مجازات در آخرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مجازات در آخرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مجازات در آخرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
,
مجازات در آخرت
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
سوال:
مجازات انسان در قيامت آيا با توجه به اعتقادات فرد هست يا خير؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال به چند مسأله اشاره مىشود :
مسأله اول، استحقاق عقاب:
1- هر كس كه راه شناخت حق به روى او بسته باشد و وى هيچ تقصير و كوتاهىاى در شناخت حق نكرده باشد - در عين حال دينى غير از اسلام داشته باشد - براى مسلمان نبودنش به جهنم نمىرود. بلى، چنين كسى اگر به نداى عقل و فطرت خود - كه برخى از كارها را پليد و زشت و برخى ديگر را خوب و لازم مىداند - عمل نكرد، استحقاق عقاب الهى دارد.
2- هر كس از روى عناد و لجاجت حق را منكر شد، يقيناً كافر و جهنمى است:
«وَ جَحَدُوا بِها وَ اِسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا » آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند (نمل، آيه 14)
3- هر كس كه در شناخت حق كوتاهى كند، در حالى كه مىتوانسته آن را بشناسد براى مخالفتهاى عملىاى كه به دليل جهل به حق پيدا كرده است، استحقاق عقاب دارد. به طور خلاصه مىتوان گفت هر كس به ميزان امكانات و استعدادى كه دارد مسؤول است و بايد پاسخگو باشد: { لا يُكَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها{ ؛ خداوند هيچ كس را جز به اندازه تواناييش تكليف نمىكند(بقره، آيه 286)
مسأله دوم: براي عقايد، اخلاق و اعمال انسان ميزاني مناسب آنها وجود دارد؛ چنان كه از آيات فراواني از قرآن استفاده مي شود؛ مانند:
1 - «وَنَضَعُ المَوازين القِسط لِيَوم القِيمه فَلا تُظْلَم نَفْس شَيئا و إِن كان مِثقال حَبه مِن خَردَل أَتينا بِها و كَفي بِنا حاسَبين» انبياء/47 [و ترازوهاي عدل را براي روز قيامت خواهيم نهاد و ستمي به هيچ كس نخواهد شد و اگر عملي به اندازه دانه خردلي (اسپندي) باشد در حساب آوريم و تنها علم ما از همه حسابگران كفايت خواهد كرد و ما نيز خود حسابرس كافي و كامل هستيم.] امام صادق(ع) در تفسير اين آيه مي فرمايد: ترازوهاي قسط و عدالت در روز قيامت عبارتند از پيامبران و اوصياء (ع): «هم الأنبياء و الأوصياء» (نوارالثقلين 3/430، ح 77.)
بنابراين، عقايد و اخلاق و اعمال انسان ها را با عقايد و اخلاق و اعمال پيامبران و اوصياي آنان ارزيابي كرده و مي سنجند.
2 - «فَمَن ثَقُلت مَوازينه فَأُولئِك هُم المُفلِحون و مَن خَفَّت مَوازينَه فَأوُلئِك الَّذِين خَسِروا أَنفُسهم في جَهنَّم خالِدون»مؤمنون/102 ـ 103 [كساني كه ترازوهاي اعمالشان سنگين باشد آنان رستگارانند و كساني كه ترازوهاي كردارشان سبك باشد به خود زيان وارد كرده و سرمايه خود را باختند و در جهنم جاويد خواهند بود.] اميرالمؤمنين(ع) درباره پيشوايان كفر و پرچمداران گمراهي مي فرمايد: برايشان توزين سنجش اعمال نيست و مورد اعتنا قرار نمي گيرند؛ زيرا اينان به امر و نهي خدا و پيامبر اعتنا نكردند. از اين رو در دوزخ جاويد خواهند بود.(همان/565، ح 158.)
3 - «فَأَمّا مَن ثَقُلت مَوازينه فَهُو في عيشَه راضِيه و أَمّا مَن خَفَّت مَوازينُه فَأُمُه هاوِيه» قارعه/6 ـ 9. [كساني كه ميزان كردارشان سنگين باشد در زندگي خوشي به سر مي برند، اما كساني كه ميزانشان سبك باشد جايگاهشان دوزخ است.] كسي از امام صادق(ع) پرسيد آيا اعمال وزن مي شود. فرمود: نه؛ زيرا اعمال جسم نيست، بلكه عرض و صفت است، وانگهي كسي به وزن كردن نياز دارد كه تعداد اشيا و سنگيني و سبكي آنها را نداند و قطعا بر خداوند چيزي پوشيده و پنهان نيست. پرسيد: پس معناي ميزان چيست؟ فرمود: عدالت است. پرسيد: پس معناي آيه «فَمَن ثَقُلت مَوازينه» چيست؟ فرمود: ترجيح عمل و كردار شايسته است. (نورالثقلين 5/658، ح 5.)
با توجه به مطالب گفته شده معلو م می شود که اگر کار شايسته را باعقيده صحيح انجام دهد, مستحق پاداش است., واگر کار شايسته ,بدو ن عقيده صحيح انجام پذيرد , در دنيا پاداش آن را می گيرد, اما در آخرت بهره ای ندارد مگر به فضل الهی.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4499
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت