برابری با مقام امامت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
برابری با مقام امامت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
برابری با مقام امامت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام شناسی
,
صفات امام (ع )
سوال:
با توجه به آيه «لا يکلف ا... نفسا الا وسعها» اين فرضيه براي من مطرح مي شود که اگر دو انسان متفاوت که قطعا شرايط متفاوتي هم دارند ميزان بهره وريشان از شرايط خودشان يکسان باشد، اين دو انسان هم تراز و هم مقام هستند. حال اگر اين فرضيه صحيح باشد، مي خواهم بدانم آيا امکان دارد انساني به مقام امامان معصوم(ع) برسد؟
پاسخ تفصیلی:
موجودات در يك رتبه ي وجودی آفريده نشده اند اگر قرار بود همه موجودات در يك رتبه ي وجودي باشند يك موجود بيشتر خلق نمي شد . شكي نيست كه رتبه وجودي گياهان از موجودات بي جان بالاتر است و حيوانات از نظر وجودي قوي تر و كامل تر از گياهان هستند بين خود حيوانات نيز درجات وجودي زيادي وجود دارد. مثلا مرتبه وجودي ميمون با كرم خاكي در يك حد نيست. جن ها از حيوانات نيز بالاترند و انسان ها از حيث وجودي از جن ها نيز برترند اما خود انسان ها نيز همگي در يك رتبه وجودي نيستند برخي مرتبه وجودي بالايي دارند و برخي مرتبه وجودي پايين. اما اين كه مرتبه وجودي هر كسي در چه حدي است فقط خدا و اولياء او مي دانند. ولي به هر حال انسان تنها از راه اختيار و انجام تكاليف شرعي مي تواند به عالي ترين درجه وجودي خود نائل شود. بنابراين معني آيه شريفه: «لايكلف الله نفسا الا وسعها» اين است كه: «خدا بر كسي تكليف نمي كند مگر به اندازه ي سعه و ظرفيت وجودي او».
در روز قيامت ظرفيت وجودي هر كسي براي او روشن خواهد شد. اگر شخص به مرتبه عالي وجود خود رسيده باشد سعادتمند است والا از اين كه به رتبه ي حقيقي خود نائل نشده است در عذاب خواهد بود. اينها كساني هستند كه به خود ستم كرده و سرمايه وجودي خود را باخته اند. خداوند متعال مي فرمايد: «و آنان كه ترازويشان سبك باشد كساني هستند كه سرمايه وجود خود را از دست داده، در جهنم جاودانه خواهند ماند». (مومنون، 103)
بنابراين هر كسي در اثر عمل به تكاليف شرعي به بالاترين رتبه ي وجود خود مي رسد و محال است فرد غيرمعصوم به رتبه ي وجودي معصوم برسد. كما اين كه محال است فردي از انبياء به مقام پيامبر اكرم نائل شود. ولي به هر حال مقام انسان برتر از مقام جميع موجودات است و همه ي انسان ها مي توانند به مقام خليفه اللهي برسند و مظهر اسماء خدا شوند؛ ولي خود مقام خلافت الهي نيز داراي مراتب و بالاترين مرتبه ي خلافت از آن چهارده معصوم و رأس آنها از آن رسول اكرم است صاحب خلافت مطلقه است.
با توجه به اين مطالب فرضيه شما را مي توان به اين صورت بيان نمود كه: اگر دو نفر در يك رتبه ي وجودي باشند ولي شرايط متفاوتي داشته باشند و هر كدام از شرايط شان برابر استفاده كنند در قيامت مقام آنها يكسان خواهد بود. هم چنين اگر يكي در رتبه ي وجودي بالاتر باشد ولي در استفاده از امكانات تكامل كوتاهي كند در قيامت دررتبه ي افرادي محشور خواهد شد كه رتبه ي وجودي آنها از او پايين تر بود ولي از امكانات درست استفاده كردند. لذا در آخرت يك موقعيت براي يكي ممكن است بهشت باشد و براي ديگري جهنم.
اگر كسي بخواهد بداند كه رتبه ي وجودي او در چه سطحي است راهش اين است كه به شناخت چهارده معصوم بپردازد. هر كمالي كه شما بتوانيد براي انسان كامل تصور كنيد آن در واقع مقام و رتبه اي است كه شما مي توانيد به آن نائل شويد. چون هر كسي انسان كامل را به اندازه ي ظرفيت وجودي خود مي تواند بشناسد. و انسان كامل كمال همه موجودات را دارست لذا براي همه در وجود او الگويي است: «لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه». (احزاب، 21) لذا اين كه مي گويند چرا ما نمي توانيم مثل معصومين شويم. جواب اين است كه مي توانيد اما آن اندازه كه معصوم را درك مي كنيد و انسان آنچه را كه درك نمي كند آرزو هم نمي تواند بكند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3270
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت