فرق كافر و مشرك و مؤمن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرق كافر و مشرك و مؤمن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرق كافر و مشرك و مؤمن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ایمان و کفر و شرک
سوال:
فرق کافر و منافق و مزدور و مشرک و مؤمن چيست؟
پاسخ تفصیلی:
فرق کافر و منافق و مزدور و مشرک و مؤمن چيست؟
الف )پاسخ اجمالي:
انسان يا با ظاهر و باطن خود دين را مىپذيرد (مؤمن)
يا با ظاهر و باطن آن را نمىپذيرد؛ چنين انسانى يا هم در ظاهر و هم در باطن دين را نفى ميكند (كافر)
يا باطناً دين را انكار و ظاهر آن را مىپذيرد (منافق).
کسي که براي خدا همانندي قائل است(مشرک).
هر کس با هر عقيده اي به خاطر پول ومانندآن کاري انجام دهد (مزدور)
ب) پاسخ تفصيلي:
ايمان :
1- از ديدگاه قرآن، ايمان امرى اختيارى است. اگر ايمان مسألهاى خارج از حوزه اختيار انسان بود، درخواست انجام آن با حكمت خداوند تنافى داشت.(نگا: بقره/41، 91، 186،
2-ايمان از ديدگاه قرآن عبارت است از علم و معرفت يقينى توأم با تسليم و خضوع در برابر حق (حجرات/15، دخان/9 - 8،
3- عمل جزء ايمان نيست (عصر/3،) ولى لازمه آن است به اين معنا كه عمل از اجزاى مقوم ايمان نمىباشد ولى عمل پيوسته و همراه ايمان حقيقى است به طورى كه فقدان آن نشانگر ناخالصى و بى اثر بودن ايمان است.
4- ايمان از ديدگاه قرآن قابل افزايش و كاهش است.
كفر :
در روايتى از حضرت امام محمد باقر(ع) نقل شده است كه هر چيزى به انكار و نفى منجر شود «كفر است»،(ميزانالحكمه، ج 8، ص 399، ح 17391)
از ديدگاه قرآن مهمترين علل روانشناختى انكار كافران تكبر، خودبزرگبينى و غرور شمارش شده است(نگا: اعراف/ 76 - الميزان، ج 17، ص 402).
. بايد توجه داشت كه در قرآن گاه واژه كفر به معنى فسق نيز آمده است،
به اعتقاد مرحوم علامه طباطبايى از ديدگاه قرآن منشأ اصلى كفر كافران انكار معاد است كه لازمه اين انكار، انكار نبوت، وحى و دين است،(الميزان، ج 15، ص 187).
شرك :
به فرموده امام صادق(ع) كفر مقدم بر شرك است زيرا كفر به غير خدا نمىخواند ولى شرك به غير خداوند مىخواند،(ميزان الحكمة، ج 8، ص 399، حديث 17394)
از مجموع آيات قرآن مىتوان نكات برجسته ذيل را در اين باب شمارش كرد:
1- شركورزى نشانه بى خردى است، (بقره/170)
2- پندار وجود همانند براى خدا برخاسته از جهل و نادانى است چه اينكه براى خدا شريك و همانند پنداشتن با علم و انديشه صحيح ناسازگار است،(بقره/22)
3- شرك علمپذير نيست يعنى شرك معلوم واقع نمىشود چون معدوم با لذات است و چيزى كه معدوم با لذات است متعلق علم قرار نمىگيرد زيرا علم يك امر وجودى است و هرگز به امر عدمى تعلق نمىگيرد.
قرآن مجيد دو انگيزه براى گرايش به شرك را مهم تلقى مىكند:
الف) تصور دور بودن خالق از مخلوق كه خداوند متعال براى ردّ اين انگيزه آيات متعددى نازل فرموده است:(نگا: ق/16، زمر/36، غافر/60، آل عمران/29)
ب) تفويض تدبير جهان به خدايان كوچكتر كه براى ردّ آن آياتى چون: اعراف/54، يونس/31 - 32 نازل شده است.
بر اساس آيات قرآن توحيد شجره طوبايى است كه برگها و شاخههاى آن، اخلاق، عبادات و طاعتهاست ولى شرك شجره خبيثهاى است كه ريشه در جهنم دارد، (صافات/64 - 65) شرك در آيات قرآن از يك ديدگاه دو نوع است: شرك در طاعت و شرك در عبادت شرك در عبادت آن است كه انسان غير خداوند را عبادت كند و شرك در طاعت، شركى است كه آدمى ازغير خداوند مثلاً شيطان اطاعت نمايد و فرمانهاى او را اجرا كند.
نفاق :
در اين خصوص به ذكر چند نكته اساسى بسنده مىكنيم:
1- از ديدگاه قرآن نفاق اظهار ايمان و ابطال كفر است يعنى منافقان شهادت ظاهرى مىدهند ولى در باطن منكرند (منافقون/1 - 3، آل عمران/167)
2- از ديدگاه قرآن جهل عامل اصلى نفاق است (توبه/97)
3- در برخى از آيات به ترديد و دودلى منافقان نيز اشاره شده است (نساء/143 و الميزان، ج 5، صص 116 - 117)
4ـ شك نيز يكى از عوامل معرفت شناختى در روى آورى به نفاق است (ص/8 و ابراهيم/9) در برخى از آيات قرآن منافقان از كافران بدتر تلقى شدهاند (نساء/145)
سرّ اين حقيقت از ديدگاه حضرت آيةالله جوادى آملى آن است كه اولاً منافقان از كافران و مشركان زيانبارترند ثانياً منافقان هر چند مانند كافران در درون منكر دينند ولى اهل كتمان، دروغ، خدعه و استهزاء نيز هستند. (تفسير تسنيم، ج 2، صص 246 - 250).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2949
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت