فلسفه امتحان حضرت آدم(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه امتحان حضرت آدم(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه امتحان حضرت آدم(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبران
,
داستان حضرت آدم
,
نبوت حضرت آدم علیه السلام
اعلام و شخصیت ها :
حضرت آدم علیه السلام, -
سوال:
حكمت خداوند در اين كه به حضرت آدم(ع) فرمودند از آن درخت نخور چه بود؟
پاسخ تفصیلی:
داستان خلقت حضرت آدم(ع) و سکونت او در بهشت و خوردن از شجره منهيّه و هبوط در عالم ماده از غوامض قرآن کريم و از اسرار قرآن و اهل بيت است از اين رو عرفا و حکما به آيات مربوط به اين جريان عنايت ويژه اي دارند. در مورد بهشت آدم(ع) سه نظر عمده وجود دارد عده اي معتقدند که آن بهشت اخروي بود و عده اي ديگر گفته اند آن بهشت باغي از باغات دنيا بود و عده سومي معتقدند که آن بهشت، بهشت برزخي بود.
قول اول به نظر ضعيف مي رسد چون اگر کسي وارد بهشت اخروي شود ديگر از آن خارج نخواهد شد و شيطان را هم در آن راه نيست. قول دوم نيز بعيد است که درست باشد چون اوصافي که براي بهشت آدم(ع) در قرآن آمده است با باغهاي دنيوي سازگار نيست.بهشت مذکور بهشتي بوده است که در آن گرسنگي و تشنگي و گرما و سرما نبوده است.(ر.ک:سوره طه / 118 و 119 )همين طور هبوط از باغ دنيوي معني ندارد، چون ورود در باغ دنيوي کمالي نيست که خروج از آن اين همه براي حضرت آدم ناگوار باشد. لذا به نظر مي رسد که بهشت حضرت آدم ، بهشت برزخي بوده است. قائلين اين نظريه معتقدند که بدن حضرت آدم و حوا در زمين بود ولي آن دو از بدو خلقت چشم برزخي داشتند و خود را در بهشت برزخي مي ديدند و چون عالم برزخ از حيث وجودي قويتر از عالم ماده است لذا آن دو التفات و توجهي به عالم ماده و بُعد مادي خودشان نداشتند لذا به عورات خود هم توجه نداشتند و آن گاه که از شجره ممنوعه خوردند توجه آنها به بعد مادي خودشان معطوف شد و عورات خود را ديدند پس با برگهاي درختان بهشتي خود را پوشاندند و آن گاه خدا بصيرت برزخي را از آنها گرفت و آنها از مقام برزخي خود سقوط کردند و خود را در دنيا يافتند. اما حقيقت آن درخت طبق آنچه در روايات اهل بيت(ع) آمده است درخت علم محمد و آل محمد است که تمام ميوه هاي جسماني و معنوي از آن يک درخت مي رويد؛ حضرت آدم(ع) در بهشت چنان پنداشت که خدا خلقي اشرف از او نيافريده است، در اين هنگام خدا او را امر کرد که به ساق عرش نظر کند و چون نظر کرد ديد که با قلم تکوين نگاشته است «لا اله الا الله محمد رسول الله و علي بن ابي طالب اميرالمؤمنين و زوجته فاطمه سيده نساءالعالمين و الحسن و الحسين سيدا شباب اهل الجنه» عرض کرد اينها کيانند؟ فرمود: اينها از فرزندان تو هستند و از تو و جميع خلق بهترند و اگر اينها نبودند نه تو را خلق مي کردم و نه بهشت و جهنم و آسمان و زمين را. آنگاه فرمود که مبادا بر مقام اينها غبطه خوري لکن آدم در دل تمنّاي مقام آنها را نمود و شيطان از اين راه بر او و همسرش مسلّط شد و او را وسوسه کرد که از شجره منهيّه بخورد».(تفسير تسنيم، ج3، ص362و363) وقتي آدم و حوّا(ع) تمناي مقام بالاي اهل بيت(ع) را نمودند، شيطان زمینه را براي اغواي آنها مناسب ديد و بر آنها قسم ياد کرد که من خيرخواه شما هستم و گفت آيا نمي خواهيد شما را به درختي راهنمايي کنم که اگر از آن بخوريد جاودان مي شويد و ملک ابدي مي يابيد «پس شيطان او را وسوسه کرد و گفت اي آدم! آيا نمي خواهي تو را به درخت زندگي جاويد و مُلکي بي زوال راهنمايي کنم؟»(طه / 120 ) و گويا اين درخت در بهشت حضرت آدم(ع) تمثل برزخي شجره ی طيّبه ی محمد و آل محمد بوده است که تمام نعمتهاي جسماني و روحاني از آن است واز آن می روید. بنابراين خدا به اين سبب آدم و حوّا را از درخت ممنوعه نهي کرد که آن دو در مقام اهل بيت نبودند و طلب مقام آنها براي آن دو به منزله خروج از حدّ و مرتبه خود بود و نتيجه ی وضعي اين خروج از حدّ تسلّط شيطان و سقوط از مقام بود.لذا بر ما نيز جايز نيست که خود را با اهل بيت(ع) قياس کنيم و بر خدا خرده بگيريم که چرا ما را در مقام آنها نيافريده است و اگر کسي چنين کند بي ترديد از نعمت هدايت محروم مي شود کما اينکه در صدر اسلام خيلي ها بر علي(ع) حسادت کردند و خود را از نعمت وجود او محروم ساختند. حضرت علي(ع) در تفسير آيه «أَمْ يَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ ...»(نساء/54) فرمودند: « ما هستيم آل ابراهيم پس ما مورد حسد واقع شديم همان طور که پدرانمان مورد حسد بودند و اوّل کسي که بر ما حسد کرد حضرت آدم بود که خدا خود با دست خود او را آفريد» (الاحتجاج علي اهل الحجاج، ج1، ص160) بنابراين نهي از خوردن درخت ممنوعه، نهي ارشادي بود و خدا به آدم و حوا هشدار داده است که تمناي مقام محمد و آل محمد باعث رسوايي و مشقّت و خروج از بهشت و بسته شدن چشمان برزخي است. لذا حضرت آدم وقتي به دنيا هبوط کرد از آرزوي خود توبه کرد و محمد و اهل بيتش را واسطه بين خود و خدا قرار داد و به اين طريق بر تقدّم و شرف آنها اعتراف نمود و خدا توبه اش را پذيرفت. خداوند متعال فرمود: « فَتَلَقّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ»(بقره/37)؛( سپس آدم از پروردگارش کلماتي دريافت داشت( و با آنها توبه کرد) و خداوند توبه او را پذيرفت چرا که خدا توبه پذير مهربان است.) در روايات متعددي از اهل بيت(ع) وارد شده که اين کلمات، اسمهاي مبارک پنج تن آل عبا بوده است.(ر.ک: بحارالانوار، ج11، ص175و177 و کافي، ج8، ص305 و ...)
مشابه اين جريان براي حضرت موسي(ع) نيز رخ داده است. « وَ لَمَّا جاءَ مُوسى لِميقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِني أَنْظُرْ إِلَيْكَ قالَ لَنْ تَراني وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكانَهُ فَسَوْفَ تَراني فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً فَلَمَّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنينَ »(اعراف/143)؛ (و هنگامي که موسي به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد پروردگارا! خودت را به من نشان بده تا تو را ببينم. گفت هرگز مرا نخواهي ديد ولي به کوه بنگر، اگر در جاي خود ثابت ماند مرا خواهي ديد اما هنگامي که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را همسان خاک قرار داد و موسي مدهوش به زمين افتاد. چون به هوش آمد، عرض کرد خداوندا تو منزهي، من به سوي تو توبه کردم و من نخستين مؤمنانم.) حضرت موسي در واقع مقامي را از خدا مي خواست که در حدّ او نبود، هيچ پيامبري نيست که خدا را با چشم قلب نبيند ولي شهود هر کسي به قدر ظرفيت وجودي خود اوست؛ حضرت موسي شهودي را طلب کرد که فوق مرتبه وجود او بود لذا تاب نياورد و چون متوجّه شد که از حدّ خود گذشته است، لذا توبه کرد. اما آن شهودي که او طلب مي کرد و نشد براي پيامبر(ص) در معراج ميّسر شد.- البته توجه داشته باشيد که رؤيت کنه ذات خدا محال است و مراد از شهود قلبي خدا، شهود اسماء اوست و بالاترين شهود اسماء براي پيامبر و اهل بيت اوست- و علي(ع) فرمود: «لم اعبد ربّا لم اره»(توحيد صدوق، ص109)(پروردگاري را که نبينم نمي پرستم) يعني علي(ع) دائماً در حال شهود پروردگارش بوده است و باز فرمود «لو کشف الغطاء ما ازددت يقينا»(ارشاد القلوب الي الصواب، ج1، ص125)؛ اگر پرده ها برداشته شوند بر يقين من چيزي افزوده نمي شود. يعني آن حضرت هر چه در پشت پرده است را ديده است لذا با برداشته شدن آن بر يقينش افزوده نمي شود.
جهت مطالعه بیشتر به تفسیر تسنیم (آیة الله جوادی آملی) جلد 3 مراجعه فرمایید.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
حضرت آدم(ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3204
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت