غضب خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
غضب خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
غضب خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
غضب الهی
سوال:
با توجه به اينکه خداوند مهربان است و رحمت او بر خشم او سبقت مي گيرد و با توجه به اينکه سختي و شکنجه ها بر بعضي انسان ها از سوي انسان هاي ديگر ما را بسيار ناراحت مي کند پس چطور مي توان خدا را مهربان دانست در صورتي که عذاب او از بدترين عذاب هاي اين دنيا بسيار بسيار شديدتر است و براي کوچکترين گناه که حتي از قلب ما مي گذرد و فتنه اي براي جامعه هم ندارد، مستحق عذاب و آتش جهنم هستيم؟
پاسخ تفصیلی:
اين كه خداوند ارحم الراحمين و حتي از مادر مهربانتر است امرى قطعى و مسلم است. بلكه مهربانىهاى پدر مادر و ... همه جلوههايى ازرحمت و عنايت الهى است. چه اوست كه اين همه عشق و محبت را در ضمير والدين به صورت غريزى نهاده است تاآنان با ميل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به كار گيرند. ليكن بايد متوجه اين نكته بود كه:
1. بين محبتهاى الهى و غير الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن اين است كه: محبت والدين و ديگر انسانها غالبا احساسىبيش نيست و در برخى از موارد برخلاف حكم عقل حق و عدالت عمل مىكند. در حالى كه لطف و رحمت الهى هرگزجدا از عدل حكمت و سنتهاى حكيمانه پروردگار در نظام خلقت نيست. بنابراين در اجراى عدالت نبايد احساسات و عواطف را به قضاوت كشاند چه آن خود موجب ظلمى بزرگتر مىشود و فرياد مجرمين را در بسيارى از موارد بايدتنها با شمشير عدالت پاسخ گفت وگرنه : ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكارى بود بر گوسپندان به علاوه خداوند افرادىرا كه لايق باشند از طريق شفاعت توبه و ... مورد لطف و رحمت خويش قرار مىدهد.
2. سختي عذاب آخرت را بايد با توجه به كل وضعيت ظام آخرت در نظر گرفت . عالم آخرت اساسا ادراكات قوي تر و خالص تر است و به همين لحاظ هم ادراك عذاب و هم نعمت در سطحي بسيار فراتر و برتر از اين جهان است.
3. نيز بايد ماهيت عذابهاى اخروى را شناخت تا اساس آنها روشن شود ومعلوم گردد كه تضادى با عدالت يا رحمت الهى ندارد. به طور خلاصه مىتوان گفت: كيفر سه گونه است: 1- تنبيه و عبرت كه جنبه اعتبارى و وضعى دارد و بايد در آن رابطه بين جرم و كيفر ملاحظه شود. 2- مكافات كه اثر وضعى عمل انسان در دنياست. اين گونه كيفرها تكوينى است نه اعتبارى و قراردادى و از همينروتفاوتهايى با نوع اول دارد. ازجمله اين كه اثريك گناه يك لحظهاى ممكن است عمرى انسان را گرفتار سازد. مانندمريضى كه غذاى نامناسبى بخورد و چه بسا همواره گرفتار شود. 3- تجسم عمل .عذاب اخروى از اين نوع است؛ يعنى چيزى جز خود عمل نيست كه چهره ملكوتىاش در قيامت ظاهر مىشود و انسان با همان اعمالى كه انجام داده و سرمايهاى كه اندوخته زندگى مىكند. در اين جا اگر خوب دقت شود ديگر جايى براى اين سوءال نمىماند كه «چرا عذاب شديد ياابدى» است؛ زيرا انسان خود موجودى جاودانه است وعملش نيز به تبع او جاودانگى مىيابد. همان طور كه اگر انسان لحظهاى براى كسب دانش صرف كرد و چيزى يادگرفت عمرى با آن دانش زندگى مىكند. بلكه حقيقت او با آن علم تغيير يافته و فرد جاهل ديروز با يك لحظه يادگيرىنسبت به آنچه آموخته عالم است. همين اعمال ملكات و روحيات فرد را مىسازند و خود چهره غيبى و ملكوتى ابدىدارند كه در قيامت ظاهر مىشوند و از انسان انفكاك و جدايى ندارند. در واقع عذاب قيامت همان عمل انسان و خلقيات و روحيات پليد و ناري است كه بر اثر تداوم و تكرار گناه كسب كرده است.
4. خداوند در قيامت همه گنهكاران را عذاب نمي كند بلكه به هر شكلي كه كسي لياقت و قابليت رهايي داشته باشد از طريق توبه , غلبه حسنات , مغفرت و شفاعت مورد رحمت قرار مي دهد. عذاب مخصوص كساني است كه همه درهاي رحمت را به روي خود بسته اند و هيچ زمينه اي براي رهايي خود باقي نگذاشته اند.
4. بسياري از اهل عذاب پس از تحمل شدايدي اگر زمينه نجات پيدا كنند از عذاب رها مي شوند و تنها نوادري هستند كه هرگز قابليت رهايي براي خود باقي نگذاشته اند و خدا در حد استحقاقشان آنها را عذاب مي كند.براى اطلاع بيشتر ر . ك : عدل الهى.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4118
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت