آثار وضعي اعمال | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آثار وضعي اعمال
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آثار وضعي اعمال
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
,
آثار وضعی گناه
سوال:
آيا همه اعمال اعم از خير و شر داراي بازتاب و پيامد تكويني در دنيا هستند يا برخي اعمال؟
پاسخ تفصیلی:
باید گفت اساساً گناه داراى آثار وضعى است و بسيارى از گناهان مكافاتى در اين جهان دارند. به تعبير ديگر يكى از حكمتهاى الهى در نظام آفرينش اين است كه نظام هستى نسبت به كردارهاى انسان بىتفاوت نيست و در برابر نيك و بد اعمال آدمى واكنش مناسب نشان مىدهد. قرآن مجيد مىفرمايد: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرى آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ اَلسَّماءِ وَ اَلْأَرْض ؛ اگر آدميان پارسايى پيشه مىساختند، هماره نعمتها و بركات را از آسمان و زمين برايشان فرو مىريختيم(اعراف، آيه 96). بنابراين در نظام علت و معلول كنشهاى نيك و بد آدمى در تعيين نيكبختى و نگونسارى انسان در همين دنيا نيز مؤثر است و بازگشت نتايج اعمال انسان به وى اختصاص به سراى آخرت ندارد.برخی كيفرها رابطة علّي و معلولي با جرم دارند؛ يعني معلول جرم و نتيجه طبيعي آن است. بسياري از گناهان، اثرات وضعي ناگواري در همين جهان براي ارتكاب كننده بوجود ميآورد؛ مثلاً شرابخواري علاوه بر اينكه زيانهاي اجتماعي ببار ميآورد صدمههايي بر روان و جسم شرابخوار وارد ميسازد. شرابخواري موجب اختلال اعصاب و تصلّب شرائين و ناراحتي هاي كبدي ميگردد. فحشاء ممكن است سوزاك و سفليس توليد كند .
. در حديثي نوراني آمده است: ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للاولياء درجه؛ گرفتاري و زيان ها براي ستمگر موجب ادب و مكافات عمل اوست و براي مؤمن امتحان و آزمايش است و براي اولياء خدا موجب ترفيع مقام و درجه است...». از اين حديث شريف به خوبي فهميده مي شود برخي از مجازات ها در همين دنيا انجام مي پذيرد. اما اين گونه نيست كه همه گرفتاري ها مكافات عمل انسان باشد. بلكه اگر انسان خطايي از او سر نزده اين گرفتاري نشانه ظلم و ناهنجاري ديگران است و براي اين مؤمن ثواب و ترفيع درجه خواهد داشت.
بخش معظمي از مجازاتهاي تلخ و شيريني كه انسان با آن مواجه ميشود، ريشه در تاريخ رفتاري ما درگذشته دارد. حال اگر اين مجازاتها از قسم سختيها ودشواريها باشد، گاهي فقط صورت جزا دارد و بازتابي براي كردههاي ناشايستي است كه انسان در گذشته انجام داده است. و بيشتر نيز حالت تنبيه و آگاهي دادن به فرد دارد تا با نوعي گوشمالي او را از روند نادرستي كه در زندگي برگزيده، برحذر دارد. و اگر اين مجازاتها در لباس نعمت و خوشي ظاهر شود گاه صورت جزا و پاداش براي فرد دارد كه به موجب رفتار خوبي (مثلا نيكي به پدر ومادر)، كه او انجام داده، خداوند در اين دنيا نيز او را بينصيب نميكند. وگاهي نيز نوعي مكر الهي است كه با خوشي و رفاه، انسان به كلي از خود غفلت نموده و به رفتار شرورانه خود ادامه ميدهد، تا به يكباره با قهر و خشم الهي مواجه ميشود و خداوند او را از اوج منيت و آقايي به حضيض ذلت و پسشي فرو ميكشد.
نكته ديگري كه در اين ارتباط بايد به آن اشاره داشت اين است كه رابطه ميان دنيا و آخرت رابطهاي تنگاتنگ است. بنابراين جزايي كه در آخرت رخ ميدهد، جزايي تازه نيست، بلكه آنچه درآخرت واقع ميشود، كشف حقايق اعمالي انسان در اين دنيا است. بنابراين حزاهاي رفتاري انسان ابتدا در اين دنيا واقع ميشود، و آنگاه باطنش درآن دنيا كه روز كشف اسرار و بواطن است، آشكار ميشود. آنچه هست به موجب ديد ظاهر بيني كه ما انسانها داريم، همواره جزاي اعمالي را در ناحيه عذاب و شكنجه ميدانيم، در حالي كه اگر با نگاه معرفتي به مسايل نگاه شود، احساس تنگي و پوچي درزندگي، افسردگي روحي و رواني، حرص و ولع نسبت به امور دنيوي و نبود روحيه قناعت وسيري در دنيا، حسادت به بندگان ديگر خدا و احساس دشمني نسبت به آنها، نبود حس محبت و دوستي نسبت به بندگان، همه وهمه عذابي است كه باكردههاي خود، گرفتار آن ميشويم و حتي دراثر كثرت مشاغل دنيوي خود كه همواره درگير ظواهر و امور ناچيز هستيم، تلاش ميكنيم كه خود را از حس عذاب نيز فارغ كنيم.
نکته جالب اينکه برخي ازاعمال علاوه بر اثر روحی , تاثيرتکوینی انها با هم مختلف است مثلا بعضی اثر مستقيم روي سلامت انسان دارد ، به عنوان مثال رسول اکرم(ص) ميفرمايند:روزه بگيريد تا سالم شويد.
امام سجاد(ع)نيز فرمودند:حج و عمره بجا اوريد تا بدنهاي شما سالم گردد.
برخي از عبادتها سبب گشايش در زندگي و روزي فراوان مي شود.
مردي خدمت حضرت رسول رسيد و احضار داشت:دوست دارم ثروتمند شوم و وسعتي در زندگيم پيدا شود،ان حضرت فرمود:هميشه با طهارت باش تا روزي ات زياد شود.
برخی باعث طول عمر انسان می شود مثل صله رحم و صدقه .
ذکر این نکته لازم است که هرچند بعضی از اعمال هم اثر دنیوی دارند و هم اثر اخروی , اما باید دانست که بعضی از اعمال هم اثر انها فقط در جهان بعد از مرگ ظاهر می شود یعنی در عوالم برزخ و قیامت .
خلاصه این که:
1. خداوند نظام هستى را به گونهاى خلق و تدبير نموده است كه نسبت به نيك و بد كردار انسان واكنش و عكسالعمل نشان مىدهد. اين اختصاص به آخرت ندارد؛ بلكه در همين دنيا نيز جارى است .
2. بين پاداش و كيفر دنيوى واخروى اعمال، تفاوتهاى زيادى وجود دارد .
3. اين به معناي آن نيست که همه بدي هاي انسان در اين دنيا پاسخ داده مي شود و يا مکافات دنيوي پاسخ کامل بدي هاست. آنچه ما مي دانيم اين است که اجمالا در اين جهان پاسخهايي در برابر اعمال ما وجود دارد ، ولي تمام خصوصيات و جزئيات دقيق آن شايد براي ما روشن نباشد. وليمسلما پاسخ کامل در قيامت است.
4 اعمال نيک انسان مي تواند نتايج سوء سيئات را خنثي کند. توبه، صدقه و بسياري از رفتارهاي خوب در اين زمينه مؤثر است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: عدل الهى، شهيد مطهرى. و کتاب انسان و ایمان - استاد مطهری
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4930
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت