شناخت طولي و عرضي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شناخت طولي و عرضي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شناخت طولي و عرضي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شناخت طولی
,
شناخت عرضی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
سوال:
مقصود از شناخت طولي و عرضي چيست و چه تفاوتي با هم دارند؟
پاسخ تفصیلی:
شناخت یا علم از نظر یقین آوری دارای مراتبی است . برخی از درجات شناخت (علم ) تنها مفید ظنّ است ؛ که البته خود ظنّ هم دارای درجاتی است کمترین حدّ علم ظنی یک درجه از شک بالاتر است . شک آن است که صدق و کذب یک قضیه برای انسان برابر باشد ؛ یعنی احتمال صادق بودن یک قضیه با احتمال کاذب بودن آن برابر باشد (احتمال هر دوطرف یک دوم باشد) وکمترین حد علم ظنی آن است که احتمال یکی از دوطرف بیشتر احتمال طرف دیگر باشد؛ بالاترین حد علم ظنی آن است که یک درجه از یقین پایین تر باشد ؛ ویقین آن است که احتمال یک طرف قضیه صد در صد و احتمال طرف دیگر صفر در صد باشد.اکثر شناختهایی که انسانها در زندگی دنیایی از آن بهره می برند شناختهای ظنّی با مراتب متعدد آن است . برای مثال اکثر علوم تجربی مثل فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، پزشکی ، روانشناسی ، جامعه شناسی ف اقتصاد و... علوم ظنی هستند.
یقین نیز خود مراتبی دارد. پایین ترین مرتبه علم یقینی را علم الیقین می گویند که عبارت است از علم عقلی ــ اعم از شناختهای بدیهی و نظری ــ مثل علوم ریاضی ، بدیهیات عقل نظری و بدیهیات عقل عملی و براهین فلسفی . یقینیات عقلی نیز همگی در مرتبه از یقین آوری نیستند ؛ برای مثال قضیه « اجتماع نقیضین محال است » از قضیه « مجموع زوایای داخلی هر مثلثی برابر است با 180 درجه » یقین آورتر است. در علم الیقین انسان از راه مفهوم و به وسیله ذهن به موجود خارجی شناخت پیدا می کند. بالاتر از علم الیقین ، عین الیقین است که در آن وجود معلوم در نزد عالم حاضر است واثری از واسطه و مفهوم و ذهن در کار نیست ؛ مثل علم انسان به صور ذهنی خود یا مثل علم انسان به حالات درونی خود مثل گرسنگی و تشنگی و... عین الیقین نیز خود دارای مراتب متعددی است . بالاتر از عین الیقین ، در یقین آوری حق الیقین است که در آن دوگانگی عالم ومعلوم اعتباری است ، برخلاف عین الیقین که دوگانگی عالم ومعلوم درآن حقیقی است. مثل علم انسان به عقل و حیات خودش ؛ وبالاتر از حق الیقین ، بردالیقین است مثل علم انسان به وجود خودش که دوگانگی عالم ومعلوم در آن اعتبار اندر اعتبار است .
علوم ظنی در واقع علم نیستند و علم نامیدن آن همراه با نوعی تسامح است ، اما با لحاظ همین تسامح می توان گفت که برخی از شناختهای ظنی در طول برخی دیگرند ؛ یعنی برخی شناختهای ظنی در قضیه خاصی درستند و برخی دیگر در همان قضیه درست ترند.
در قضایای یقینی نیزاگر یقینهای متعددی در قضیه خاصی وجود داشته باشند آن یقینها در طول هم خواهند ؛ یعنی برخی از یقینها از درجه بالاتری برخوردار خواهند بود. برای مثال ممکن است کسی از وجود دود به وجود آتش یقین حاصل کند ولی دیگری آن را باچشم ببیند . هر دوی این شناختها از سنخ علم الیقین است ولی یقین کسی که آتش را با چشم می بیند قویتر است ؛ بالاتر از یقین چنین کسی یقین کسی است که خود در آتش می سوزد و سوزندگی آتش ــ نه خود آتش ــ را با تمام وجودش احساس می کند وبالاتر از شناخت او شناخت کسی است که از راه علم حضوری به آتش علم دارد؛ یعنی صورت ملکوتی آتش را با جان خویش درک می کند مثل ادراکی که اهل جهنم از آتش دارند ؛ وبالاتر از شناخت او شناخت کسی است که آتش را در جان خویش می یابد ولی آتش برای او سوزاننده نیست ؛ مثل اهل بهشت که حقیقت آتش را ادراک می کنند ولی از آسیب آن در امانند یا مثل حضرت ابراهیم که آتش برایش سرد و سلام بود . تا قبل از این مرتبه همه یقین دارند که آتش می سوزاند و این شناختی است درست ؛ ولی در مرتبه اخیر انسان می یابد که آتش به اذن خدا می سوزاند نه بدون اذن او ؛ واین شناخت گرچه نافی شناختهای سابق نیست ولی کاملتر از آنهاست ؛ و مراد از شناخت طولی ، همین شناختهایی است که یکی نسبت به دیگری کاملتر ، قویتر و به حقیقت نهایی نزدیکتر است. مثلا وقتی گفته می شود « هرکس هر عملی انجام دهد جزای آن را در آخرت دریافت خواهد کرد » سخن درستی گفته شده است ؛ ولی دقیقتر آن است که گفته شود « هرکس هر عملی انجام دهد آن عمل در آخرت برای او ظهور خواهد یافت وعملش را به نشان خواهند داد و خود عمل او عذاب یا لذت او خواهد بود » و دقیقتر از آن این است که گفته شود « وجود هر کسی در آخرت حاصل اعمال اوست ؛ اگر اعمالش بهشتی است ، خودش نیز بهشتی خواهد بود واگر عملش جهنمی است خود او نیز جهنمی خواهد بود » این جملات در طول همند ؛ یعنی همدیگر نفی نمی کنند بلکه هر کدام صورت دقیقتر دیگری است یا به عبارت دیگر یکی صورت یقینی تر و باطنی تر دیگری است .
اما شناختهای عرضی شناختهایی هستند که همدیگر را نفی می کنند ؛ مثل نظریه جبر یا کسب اشاعره و نظریه تفویض معتزله و نظریه امر بین الامرین شیعه که در عرض همند ؛ یا مثل جهان بینی مارکسیسم و جهان بینی اسلامی که در عرض همند ؛ یا مثل تثلیث مسیحیت و توحید اسلام که در عرض همند ؛ یا مثل عقیده اشاعره و معتزله وشیعه در باب صفات خدا که در عرض همند . چنین شناختهایی به هیچ وجه نمی توانند همه باهم درست باشند ؛ بلکه یا همه باطلند یا تنها یکی درست است .
توجه : شناخت طولی و عرضی در قضایا و موضوعات واحد مطرح می شوند ؛ لذا قضایای متباین را نباید با قضایای متنافی یکی گرفت ؛ مثلا قضیه « هر درختی گیاه است » با قضیه « هیچ مرغی گیاه نیست » نه در طول همند نه در عرض هم .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3444
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت