علم خدا و تسلط شيطان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علم خدا و تسلط شيطان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علم خدا و تسلط شيطان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
افعال شیطان
,
شیطان
سوال:
خدا عداوت شيطان بر آدم را مي دانست چرا او را بر اولادش مسلط کرد؟
پاسخ تفصیلی:
خدا شيطان را بر كسي مسلط نكرده است و به فرموده قرآن پيروان شيطان كساني هستند كه به دست خود تحت پيروي و سلطه او قرار مي گيرند . انسان خطاكار قبل از اغواي شيطان اسير هواهاي نفساني خود است و همين زمينه تسلط شيطان است. بنابر اين اگر ما کانالهاي ورودي دشمن يعني شيطان را ببنديم از وسوسه هاي او در امان خواهيم بود.
براي روشن شدن بحث بهتر است در ابتدا به بررسي چيستي شيطان بپردازيم تا در ضمن آن مساله روشن گردد.
شيطان
در اينجا مطالب خود را بصورت شماره اي طرح مي کنيم تا هم خواند آن و هم ارتباط تقدم و تاخري ميان آنها حفظ گردد تا سرانجام به هدف مورد نظرمان دست يابيم.
1- شيطان كه توصيف گر هر موجود متمرّدى است، تبلور اوليهاش در ابليس بود كه به تصريح خداوند، از جنيان به شمار مىرفت. »كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه«( كهف / آيه 50)
2- جنّ همانند انسان، موجودى مختار است كه هدف از آفرينش او، چون انسان، رسيدن به كمال از راه معرفت و عبادت مىباشد »وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون«( ذاريات (51)، آيه 51 و 56) بنابراين آفرينش شيطان براى وسوسه گرى و گمراهى نبوده؛ بلكه گزينش اين مسير براساس سوء اختيار خودش بوده است. خداوند نيز در اين جهت او را مانند هر موجود مختار ديگر مأذون داشته است.
3- ابليس با اختيار خود مدت طولانى به عبادت خداوند پرداخت تا جايى كه خداوند او را در ميان فرشتگان قرار داد.
حضرت علىعليه السلام اين مدت را شش هزار سال مىدانند كه معلوم نيست آيا از سالهاى دنيوى است يا اخروى(نهجالبلاغه، خطبه 192) كه هر روز آن، برابر با هزار سال دنيوى است »فِى يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّون«( سجده (32)، آيه 5)
4- شيطان با سوء اختيار خود و به دنبال قياسى باطل - يعنى اين كه خداوند او را از آتش آفريده و انسان را از گل ، و آتش برتر از گل است و من برتر از اويم »قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ«( ص / آيه 76) - تكبر ورزيد و از فرمان خدا براى سجده بر آدم، سرپيچى كرد. اين فرمان، خود نوعى امتحان براى او بود و با اختيار مسير شرّ، اين موجود به ظاهر آسمانى، به ورطه سقوط كشانيده شد و از درگاه قدس الهى و همراهى با فرشتگان به پايين رانده شد تا به همگان نشان داده شود كه لازمه اختيار آن است كه مختار هميشه در حالت بيم و اميد به سر برد و هيچ گاه از خود مطمئن نباشد و هميشه از ذات اقدس الهى استمداد كند.
5- خداوند عادل است و ذرهاى ظلم روا نمىدارد و اجر عمل هر كس را زيادتر از آن چه استحقاقش را دارد، مىدهد. ابليس نافرمانى كرد و از در مقابله با خداوند در آمد و واضح است كه چنين موجودى نمىتواند در بهشت جاى گيرد؛ اما از سوى ديگر او مقدار زيادى عبادت كرد و خداوند به مقتضاى عدلش، بايد پاداشى براى آن در نظر گيرد. اين پاداش طبيعتاً پاداشى دنيوى است و چه عادلانه است كه اين پاداش، خواسته خود شيطان باشد كه در راستاى بهرهگيرى او در رسيدن به هدفش - كه همانا اغوا و فريب نوع آدم است - مورد نياز او مىباشد. درخواست باقى ماندن و طلب امكاناتى براى به گمراهى كشاندن انسانها نيز از خواستههاى او بود كه در روايات به آن اشاره شده است.( الميزان، ج 8، ص 61، به نقل از تفسير قمى از امام صادقعليه السلام)
6- با اجابت خواستههاى شيطان از سوى خداوند ، او تهديدهاى خود را بيان كرد و سخن از فريب نوع آدم و نشستن بر سر راه مستقيم خداوندى و كشاندن انسانها به بيراهه از راه وعده و فريب و آرزوهاى طولانى و... را داد(اعراف / آيه 16 و 17؛ حجر / آيه 40) خداوند در مقابل تهديد كرد كه جهنم را از او و پيروان او پر خواهد كرد. »لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِين«( اعراف ، آيه 18) و از شيطان خواست تاهر چه در توان دارد، به كار گيرد تا بندگان خالص خداوند از ناخالصان شناخته شوند »وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِى الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَعِدْهُم«( اسراء / آيه 67)؛ و لغزش ده هر كس را كه توانى با آوازت و فرياد زدن برايشان با سواران و پيادگانت و در مالها و فرزندان آنها شريك شو و به آنها وعده بده«.
7- در پايان توجه به دو نكته لازم است. اول آن كه شيطان تنها قدرت فريب كسانى را دارد كه با اختيار خود ولايت او را بپذيرند و تحت سرپرستى او درآيند. »كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلاَّهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَ يَهْدِيهِ إِلى عَذابِ السَّعِير«( حج / آيه 3) و »إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ«( نحل / آيه 100). او به گفته خود، بر بندگان مخلص خداوند، هيچ تسلطى ندارد »إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ«( ص / آيه 84 و حجر / آيه 39)
خداوند نيز در آيات متعدد اين سخن را تأييد كرد و بندگان خاص خود را از شمول وسوسههاى شيطانى به دور دانسته است: »انّ عِبادى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ«( حجر / آيه 42). زيرا اين بندگان با اختيار خود، مسير الهى را انتخاب نموده و با اتكا به وعدههاى الهى، خود را از وساوس و فريبها و وعدههاى شيطانى به دور نگه داشتهاند.
نكته دوم: شيطان هيچ گونه تسلط تكوينى بر انسان ندارد؛ زيرا موجودى هم عرض و چه بسا فروتر از انسان است. خداوند نيز به او قدرت تسلط تكوينى نداده است. طبق آيات قرآنى، قدرت او تنها در محدوده وسوسه است كه آن را از راههايى همچون وعدههاى دروغين و وسوسه براى كشاندن انسان به فحشا »الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ«( بقره / آيه 272) و زينت دادن كارهاى زشت »لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى الْأَرْض«( حجر / آيه 39) انجام مىدهد.
جالب است كه پس از آن كه انسان با وعدههاى او فريب خورد، شيطان از او بيزارى جسته، او را به جاى خود رها مىكند »كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِنْك«( حشر / آيه 16)
جالبتر اين كه در روز قيامت پيروان شيطان او را به سبب فريب خود مورد ملامت قرار مىدهيد ولى او به صراحت اعلام مىدارد تنها كار من وعدههاى خلاف واقع بود كه شما آن را باور كرديد و به وعدههاى الهى اطمينان نكرديد. بنابراين شما حق ملامت مرا نداريد و بايد خود را ملامت كنيد. در اينجا نه من مىتوانم فريادرس شما باشم و نه شما مىتوانيد كمكى به من كنيد. »وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِى عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِى فَلا تَلُومُونِى وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ«( ابراهيم / 27 و 28)
به همين جهت خداوند كيد و مكر شيطان را در مقابل ريسمانهاى محكم الهى، ضعيف شمرده است »إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفًا«( نساء / آيه 76 )
ولى انسان نيز موجودى ضعيف است. »وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفًا«( نساء / آيه 28) و جز با اتكال به قدرت الهى، در انتخاب مسير خير و حركت در آن، راه به جايى نمىبرد.
نكته پايانى اين كه وسوسهگرى شيطان پس از روىگردانى انسان از نداى فطرت و الهامات رحمانى است و كسانى كه با اختيار و انتخاب خود، كفر ورزيده و قابليت محبت و همراهى با پاكترين انسانهاى روى زمين را از دست دادهاند، سزاوار آناند كه به وسوسههاى شيطانى گرفتار شوند. اين نوعى مجازات الهى نسبت به آنان در همين دنيا مىباشد؛ »أَ لَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّياطِينَ عَلَى الْكافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا«( مريم / آيه 83)؛ »آيا ندانستى كه ما شيطانها را بر كافران گماشتهايم تا آنان را شديداً تحريك كنند». خداوند در مورد فلسفه آفرينش شيطان در سوره سبا آيه 22 چنين مي فرمايد: »وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِى شَكٍّ«: و [شيطان] را بر آنان تسلطى نبود جز آنكه كسى را كه به آخرت ايمان دارد از كسى كه در باره آن در ترديد است باز شناسيم و پروردگار تو بر هر چيزى نگاهبان است.
همانطور که ديديم ، شيطان هيچگونه سلطه و تسلطي بر انسان ندارد بلکه اين خود انسان است که او را بر خويشتن مسلط مي سازد و با کنار نهادن فطرت و نداي پيامبر دروني اش و پيروي از پيامبر بيروني اش( انبياء ) ، او را بر خود مسلط ساخته اند. از سوي ديگر اگر خداوند شيطان را همان لحظه مجازات مي کرد و نيستش مي نمود اين سوال مطرح مي شد که پاداش اين همه عبادت شيطان پس چه شد ، و مطمئنا عدالت خداوند زير سوال مي رفت. خداوند به شيطان مهلت داد تا با اجراي عدالت خود موجب جدايي خوبان از بدان گردد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3137
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت