دين
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معرفت دینی
,
دین اکتسابی (در مقابل دین فطری)
سوال:
آيا دين اکتسابي و ارثي است؟ بچه اي که از مسلمان شيعه و سني زاده مي شود آيا دين پدرش را به ارث مي برد؟ فلسفه اين چيست؟ پدر پدر بزرگ من سني از مذهب سني، شيعه شده آيا دين من ارثي شيعه مي شود؟ اين موضوع نامفهومي برايم شده و دليل و جواب قانع کننده اي براي ديگران ندارم. لطفا مرا در جواب ياري کنيد.
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا توجه به اين نکات ضروري است.
1. ما هم قبول داريم که خيلي از ما شيعيان (و در بين اهل سنت بيشتر) مذهب تشيع را بيش از آن که تحقيق نموده باشيم، از پدران و مادران و محيط تقليد نموده ايم، ولي اين به اين معنا نيست که خود مذهب تشيع و يا امامان و عالمان آن نيز توصيه به دين تقليدي و غير تحقيقي مي کنند، بلکه برعکس از روز اول بناي تشيع بر استدلال و احتجاج و برهان بوده است.
توجه داريد که خلفاي بني اميه و بني عباس و شاهان بعدي هرگز نمي خواستند که تشيع پا بگيرد، به همين مقداري که تشيع پا گرفته بر اساس استدلال ها، احتجاج ها و... بوده است، به عنوان نمونه نگاه کنيد به احتجاج مرحوم طبرسي (دو جلد) که تک تک امامان ما براي اثبات مسائل اعتقادي مناظره ها و استدلال ها نموده اند.
و غالب روايات موجود در کتاب هاي ما در پاسخ شبهات و سؤالات ارائه شده است و علماي شيعه در طول تاريخ براي اثبات حقانيت تشيع برهان ها و استدلال هاي محکم و متقني ارائه نموده اند.
مانند الغدير علامه اميني، المراجعات سيد شرف الدين و عبقات الانوار ميرحامد حسين و ... به خاطر همين براهين محکم تشيع بوده که در طول تاريخ دانشمندان فراواني از اهل سنت شيعه شده اند، ولي شما چند نفر متفکر شيعه را پيدا مي کنيد که مذهب اهل سنت را انتخاب نموده باشد و مذهب شيعه را رها کرده باشد؟
تمام مراجع ما در اولين مسئله رساله ها نوشته اند که مسلمان بايد به اصول دين يقين داشته باشد و نمي تواند در آن مقلد پدر و مادر و حتي علما و بزرگان باشد، بلکه وظيفه دارد شخصا درباره اصول دين و (توحيد، عدالت، نبوت، امامت، معاد) بررسي و تحقيق نمايد و اگر مردم کوتاهي مي کنند در اين زمينه تقصير را نمي توان به گردن مذهب و يا بنيانگزاران آن گذاشت. از اين گذشته از نظر شيعه هرگز پرسش و بررسي و تحقيق منع نشده است بلکه بر عکس دستور داده شده که آنچه نمي دانيد بپرسيد تا به حقيقت برسيد .-
2-انسان سه مرحله را در زندگي پشت سر مي گذارد: 1. مرحله حس و ديدن بدون درک و فهم، که از دوران نوزادي تا حدود سه چهار سالگي ادامه دارد؛ 2. درک خوب و بد، از چهارسالگي به بعد انسان علاوه بر ديدن و حس کردن خوب و بد را مي تواند تشخيص دهد و بفهمد، اما قدرت قضاوت و داوري و استدلال و نقد را ندارد؛ 3. از حدود 14 سالگي و دوران بلوغ (با تفاوت هايي که در افراد وجود دارد) انسان کم کم داراي تعقل و قدرت داوري مي شود و مي تواند مطالب را با عقل و فطرت و يافته هاي خويش مقايسه کند و درباره آنها قضاوت نمايد و آنها را رد يا تثبيت و تقويت نمايد.
بنابر اين گرچه انسان تاسنيني كه هنوز به استقلال عقلي ورشدفكري نرسيده در مسايل ديني از والدين خود پيروي ميكندولي اين به معناي ارثي بودن دينداري وسلب اختيار از انسان نيست بلكه زماني كه انسان به سن بلوغ عقلاني واستواري فكررسيد مي تواند دردين و مذهب خود تحقيق كند وبه مقاوم سازي واصلاح مباني اعتقادي خود بپردازد.
بنابر اين چنبن نيست كه انسان درچنگال جبرمحيط قرارگرفته وقادر بر اصلاح يا تعويض دين يا مذهب خود نباشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3582
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت