عوالم وجود | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عوالم وجود
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عوالم وجود
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مراتب نظام هستی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
سوال:
مقصود از عوالم وجود چيست؟
پاسخ تفصیلی:
اگر این عبارت را در کتاب یا متنی مطالعه فرموده اید یا از گوینده ای شنیده اید ، برای درک منظور و مرا او باید مشرب فکری او را بشناسید ؛ چون عبارت « عالم وجود» در علوم مختلف و در جهان بینی های مختلف ، معانی متفاوتی دارد ؛ و هر گوینده و نویسنده ای بسته به مشرب فکری خود از آن معنایی خاص را اراده می کند .
در علوم طبیعی مراد از عالم وجود ، کلّ عالم ماده است ؛ یعنی مجموعه ستارگان و کهکشانها چون موضوع علوم طبیعی موجود مادّی است ؛ لذا هیچ سخنی نفیاً و اثباتاً در مورد موجود غیر مادی نمی تواند داشته باشد .
در علم کلام ، از قدیم الایّام دو دیدگاه نسبت به عالم وجود موجود بوده است ؛ عده ای از متکلمین که وجود موجود مجردی(غیر مادی) غیر از خدا را قبول نداشتند و ملائکه را هم موجودات مادی لطیف می دانستند ، عالم وجود را به معنی عالم ماده می دانستند ؛ البته عالم ماده مورد نظر این صنف از متکلمین با عالم ماده مطرح در علوم طبیعی متفاوت است ؛ چون شامل موجودات مادی لطیف هم می شود ؛ امّا عده دیگری از متکلمین که وجود موجود مجرد(غیر مادی ) را قبول دارند، عالم مجموع عالم ماده ، عالم برزخ و عالم ملائک است ؛ البته برخی از این صنف که عالم آخرت را هم بالفعل موجود می دانند ، این عالم را هم جزء عالم وجود می دانند.
در فلسفه مشائی ( مکتب فلسفی ارسطو و ابن سینا ) مراد از عالم وجود ، مجموع عالم ماده و عالم عقول مجرده است ــ توضیح عالم عقول در انتهای بحث خواهد آمد ــ اما از دیدگاه فلسفه اشراقی( مکتب فلسفی شیخ اشراق ) و حکمت متعالیه (مکتب فلسفی ملاصدرا) مراد از عالم وجود مجموع عالم ماده ، عالم مثال و عالم عقول است ــ ذکر عالم مثال در انتهای بحث خواهد آمد ــ اما از دیدگاه عرفان نظری ، عالم وجود عبارت است از مجموع عالم ماده ، عالم مثال ، عالم عقول و نظام ربّانی (عالم ربوبی) ــ که توضیح آن خواهد آمد.ــ
عالم مثال چیست؟
عالم مثال عالمی است که مثل عالم ماده دارای رنگ و شکل و اندازه و ... است ولی مادی نبوده از حرکت و مکان و زمان منزّه است ؛ و از جهاتی شبیه موجوداتی است که ما در خواب می بینیم . عالم مثال دو گونه است مثال نزولی و مثال صعودی ؛ و عالم مثال صعودی از نظر قائلان به آن ، همان عالم برزخ مطرح در زبان اهل شریعت است. برای عالم مثال تقسیم دیگری نیز ذکر کرده اند که عبارت است از مثال منفصل(جدا از وجود انسان ) که شرحش گذشت ، و مثال متّصل ( متصل به وجود انسان ) که همان قوّه خیال انسان است که موجوداتی مثل موجودات مثال منفصل را ایجاد می کند ؛ موجوداتی که ما در خواب می بینیم هم توسط قوّه خیال ساخته می شوند ، که اگر قوّه خیال آن را از روی مثال منفصل ساخته باشد رویای ما قابل تعبیر خواهد بود.
عالم مثال نزولی علت عالم ماده بوده و از نظر وجودی بر آن احاطه دارد.
عالم عقل چیست؟
عالم عقل ، عالمی است مجرد(غیر مادی) که حتی از شکل و رنگ نیز منزّه است ؛ از نظر اشراقیون و اصحاب حکمت متعالیه و مکتب عرفانی ابن عربی ملائک عظامی مثل جناب اسرافیل و میکائیل و جبرائیل از موجودات این عالمند ؛ این عالم در سیر نزولی علت عالم مثال و عالم ماده است ؛ ودر سیر صعودی موجودات ، مرتبه ای از مراتب آخرت است . درک حقیقت این عالم جز برای خواصّی از اهل حکمت و عرفان که رشد وجودی بالایی یافته اند میسور نیست. بعد از رحلت از دنیا نیز هرکسی به این عالم بار نمی یابد.
عالم ربوبی چیست؟
نظام ربوبی که به تسامح آن را عالم ربوبی هم می نامند همان نظام اسمائی حق تعالی است یا به عبارتی عالم اسماء الهی ؛ که از آن تعبیر به تجلیّات اسمائی هم می شود ؛ نظام اسمائی علت عالم عقل و عالم مثال و ماده است. و خود این نظام واحد ،ظهور ذات حق تعالی است برای خودش ؛ فهم این مرتبه از وجود نیز از درک افراد عادی و بلکه حتی از درک فلاسفه ای که اهل عرفان نیستند هم خارج است ؛ بلکه بسیاری از عرفا نیز به آن بار نمی یابند. در این مرتبه است که حقیقت وجود نمایان می شود ؛ چرا که وجود و موجود خود یکی از اسماء حق تعالی است ؛ و از این مرتبه است که وجود به تمام عوالم سریان می یابد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3798
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت