مرز شرك و توحيد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرز شرك و توحيد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مرز شرك و توحيد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
توحید و شرک
,
ایمان و کفر و شرک
سوال:
مرز بين شرک و توحيد چيست؟
پاسخ تفصیلی:
توحيد يعني يگانه شمردن خدا البته اين اعتقاد متكي بر برهان و واقعيت است. در حالي كه شرك از برهان و واقعيت بيگانه است و پنداري بيش نيست. قرآن مجيد مي فرمايد: «ام اتخذوا من دونه الهه قل هاتوا برهانكم» غير از خدا الهه ديگري برگزيدند بگو دليل و برهان خود را بياوريد. (سوره انبياء (21)، آيه 24)
يگانه شمردن خداوند در امور و شؤون زيادي مي باشد كه بت ندارد مثلا:
1. در وجوب وجود يعني اينكه واجب الوجود بودن منحصر به الله است.
2. در خالقيت، او تنها خالق است ديگران مخلوق او.
3. در ربوبيت تكويني يعني كارگرداني جهان منحصر به اوست.
4. در ربوبيت تشريعي به معني قانونگذاري امر و نهي، واجب الاطاعه بودن بي چون و چرا و ...
2. شرك در قرآن
به فرموده امام صادق(ع)، كفر مقدم بر شرك است؛ زيرا «كفر» به غير خدا نمىخواند؛ ولى «شرك» به غير خداوند مىخواند. همان، ج 8، ص 399، ح 17394.
در يك برآيند كلى از ديدگاه قرآن، شرك به دو قسم اعتقادى و اخلاقى تقسيم مىشود. امّا به يك نظر دقيق و ظريف، شرك اخلاقى نيز به شرك اعتقادى بر مىگردد. از مجموع آيات قرآن، مىتوان نكات برجسته ذيل را در اين باره برشمرد:
1. شركورزى، نشانه بى خردى است. بقره (2)، آيه 170.
2. پندار وجودِ همانند براى خدا، برخاسته از جهل و نادانى است؛ چه اينكه براى خدا شريك و همانند پنداشتن، با علم و انديشه صحيح ناسازگار است. همان، آيه 22. از اين رو، از نظر قرآن ريشه شرك «ندانستن» است و مشركان مردمى جاهل و ناداناند. روم (20)، آيات 30 - 32؛ يوسف (12)، آيه 39 و 40؛ بقره (2)، آيه 118 و 113.
3. شرك علمپذير نيست؛ يعنى، شرك معلوم واقع نمىشود، چون معدوم بالذات است و چيزى كه معدوم بالذات است، متعلق علم قرار نمىگيرد؛ زيرا علم يك امر وجودى است و هرگز به امر عدمى تعلق نمىگيرد. خداوند متعال در سوره لقمان آيه 15 مىفرمايد: «اگر پدر و مادر اصرار ورزيدند كه شما به چيزى كه علم نداريد شرك بورزيد، از آنان اطاعت نكنيد». در اين باب نگا: جوادىآملى، عبدالله، تفسير موضوعى قرآن، ج 4، ص 138و139.
4. در بعضى از آيات، «شك» نيز منشأ شرك دانسته شده است. نمل (27)، آيه 66؛ هود (11)، آيه 62 و 110.
5. پارهاى از آيات، نشانگر اين حقيقت است كه مشركان، در جهل مركب فرو رفتهاند؛ يعنى، در عين اينكه جاهلاند، خود را عالم به حقيقت مىپندارند. يس (36)، آيات 6 و 9 و 10؛ روم (30)، آيه 59.
6. بر اساس بعضى از تفاسير، سه نوع جهل دست به دست يكديگر داده و سرچشمه شرك و بت پرستى مىگردد:
الف - جهل نسبت به خداوند و اينكه نمىتواند هيچگونه همتا، شبيه و مانند داشته باشد.
ب - جهل انسان به مقام خويش كه برتر از همه مخلوقات الهى است.
ج - جهل به جهان طبيعت و بى ارزش بودن جمادات در برابر موجودى همچون انسان. نگا: پيام قرآن، ج اوّل، صص 86 - 87.
7. قرآن مجيد، دو انگيزه براى گرايش به شرك را مهم تلقى مىكند:
الف) تصور دور بودن خالق از مخلوق؛ خداوند متعال براى ردّ اين انگيزه، آيات متعددى نازل فرموده است نگا: ق (50)، آيه 16؛ زمر (39)، آيه 36؛ غافر (40)، آيه 60؛ آل عمران (3)، آيه 29..
ب) تفويض تدبير جهان به خدايان كوچكتر، كه براى ردّ آن، آياتى نازل شده است. نگا: اعراف (7)، آيه 54؛ يونس (10)، آيه 31 و 32.
8. مشركان علاوه بر آنكه در شرك خود از برهان، تعقّل و دليل سود نمىجويند، برهانى بر مدعاى خود نيز اقامه نمىكنند. مؤمنون (23)، آيه 117.
9. از ديدگاه قرآن شرك ظلمى عظيم است لقمان (31)، آيه 13.؛ زيرا با شرك مهمترين حق و عدل (عدل توحيدى) از ميان مىرود.
10. گاهى آيات قرآن، مشركان را همسو و همسان با كافران تلقى كرده است. توبه (9)، آيه 30 و الميزان، ج 4، ص 371.
11. علاوه بر انگيزه و دلايل معرفت شناختى، عوامل روانشناختى نيز در شرك مشركان مطرح است؛ عواملى چون حسادت نساء (4)، آيه 54.، گناه آل عمران (3)، آيه 112.، دشمنى با خداوند، پيامبر و دين مدثر (73)، آيات 11 - 25. و ... .
12. بر اساس آيات قرآن، «توحيد» شجره طوبايى است كه برگها و شاخههاى آن، اخلاق، عبادات و طاعت است؛ ولى «شرك» شجره خبيثهاى است كه ريشه در جهنم دارد صافات (37)، آيه 64 و 65. و همواره آتش به بار مىآورد و تمام شاخههاى آن، معصيت و تمام برگهاى آن گناه است. اين شجره خبيثه، از جهنم سر بر مىآورد و ميوه آن اخلاق رذيله و كارهاى ناپسند است. از همين رو گفتهاند: ممكن نيست كسى گناه كند، در حالى كه توحيدش، توحيد ناب و خالص است؛ چنانكه ممكن نيست كسى مطيع خدا باشد، در حالى كه مشرك است. در روايات آمده است كه: «زناكار زنا نمىكند، در حالى كه مؤمن است و سارق دزدى نمىكند، در حالى كه مؤمن است». بحارالانوار، ج 66، ص 63، ح 7 و 8 و ص 67، ح 17، كافى، ج 2، ص 32، ح اوّل؛ (در اين باب نگا: جوادى آملى، عبدالله، تفسير موضوعى قرآن، ج 7، ص 384).
13. از ديدگاه آيات، روى آوردن به مظاهر شرك، زمينه ساز غفلت از ياد خدا و ترك نماز است مائده (5)، آيه 91. و شرك به خداوند، آدمى را به دلهره و هراس گرفتار مىسازد. بقره (2)، آيه 113.
14. از يك ديدگاه، شرك در آيات قرآن، دو نوع است: شرك در طاعت و شرك در عبادت. شرك در عبادت آن است كه انسان، غير خداوند را عبادت كند و شرك در طاعت، شركى است كه آدمى از غير خداوند - مثلاً شيطان - اطاعت و فرمانهاى او را اجرا كند. آيه (ما يؤمن اكثرهم بالله الا و هم مشركون)؛ يوسف (12)، آيه 106. ناظر به شرك در طاعت است؛ يعنى، برخى از مؤمنان هر چند خداوند را عبادت مىكنند، ولى اوامر شيطان را به كار مىبندند. نگا: الميزان، ج 11، ص 280.
مراتب شرك
شرك داراى مراتب است. قول به تعدد خدايان «شرك ظاهرى» است؛ ولى مخفىتر از آن شرك اهل كتاب است كه به قرآن و نبوت خاصه ايمان نياوردهاند. مخفىتر از اين، شرك كسى است كه به رغم ايمان به خدا و قبول توحيد، به اسباب و وسايط آن، نگاهى استقلالى دارد. از اين رو به جاى آنكه به مسبّب الاسباب توجّه كند و به غير خداوند، ديدى واسطهاى و غير مستقل داشته باشد؛ براى آنها نوعى استقلال قائل است و در امور خود به آنها تكيه مىكند. نگا: همان، ج 2، ص 202 و ج 4، ص 371. به هر روى بايد توجّه كرد كه شرك خفى با ايمان قابل جمع است. همان، ج 11، ص 276.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3185
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت